Miten pystyn estämään äitini vierailut kun olen sairaalassa?
Mun äiti on kaikkeen sekaantuva "kyylä" ja aina tunkemassa kaikkialle vaikka ei olisi kutsuttukaan.
Nyt olen joutumassa sairaalaan leikkaukseen ja joudun olemaan siellä noin 1-2 yötä. Äitini haluaisi väkisin tulla mua katsomaan vaikka olen sanonut että en todellakaan halua vierailijoita. Haluan vain levätä itsekseni ja omassa rauhassa. Ilmoitan tietenkin hoitohenkilökunnalle ettei mun tietoja saa kertoa äidilleni kun soittaa kuitenkin sairaalaan ja utelee osastoa ja huonetta mutta ei olisi ensimmäinen kerta kun hoitajat kertovat kiellosta huolimatta asioistani.
En aio tietenkään äidilleni kertoa etukäteen milloin tuohon leikkaukseen joudun mutta jos en vastaa hänen puheluihin niin toi arvaa heti että olen sairaalassa.
En vain todellakaan ole leikattuna ja kipeänä seurallisella tuulella enkä tarvitse tai edes halua (näin 40-vuotiaana) äitiäni sairaalaan tuekseni.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuolla vuodeosastoilla ainakaan silloin kun itse olen siellä ollut, ole kenelläkään vanhempia käynyt vierailemassa. Pelkästään puoliso ja mahdollisesti potilaan lapset. Ap
Minä ymmärrän sinua muuten ihan hyvin, mutta en tuota ihmettelyä vanhempien vierailusta. Ethän sinäkään aloituksessa sano, että kieltäisit äitiäsi tulemasta, vaikka hän olisi ns. normaali ja olisitte läheisiä. Kiellät häntä tulemasta, koska välinne eivät ole hyvät. Eri asia siis. Jospa et ole aiemmin ollut huoneessa, jossa muiden potilaiden vanhemmat asuvat tarpeeksi lähellä käydäkseen, tai ovat yleensä edes elossa.
Eihän kaikilla edes ole puolisoa ja/tai lapsia. Olin itse sairaalassa alkuvuodesta ja viereisessä sängyssä makaavaa noin 50-vuotiasta potilasta kävi tapaamassa suunnilleen puoli sukua (myös hänen äitinsä). Ei olisi minulle tullut mieleenkään ajatella, että siinä olisi ollut jotain outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuolla vuodeosastoilla ainakaan silloin kun itse olen siellä ollut, ole kenelläkään vanhempia käynyt vierailemassa. Pelkästään puoliso ja mahdollisesti potilaan lapset. Ap
Minä ymmärrän sinua muuten ihan hyvin, mutta en tuota ihmettelyä vanhempien vierailusta. Ethän sinäkään aloituksessa sano, että kieltäisit äitiäsi tulemasta, vaikka hän olisi ns. normaali ja olisitte läheisiä. Kiellät häntä tulemasta, koska välinne eivät ole hyvät. Eri asia siis. Jospa et ole aiemmin ollut huoneessa, jossa muiden potilaiden vanhemmat asuvat tarpeeksi lähellä käydäkseen, tai ovat yleensä edes elossa.
Eihän kaikilla edes ole puolisoa ja/tai lapsia. Olin itse sairaalassa alkuvuodesta ja viereisessä sängyssä makaavaa noin 50-vuotiasta potilasta kävi tapaamassa suunnilleen puoli sukua (myös hänen äitinsä). Ei olisi minulle tullut mieleenkään ajatella, että siinä olisi ollut jotain outoa.
En ole väleistäni äitiini kirjoittanut mitään. Vain sen että en jaksa kipeänä vierailijoita. En kutsuisi vieraita kotiinkaan jos olisin kipeä, oli sairauden laatu sitten nuhakuume tai vatsatauti. Tahdon sairastaa ja toipua rauhassa. Mielestäni on väärin että mielipiteeni ja tahtoni voi noin vain jyrätä. Ihan kuin menettäisin kaiken itsemääräämisoikeuteni kun joudun sairaalaan pariksi päiväksi leikkauksen takia.
En ole myöskään kirjoittanut että on outoa jos äiti käy jotain aikuista lastaan sairaalassa katsomassa. Oma olettamuksesi.
Jos olen vierailuajan ollut samoissa tiloissa muiden potilaiden kanssa niin kyllähän siinä näkee potilaiden vieraat. Ap
En ole väleistäni äitiini kirjoittanut mitään tuollaista, piti kirjoittaa. Jäi siis "tuollaista"-sana uupumaan tuosta yllä olevasta kommentistani. Ap, jonka äiti työntää nenänsä joka paikkaan.
Kyllä aikuinen potilas hyvin pärjää ilman äitinsä vierailuja varsinkin, kun itse vielä näin haluaa ja niin pitäisi myös normaalin äidinkin kestää ja pärjätä. Itse en kyllä ikinä kehtaisi mennä tolla tavalla vierailulle kun on vielä etukäteen sanottu että ei haluta vierailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, sinun pitää kertoa tuo sama, sairaalan keskukselle, että sinusta ei saa antaa mitään potilastietoja, ei osastoja, kiellät kun menet sairaalaan. Vaitiolovelvollisuutta tulee noudattaa. Samoin osastolla, kerrot, että ei mitään tietoja yhdellekään.
En olekaan ajatellut että kielto pitää vielä erikseen kertoa keskukselle. Olen kyllä kirjallisen kiellon tehnyt ja suullisesti osastolla vielä varmuuden vuoksi asiasta sanonut. Ap
Kyllä pitää ilmoittaa vielä keskukselle myös. Moni tiedustelee keskuksen kautta, että mistähän osaltolta löytyy tämän niminen potilas, olisin menossa katsomaan. Ellei kieltoa ole, keskus voi kertoa osaston. Tästä pitäisi tiedottaa.
Luulisi että yhdellä kieltolapulla olisi hoitunut toi kielto keskuksellekin. Ei tunnu kauhean asiakasystävälliseltä menettelytavalta että pitää erikseen ilmoitella kiellot sekä osastolle että johonkin puhelinvaihteeseen tai keskukseen, mikä lie nyt onkaan. Ap
Mä koen noi sairaaloiden vierailuajat omalla kohdallani tosi raskaiksi toipuessani leikkauksesta. Mua ei haittaa vaikka huonekaveria tulee puoli sukua katsomaan, kunhan mun ei tarvitse osallistua heidän kanssa seurusteluun ja eivät tunge mun reviirille tyylin työntäen sänkyäni sivuun että mahtuvat läheisensä ympärille.
En vain kipeänä jaksa. Jos tää jotain loukkaa niin loukatkoon. En ole mikään näyttelyesine tai eläintarhan häkkieläin, jota voi tulla tuijottamaan. Ei meillekään kukaan tule kotiin kyläilemään kun joku meidän perheestä sairastaa ja tuolloin on kaikille selvää, että sairas saa levätä ja parantua rauhassa.
Muista siinä tulohaastattelussa kertoa tuo toiveesi painokkaasti niin, että menee varmasti jakeluun. Siellä kiireiset hoitajat eivät välttämättä tajua kiinnittää asiaan riittävän tarkasti huomiota ellet heti kättelyssä tee selväksi, että syyte napsahtaa jos he tietoja vuotaa.
terv. sekä sairaanhoitaja että potilas