Akateemikot! Kysymyksiä tuplamaisterin suorittamisesta
Opiskelen tällä hetkellä psykologiaa ja aion myös valmistua tältä alalta, sillä aine on kiinnostava ja työllistymismahdollisuudet kaikinpuolin hyvät ja monipuoliset. Välillä mielessä kuitenkin nakertaa, että olisiko joku toinen ala ollut sittenkin vielä enemmän minun juttuni. Eli jos valmistuttuani haen esimerkiksi oikeustieteelliseen ( se minua kiinnostaa eniten tällä hetkellä) täytyykö minun aloittaa opinnot alusta vain ns. maisterivaiheesta? Onko kellään tietoa siitä, millä alalla psykologian pystyisi yhdistämään niin, että toisen tutkinnon saisi parin vuoden lisälukemisella?
Kommentit (22)
Jos sinulla on esimerkiksi oikeustieteen maisterin opinnoista koossa jo suurin osa edellisen tutkinnon sivuaineena, sinun ei tietenkään tarvitse enää suorittaa kuin puuttuvat osat.
Yleisaine- ja kieliopinnot voivat olla yhteisiä eri tiedekunnissa, eikä niitäkään tarvitse suorittaa uudestaan.
Omaa toista tutkintoa pääsin suorittamaan erillishaussa, kun minulla oli jo aineopinnot sekä menetelmäopinnot, ja olisin saanut koko tutkinnon suoritettua pelkillä syventävillä opinnoilla joista puuttui enää pari ja jaksoa ja kirjoitettu gradu. Se gradu ei vaan oikein ole ottanut valmistuakseen ...
Olen fyysikko ja lääkäri. Mitään hyötyä ei ollut fysiikan (tohtorin) papereista paitsi virkamiesruotsi. Eli alusta suoritin.