Miten Finnairin HKI-NYC-lentojen First-luokka eroaa Business-luokasta?
Olen varaamassa itselleni lentoa New Yorkiin, ihan Economy-luokassa. Satuin vain huomaamaan, että lennolle olisi tarjolla myös Business- ja First-luokat. Mun käsittääkseni Finnairilla ei ole sellaista lentokalustoa, jossa olisi erikseen First-luokkaa? Kuten jossain kaksikerroksisissa koneissa on, vaikkapa British Airwaysillä ja Qantasilla?
Hinnassa oli eroa aikamoisesti, Business-hinta 2591€ ja First-hinta 4740€. Katsoin, että lento lennetään Finnairin A330-300-koneella, jossa on kyllä kahdenlaisia penkkejä (Economy ja Business), mutta minkäänlaista First-luokkaa ei ole eriteltynä.
Onko siis käytännössä niin, että joku hoopo maksaa järkyttävät 2200€ YLIMÄÄRÄISTÄ siitä, että matkustaa jonkun Business-luokkalaisen vieressä, saa samat Business-luokan palvelut, mutta lipussa lukee First ja se pääsee ehkä ihan ekana koneeseen ja ehkä ihan ekana sieltä pois?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole first-luokkaa. Joku virhe siinä varaussysteemissä.
Miten voi olla vain virhe, jos Finnairilla ei ylipäätään ole mitään First-luokkaa? Miten järjestelmä siis osaa tarjota suomeksi First-luokkaa lippuehtoineen kaikkineen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole first-luokkaa. Joku virhe siinä varaussysteemissä.
Miten voi olla vain virhe, jos Finnairilla ei ylipäätään ole mitään First-luokkaa? Miten järjestelmä siis osaa tarjota suomeksi First-luokkaa lippuehtoineen kaikkineen?
Mitä kautta olet varaamassa? Voihan olla, että siinä on vaan väärä termi, pitäisi olla joku business flex tms. joka on kalliimpi, vaikka penkki on samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Olen varaamassa itselleni lentoa New Yorkiin, ihan Economy-luokassa. Satuin vain huomaamaan, että lennolle olisi tarjolla myös Business- ja First-luokat. Mun käsittääkseni Finnairilla ei ole sellaista lentokalustoa, jossa olisi erikseen First-luokkaa? Kuten jossain kaksikerroksisissa koneissa on, vaikkapa British Airwaysillä ja Qantasilla?
Hinnassa oli eroa aikamoisesti, Business-hinta 2591€ ja First-hinta 4740€. Katsoin, että lento lennetään Finnairin A330-300-koneella, jossa on kyllä kahdenlaisia penkkejä (Economy ja Business), mutta minkäänlaista First-luokkaa ei ole eriteltynä.
Onko siis käytännössä niin, että joku hoopo maksaa järkyttävät 2200€ YLIMÄÄRÄISTÄ siitä, että matkustaa jonkun Business-luokkalaisen vieressä, saa samat Business-luokan palvelut, mutta lipussa lukee First ja se pääsee ehkä ihan ekana koneeseen ja ehkä ihan ekana sieltä pois?
Jos valitset Firstin, Atlantin yli lennetään todennäköisesti BA:n tai jonkun muun One World -allianssin lentoyhtiön koneella. Finnairin koneessa tosiaan ei ole ensimmäistä luokkaa, vaan ainoastaan business. Sen takia huvittaakin, kun niin moni suomalainen väittää lentäneensä ensimmäisessä luokassa, vaikka on päivittänyt itsensä pisteillä pisnekseen 95 %:ssa tapauksista.
Finnairin omilla sivuilla, vai jonkun muun sivuilla?
Katsoitko myös , onko lennot suoria vai onko lento todella esim. Lontoon kautta, josta First luokkaan jo pääseekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole first-luokkaa. Joku virhe siinä varaussysteemissä.
Miten voi olla vain virhe, jos Finnairilla ei ylipäätään ole mitään First-luokkaa? Miten järjestelmä siis osaa tarjota suomeksi First-luokkaa lippuehtoineen kaikkineen?
Mitä kautta olet varaamassa? Voihan olla, että siinä on vaan väärä termi, pitäisi olla joku business flex tms. joka on kalliimpi, vaikka penkki on samanlainen.
Finnairin omien sivujen kautta varaan. Ja ostinkin jo sen oman Economy-lippuni, mutta edelleen vaihtoehtoina lipputyypeille näkyy seuraavat:
Economy Campaign
Economy Saver
Economy Premium Saver
Economy Flexible
Economy Premium
Business Campaign
Business Saver
Business
First
Samalla koneella mennään, minä 534€:n lipullani ja joku ykkösluokassa 4740€:n lipulla. Yhdeksänkertainen hinta. Toivottavasti on sen arvoinen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varaamassa itselleni lentoa New Yorkiin, ihan Economy-luokassa. Satuin vain huomaamaan, että lennolle olisi tarjolla myös Business- ja First-luokat. Mun käsittääkseni Finnairilla ei ole sellaista lentokalustoa, jossa olisi erikseen First-luokkaa? Kuten jossain kaksikerroksisissa koneissa on, vaikkapa British Airwaysillä ja Qantasilla?
Hinnassa oli eroa aikamoisesti, Business-hinta 2591€ ja First-hinta 4740€. Katsoin, että lento lennetään Finnairin A330-300-koneella, jossa on kyllä kahdenlaisia penkkejä (Economy ja Business), mutta minkäänlaista First-luokkaa ei ole eriteltynä.
Onko siis käytännössä niin, että joku hoopo maksaa järkyttävät 2200€ YLIMÄÄRÄISTÄ siitä, että matkustaa jonkun Business-luokkalaisen vieressä, saa samat Business-luokan palvelut, mutta lipussa lukee First ja se pääsee ehkä ihan ekana koneeseen ja ehkä ihan ekana sieltä pois?
Jos valitset Firstin, Atlantin yli lennetään todennäköisesti BA:n tai jonkun muun One World -allianssin lentoyhtiön koneella. Finnairin koneessa tosiaan ei ole ensimmäistä luokkaa, vaan ainoastaan business. Sen takia huvittaakin, kun niin moni suomalainen väittää lentäneensä ensimmäisessä luokassa, vaikka on päivittänyt itsensä pisteillä pisnekseen 95 %:ssa tapauksista.
Ton pitäisi näkyä kyllä varaustilanteessa, että jos on oikea first-luokka tarjolla
Vierailija kirjoitti:
Finnairin omilla sivuilla, vai jonkun muun sivuilla?
Katsoitko myös , onko lennot suoria vai onko lento todella esim. Lontoon kautta, josta First luokkaan jo pääseekin.
Katsoin ja tiedän, että vaihtolennoilla noita First-luokkia tarjotaankin juurikin Lontoon tai vaikka Frankfurtin kautta. Tämä on ihan suora, se ainut suora lento, lähtö Helsingistä 14.10, perillä New Yorkissa 15.55 (AY005). Ja paluu 17.45 ja Helsingissä 8.50 seuraavana päivänä (AY006).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varaamassa itselleni lentoa New Yorkiin, ihan Economy-luokassa. Satuin vain huomaamaan, että lennolle olisi tarjolla myös Business- ja First-luokat. Mun käsittääkseni Finnairilla ei ole sellaista lentokalustoa, jossa olisi erikseen First-luokkaa? Kuten jossain kaksikerroksisissa koneissa on, vaikkapa British Airwaysillä ja Qantasilla?
Hinnassa oli eroa aikamoisesti, Business-hinta 2591€ ja First-hinta 4740€. Katsoin, että lento lennetään Finnairin A330-300-koneella, jossa on kyllä kahdenlaisia penkkejä (Economy ja Business), mutta minkäänlaista First-luokkaa ei ole eriteltynä.
Onko siis käytännössä niin, että joku hoopo maksaa järkyttävät 2200€ YLIMÄÄRÄISTÄ siitä, että matkustaa jonkun Business-luokkalaisen vieressä, saa samat Business-luokan palvelut, mutta lipussa lukee First ja se pääsee ehkä ihan ekana koneeseen ja ehkä ihan ekana sieltä pois?
Jos valitset Firstin, Atlantin yli lennetään todennäköisesti BA:n tai jonkun muun One World -allianssin lentoyhtiön koneella. Finnairin koneessa tosiaan ei ole ensimmäistä luokkaa, vaan ainoastaan business. Sen takia huvittaakin, kun niin moni suomalainen väittää lentäneensä ensimmäisessä luokassa, vaikka on päivittänyt itsensä pisteillä pisnekseen 95 %:ssa tapauksista.
Aa, olisiko siis niin, että vaikka ostan Finnairin omilta sivuilta lipun Finnairin lennolle, se saattaakin olla codeshare-lento, joka lennetään vaikka American Airlinesin koneella, jossa sitten onkin se ykkösluokka?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varaamassa itselleni lentoa New Yorkiin, ihan Economy-luokassa. Satuin vain huomaamaan, että lennolle olisi tarjolla myös Business- ja First-luokat. Mun käsittääkseni Finnairilla ei ole sellaista lentokalustoa, jossa olisi erikseen First-luokkaa? Kuten jossain kaksikerroksisissa koneissa on, vaikkapa British Airwaysillä ja Qantasilla?
Hinnassa oli eroa aikamoisesti, Business-hinta 2591€ ja First-hinta 4740€. Katsoin, että lento lennetään Finnairin A330-300-koneella, jossa on kyllä kahdenlaisia penkkejä (Economy ja Business), mutta minkäänlaista First-luokkaa ei ole eriteltynä.
Onko siis käytännössä niin, että joku hoopo maksaa järkyttävät 2200€ YLIMÄÄRÄISTÄ siitä, että matkustaa jonkun Business-luokkalaisen vieressä, saa samat Business-luokan palvelut, mutta lipussa lukee First ja se pääsee ehkä ihan ekana koneeseen ja ehkä ihan ekana sieltä pois?
Jos valitset Firstin, Atlantin yli lennetään todennäköisesti BA:n tai jonkun muun One World -allianssin lentoyhtiön koneella. Finnairin koneessa tosiaan ei ole ensimmäistä luokkaa, vaan ainoastaan business. Sen takia huvittaakin, kun niin moni suomalainen väittää lentäneensä ensimmäisessä luokassa, vaikka on päivittänyt itsensä pisteillä pisnekseen 95 %:ssa tapauksista.
Aa, olisiko siis niin, että vaikka ostan Finnairin omilta sivuilta lipun Finnairin lennolle, se saattaakin olla codeshare-lento, joka lennetään vaikka American Airlinesin koneella, jossa sitten onkin se ykkösluokka?
ap
Ehkä näin, mutta siitä huolimatta joudut menemään isomman kentän kautta. HKI-Vantaalla kun niitä isoja laajarunkokoneita ei nähdä kuin näytöksien ja hätälaskujen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varaamassa itselleni lentoa New Yorkiin, ihan Economy-luokassa. Satuin vain huomaamaan, että lennolle olisi tarjolla myös Business- ja First-luokat. Mun käsittääkseni Finnairilla ei ole sellaista lentokalustoa, jossa olisi erikseen First-luokkaa? Kuten jossain kaksikerroksisissa koneissa on, vaikkapa British Airwaysillä ja Qantasilla?
Hinnassa oli eroa aikamoisesti, Business-hinta 2591€ ja First-hinta 4740€. Katsoin, että lento lennetään Finnairin A330-300-koneella, jossa on kyllä kahdenlaisia penkkejä (Economy ja Business), mutta minkäänlaista First-luokkaa ei ole eriteltynä.
Onko siis käytännössä niin, että joku hoopo maksaa järkyttävät 2200€ YLIMÄÄRÄISTÄ siitä, että matkustaa jonkun Business-luokkalaisen vieressä, saa samat Business-luokan palvelut, mutta lipussa lukee First ja se pääsee ehkä ihan ekana koneeseen ja ehkä ihan ekana sieltä pois?
Jos valitset Firstin, Atlantin yli lennetään todennäköisesti BA:n tai jonkun muun One World -allianssin lentoyhtiön koneella. Finnairin koneessa tosiaan ei ole ensimmäistä luokkaa, vaan ainoastaan business. Sen takia huvittaakin, kun niin moni suomalainen väittää lentäneensä ensimmäisessä luokassa, vaikka on päivittänyt itsensä pisteillä pisnekseen 95 %:ssa tapauksista.
Aa, olisiko siis niin, että vaikka ostan Finnairin omilta sivuilta lipun Finnairin lennolle, se saattaakin olla codeshare-lento, joka lennetään vaikka American Airlinesin koneella, jossa sitten onkin se ykkösluokka?
ap
Ehkä näin, mutta siitä huolimatta joudut menemään isomman kentän kautta. HKI-Vantaalla kun niitä isoja laajarunkokoneita ei nähdä kuin näytöksien ja hätälaskujen yhteydessä.
Finnairillakin on isoja laajarunkokoneita. Vai tarkoitatko että First-luokka on tarjolla vain Airbussin A380-koneissa? =D
No minä katsoin sitä, niin Finnairin omilla lennoilla First-sarake on tyhjä, mutta jos siinä on Lontoossa vaihto American Airlinesin lennolle, niin sitten voi valita First-luokan myös.
Vierailija kirjoitti:
No minä katsoin sitä, niin Finnairin omilla lennoilla First-sarake on tyhjä, mutta jos siinä on Lontoossa vaihto American Airlinesin lennolle, niin sitten voi valita First-luokan myös.
Minä menen New Yorkiin 25.1. ja palaan 1.2. Kun menen uudestaan Finnairin sivuille ja teen varauksen noille päiville, voin etusivun valikoista valita joko Economy tai Business&First. Economy-valikon takaa tulee nuo Economy Flexit ja Saverit ja muut, Business&Firstin takaa Businessin vaihtoehdot ja First-luokan liput.
Kun valitsen Business&First, saan lopulta noille päiville neljä eri lipputyyppivaihtoehtoa, Business Campaign, Business Saver, Business ja First. Vain yksi vaihtoehdoista on suora lento ja se on se, jolla itsekin menen Economy-luokassa. Muissa vaihtoehdoissa mennään Manchesterin tai Lontoon kautta. Tuolloin ensimmäinen lento Manchesteriin tai Lontooseen on näennäisessä Business-luokassa, jossa penkit ovat samoja kuin Economyssä, mutta viereinen penkki on vapaa ja saa jotain Business-etuja, kuten aterian tai lehden. Ja loppumatka New Yorkiin mennään British Airwaysin isommalla koneella, jossa onkin jo oikea First-luokka.
MUTTA. Tuon suoran lennonkin voi varata First-luokassa (paitsi että EDIT: juurikin menomatkalle ei enää olekaan First-lippuja, paluumatkalle vielä on!).
First-lipputyypin ehdoissa lukee näin:
EDUT
First
Muutokset
(ennen matkaa / matkan alettua) Sallittu
Peruutus
(ennen matkaa / matkan alettua) Täysi takaisinmaksu
Kirjattu matkatavara
max. 23 kg/laukku 3 priority -laukkua
Istuinpaikan valinta Ilmainen
Finnair Plus -pisteet Kyllä
Käsimatkatavara 2 laukkua
Lounge-etu Kyllä
Priority turvatarkastus Kyllä, jos saatavilla
Priority lähtöselvitys ja koneeseen siirtyminen Kyllä
Onko Finnairille siis tulossa isompia koneita tammikuun lopussa vai onko tämä täyttä huijausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varaamassa itselleni lentoa New Yorkiin, ihan Economy-luokassa. Satuin vain huomaamaan, että lennolle olisi tarjolla myös Business- ja First-luokat. Mun käsittääkseni Finnairilla ei ole sellaista lentokalustoa, jossa olisi erikseen First-luokkaa? Kuten jossain kaksikerroksisissa koneissa on, vaikkapa British Airwaysillä ja Qantasilla?
Hinnassa oli eroa aikamoisesti, Business-hinta 2591€ ja First-hinta 4740€. Katsoin, että lento lennetään Finnairin A330-300-koneella, jossa on kyllä kahdenlaisia penkkejä (Economy ja Business), mutta minkäänlaista First-luokkaa ei ole eriteltynä.
Onko siis käytännössä niin, että joku hoopo maksaa järkyttävät 2200€ YLIMÄÄRÄISTÄ siitä, että matkustaa jonkun Business-luokkalaisen vieressä, saa samat Business-luokan palvelut, mutta lipussa lukee First ja se pääsee ehkä ihan ekana koneeseen ja ehkä ihan ekana sieltä pois?
Jos valitset Firstin, Atlantin yli lennetään todennäköisesti BA:n tai jonkun muun One World -allianssin lentoyhtiön koneella. Finnairin koneessa tosiaan ei ole ensimmäistä luokkaa, vaan ainoastaan business. Sen takia huvittaakin, kun niin moni suomalainen väittää lentäneensä ensimmäisessä luokassa, vaikka on päivittänyt itsensä pisteillä pisnekseen 95 %:ssa tapauksista.
Aa, olisiko siis niin, että vaikka ostan Finnairin omilta sivuilta lipun Finnairin lennolle, se saattaakin olla codeshare-lento, joka lennetään vaikka American Airlinesin koneella, jossa sitten onkin se ykkösluokka?
ap
Ehkä näin, mutta siitä huolimatta joudut menemään isomman kentän kautta. HKI-Vantaalla kun niitä isoja laajarunkokoneita ei nähdä kuin näytöksien ja hätälaskujen yhteydessä.
Finnairillakin on isoja laajarunkokoneita. Vai tarkoitatko että First-luokka on tarjolla vain Airbussin A380-koneissa? =D
No en, vaan esim. 747:n ja A340-600:n kokoluokan ISOJA laajarunkokoneita, joissa on tyypillisesti 3 tai jopa 4 eri matkustusluokkaa.
Noniin. Tässä nyt kuvallista todistusaineistoa: http://aijaa.com/YPW0wM
Suora Finnairin lento, varattu Finnairin omilta sivuilta. Finnairin kone, ei mainintaa muista lentoyhtiöistä tai codeshare-lennoista. Helsingistä New Yorkiin, ilman välilaskuja.
Virhe? Vai onko niillä First-luokka? Ja jos on, onko sillä mitään muuta eroa Business-luokkaan kuin yli 2000€:n hinta?
ap
Vierailija kirjoitti:
Noniin. Tässä nyt kuvallista todistusaineistoa: http://aijaa.com/YPW0wM
Suora Finnairin lento, varattu Finnairin omilta sivuilta. Finnairin kone, ei mainintaa muista lentoyhtiöistä tai codeshare-lennoista. Helsingistä New Yorkiin, ilman välilaskuja.
Virhe? Vai onko niillä First-luokka? Ja jos on, onko sillä mitään muuta eroa Business-luokkaan kuin yli 2000€:n hinta?
ap
Klikkaapa sitä lennonnumeroa ja katso, millä konetyypillä ko. lento lennetään.
Vierailija kirjoitti:
Noniin. Tässä nyt kuvallista todistusaineistoa: http://aijaa.com/YPW0wM
Suora Finnairin lento, varattu Finnairin omilta sivuilta. Finnairin kone, ei mainintaa muista lentoyhtiöistä tai codeshare-lennoista. Helsingistä New Yorkiin, ilman välilaskuja.
Virhe? Vai onko niillä First-luokka? Ja jos on, onko sillä mitään muuta eroa Business-luokkaan kuin yli 2000€:n hinta?
ap
Tuossa on Finnairin matkustusluokat:
http://www.finnair.com/fi/fi/travel-classes
First-luokkaa ei Finnarilla ole.
Iltalehteen sitten vinkkiä, miten matkustajia huijataan törkykalliilla lipuilla.
Näilläkö se uusi 350-kone hankittiin? Lumelipuilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin. Tässä nyt kuvallista todistusaineistoa: http://aijaa.com/YPW0wM
Suora Finnairin lento, varattu Finnairin omilta sivuilta. Finnairin kone, ei mainintaa muista lentoyhtiöistä tai codeshare-lennoista. Helsingistä New Yorkiin, ilman välilaskuja.
Virhe? Vai onko niillä First-luokka? Ja jos on, onko sillä mitään muuta eroa Business-luokkaan kuin yli 2000€:n hinta?
ap
Klikkaapa sitä lennonnumeroa ja katso, millä konetyypillä ko. lento lennetään.
Tässä tuon Aijaa-sivuston päivämäärillä lennettävän First-luokan lentotiedot:
Liikennöi Finnair
Lähtö: Helsinki
Helsinki Vantaa - Terminaali 2
Päivämäärä: ma 27.06.2016
Aika: 14:10
Saapuminen: New York
John F Kennedy International - Terminaali 8
Päivämäärä: ma 27.06.2016
Aika: 15:50
Välilasku: -
Kokonaiskesto: 8t 40min
Konetyyppi: A330-300
----------------------------
Liikennöi Finnair
Lähtö: New York
John F Kennedy International - Terminaali 8
Päivämäärä: su 24.07.2016
Aika: 17:40
Saapuminen: Helsinki
Helsinki Vantaa - Terminaali 2
Päivämäärä: ma 25.07.2016
Aika: 08:50
Välilasku: -
Kokonaiskesto: 8t 10min
Konetyyppi: A330-300
Eli jos ostaa First-luokan lipun, mitä sillä saa, kun konetyyppi on tuollainen? Ei mitään, mutta maksaa yli 2000€ euroa siitä hyvästä, että lipussa lukee First.
No mitä hemmettiä? Tämähän on ihan järjetöntä. Laittakaa nyt jonnekin iltapäivälehteen juttua tästä.
Finnairilla ei ole mitään First-luokkaa. Ja jos sellaista myydään, kyse on pelkästä rahastuksesta. Istuvat Business-luokassa muun Business-luokan kanssa. First on AINA erikseen. Aina.
Jos tuollaisen lipun ostaa, pitäisi todellakin jo varausvaiheessa tietää, miten se eroaa Business-luokasta. Noin suuri hintaero Business-luokkaan on suorastaan luokatonta. 2000€ siitä, ettei saa yhtään mitään vastinetta, on ryöstö.
Ei ole first-luokkaa. Joku virhe siinä varaussysteemissä.