Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyajan sairaudet, joista ennen ei ollu tietoakaan

Vierailija

Näitähän riittää: hajusteyliherkkyys, sähköyliherkkyys, ääniyliherkkyys, fipromyalgia. Varmaan puuttuu listalta vielä paljon.

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Fibromyalgia. Mutta ei se, ettei jostain taudista tosiaan ollut tietoa, tarkoita sitä, ettei tautia esiintynyt.

Vierailija

Olemme tuhonneet evoluution. Kaikki perkelee rääpäleet hoidetaan henkiin uudestaan ja uudestaan, lisääntymään ja täyttämään maa.

Itekin olisin kuollut ilman nykylääketiedettä jo ainakin kaksi kertaa, ensimmäinen kerta oli vauvana ja toinen nelikymppisenä. Siinä välissä olin tosin ehtinyt jo saada kaksi lasta. En tiedä miten olis käynyt ilman antibiootteja ja allergialääkkeitä, kun niitäkin vuosien varrella on paljon kulunut.

Moniko teistä olisi täällä lisäämässä omia kehnoja geenejään ilman nykylääketiedettä?

Vierailija

Ennen ihmisen immuunijärjestelmä on toiminut eri tavalla. Ennen on sairastettu vähemmän allergioita, koska vastaavasti on sairastettu enemmän vakavia infektioita. Ja nyt, käsi pystyyn; kuka haluaa mieluummin kurkkumädän, tuberkuloosin ja jäykkäkouristuksen kuin heinänuhan?  Immuunijärjestelmä helposti ylireagoi pahempien vihollisten puuttuessa, mut silti allergiat on pienempi paha kuin menehtymisen ja vammautumisen aiheuttama sairaus.

Ympäristö kemikalisoituminen on tabu, jota ei saa tutkia ja josta ei saa puhua. Syövänkin nopea yleistyminen halutaan nähdä johtuvan jostain muusta kuin kemikaalikuormasta, vaikka emme tiedä suurimmasta osasta kemikaaliyhdisteistä ollenkaan sitä, miten ne vaikuttavan sekä ihmisen elimistöön että ekosysteemiin.

Vierailija

Itse itsessään diagnosoitu lukihäiriö, kun kyse on siitä, että laiskottaa lukea opiskelualan kirjallisuutta tai kirjoittaa esseitä. Kovin on yleistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Fibromyalgia. Mutta ei se, ettei jostain taudista tosiaan ollut tietoa, tarkoita sitä, ettei tautia esiintynyt.

Tuon esiintymisestä ei taida olla tieteellistä konsensusta.

Vierailija

Olen erityisherkkä ja nyttemmin ymmärtänyt että vanhemmat saattaa olla ainakin lievästi samanlaisia. Olivat maanviljelijöitä ja eristivät itsensä maatilalleen, pärjäsivät sillä lailla hyvin. Luulen että entisaikaan eritysherkillä oli paljon helpompaa.

Vierailija

Miten meillä nykyään on sisävessoja? Ei niitä sata vuotta sitten ollut. Miten meillä nykyään on appelsiineja? Ei niitä sata vuotta ollut. 

Luulisi pöljemmänkin tajuavan, että sairauksia on opittu tuntemaan lääketieteen kehittymisen myötä. Tyhmyyttä on kyllä aina ollut ja se vain lisääntyy. Eikö se yhtään ihmetytä, miksi lapsikuolleisuus oli moninkertainen ja ihmisten elinikä lyhyempi? Miehenkin suvussa on aika paljon allergiaa. Anopin vanhin lapsi on kuollut vauvana, seuraava ollut vähällä kuolla, kun on meinannut tukehtua. En tiedä oikein, että mihin. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olemme tuhonneet evoluution. Kaikki perkelee rääpäleet hoidetaan henkiin uudestaan ja uudestaan, lisääntymään ja täyttämään maa.

Itekin olisin kuollut ilman nykylääketiedettä jo ainakin kaksi kertaa, ensimmäinen kerta oli vauvana ja toinen nelikymppisenä. Siinä välissä olin tosin ehtinyt jo saada kaksi lasta. En tiedä miten olis käynyt ilman antibiootteja ja allergialääkkeitä, kun niitäkin vuosien varrella on paljon kulunut.

Moniko teistä olisi täällä lisäämässä omia kehnoja geenejään ilman nykylääketiedettä?

Pssstt! Ei geenit oo erinomaisia tai kehnoja, ne on vaan geenejä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olisin, ei kaikki ole yhtä heikkoja ku sinä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen erityisherkkä ja nyttemmin ymmärtänyt että vanhemmat saattaa olla ainakin lievästi samanlaisia. Olivat maanviljelijöitä ja eristivät itsensä maatilalleen, pärjäsivät sillä lailla hyvin. Luulen että entisaikaan eritysherkillä oli paljon helpompaa.

Entisaikaan kaikilla elämä oli paskaa.

Vierailija

Onhan se ihan selvä että kaiken maailman kitinää on ennenkin ollut maailma täynnä, siihen ei vaan ole puututtu, saati levitelty tyhmiä ininöitään minkään julkisen median kautta minnekään.

Mutta noitia ja kirouksia on toki ollut ja pelätty.

Medikalisoituminen on aikamme ilmiö. Jos tuntuu pahalta ja vituttaa tai muuten menee huonosti, ei nykyään huudeta poppamiestä, pappia ja pyöveliä paikalle. Huudetaan iltalehti ja yhteiskunnan sosiaalijärjestelmä ja sitten tietty se lääkäri jonka pitää ottaa vastuu.

Vihaan sairaita. Terv. entinen lääkäri.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan kaikilla elämä oli paskaa.

No joo, mut sanotaan sotien jälkeen viiva jonnekin ysärille asti. Mun isäkin sanoi että ennen ei ollu kiire mihinkään ja kylähullut meni muiden mukana. Kaikilla oli joku paikka yhteisössä. Nyt syrjäydyt jos et pysty 110 % työpanokseen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat