Tumma lapsi, mies syyttää pettämisestä :/
Ja tehdäänkö jo nyt ihan alussa kaikille selväksi, että EN OLE PETTÄNYT!!
Jokatapauksessa asiaan.
Eli synnytin hieman yli puoli vuotta sitten. Tämä lapsi on minun ja mieheni ensimmäinen. Kun poika syntyi, hän oli ihan vaalea (tosin mustat hiukset, mutta itsellänikin on). Silloin mies ei luonnollisestikaan epäillyt mitään.
Kuitenkin pojan kasvaessa hän alkoi pikkuhiljaa tummua. Nyt hän onkin todella tumma, ei tietenkään ihan mikään mustaihoinen mutta reilusti keskivertosuomalaista tummempi. Tukkakin on kihara, hieman "afromainen".
Nämä piirteet huomattuaan mieheni (vaaleaihoinen, harmaanvihreät silmät, pisamia) alkoi pikkuhiljaa vihjailla minua, että olisin pettänyt häntä! Lopulta sanoi asiasta ihan suoraan. Suutuin, sillä en voisi edes kuvitella pettäväni! Ja mies ei myöskään tunnu huomaavan, että pojallamme on esimerkiksi täysin samanväriset silmät sekä samanmuotoinen nenä kuin hänellä itsellään!! Ainoa, minkä tuntuu näkevän, on tuo ihonväri.
Minä itse olen siis suhteellisen vaaleaihoinen, mutta muuten tumma (lähes mustat silmät sekä musta, korkkiruuvikihara tukka). Isoäitini toinen vanhempi oli kuitenkin negriitti, ja sukuni tuolta puolelta tulee ulkomailta. Toinen vanhemmistanikin on siis hieman keskivertoa tummempi, muttei kuitenkaan läheskään niin tumma kuin poikani.
Olen ehdottanut miehelleni isyystestiä, mutta jostain syystä ei halua. Mitä voisin tehdä?
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Miehesi ei taida olla järjen jättiläinen, kun ei tunnu tajuavan perimäsi vaikutusta lapsisi ihoon? Daiju mies!
No aina välillä hän saattaa käydä hieman hitaasti (ei kuitenkaan ole jokapäivästä siis :D), mutta en olisi koskaan arvannut että alkaa näin käyttäytyä. Ja varsinkaan jatkaa tätä näin kauan.
Ap
Opasta mies opiskelemaan lukion biologiaa. Jos sinun puolellasi suvussa on tummempaa ihoa, niin pojan ihonväri on aivan tavanomainen asia.
Jos esimerkiksi tummaihoinen ja vaaleaihoinen saavat lapsen, voi lapsen ihon sävy asettua mille tahansa kohdalle vanhempiensa ihonvärien välillä. Tällaisen parin eri lapset voivat olla hyvinkin erivärisiä keskenään, eli yksi lapsi voi olla yhtä tumma kuin tumma vanhempansa, ja toinen voi olla aivan vaaleanruskea. Joskus, vaikkakin harvemmin, lapsi voi olla jopa yhtä vaalea kuin vaalea vanhempansa.
Teidän tapauksessanne suvussa on ollut tummempaa verta. Se periytyy helposti, mutta se ei välttämättä näy yhtä selkeästi jokaisessa sukupolvessa. Teillä on vain käynyt niin, että tumman värin geenit näkyvät ainakin tällä hetkellä lapsessanne selkeämmin kuin sinussa itsessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Jospa miehesi mieltä kaivertaa kavereidensa letkautukset tummaihoisesta jälkeläisestä & aisankannattajana toimimisesta. Ja sen vuoksi epäilee sinua pettämisestä. Tosaalta siinä tapauksessa luulisi, että miehesi juoksisi pikavauhtia isyystestiin, jotta voisi vakuutella muille olevansa lapsen isä. ( Vai ajatteleeko, ettei kaverit/ muut ulkopuoliset usko kuitenkaan.)
Monasti nuo vahvat esim afro/aasialaiaet piirteet saattavat kulkeutua pitkäänkin suvussa.
En tiedä sitten pukkaako jotain parisuhdekriisiä, koska ei tuo vaikuta ihan tavallisen isämiehen käytökseltä. Onhan tuo nyt ihan helvetin lapsellista ensin haluta lapsi (oletan että oli suunniteltu) ja sitten alkaa syyttelemään ja käyttäytymään kuten pentu jos lapsi näyttää liikaa yhdeltä isovanhemmaltaan. Luulisi että tavallinen rakastunut mies olisi ihan onnessaan kun olisi saanut jälkikasvua.
Sanot miehellesi, että lapsi on sinun ja piste. Jos et usko, niin isyystestiin voidaan mennä ihan milloin vaan, mutta toi ininä asiasta loppuu nyt.
Juu, mun isoäitini isä oli joku tuntematon tumma ulkomaalainen. Isoäidistä tuli ristiverisen näköinen. Hänen neljästä lapsestaan yksi oli tummatukkainen ym, muut lapset täysin vaaleita kuten isänsä :) Minun äitini siis oli yksi näistä vaaleista, mutta minä olenkin tumma. Lisäksi enoni ja hänen vaimonsa ovat molemmat perisuomalaisen näköisiä, ja taas yksi heidän kolmesta lapsestaan syntyi TOSI tummana niin ettei näyttänyt kuuluvan perheeseen ollenkaan (iän myötä tasoittunut kyllä). Eli tämä sekava sukutarina kuvastaa miten esim. tummat ulkomaalaisgeenit voivat hyppiä ihmeellisesti sukupolvesta toiseen :)
Dr Philissä oli se case jossa vaimo kans 'ei ollu pettäny'. Negan isyystestin jälkeenki uskoi mulattilasten olevan elättäjäisän.
Siksipä nettikirjoituksen pohjalta on turha uskoa ettei mies muka halua testiä.
Jos oikeasti epäilisi sinun pettäneen, hän ehdottaisi itse testiä. Se että sinä suostut testiin, todistaa jo ettet ole pettänyt. Hän ei vaan jostain syystä halua selvyyttä asiaan koska ilmeisesti haluaa naljailla asiasta ilman että tarvitsee todistaa olevansa väärässä... Lapsellista häneltä.
Vierailija kirjoitti:
Se on vain tullut se lapsi sinun isoäitiisi, joka oli negridi. Piirteet kuten hiusten kiharaisuus ja tumma ihonväri voi periytyä sukupolvienkin yli. Tietenkin on tavallista, että lopputulos useamman sukupolven jälkeen on ns. vaaleampi (loivemmat kiharat tai suorat hiukset ja vaalea ihonväri jos suvussa ei ole ollut muita negridejä).
Lapsesi on kuitenkin nyt perinyt voimakkaasti isoäitisi ulkonäön. Varmasti ihan kaunis lapsi kyseessä.
Voi olla että miehellä on jokin kriisi menossa nyt lapsen ihonvärin suhteen, koska oletti että lapsi on enemmän vanhempiensa näköinen eli vaaleampi. Ehkä kuvittelee että näyttää toisen miehen lapselta eikä hänen. Miehesi ei kyllä kuulosta ihan täyspäiseltä.
Jep, näin olen ajatellut että piirteet ovat hypänneet sukupolvien yli. Olen myös sanonut asiasta miehelle, joka ei kuitenkaan tunnu uskovan (vaikka tietää varsin hyvin taustastani).
Ja ehkä jotkut mieheni kaverit ovat maininneet hänellä asiasta, sillä osa omista ystävistänikin on kysellyt minulta isyyttä. Kuitenkin selitettyä tarkemmin sukujuuristani, kaikki ovat uskoneet.
Ja niin on minustakin kaunis lapsi tämä poikani :) Hyvin eksoottinen ulkonäkö kylläkin.
Ap
Tosiaan jos mies enää vihjailee tai kiukuttelee asiasta, niin sanot että joko teette ne geenitestit tai tämä sai olla tasan viimeinen kerta kun mies asiasta aukoo päätään.
Voi ihan hyvin olla pikkuvauva-ajan stressiä ja tunnemyrskyä, mutta rajansa kaikella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa miehesi mieltä kaivertaa kavereidensa letkautukset tummaihoisesta jälkeläisestä & aisankannattajana toimimisesta. Ja sen vuoksi epäilee sinua pettämisestä. Tosaalta siinä tapauksessa luulisi, että miehesi juoksisi pikavauhtia isyystestiin, jotta voisi vakuutella muille olevansa lapsen isä. ( Vai ajatteleeko, ettei kaverit/ muut ulkopuoliset usko kuitenkaan.)
Monasti nuo vahvat esim afro/aasialaiaet piirteet saattavat kulkeutua pitkäänkin suvussa.
En tiedä sitten pukkaako jotain parisuhdekriisiä, koska ei tuo vaikuta ihan tavallisen isämiehen käytökseltä. Onhan tuo nyt ihan helvetin lapsellista ensin haluta lapsi (oletan että oli suunniteltu) ja sitten alkaa syyttelemään ja käyttäytymään kuten pentu jos lapsi näyttää liikaa yhdeltä isovanhemmaltaan. Luulisi että tavallinen rakastunut mies olisi ihan onnessaan kun olisi saanut jälkikasvua.
Niin, omasta mielestänikin mies käyttäytyy oudosti
Ja olet oikeassa, lapsi oli suunniteltu :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä itse olen siis suhteellisen vaaleaihoinen, mutta muuten tumma (lähes mustat silmät sekä musta, korkkiruuvikihara tukka
On kieltämättä outoa, että jos mies on valinnut "epäsuomalaisen" näköisen kumppanin, niin miksi hänelle olisi lapsen tummempi väri suuri ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Dr Philissä oli se case jossa vaimo kans 'ei ollu pettäny'. Negan isyystestin jälkeenki uskoi mulattilasten olevan elättäjäisän.
Siksipä nettikirjoituksen pohjalta on turha uskoa ettei mies muka halua testiä.
Nyt on pakko kysyä, että jos olisin pettänyt, niin miksi väittäisin muuta _anonyymillä_ keskustelupalstalla?
Ja jos mies luulee tuntevansa minut, niin tietää kyllä sataprosenttisesti, etten pystyisi koskaan pettämään.
Ap
Jospa mies ei vaan halua asioida viranomaisten kanssa. Voisit tilata Family Finder-nimisen geenitestin (firman sivut: ftdna.com). Se ei ole mikään isyystesti vaan geneettistä sukututkimusta varten eli etsii tietokannassa geneettisiä sukulaisille. Testi kuitenkin paljastaa varmuudella oletteko lapsen vanhempia, vaikkei olekaan virallisesti mikään isyystesti. Jos lapsi, isä ja äiti testataan niin tulos on kiistaton: vanhemmalla ja lapsella on puolet yhteistä DNA:ta. Varmaan muitakin vastaavia firmoja on. Näyte kaavitaan posken sisäpinnasta itse tikulla ja tikku postitetaan koeputkessa labraan. Mahtaisiko miehesi kieltäytyä jos olisit jo maksettujen testiputkien kanssa joku päivä vastassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse olen siis suhteellisen vaaleaihoinen, mutta muuten tumma (lähes mustat silmät sekä musta, korkkiruuvikihara tukka
On kieltämättä outoa, että jos mies on valinnut "epäsuomalaisen" näköisen kumppanin, niin miksi hänelle olisi lapsen tummempi väri suuri ongelma.
Itsekin kuvittelin, että mies olisi "tiennyt", että minun perimälläni sieltä saattaisi (hyvinkin todennäköisesti) tulla tummempi lapsi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jospa mies ei vaan halua asioida viranomaisten kanssa. Voisit tilata Family Finder-nimisen geenitestin (firman sivut: ftdna.com). Se ei ole mikään isyystesti vaan geneettistä sukututkimusta varten eli etsii tietokannassa geneettisiä sukulaisille. Testi kuitenkin paljastaa varmuudella oletteko lapsen vanhempia, vaikkei olekaan virallisesti mikään isyystesti. Jos lapsi, isä ja äiti testataan niin tulos on kiistaton: vanhemmalla ja lapsella on puolet yhteistä DNA:ta. Varmaan muitakin vastaavia firmoja on. Näyte kaavitaan posken sisäpinnasta itse tikulla ja tikku postitetaan koeputkessa labraan. Mahtaisiko miehesi kieltäytyä jos olisit jo maksettujen testiputkien kanssa joku päivä vastassa?
Kiitos ehdotuksesta, näin voisin tehdä.
Ap
Tuollainen juntti tarvitsee pienen oppitunnin.
Muistuta että lapsi ei ole isänsä kopio vaan hänellä on sekä isän että äidin puolelta geeniperimää (myös niiden jotka eivät näy teissä). Kerro hänelle että jokainen ihminen saa suuren korin geenejä sekä äidiltään että isältään. Siinä korissa on äidin esi-isien geenit ja isän esi-isien geenit. Jokainen lapsi saa siten ison valikoiman mahdollisia piirteitä, jotka saattavat näkyä eri tavalla iän myötä. Esim. lapsi voi periä isänsä puolelta tyylin kaljuuntua, mutta eihän se vauvana näy vaan sitten ikääntyessä tulee esiin.
Onko sulla kuvia isovanhemmistasi ja vanhemmistasi? Kokoa pieni kuvakokoelma ja näytä miehellesi, kerro että näitä hienoja erityisiä geenejä sinussa on ja ne ovat siirtyneet sinusta lapseen.
Ota myös kuva lapsesta ja miehestäsi niin että voi näyttää heidän yhteiset piirteensä. Jos saat miehen suvulta kuvia hänen esi-isistään voithan lisätä nekin sukupuhuun.
Jos tuo ei riitä, sitten pakotat isyystestiin.
Teet tiukasti selväksi, että jos ei mies suostu isyystestiin, niin pitää turpansa kiinni, eikä loukkaa sinua enää.