Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sterilisaation jälkeen vähän raiskattu olo

Vierailija

Kävin tänään päiväkirurgisella osastolla sterilisaatiossa, joka nikkeliallergiani vuoksi tehtiin perinteisellä tähystysmenetelmänä vatsan läpi nukutuksessa. Menin leikkauspöydälle makaamaan ja nukahdin vaatteet päällä ja myös heräsin vaatteet päällä peiton alla mukavasti. Mutta noustessa sängyltä huomasin että alushousut olivat huonosti ja housuissani oli side. Selvisi, että toimenpiteessä on laitettu emättimeeni kuulemma suurehko instrumentti, jolla kohtua on työnnetty pois tieltä(?!). Miksi tästä ei kerrottu etukäteen? Tunsin oloni oudoksi. Mietin leikkaussalia, jossa henkilökuntaa oli paljon, naisia sekä miehiä ja tajutonta itseäni siinä perse paljaana välineet pillussa. :( Ymmärrän täysin toimenpiteen tarpeellisuuden mutta jälkikäteen kerrottuna siitä tuli todella hauras olo. Kuin julkisesti raiskattu :(. Mietin myös henkilökuntaa, vitsailevatko he ihmisten ulkonäöllä, kun potilas on nukutuksessa. Karvoitukseni oli kamalassa kunnossa. Jos oisin tiennyt että se paljastetaan olisin siistinyt. Nöyryyttävää :(

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

Älä huoli, leikkurin väki on nähnyt ihan laidasta laitaan. Eihän sitä ennen pöydällä oloa tiedä, mitä on vialla, tarkoitan tällä sitä, että jos on suunniteltu esim. joku leikkaus laparoskooppisesti, niin sitten pöydällä tarvitseekin tehdä avoviilto. Jos tuntuu siltä, niin käy jossain keskustelemassa.

Vierailija

Ymmärrän että hämmentää. Ihmeellistä ettei sinulle selitetty mitä operaatiossa tapahtuu. Sairaaloissa tuo kaikki on jokapäiväistä kauraa. Tuskin siellä kiinnittää huomiota mihinkään karvoituksiin. Itseäni on jäänyt vaivaamaan se, että minut vietiin hätäsektiossa leikkauspöydälle heti suoraan peräruiskeen jälkeen. Mahtoi paska lentää... Hiukan on vaivannut :)

25325
Seuraa 
Liittynyt4.4.2015

Vierailija kirjoitti:
Oho. Sinuna tekisin valituksen, todella outoa ettei tuosta kerrottu etukäteen.

No voi jeesus, säästäkää kaikkien aikaa älkääkä nillittäkö ihan turhanpäiväisistä asioista. Ne lääkärit näkee pilluja päivittäin eikä niitä jaksa jonkun randomin av-mamman pillu jaksa kiinnostaa enempää kuin kenenkään muunkana. Olisiko operaatio pitänyt jättää tekemättä tuon takia?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa onko leikkaussalissa tapana vitsailla?

Ei ainakaan siinä leikkaussalissa jossa olin työharjoittelussa aikoinaan. Tosi asiallisia olivat kaikennäköisiä ja -kokoisia kohtaan.

Vierailija

Miten sait sterilisaation? Kävitkö yksityisellä?
Olen kolmen lapsen äiti ja yli 30v. Hormoonivalmisteet eivät sairauksieni kanssa sovi ja kierukka aiheutti ongelmia.

Olen 5 vuotta anonut lähetettä, pyytänyt pääseväni jonoon... Mutta ei onnistu.
Yksityiseen ei ole varaa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen kolmen lapsen äiti ja yli 30v. Hormoonivalmisteet eivät sairauksieni kanssa sovi ja kierukka aiheutti ongelmia.

Kun lain määrittelevät ehdot täyttyvät, on lääkärin kirjoitettava lähete. Sinuna valittaisin asiasta.

käyttäjä-11339
Seuraa 
Liittynyt5.9.2015

Olen ollut useammassa operaatiossa, joihin on kuulunut mm. pesu jälkikäteen. Kukaan ei etukäteen kertonut, että minulta otetaan kaikki vaatteet pois. Kun umpilisäke oli liki puhjennut, heräsin heräämössä alasti, ennen kuin olivat ehtineet kuivata ja pukea ja käskivät nukkua.

Taitaa olla, että varsinkaan vaatepuolesta ei kerrota, koska varsinainen hengissä pitäminen ja muu itse vaivaan liittyvä leikkauksen kulku lienee terveydenhoidon ammattilaisille se jota pitävät tärkeänä. Esimerkiksi peräpukamaleikkauksessa ei kerrottu, että vaatteet riisutaan, vaikka varmasti tiesivät etukäteen, mutta siinä se taisi olla itsestäänselvyys. Kun tehtiin kylkiluiden alueelle operaatio, silloinkin heräsin eri vaatteista kuin missä olin mennyt operaatioon...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan sen on onnistua kun kriteerit täyttyy. Nyt gynelle aikaa varaamaan. Saat lähetteen, ilman muuta.
Laki on puolellasi!!

Vierailija

Porvoon trollisairaalassako leikkaussalihenkilökunta riisuu itse potilaan housut, kun tämä on ensin täysissä pukeissa nukutettu - eikä toimenpiteen suorittamisesta ole mitenkään informoitu? Oma kokemus laparoskopiana tehdystä steriliaatiosta on vähän toisenlainen... sairaala-asun housut riisuttiin ihan itse ja jätettiin leikkaussalissa tuolille, ja leikkauspöydällä asetuttiin samalla tavalla kuin gynen tarkastuksessa: paljas perse pöydän reunalle ja jalat niihin "jalustimiin". Ei jäänyt epäselväksi, että instrumentteja käytettäisiin myös siellä alapäässä.

Vierailija

Ne ei aina tajua kaikkea kertoa. Mä oon ollut aika paljon gynekologisissa hoidoissa ja joskus törmännyt tähän että jotain selvinnyt jälkikäteen. Lääkärit ei välttämättä ole hyviä ihmisten kanssa eikä hienotunteisia, mutta ne saattaa olla silti hyviä työssään. Ne vaan katsoo asioita niin omasta näkökulmasta ja saattaa joskus unohtaa potilaan näkökulman.
Mutta se on luonnollista että susta tuntuu pahalta, mulle on tullut myös hirveän satutettu olo gyn toimenpiteistä. Se ei ole kivaa että joku koskee herkkiin paikkoihin, kun itse on nukutettuna. Jos sulla on mahiksia niin käy ihmeessä terapiassa purkaanvaikka pari krt. Tsemppiä :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Pakkohan sen on onnistua kun kriteerit täyttyy. Nyt gynelle aikaa varaamaan. Saat lähetteen, ilman muuta.
Laki on puolellasi!!

Gynen kautta olen käynyt naistentautien polilla, ja tuloksena ehkäisylaastarit. Toimenpiteeseen ei lähetettä tullut. Laastareiden aikaan tulin raskaaksi ja abortin yhteydessä tuli sitten ehkäisykapseli, mutta toimenpide jonoon ei laitettu. Jonokin on kuulemma vähintään 2 vuotta!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat