Siivousalalla työskentelevät, eikö teitä koskaan ketuta
Se ihmisten piittaamattomuus? Monet kun luulevat, että on ihan ok sotkea ja jättää roskia miten tykkää, kun "niiden siivoamisestahan siivoojille maksetaan".
Olen lentokonesiivooja. Istuintaskut on pulloillaan roskaa, joukossa tahmaavia käärepapereita ja räkäisiä nenäliinoja. Lattialla on ne istuintaskujen lehdet, muovista pakkausjätettä, pahvikuppeja, ruokaa, huopia, tyynyjä, jopa käytettyjä vaippoja.
Osaavat ne jotkut lentoemännätkin. Tai eivät osaa, nimittäin vaihtaa roskapussia. Roskikset on joskus tungettu niin täyteen, että vaikka kuinka painaisi kädellä roskia kasaan (mitä ei oikeasti saisi koskaan turvallisuussyistä tehdä), kasa roskia päätyy lattialle. Sieltä niitä ruuantähteitä on sitten kivaa noukkia.
Onko täällä sellaisia ihmisiä, jotka eivät tajua, miten paljon ylimääräistä aikaa siihen kuluu, kun sen yleisen perussiivouksen ja niiden tahattomien, välttämättömien sotkujen (paskarannut pöntössä, kahvi- ja viiniläikät, ruuanmuruset penkillä, huomaamatta lattialle pudonneet roskat) lisäksi joudutaan siivoamaan niiden ihmisten sotkut, jotka ihan vaan huvikseen jättää paikkansa hirveään kuntoon?
Itse matkustajana katson, että en jätä jälkeeni roskia tai sitten pakkaan roskat siististi. Käsidesi on myös kovassa käytössä, koska tiedän millaisella aikataululla ja väleineillä ne koneet siivotaan, kun aika ei riitä parempaan :)
Mitenkäs te muut siivoojat, ottaako koskaan päähän?
Kommentit (61)
Tuntuu jotenkin vieraalta lukea tälläisiä purkauksia. Syytetään asiakkaita siitä että on epäsiistiä, mutta sitähän varten te olette siellä siivoamassa. Roskikset kuuluu tyhjentää useammin jos täyttyvät. Itse en siivoustyötä ole tehnyt tai tule ikinä tekemään, olen koulutettu ihminen, mutta edellämainitut asiat pitäisi siivoojillekin olla itsestään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu jotenkin vieraalta lukea tälläisiä purkauksia. Syytetään asiakkaita siitä että on epäsiistiä, mutta sitähän varten te olette siellä siivoamassa. Roskikset kuuluu tyhjentää useammin jos täyttyvät. Itse en siivoustyötä ole tehnyt tai tule ikinä tekemään, olen koulutettu ihminen, mutta edellämainitut asiat pitäisi siivoojillekin olla itsestään selvää.
Tuntuu varmasti, koska olet vieraantunut todellisuudesta. Kaikki on tarkkaan laskettu, jotta koulutetut ihmiset saisivat firmaansa siivouksen mahdollisimman halvalla. Silloin roskiksia ei tyhjennetä useammin jos täyttyvät. Tämä siivousaika on myös laskettu vain ns. ylläpitosiivoukseen, jossa oletetaan, että kohde on perussiisti. Jos koulutettu nainen heittelee banaaninkuorensa jatkuvasti roskiksensa viereen lattialle ja muussaa sen korkokengällään facebookkaillessaan työpöydän ääressä, kuluu aikaa enemmän ja paljon peruasioita jää tekemättä.
Tuntuu että moni siivousalan ihminen menee piiloon näiden "kohdeaikataulujen" taakse eikä oik easti ota vastuuta työstään. Roskisten tyhjentelyyn ei ole aikaa mutta aina riittää aikaa huristella sillä päältäajettavalla koneella, kumma juttu ...
Vierailija kirjoitti:
Noh. Itse olen rappusiivooja ja jotkut talot on kyllä käsittämättömiä.
On ranskalaisia, verta, tumppeja, kaljaa/viinaa kaadettu tai OKSENNETTU.
Kiva siivota kuivunutta oksennusta hissistä ja lattioilta kun ei ole voitu ilmoittaa että näin on käynyt. Tai kun viina "palaa" lattiaan, jää läikkä kun se on niin kauan ehtinyt olla :(
.
Mutta suurinosa rapuista on kyllä siistejä, ilo siivota ja asukkaatkin kiittää :)
Siivoat varmaan minun talossa. Terveisiä kaupungin vuokratalosta.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että moni siivousalan ihminen menee piiloon näiden "kohdeaikataulujen" taakse eikä oik easti ota vastuuta työstään. Roskisten tyhjentelyyn ei ole aikaa mutta aina riittää aikaa huristella sillä päältäajettavalla koneella, kumma juttu ...
Voisin kuvitella, että sinä olet yksi niistä, jotka tosiaan eivät osaa sitä uutta roskapussia vaihtaa edellisen täyttyessä.
Lisäksi sulla ei taida olla pienintäkään käsitystä mitä siivoojan työ on, jos se sinulle näyttäytyy pelkästään koneella ajamisena ja täysinä roskiksina.
Jos mun olisi pitänyt päivystää terkkarin kaikkia roskiksia koko ajan, olisi kaikki muut työt jääneet tekemättä. Eikä niihin hoitohuoneisiin edes pääse kuin tiettynä aikana, eikä silloinkaan aina.
Ihan kaikki toimii teoriassa hienosti, mutta käytäntö on ihan toinen. Sen kun ihmiset tajuaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Noin on erittäin helppo sortua ajattelemaan jos ei ole minkäänlaista kokemusta ja käsitystä siivousalasta. Vaan siitähän se nimenomaan tuleekin alan halveksuminen ja vähättely, kun ei he ymmärrä jotka eivät tiedä. Niin, ja ne kohdeaikataulut eivät ole siivoojien laatimia, ne ladellaan muiden sääntöjen mukana ylemmältä taholta.
Roskisten tyhjentämisestä tuli mieleeni eräs kerta töissä kun eräästä tilasta oli soitettu että täällä ei ole roskista tyhjennetty. Ajattelin että no voi helvata mitä nyt taas, samalla tavalla kuin joka aamu se tila oli siivottu ja roskikset todellakin tyhjennetty. Heillä on siellä 50 litran vetoinen roskis. Menin sen sitten vaihtamaan, huomatakseni että siihen oli muutama isompi roska nakattu vain päälle, ja toki se niin näytti täydeltä kun ne jäivät siihen roskiksen ylälaidalle keikkumaan eivätkä tippuneet roskiksen pohjalle. Näitä aina toisinaan tapahtuu.
Meillä oli sairaalassa (onneksi) vain lyhyen aikaa SOL-siivouksesta siivoojat. Kyllä oli huonoa jälkeä. Oli hauska seurata esim. henkilökunnan keittiössä kauanko lattialle pudonnut tomaatinpala pöydän alla oli. Ei tainnu moppi ylettyä. Roskikset täynnä, wc-paperi loppu. Onneksi saatoin ammattitaitoiset siivoojat takaisin.
Lähden aika usein viimeisenä lentsikasta ja oon kauhistellu miten hirveään kuntoon 3.5h lennolla voidaan paikat saada! Ruokaa ja roskia pitkin lattioita, kaikki ohjeläpyskät yms. revitty pitkin poikin.
Itse ainakin äsken tahallani heitin murut lattialle, koska aamulla katselin siivojan siivoamista tässä työpöydälläni. Siivosi rätillä pöydän etuosaa mutta ei vahingossakaan koskenut sinne missä se pöly oikeasti on.
Muuten kaikki sympatiat teille, mutta kuka ihme kuvittelee että vastapestyllä lattialla ei saisi kävellä tai että muitten kuin siivoojan pitäisi alkaa pesemään lattiaa tai vessanpyttyä? Se että nostan roskani ylös lattialta pitäisi riittää, en ala jotain pientä kahvitahraa pesemään pois lattiasta vaikka olisikin minun läikyttämä. Ja onko varma että se vessojen vetämättömyys ei johdu siitä että vesisäiliöstä ei vain tule vettä riittävällä paineella tai vesisäiliö täyttyy niin hitaasti että käyttäjällä ei ole aikaa odottaa että pystyisi vetämään.
Pesty ja vahattu ei ole sama asia. Luulisi tuon nyt sentään olevan selvä kaikille. Eikä täällä kukaan ole ketään kieltänyt kävelemästä pestyllä lattialla.
Nykyään siivoilen toimistoja, että siellä pääsääntöisesti on fiksua porukkaa. Muutamaa mimmiä lukuunottamatta. Taitaa kotonakin olla siivoojat, ettei duunissakaan osu roskakoriin tai oman firman puolelta tulevat selkeät kierrätysohjeet eivät mene ymmärrykseen. Esim salaisia asiakirjoja on jatkuvasti sekajätteessä. Sitten pitää kutsua firman henkilö erikseen siirtämään ne ja viemään hävitykseen.
Aikoinaan siivosin ruokakauppaa. Siellä raivostutti lihamestarin hygieniakäsityksen olemattomuus. Miten se säilytti lihoja yms. Ei päivän aikana kertaakaan puhdistanut työpistettään, kuivunutta verta ja kaikki roippeet pöydällä, ei roskissa. Vanne sahasta ei luupurua putsaillut. Uutta kyljysriviä koneeseen...
Eniten vitutti, kun tarjouksessa oli grillattu broileri. Kun sen ilmoituksen näki, niin vitutti jo valmiiksi. Piti varata tunti etukäteen, kun tiesin sen rasvakaaoksen siellä..
Se jätkä ei myöskään tyhjentänyt kertaakaan grillin rasvalaatikkoa päivän aikana. Usein se tulvi lattioille, kun menin.. Hengenvaarallisen liukas lattia ja sitten se kuuma broilerin rasva piti kaataa kurkkupurkkeihin.. eikä kaataminen onnistunut, kun oli niin pirun painava. Sitä lapottiin pari purkillista ja sitten voimat riitti kaatamiseen. Vielä kolme neljä purkkia, ne piti viedä sitten lastauslaiturille kierrätettäväksi.
En ostanut tuolta ruokiani silloin, eikä siellä enää ole irtotiskiä. Se grillatun broilerin rasvan käry oksettaa mua vieläkin. Kun missä vaan kaupassa grillataan, niin oksennusrefleksi tulee.
Tuollekin lihamestarille ja kauppiaalle sanoin erinäisiä kertoja noista epäkohdista. Terveystarkastajat eivät huomauttaneet mistään, niin kaikkihan ok. Niinpä, ne piipahti aamulla. Kerran vinkkasin, että tules illalla seuraavalla kerralla. Eipä tullut, kun työaika on virka-aikana.
Tuli mieleen, että mut soitettiin kerran hötiin, kun vessapaperi oli loppu.
Just siellä olin ja täytin kaiken.
Menin paikalle ja totta, ei rullan rullaa. Sitä alkoi sattumaan liian usein ja toimistosherlock sai selville, että eräs hieno rouva vie kotiinsa niitä. Onneksi lopetti, kiinni jäätyään. Ketututti, kun vei kaikki. Olisi edes yhden jättänyt, mutta ei..
Toisessa paikassa, eivät osanneet käyttää vararullia kaapista, kun teline tyhjeni. Kaikki kyllä tiesi rullista, koska siellä oli asiasta lappu.
Kohdeaikataulut on tiukkoja, joten kyllä siinä työpäivä venyy, kun ravaat samoja veskipapereita useaan otteeseen. Usein talot on suuria ja luonnollisesti sitä on päinvastaisessa nurkassa, kun häly tulee.
Meilläkin on vain yksi ns. päivystäjä, jolla puhelin on. Siitä saa 0,50 sentin lisän per päivä. Palkkapäivänä on sitten kylläsempi olo.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin äsken tahallani heitin murut lattialle, koska aamulla katselin siivojan siivoamista tässä työpöydälläni. Siivosi rätillä pöydän etuosaa mutta ei vahingossakaan koskenut sinne missä se pöly oikeasti on.
Yleensä ohjeistus kuuluu, että pöydän vapaa pinta pyyhitään.
20 vuoden siivoojan uran aikanani vapaata pintaa ei juuri ole tullut vastaan (toimistoissa).
Ja tuskinpa "rätti" oli kädessä, mikrokuituliina tai tavallinen siivouspyyhe.
Itse yritän olla huomaavainen kanssaihminen, enkä tahallani jätä törkeitä sotkuja siivoojille. Raskasta työtä pienellä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
No lentääkö sen lattian yli pitäisi?
Mistä ihmeestä sä vänkäät?
Kukaan ei ole, edelleenkään, kieltänyt kävelemästä vastapestyllä lattialla, joten missä se ongelma sulla nyt on?
Jos taas takerruit aiemmalla sivulla mainittuun vastavahattuun lattiaan ja sille kahvin loiskimisesta niin kerronpa pari faktaa jotka valitettavasti kyllä koskee vain ja ainoastaan yritystä jossa itse työskentelen, en voi puhua kaikkien puolesta.
- Lattiat vahataan 1-2 kertaa vuodessa (jotkut tilat useammin, itse en sellaisella alueella työskentele) riippuen siitä missä kunnossa ne on
- Ennen vahausta siitä tulee ilmoittaa asiakkaille hyvissä ajoin, ja tällä tarkoitetaan useita päiviä, niin että tolloimmallakin pitäis olla jo tiedossa että vahaamaan ollaan tulossa ja ei - siinä ei todellakaan kävellä ennen kuin vaha on kuivaa. Tästä syystä vahaukset pyritään tekemään kellonaikaan jolloin ketään ei enää töissä ole. Paitsi ne joiden on aivan pakko päästä liukastelemaan vahanpoistoaineen sekaan tai jättämään kengänjälkensä tuoreeseen vahaan, not our problem. Niitä on aina. Vaikka ei pitäis olla.
- Meillä on lukuisista valituksista huolimatta käytössä vain vahaa, johon jää jälki ihan pelkästä vedestäkin jos se tarpeeksi kauan vahatulla pinnalla seisoo. Puhumattakaan sitten kuumasta kahvista kun sitä lattioille loiskitaan ja jätetään pyyhkimättä sinne. Esimerkiksi vaikka käytävä johon sitä kahvia käydään kai kaatamassa välillä suoraan pannusta, se mopataan aamulla kellonaikaan xx, ja kun se on kerran sille päivälle tehty niin sitä ei enää toista kertaa tehdä ellet ihan tosissaan käy sinne sontimassa. Että kun sitä kahvia sitten loiskitaan pitkin poikin ja jätetään sinne pyyhkimättä koska liian vaativaa, siinä on vahapinta pilalla. Mutta voi, kun se vahataan seuraavan kerran vasta kuukausien päästä niin voit syyttää rumasta ja epäsiistin näköisestä lattiasta vain ja ainoastaan sitä kahvin loiskuttelijaa.
Tahallaan sotkettu työ- tai yhteinen alue esim. kadut/raput/hissit on ikävää ilkivaltaa. Joillakin henkilöillä ei taida olla mitään käsitystä siitä, ettei firmat palkkaa siistijöitä heidän henk. kohtaisiksi palvelijoikseen.
Tein iltaisin siivousta ylimääräisen ansion takia. En pidä siivousta vastenmielisenä työnä tai "hanttihommana" parhaimmillaan se on kivaa, kun siinä näkee heti työnsä tuloksen. Yksi kohde oli konttorissa ja suuren osan ajastani vei roskakorien puhdistaminen. Melkein jokaisen korin joutui ns. liottamaan jotta sai pohjalle kuivuneet kaakaot pois. Jostain se roskisten jynssäämiseen kulunut aika oli sitten nipistettävä. Niitä oli sitten suurpiirteinen imurointi (matot/ työpöytien alustat.) Mikäli wc-pytty näytti siistiltä, sille ei ehtinyt tehdä mitään, kun oli hoidettava ne 1-2 p........ta kuntoon. Olin myös suuressa tavaratalossa siivoamassa. Kyllä siinä karisi korkealle arvostamani tiptop henkilökunnan kuori kun näki sen wc-käyttäytymisen. Voi jestas sentään, mutta en enempää halua tässä paljastaa.
Ja ihan oikeesti ne paskaset asunnot :O miten niissä voi enää edes elää?! Kaikkea tullut valitettavasti nähtyä :(
Totta, siivoan vuokrakasarmeja ja kolme kertaa viikossa moppaus ei riitä. Itse asun taas osakkeessa, meidän rapussa on valkoiset seinät, valkoiset lattiat ja rosterihissi isolla peilillä. Siivooja käy kerran viikossa, ja silti kiiltää jokainen nurkka. Minä olen varmaan pahin sotkija, kun termaristani välillä tippuu kahvia oveni eteen. Siivoan sen kyllä itse kun päivänvalossa kotiin palatessa huomaan, ellei siivooja ole juuri sinä päivänä käynyt.