Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaanotto Ranskan suruun tekopyhää?

surullinen
15.11.2015 |

Minua ärsyttää, että ihmiset sanovat suremisen Parisiin tapahtumien olevan tekopyhää, koska emme vaihda fb-profiilikuviamme päivittäin Syyrian lipuiksi tai muun sodassa olevan maan lipuiksi.

Minusta kyse on siitä, että ihminen kykenee kantamaan vaan tietyn taakan. Minä olen tietoisesti vetänyt muurin "muun maailman" ja itseni välille, koska tiedän etten kestäisi sitä kipua jos antaisin itseni ajatella jatkuvaa sotaa ja nälänhätää ja muita kauheuksia. Mitä se auttaisi että minä olen koko ajan niin ahdistunut että en pystyisi toimimaan arjessa?
Pariisi tapahtumat kuuluu kuitenkin "minun maailmaani", sillä se on länsimaa ja siellä kuoli samanhenkisiä länsimaisia arvoja omaavia ihmisiä, tekemässä ihan samoja asioita mitä minä voisin perjantai-iltana tehdä.
Tämä on se syy, miksi minä vaihdoin facebookin profiilikuvani Ranskan lipuksi. Tämä isku kohdistui _minun maailmaani_, samanlaisten ihmisten arkiseen elämään mitä minunkin on.
Minun kipuni on ainakin ollut suuri tänä viikonloppuna. Olen itkenyt kun luen uutisia, ja minua harmittaa että joku väittää minun suruni olevan tekopyhää.

Olisihan se "tasa-arvoisempaa" surra koko maailmaa, mutta ei minulla ole siihen voimia.
Kyllähän jokainen suree enemmän asioita joiden kokee koskettavan enemmän omaa elämäänsä.

Se on tietenkin asia erikseen, että en itse mediasta huomannut mitään mainintaa esimerkiksi pari päivää sitten olleesta Libyan iskusta. Media vouhottaa uutisista mistä tietää saavansa klikkauksia.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyypä sanoa, että minua ei liikuta tuo isku juuri mitenkään. Surullistahan tuo on, mutta tuota tapahtuu vähän väliä. Miksi tästä nyt niin iso haloo.. Ei liikuta minun elämääni niin paljon, että pitäisi tuntea surua, itkeä ja vaihtaa facebookin profiilikuva.

Kyse ei kohdallani ole henkilökohtaisesta surusta tai edes järkytyksestä (olihan hyvin odotettua tämä Pariisi).

Pidän kuitenkin tärkeänä puolustaa länsimaista demokratiaa, sen suomaa sananvapautta, ihmisten tasa-arvoa ja yhtäläisiä oikeuksia. 

Siksi teen näitä symbolisia eleitä! Olen tätä keskiaikaista barbariaa vastaan! Olen uskontoja vastaan. Ranska on taistellut uskonnottoman yhteiskunnan puolesta jo kauan. Ilmaisen tukeni tälle. 

Psssst... oletko lukenut mitä se länsimainen demokratia tekee tuolla lähi-idässä? Vinkki: se ei levitä demokratian ilosanomaa.

Vierailija
22/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että Ranskan iskut tapahtuivat. Se on salaliittoa. Jos tapahtui, teki sen Jenkit, koska haluavat Syyrian hiekan itselleen.

En ihmettelisi laisinkaan, vaikka jenkit olisivat sotkeutuneet noihin iskuihin. Terroriteko hyödyttää USAta kun saavat tuoda lisää sotakalustoaan eurooppaan "avuksi". Räjäytettiinhän WTC tornitkin USAn toimesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskan värit fb-kuvassa ei ole mielestäni vain osanotto Ranskan uhrien puolesta, vaan kannanotto terroria vastaan. Syyrian tilanne liittyy Ranskan tapahtumiin oleellisesti, ja ainakin minä koen tunnustavani väriä myös niiden puolesta, jotka ovat isis-järjestöä paenneet.

Tämä! Itse ainakin koen tämän laajemmin terrorismia vastustavana asiana. Se, että nyt isku kohdistui yhteen Euroopan keskeiseen maahan tekee siitä tottakai näkyvämmän asian. Itse ainakin ajattelen profiilikuvan muuttamisen  ranskan väreihin kannanotoksi terrorismia vastaan, en varsinaisesti ainoastaan nyt ranskaa kohdanneen surun myötätuntoon. Yhtälailla olen kauhuissani venäläisen koneen uhreista, ehkä pienten lasten äitinä jopa enemmän, siellä kun meni ihan pikkulapsia, ihanalta aurinkolomalta palatessaan. Se, että haluan osoittaa vastustavani kaikenlaista terrorismia ja teen sen vaihtamalla profiilikuvaan trikolorin, ei tarkoita, etten tuntisi myötätuntoa vaikka niitä kenialaisia opiskelijoita kohtaan. 

Edelleen, tehkää se appi, jolla muutetaan profiilikuva venäjänlipuksi ja piirtäkää lento-onnettomuudesta symbooli. Tai Keniasta. Tai Libanonista.  Maailma ja sosiaalinen media on avoin, mikään ei estä teitä tekemästä omaa juttua. 

Nyt kun kyseessä sattui olemaan Ranska, sieltä löytyi myös sosiaalista mediaa aktiivisesti käyttäviä henkilöitä luomaan näitä sosiaalisen median juttuja, jotka lähtivät jakoon, kuten Charlie Hebdon taiteilijan piirros Eiffel -tornista.

Vierailija
24/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyypä sanoa, että minua ei liikuta tuo isku juuri mitenkään. Surullistahan tuo on, mutta tuota tapahtuu vähän väliä. Miksi tästä nyt niin iso haloo.. Ei liikuta minun elämääni niin paljon, että pitäisi tuntea surua, itkeä ja vaihtaa facebookin profiilikuva.

Kyse ei kohdallani ole henkilökohtaisesta surusta tai edes järkytyksestä (olihan hyvin odotettua tämä Pariisi).

Pidän kuitenkin tärkeänä puolustaa länsimaista demokratiaa, sen suomaa sananvapautta, ihmisten tasa-arvoa ja yhtäläisiä oikeuksia. 

Siksi teen näitä symbolisia eleitä! Olen tätä keskiaikaista barbariaa vastaan! Olen uskontoja vastaan. Ranska on taistellut uskonnottoman yhteiskunnan puolesta jo kauan. Ilmaisen tukeni tälle. 

Psssst... oletko lukenut mitä se länsimainen demokratia tekee tuolla lähi-idässä? Vinkki: se ei levitä demokratian ilosanomaa.

Kyllä olen!

Yritetään kitkeä ääri-islamistisia aineksia. Onko se mielestäsi huono juttu? Demokratian pohjana toimii vain jonkinlainen yhteiskuntarauha. Valitettavasti tarvitaan järeitä toimia, jotta tämä saataisiin aikaiseksi. Siinä toki kärsivät siiviilitkin. Mutta vielä pahemmin ja kaummin kärsivät, jos mitään ei tehdä. 

Vierailija
25/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen!

Yritetään kitkeä ääri-islamistisia aineksia. Onko se mielestäsi huono juttu? Demokratian pohjana toimii vain jonkinlainen yhteiskuntarauha. Valitettavasti tarvitaan järeitä toimia, jotta tämä saataisiin aikaiseksi. Siinä toki kärsivät siiviilitkin. Mutta vielä pahemmin ja kaummin kärsivät, jos mitään ei tehdä. 

Tämä demokratiamme on myös kapitalismin kätyri, eikä siten oikeudenmukaisuuden ja yhteiskuntarauhan kanssa alati korreloiva tekijä. Toki länsimaissa on paljon hyvääkin, mitä on syytä suojella, mutta kaikki elämänmallimme eivät ole absoluuttisesti perusteltuja. Suomen ja Ruotsin kaltaisissa maissa sisäinen rappio alkaa olla nyt jo käsinkosketeltavalla tasolla.

Maailmalla on siis suuntauksia, jotka hakevat muutosta geopoliittiseen yhteiskuntajärjestykseen. Tällaisia pyrkimyksiä vastaan joudumme taistelemaan kenties loputtomiin. Isiksen kaltaiset ryhmät ovat suuria ja sitkeitä ja niiden jäsenet monasti hyvin sitoutuneita ja toiminnalle altistettuja / jopa hyvinkin vapaaehtoisia.

Isiksen pommittaminen ja vaikutusalueen pienentäminen lähi-idässä ei välttämättä ole mikään ratkaisu. Nämä ryhmät pirstoutuvat yhä pienemmiksi ja siirtyvät Eurooppaan. Euroopassa isiksellä on valmiita soluja ja aseiden toimittaminen Eurooppaan jollakin salakuljetusaluksella varmuudella onnistuu. Isiksen ohella Venäjä tulee jatkamaan vaikuttamista maailmantilanteeseen.

No jos kuitenkin haluamme suojella länsimaista elämäntapaa niin tehokkain tapa on ottaa ilman kansalaisuutta tällä hetkellä olevat ja muut riskiryhmää edustavat pakolaiset pakolaiskeskusten jalkapantavangeiksi (elleivät halua lähteä takaisin kotimaahansa). Tällöin heidän toimintaa on helppo valvoa. Tällöin he eivät pääse tekemään räjäytyksiä eri puolilla Eurooppaa. Mukana on toki myös aitoja sotapakolaisia, mutta jalkapantavankeina hekin saavat katon pään päälle ja reippaasti ruokaa.

Mikäli ISIS kehittää taistelujärjestelmää välimeren rannikolle on saatava aikaan myöskin tehokas ohjustorjunta.

Vierailija
26/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sure ihan rauhassa, mutta miksi sitä pitää näkyvästi koko tuttavapiirille mainostaa?

Onko mielipiteiden ja tunteiden osoittaminen surukysymyksissä jokin tabu Suomessa? Pitääkö aina surun käsittely perustella erityisen henkilökohtaisesti ja siltikään ei saisi vaikka itkeä?

Paljon todellisempaahan se on kuin monet hypetykset jostain kengistä, suosikkiurheilijan menestyksestä tai laukuista.

Roosanauhakeräykset ja Movember herättävät ihmetystä. Jostain syystä terrori-iskujen osanotto vielä enemmän. Johtuuko siitä, että meidän kulttuurissa surun tunteita ja asioita ei saa tuoda vahvasti esille?

Vierailija
27/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mielestäni ole tekopyhää. Yliopistolla kuoli 150 ja kyllä minä ainakin surin. Nyt Pariisi on vaan niin paljon lähempänä. Euroopassa ja vielä vaikeampaa tätä on ymmärtää. Breivik, ihan hirveää ja kouluampumisten aikaan itkin. Niin paljon menetettyjä elämiä turhan takia.

Tärkeää on hyväksyä oma avuttomuutensa tällaisten edessä. Mitään ei voi tehdä ja sen kanssa on vain elettävä.

Vierailija
28/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas joku vihervassari piiskuttaa ärtymystään siihen, että nyt huomioidaan vain länsimaihin osunut terrorismi. 

Juuri nyt itselläni ei ole sympatioita islamilaisten valtioiden kokemaan kärsimystä kohtaan, etenkin kun suuri osa siitä on itse aiheutettua ja sotaisen ja väkivaltaisen, naisvihamielisen kulttuurin ansiota.

Laitan sen lipun profiilikuvaani senkin uhalla, että joku hyysäri pahoittaa mielensä. 

Vierailija
29/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näkynyt Venäjän lipuilla värjättyjä profiilikuvia sen jälkeen kun 200 venäläistä kuoli lento-onnettomuudessa. Ei taida olla muodikasta tuntea myötätuntoa venäläisiä kohtaan? Mutta ranskalaiset on niin ihquja, että kaikki vie kynttilöitä suurlähetystön eteen ja itkee.

En tiedä onko syynä ihan sekään. Mielestäni tämä on taidokkaasti median esiintuoma ja jopa "markkinoima".

Jotain hyvin outoa on siinä taiteilijan samana päivänä väsäämässä rauhanmerkkilogossa. Samana päivänä. Ei se niin mene. Eka päivä ollaan shokissa ja vasta sitten alkaa taiteilijoiden tuotokset.

Tänään Eiffel tornille ilmestyi pianonsoittaja. Pianon kannessa on taas rauhanmerkki piirretty ja hän alkaa soittaa Lennon kappaletta: ei rajoja, ei maita, kaikki yhtä, koko maailma.

Tämä kaikki suorastaan huutaa: New world order. One world government. Yksi valuutta. Sinne tämä johtaa.

Vierailija
30/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskan värit fb-kuvassa ei ole mielestäni vain osanotto Ranskan uhrien puolesta, vaan kannanotto terroria vastaan. Syyrian tilanne liittyy Ranskan tapahtumiin oleellisesti, ja ainakin minä koen tunnustavani väriä myös niiden puolesta, jotka ovat isis-järjestöä paenneet.

Juuri näin!!

Vierailija
31/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olen sitten hirveä ihminen, mutta en voi sille mitään, että mitkään Syyrian tms. tapahtumat eivät kosketa minua millään lailla. En osaa ollenkaan samaistua heidän tilanteeseen, koska en pidä heidän kulttuuristaan enkä islamista. Kuten joku yllä kirjoitti, heidän kärsimyksensä on aika pitkälle oman kulttuurin ja keskiajalle jääneen uskonnon aiheuttamaa. Ranskan tilanteeseen osaan samaistua, koska ranskalaisten kulttuuri ja arvot ovat aika samankaltaisia Suomen kanssa. Tämä isku oli ennen kaikkea isku länsimaalaisia ja demokratiaa vastaan ja siksi se koskettaa suomalaisiakin.

Vierailija
32/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa puolustellaan sillä, että ranskalaiset olisivat lähempänä. Ei ole, tekopyhää. Aina länsimaalaisiin kohdistuneiden iskujen kauhistelun takana on se fakta, että nyt tämä kohdistui arvokkaampiin ihmisiin. Kyllä se samaistuminen tarkoittaa arvokkaampia ihmisiä. Tsunami, 911 yms. ovat tästä todisteita. Tsunamissakin kehuttiin, oikein kehuttiin, kuinka ensin pelastettin turisteja siihen malliin kuin ne muut  olisivat olleet jotain tosiarvoisia. 

Itselleni kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, paitsi terroristit ja rikolliset eivät ole minkään arvoisia. 

Vierailija
33/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näkynyt Venäjän lipuilla värjättyjä profiilikuvia sen jälkeen kun 200 venäläistä kuoli lento-onnettomuudessa. Ei taida olla muodikasta tuntea myötätuntoa venäläisiä kohtaan? Mutta ranskalaiset on niin ihquja, että kaikki vie kynttilöitä suurlähetystön eteen ja itkee.

En tiedä onko syynä ihan sekään. Mielestäni tämä on taidokkaasti median esiintuoma ja jopa "markkinoima".

Jotain hyvin outoa on siinä taiteilijan samana päivänä väsäämässä rauhanmerkkilogossa. Samana päivänä. Ei se niin mene. Eka päivä ollaan shokissa ja vasta sitten alkaa taiteilijoiden tuotokset.

Tänään Eiffel tornille ilmestyi pianonsoittaja. Pianon kannessa on taas rauhanmerkki piirretty ja hän alkaa soittaa Lennon kappaletta: ei rajoja, ei maita, kaikki yhtä, koko maailma.

Tämä kaikki suorastaan huutaa: New world order. One world government. Yksi valuutta. Sinne tämä johtaa.

Idiootti. Se peace-logo jossa on Eiffel-torni oli tehty jo Charlie Hebdo-iskujen jälkeen.

Te salaliittoteoreetikko-anarkistit olette vastenmielistä porukkaa.

Vierailija
34/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä oli muun muassa kenialaisten tukeminen, kun Al shabaab terroristijärjestö surmasi 150 opiskelijaa paikallisella yliopistossa? Kyllä, ainoastaan ranskalaisten tukeminen on mielestäni erittäin tekopyhää. Ei sillä väliä, jos jossain Mosambikissa murhataan sadoittain, mutta voi että PARIISISSA!

Onhan se valitettavasti noin että missä ja keihin joku terrori teko osuu niin sen mukaan sille tulee näkyvyyttä. Omaan nilkkaan niin sanotusti kolahtaa tuollaiset iskut. Tavisten kannatus sotaan terroristeja vastaan kasvaa kun tuollaista tapahtuu.

Vierailija
35/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyyköhän mihinkään muuhun niin paljon demokratiaan kuuluvaa symboliikkaa kuin Ranskan trikoloriin? Vapaus, veljeys ja tasa-arvo on johtanut parlamentaaristen tasavaltojen syntyyn.

Vierailija
36/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootti. Se peace-logo jossa on Eiffel-torni oli tehty jo Charlie Hebdo-iskujen jälkeen.

Se oli toinen piirros se Charlie, Eiffeltornin hän väittää piirtäneen heti iskujen jälkeen:

http://time.com/4113068/paris-peace-sign-artist-interview/

Vierailija
37/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä oli muun muassa kenialaisten tukeminen, kun Al shabaab terroristijärjestö surmasi 150 opiskelijaa paikallisella yliopistossa? Kyllä, ainoastaan ranskalaisten tukeminen on mielestäni erittäin tekopyhää. Ei sillä väliä, jos jossain Mosambikissa murhataan sadoittain, mutta voi että PARIISISSA!

Johtuisiko se jotenkin siitä että Ranskan tienoilla on alunperin keksitty nykyinen oikeusfilosofia ja ihmisoikeudet satoja vuosia sitten Ranskan vallankumouksessa. Ranska ja Suomi ovat verrannollisia kehittyneitä maita, joissa ihmisiin voi yleensä luottaa ja arvot ovat modernit.

Mustaan Afrikkaan on koetettu liimata noita samoja arvoja kohtalaisella menestyksellä, mutta siellä kehitys on vielä paljon takaperoisemmassa vaiheessa ja joidenkin mielestä se johtuu ihmisten geneettisistä ominaisuuksista, jotka voivat toki muuttua evoluution myötä. Mosambikissa ihmiset kuolevat keskimäärin viisikymppisenä.

Sen takia aiheuttaa enemmän järkytystä jos pitkälle kehittynyttä yhteiskuntaa järkytetään ja yritetään viedä takaisin apina-asteelle vieraiden taholta.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija
38/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jean Jullien ei ole varsinainen taiteilija, vaan graafinen suunnittelija.

Hän piirtää tilauksesta, rahasta. Taiteilija taas työskentelee omaehtoisesti. Mutta eng. kielessä artist sanaa viljellään aika laajasti.

Tässä hänen kotisivuiltaan asiakkaita:

Clients: The New Yorker, New York Magazine, Tate, Channel 4, Colette, Byron Burger, Carluccio's, Le Nouvel Observateur, Le Centre Pompidou, Nike, Pitchfork, Flammarion, It's Nice That, Waterstone's, The Guardian, The New York TImes, Les Inrockuptibles, Süddeutsche Zeitung Magazin,Yale University, Télérama, BMW, Renault, The Big Chill, NSPCC, Action Aid, Science Council, Graniph, Huck, Little White LIes.

Vierailija
39/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua. Musta ei oo tekopyhää. Tiedostan mitä mm Syyriasssa tapahtuu ja olen auttanut vapaaehtoisena vastaanottokeskuksissa jne. Suren myös Pariisin terrori-iskua :(

Sama shitti on jokapäiväistä maissa joista pakolaiset tulevat, kunhan kaikki vaan muistaisivat sen kun vouhkaavat "rajat kiinni"-juttujaan jne.

Vierailija
40/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli toinen piirros se Charlie, Eiffeltornin hän väittää piirtäneen heti iskujen jälkeen:

http://time.com/4113068/paris-peace-sign-artist-interview/

väittää piirtäneen siis nyt perjantain iskujen jälkeen. Haastattelusta selviää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi