Annatteko koululaisen kuunnella musiikkia samalla kun siivoaa huonettaan?

NatsiMutsi ;)

Olen aina tykännyt ajatuksesta että ensin siivotaan ja sit tehdään muita juttuja, että lapsi oppii siivoamisen olevan normaalia ja se pitää onnistua ilman hauskuutuksiakin. Ja näin meillä on aina tehtykin. 

Lapsi pyysi isältään että saisiko kuunnella musiikkia puhelimesta samalla kun siivoaa ja minulle, äidilleen, sanoi että enpä siivoaisi ilman musiikkia. 

Tuntuu että mies ei jaksa vaatia lapselta normaalia kotityötä tai ottaa niskoittelua vastaan ja sen takia hyväksyi musiikin kuuntelun.

Nuoremmatkin sisarukset siivoavat ensin ja sitten siirtyvät muihin tekemisiin, olisi mukava että isommallekin opetettaisiin asia samoin. Varsinkin kun näkee että omatoiminen siivoaminen ei ole vielä hallinnassa. Tuntuu että musiikin kuuntelun kanssa ei motivoidu siivoamisesta muuten, haluaisin että lapset pitävät siivoamista normaalina asiana. Kun näen että omatoimisuus kehittyy niin mikäs siinä... 

Olemme miehen kanssa eri mieltä ja halusin kysyä teidän mielipidettä... Ehdotin kompromissia että pieniä siivoamisia tekisi vaikka musiikkia kuunnellen mutta isomman siivoamisen tekisi niin kuin kaikki muut, siivotaan ja sen jälkeen pelit, musiikit,leikit... Ei käynyt. Tuntuu että isompi siivoaminen nimenomaan opettaisi kärsivällisyyttä ja motivoitumista, sen järjestyksen saamisen eikä musiikin takia.

Miten teillä tehdään ja opetetaan?

Sivut

Kommentit (165)

Vierailija

Mitä se musiikki siivousta haittaa. Itsekin aina kuuntelen samalla. Sitten laulelen ja siivoan yhtäaikaa. Paljon mukavampaa, miksi siitä siivouksesta pitäisi tehdä tylsää. Eikö kotitöiden teko voi olla hauskaa?

Vierailija

Meidän Maija-Petteri saa kuunnella musiikkia vain viikonloppuisin. Arkena käytetään aika läksyjen tekoon ja Raamatun lukuun. Sen mitä musiikkia hän saa kuunnella olemme tietenkin itse valinneet hänen parhaakseen. Meidän Maija-Petteriä ei turmella millään populaarisaastalla, vaan hän kuuntelee vain klassista ja hengellistä musikkia.

Vierailija

Tottakai saa kuunnella musiikkia siivouksen aikana! Itselläni on siivousmusiikki jopa ohan erikseen, reipasta poppia. Tunnen myös rouvan, joka siivoaa oopperan tahtiin. Ei siivouksessa mitään niin ihmeellisen kivaa ole, ettei sinä aikana saisi muuta tehdä.
T. Perheenäiti 50 v.

Vierailija

Voi pyhä jeesus...neulo lapselle vielä kireämpi pipo, laita pehmolelut patterin taakse ja naulaa vielä keinuhevonenkin lattiaan kiinni niin on tarpeeksi ankeeta.

Vierailija

Häh. Kuunnellaanko teillä aina musiikkia ihan vain istuen ja ei tehdä mitään muuta samalla? Totta Kait voi kuunnella samalla.
Ja isompana voi kuunnella samalla kun tekee läksyjä. Musiikin kuunteleminen voi asia keskittymään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koulukotimeininki teillä. Siveysvyöt käytössä ja puhallutus koulusta palattaessa?

Minä olen ollut nuorisokodissa ja jopa siellä sai kuunnella musiikkia kun siivosi. eikä tarvinnut erikseen mitään lupia kysellä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat