Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sterilisaation jälkeen vähän raiskattu olo

Vierailija
18.11.2015 |

Kävin tänään päiväkirurgisella osastolla sterilisaatiossa, joka nikkeliallergiani vuoksi tehtiin perinteisellä tähystysmenetelmänä vatsan läpi nukutuksessa. Menin leikkauspöydälle makaamaan ja nukahdin vaatteet päällä ja myös heräsin vaatteet päällä peiton alla mukavasti. Mutta noustessa sängyltä huomasin että alushousut olivat huonosti ja housuissani oli side. Selvisi, että toimenpiteessä on laitettu emättimeeni kuulemma suurehko instrumentti, jolla kohtua on työnnetty pois tieltä(?!). Miksi tästä ei kerrottu etukäteen? Tunsin oloni oudoksi. Mietin leikkaussalia, jossa henkilökuntaa oli paljon, naisia sekä miehiä ja tajutonta itseäni siinä perse paljaana välineet pillussa. :( Ymmärrän täysin toimenpiteen tarpeellisuuden mutta jälkikäteen kerrottuna siitä tuli todella hauras olo. Kuin julkisesti raiskattu :(. Mietin myös henkilökuntaa, vitsailevatko he ihmisten ulkonäöllä, kun potilas on nukutuksessa. Karvoitukseni oli kamalassa kunnossa. Jos oisin tiennyt että se paljastetaan olisin siistinyt. Nöyryyttävää :(

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho. Sinuna tekisin valituksen, todella outoa ettei tuosta kerrottu etukäteen.

Toimenpide on tehty niin kuin pitää ja siitä sitten vain valitusta tekemään. Huh huh! Vai onko valituksen aiheena kenties vinossa olevat pikkarit?

Pakkohan ne pikkuhousut on pois ottaa sterilisaatiossa.

Vierailija
22/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En naureskele tai vitsaile ihmisten karvoille, karvattomuudelle, eritteille, alapään (tai minkään muunkaan kehon osan) ulkonäölle. Ne ovat jokaisella erilaisia ja hoitajana joudun näkemään ja tekemään todella lähellä toista ihmistä toimenpiteitä. Se on minun työtäni. En hakeutunut alalle että saisin arvostella toisia.

T. Hoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole potilaana ikinä edes ajatellut että mun pitäisi hävetä karvoitustani tai mitään muutakaan omassa kehossani. Ei edes hävetä kun kätilö ajelee mun karvoituksen ennen leikkaukseen menoa. En edes silloinkaan osannut hävetä kun MIESsairaanhoitaja laittoi mulle kestokatetrin ja teki alapesut vuoteessa.

Et todellakaan ap ollut ensimmäinen etkä viimeinen, jolle sterilisaatio on tehty. Ihan arkipäivää toikin toimenpide on gynelle ym. siellä leikkaussalissa olleille työntekijöille. Ovat nähneet päivittäin ties minkänäköistä karvoitusta.

Vierailija
24/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan ihmettelen miksei ap:n mies mennyt sterilisaatioon kun ap nyt joutui allergiansa vuoksi vähän isompaan operaatioon?

Ja kaiken kaikkiaan Suomi on outo poikkeus kun täällä tehdään sterilisaatioita enemmän naisille, muissa länsimaissa miehille tehdään huomattavan paljon enemmän. Mikä suomalaismiehissä vikana?

Vierailija
25/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vaan ihmettelen miksei ap:n mies mennyt sterilisaatioon kun ap nyt joutui allergiansa vuoksi vähän isompaan operaatioon?

Ja kaiken kaikkiaan Suomi on outo poikkeus kun täällä tehdään sterilisaatioita enemmän naisille, muissa länsimaissa miehille tehdään huomattavan paljon enemmän. Mikä suomalaismiehissä vikana?

En ole ap mutta omalta kohdaltani voin sanoa että mulle piti tehdä "pakkosterilisaatio", sillä raskautuminen on omalla kohdallani hengenvaarallista ja sen takia ehdottomasti kiellettyä. Omalla sterilisaatiolla takaan etten voi raskautua jos vaikka mies vaihtuisi joskus toiseen vaikka en nyt eroa pidäkään suhteessamme kovinkaan todennäköisenä vaihtoehtona.

Vierailija
26/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta omalta kohdaltani voin sanoa että mulle piti tehdä "pakkosterilisaatio", sillä raskautuminen on omalla kohdallani hengenvaarallista ja sen takia ehdottomasti kiellettyä. Omalla sterilisaatiolla takaan etten voi raskautua jos vaikka mies vaihtuisi joskus toiseen vaikka en nyt eroa pidäkään suhteessamme kovinkaan todennäköisenä vaihtoehtona.

Tämä sama syy oli äidilläni. Kohtu repesi viimeisessä raskaudessa todella pahasti (pikkusisko selvisi!) ja se ei missään nimessä kestäisi seuraavaa raskautta.

Vierailija
27/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä sama syy oli äidilläni. Kohtu repesi viimeisessä raskaudessa todella pahasti (pikkusisko selvisi!) ja se ei missään nimessä kestäisi seuraavaa raskautta.

Ymmärrän kyllä poikkeustilanteet (ja jos esim. suhteen kestävyydestä on muutenkin epäilyksiä). Suurin osa sterilisaatioista tehdään kuitenkin ihan vain normaalin raskaudenehkäisyn vuoksi ja miesten osuus on hämmentävän pieni muihin maihin verrattuna.

Vierailija
28/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen niin että lääkärit ja hoitajat, jos mitkä, ovat ne ammattiryhmät jotka nimenomaan pitävät kaikenlaista karvoitusta ja ihmiskehon eritteitä normaaleina.

Vierailija
29/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sairaanhoitaja ja ollut leikkurissa töissä. Siellä tuli nähtyä kaikenlaista ja vähän kaikenlaisia kehon osia. Koko leikkaustiimille on arkea nähdä ihmisiä jopa alasti, meille se on vain työtä.

Leikkauksen aikana voidaan nauraa ja vitsaillakin, mutta ei koskaan potilaasta. Se olisi mautonta, potilas kun kuitenkin on siinä unessa tai puudutettuna meidän vastuulla.

Vaatteita joudutaan riisumaan leikkauksia varten turvallisuus- ja hygieniasyistä. Leikkausalue pitää desinfioida ennen ihoviiltoa ja esim. gynen operaatioissa joskus saatetaan desinfioida emätin.

Vierailija
30/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ok juttu, ei sitten ollenkaan. Tietenkin ymmärrän miksi noin pitää tehdä, mutta asioista pitää kertoa. Seksuaalista väkivaltaa kokeneena tuollainen olisi aivan järkyttävää ja oksettaa pelkkä ajatuskin, että jotain tuollaista tehdään ilman että olen asiasta tietoinen. Eikä noista kokemuksista kertominenkaan etukäteen todellakaan auta, itse sain todella kovakouraista ja töykeän nöyryyttävää kohtelua kun pakon edestä jouduin miespuoliselle gynelle, joka ei sattuneesta syystä ole yhtään ok homma mulle, ahdistaa liikaa ja ko. lääkäri teki tilanteesta vielä paljon paljon pahemman. Vastenmielistä oli myös ajanvarauksesta ym. vastanneiden ihmisten reaktiot ja vähättelyt ja suora vittuilu siitä miksei mieslääkäri käy. Jälkikäteen vuosin verta ja olin kipeä kun lääkäri hoiti tutkimuksen käytännössä runnomalla kun olin niin jännittynyt, paniikissa ja itkuinen kun kyseinen lääkäri vielä tölvi ja vähätteli kun en osannut rentoutua.

Vierailija
31/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ok juttu, ei sitten ollenkaan. Tietenkin ymmärrän miksi noin pitää tehdä, mutta asioista pitää kertoa. Seksuaalista väkivaltaa kokeneena tuollainen olisi aivan järkyttävää ja oksettaa pelkkä ajatuskin, että jotain tuollaista tehdään ilman että olen asiasta tietoinen. Eikä noista kokemuksista kertominenkaan etukäteen todellakaan auta, itse sain todella kovakouraista ja töykeän nöyryyttävää kohtelua kun pakon edestä jouduin miespuoliselle gynelle, joka ei sattuneesta syystä ole yhtään ok homma mulle, ahdistaa liikaa ja ko. lääkäri teki tilanteesta vielä paljon paljon pahemman. Vastenmielistä oli myös ajanvarauksesta ym. vastanneiden ihmisten reaktiot ja vähättelyt ja suora vittuilu siitä miksei mieslääkäri käy. Jälkikäteen vuosin verta ja olin kipeä kun lääkäri hoiti tutkimuksen käytännössä runnomalla kun olin niin jännittynyt, paniikissa ja itkuinen kun kyseinen lääkäri vielä tölvi ja vähätteli kun en osannut rentoutua.

Kerroitko aikaa varatessasi syyn, miksi et halunnut miesgynelle? Ymmärrän, että aiheesta ei varmasti ole helppoa puhua, mutta naisgyne järjestyisi varmasti helpommin jos syy olisi selvillä.

En mitenkään halua puolustella saamaasi kohtelua, mielestäni sinua kohdeltiin väärin ja tunteettomasti. Teitkö asiasta valituksen?

Vierailija
32/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroitko aikaa varatessasi syyn, miksi et halunnut miesgynelle? Ymmärrän, että aiheesta ei varmasti ole helppoa puhua, mutta naisgyne järjestyisi varmasti helpommin jos syy olisi selvillä.

En mitenkään halua puolustella saamaasi kohtelua, mielestäni sinua kohdeltiin väärin ja tunteettomasti. Teitkö asiasta valituksen?

Ei syyn kertominen tee helpota yhtään sitä muutenkin helppoa hommaa, että ajanvaraaja katsoo koneeltaan, milloin naisgynelle olisi saatavana seuraava aika.

Vierailija
33/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei syyn kertominen tee helpota yhtään sitä muutenkin helppoa hommaa, että ajanvaraaja katsoo koneeltaan, milloin naisgynelle olisi saatavana seuraava aika.

No ei niin, mutta syyn kertominen voi helpottaa asiointia jatkossa. Ja sitten ei tulisi sitä jankkausta että miksi ei käy. Ja muutenkin, voisi sitä gyneäkin helpottaa tieto, että potilaalla on kamalia kokemuksia ja omaa työskentelyään muuttaa siten että potilaalle ei tulisi ainakaan lisää traumoja.

Vierailija
34/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä en voi mitenkään käsittää että toi toimenpiteen kulku tuli yllätyksenä siitäkään huolimatta ettei lääkäri olisi selostanut, mitä tullaan tekemään.

Mulle lääkärit ovat aina kertoneet tosi tarkkaan (jopa havainnekuvia näyttämällä), mitä eri toimenpiteissä ja leikkauksissa tullaan tekemään. Toimenpiteiden aikana (ei tietenkään nukutusta vaativien) lääkärit ovat vaihe vaiheelta kertoneet, mitä seuraavaksi tehdään ja koko ajan kysellään mun vointia ja tuntemuksia (jopa kyllästymiseen asti). Lisäksi on pitänyt pisteyttää kipu, toimenpiteen mielekkyys ja potilaan kohtaaminen omasta näkökulmastani.

Kokemusta mulla on gynekologisista toimenpiteistä ja leikkauksista runsaasti.

Vierailija
35/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, mitä sä nyt tollasia mietit. eteenpäin

Vierailija
36/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoinen reaktio sulla ap rutiinitoimenpiteestä. Tietenkin sterilisaatiossa mennään emättimen kautta operoimaan, tehtiin se sitten laparoskooppisesti tai essure-menetelmällä. Laparoskopiassa emättimen lisäksi myös vatsanpeitteiden läpi, jolloin vatsaan tulee yleensä kolmesta neljään pientä leikkausviiltoa.

Miten ihmeessä et tuota tiennyt vai onko tää aloitus provo? Missä kumman sairaalassa lääkäri ei muka kerro mitä tuleman pitää?

Vierailija
37/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli vastaavalla tavalla vähän raiskattu olo, kun ensimmäisessä raskaudessa tehtiin synnytystapa-arvio. Siinä siis yksi tutkimus on sisätutkimus, jossa selvitetään käsikopelolla lantion tilavuutta. Se otti todella kipeää ja paikat olivat monta päivää kipeänä, aluksi jopa käveleminen oli vaikeaa. Makasin siinä ja pidättelin kyyneleitä, kun lääkäri tutki. Olisi huomattavasti helpottanut, jos lääkäri olisi jotenkin vinkannut etukäteen, että kyseessä on kivulias ja raju tutkimus, tai että hän olisi jotenkin osoittanut ymmärtävänsä, että tutkimus tuottaa kovaa kipua. Esimerkiksi synnytyksessäni oli lääkäri, joka teki mulle sisätutkimusta, joka tuotti huomattavaa kipua, mutta hän kertoi jo etukäteen, että se tuntuu hyvin epämukavalta ja pahoitteli tutkimuksen aikana aiheuttamaansa kipua. Kokemus oli aivan erilainen. Mulle oikeasti jäi tosi pahat muistot synnytystapa-arviosta, ja kun toisessakin raskaudessa sellaiseen jouduin, varmistin ennen housujen riisumista, ettei samanlaista tutkimusta ole enää tulossa. 

-

Eli ymmärrän sua, ap. Mäkin kyllä tiedostan, että kyseessä oli välttämätön toimenpide, mutta potilaan tiedottaminen etukäteen on ihan suotavaa.

Vierailija
38/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin, että joudunko lukemaan jostain kauheasta kidutuksesta, jollaisista aina välillä kuulee. Mulle on aika se ja sama mitä tehdään, kunhan saa olla nukutettuna.

Vierailija
39/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelin, että joudunko lukemaan jostain kauheasta kidutuksesta, jollaisista aina välillä kuulee. Mulle on aika se ja sama mitä tehdään, kunhan saa olla nukutettuna.

Jospa ap kokee kohdanneensa kauheaa kidutusta ja vääryyttä. Kaikkihan me koetaan omalla tavalla asioita vaikka en voikaan itse ymmärtää ap:n närkästymistä.

Vierailija
40/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko sulle gynetutkimuksissa useinkin raiskattu olo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi