Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaanotto Ranskan suruun tekopyhää?

surullinen
15.11.2015 |

Minua ärsyttää, että ihmiset sanovat suremisen Parisiin tapahtumien olevan tekopyhää, koska emme vaihda fb-profiilikuviamme päivittäin Syyrian lipuiksi tai muun sodassa olevan maan lipuiksi.

Minusta kyse on siitä, että ihminen kykenee kantamaan vaan tietyn taakan. Minä olen tietoisesti vetänyt muurin "muun maailman" ja itseni välille, koska tiedän etten kestäisi sitä kipua jos antaisin itseni ajatella jatkuvaa sotaa ja nälänhätää ja muita kauheuksia. Mitä se auttaisi että minä olen koko ajan niin ahdistunut että en pystyisi toimimaan arjessa?
Pariisi tapahtumat kuuluu kuitenkin "minun maailmaani", sillä se on länsimaa ja siellä kuoli samanhenkisiä länsimaisia arvoja omaavia ihmisiä, tekemässä ihan samoja asioita mitä minä voisin perjantai-iltana tehdä.
Tämä on se syy, miksi minä vaihdoin facebookin profiilikuvani Ranskan lipuksi. Tämä isku kohdistui _minun maailmaani_, samanlaisten ihmisten arkiseen elämään mitä minunkin on.
Minun kipuni on ainakin ollut suuri tänä viikonloppuna. Olen itkenyt kun luen uutisia, ja minua harmittaa että joku väittää minun suruni olevan tekopyhää.

Olisihan se "tasa-arvoisempaa" surra koko maailmaa, mutta ei minulla ole siihen voimia.
Kyllähän jokainen suree enemmän asioita joiden kokee koskettavan enemmän omaa elämäänsä.

Se on tietenkin asia erikseen, että en itse mediasta huomannut mitään mainintaa esimerkiksi pari päivää sitten olleesta Libyan iskusta. Media vouhottaa uutisista mistä tietää saavansa klikkauksia.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekopyhyydestä keskustellaan, niin minusta on tekopyhää keskustella siitä, että miten kukin ihminen saa surunsa ja pahan olonsa näyttää. Jos se auttaa jonkun oloa, että hän kokee osoittavansa myötätuntoa, on tapa sitten millainen tahansa, hyvä niin. Ei kenenkään tarvitse ylentää itseään ja sanoa, että sinä suret väärällä tavalla tai että sinun ei pitäisi surra ollenkaan. Jos joku suree muiden väärinsuremista, niin surullista sekin on. Ihminen ei ole kone. Hänellä on tunteet. Tunteet eivät ole loogisia, eikä niiden tarvitse olla. Myötätunto harvemmin vahingoittaa ketään.

Vierailija
42/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä että millä logiikalla en voisi olla surullinen myös muista samankaltaisista tapahtumista jos nyt laitoin sen lipun mun fb-kuvan päälle. Ihan samalla tavalla mua harmittaa esimerkiksi se Beirutissa tapahtunut isku tai Venäläisen matkustajakoneen tippuminen, mutta en vaihtanut lippukuvaa ihan vaan sen takia kun sitä ei samalla tavalla tarjottu kun tuota ranskan lippua. Enpä oo tästäkään asiasta muuten somessa paasannut, vaihdoin sen profiilikuvan ja tykkäsin ehkä yhdestä #prayfortheworld kuvasta.

Jos joku kokee olevansa parempi ihminen kun huutelee miten muut on tekopyhiä ja miten HÄN ITSE HENKILÖKOHTAISESTI ei vaihta sitä lippua koska tietää muistakin kamaluuksista eikä sure vain ja ainoastaan länsimaihin tapahtuneita iskuja kuten ihan kaikki muut, niin siitä vaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, idiootiksi haukkunut. Miksi menit niin hiljaiseksi? Osaatko englantia?

Vierailija
44/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole länsimaisen elämäntavan puolella (at all). Ja ymmärrän tarvetta horjuttaa yhtä ainoaa oikeaa elämäntapaa. Mutta työkalut on täysin väärät. En pidä henkirikollisuudesta tai monesta muustakaan rikollisuuden muodosta lainkaan. Toisaalta olen kuitenkin realisti ja ymmärrän, että länsimaat ovat myöskin pukari maailmankartalla. Kapitalismi: läntinen kilpailumalli ajaa ihmisiä köyhyyteen niin täällä kuin muuallakin. Miehiä pidetään seksin puutteessa jne. mielialalääkkeiden käyttö on hyväksyttyä. Eronneita, masentuneita julistetaan mielisairaiksi. Omia mielipiteitä omaava leimataan asbergeriksi.

Maailma on tällainen. En rupea ottamaan osaa Pariisin kaltaisiin iskuihin, ja vaikka iskuja tulisi lisää Eurooppaan en pysty mainittavaan osaanottoon.

Samoin. Ja kun tietää Ranskan historian siirtomaavaltana, niin väkisinkin tulee mieleen, että sitä saa mitä tilaa. 

Vierailija
45/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyypä sanoa, että minua ei liikuta tuo isku juuri mitenkään. Surullistahan tuo on, mutta tuota tapahtuu vähän väliä. Miksi tästä nyt niin iso haloo.. Ei liikuta minun elämääni niin paljon, että pitäisi tuntea surua, itkeä ja vaihtaa facebookin profiilikuva.

Kyse ei kohdallani ole henkilökohtaisesta surusta tai edes järkytyksestä (olihan hyvin odotettua tämä Pariisi).

Pidän kuitenkin tärkeänä puolustaa länsimaista demokratiaa, sen suomaa sananvapautta, ihmisten tasa-arvoa ja yhtäläisiä oikeuksia. 

Siksi teen näitä symbolisia eleitä! Olen tätä keskiaikaista barbariaa vastaan! Olen uskontoja vastaan. Ranska on taistellut uskonnottoman yhteiskunnan puolesta jo kauan. Ilmaisen tukeni tälle. 

Tässä on ekat hyvät perustelut.

Vierailija
46/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että Ranskan iskut tapahtuivat. Se on salaliittoa. Jos tapahtui, teki sen Jenkit, koska haluavat Syyrian hiekan itselleen.

En ihmettelisi laisinkaan, vaikka jenkit olisivat sotkeutuneet noihin iskuihin. Terroriteko hyödyttää USAta kun saavat tuoda lisää sotakalustoaan eurooppaan "avuksi". Räjäytettiinhän WTC tornitkin USAn toimesta.

Joo itsellä pisti kanssa silmään, että Pariisin turistialueita oli iskuissa suorataan vältelty. Olen käynyt monesti Pariisissa, mutta en lähelläkään noita kohteita. Tuskin jenkkituristitkaan.

Vierailija
47/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyyköhän mihinkään muuhun niin paljon demokratiaan kuuluvaa symboliikkaa kuin Ranskan trikoloriin? Vapaus, veljeys ja tasa-arvo on johtanut parlamentaaristen tasavaltojen syntyyn.

Tuo on kyllä totta että tasa-arvo, oikeuden mukaisuus ja monta muuta itsestään selvyyttä on lähtöisin ranskan vallankumouksesta. Sota vain on niin hyvä bisnes että kapitalistien edun mukaista on pitää se käynnissä. Kun katsotaan mihin käytetään eniten rahaa niin se on aseet. Vittu älyttömyyden huippu on että ydinpommeja on tarpeeksi tappamaan kaikki moneen kertaan. Mä olen vaikka tyhmä kun luulen että yksi kerta riittää tappamiseen.

Vierailija
48/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näkynyt Venäjän lipuilla värjättyjä profiilikuvia sen jälkeen kun 200 venäläistä kuoli lento-onnettomuudessa. Ei taida olla muodikasta tuntea myötätuntoa venäläisiä kohtaan? Mutta ranskalaiset on niin ihquja, että kaikki vie kynttilöitä suurlähetystön eteen ja itkee.

En tiedä onko syynä ihan sekään. Mielestäni tämä on taidokkaasti median esiintuoma ja jopa "markkinoima".

Jotain hyvin outoa on siinä taiteilijan samana päivänä väsäämässä rauhanmerkkilogossa. Samana päivänä. Ei se niin mene. Eka päivä ollaan shokissa ja vasta sitten alkaa taiteilijoiden tuotokset.

Tänään Eiffel tornille ilmestyi pianonsoittaja. Pianon kannessa on taas rauhanmerkki piirretty ja hän alkaa soittaa Lennon kappaletta: ei rajoja, ei maita, kaikki yhtä, koko maailma.

Tämä kaikki suorastaan huutaa: New world order. One world government. Yksi valuutta. Sinne tämä johtaa.

Idiootti. Se peace-logo jossa on Eiffel-torni oli tehty jo Charlie Hebdo-iskujen jälkeen.

Te salaliittoteoreetikko-anarkistit olette vastenmielistä porukkaa.

Se oli toinen piirros se Charlie, Eiffeltornin hän väittää piirtäneen heti iskujen jälkeen:

http://time.com/4113068/paris-peace-sign-artist-interview/

väittää piirtäneen siis nyt perjantain iskujen jälkeen. Haastattelusta selviää.

Ja omaa paljon amerikkalaisia asiakkaita...

Nyt haisee.

Vierailija
49/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näkynyt Venäjän lipuilla värjättyjä profiilikuvia sen jälkeen kun 200 venäläistä kuoli lento-onnettomuudessa. Ei taida olla muodikasta tuntea myötätuntoa venäläisiä kohtaan? Mutta ranskalaiset on niin ihquja, että kaikki vie kynttilöitä suurlähetystön eteen ja itkee.

En tiedä onko syynä ihan sekään. Mielestäni tämä on taidokkaasti median esiintuoma ja jopa "markkinoima".

Jotain hyvin outoa on siinä taiteilijan samana päivänä väsäämässä rauhanmerkkilogossa. Samana päivänä. Ei se niin mene. Eka päivä ollaan shokissa ja vasta sitten alkaa taiteilijoiden tuotokset.

Tänään Eiffel tornille ilmestyi pianonsoittaja. Pianon kannessa on taas rauhanmerkki piirretty ja hän alkaa soittaa Lennon kappaletta: ei rajoja, ei maita, kaikki yhtä, koko maailma.

Tämä kaikki suorastaan huutaa: New world order. One world government. Yksi valuutta. Sinne tämä johtaa.

Karmeeta, jos on totta.

Vierailija
50/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle on ihan sama kuka haluaa sen vakoiluohjelman koneelleen/puhelimeensa

Vierailija
51/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin kanssa muita Peace for Paris -kylttejä. Ei tollasta markkinointikamppanjaa ihan hetkessä polkaista missään hyvässä mainostoimistossakaan. Vaatii vähintään useamman päivän. Nyt tuntui kuin kaikki olisi ollut valmiina odottamassa iskua.

Vierailija
52/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tekopyhää kun islam maahanmuutto myönteinen laittaa Ranskan lipun profiili kuvaansa.

Vierailija
53/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä oli muun muassa kenialaisten tukeminen, kun Al shabaab terroristijärjestö surmasi 150 opiskelijaa paikallisella yliopistossa? Kyllä, ainoastaan ranskalaisten tukeminen on mielestäni erittäin tekopyhää. Ei sillä väliä, jos jossain Mosambikissa murhataan sadoittain, mutta voi että PARIISISSA!

Johtuisiko se jotenkin siitä että Ranskan tienoilla on alunperin keksitty nykyinen oikeusfilosofia ja ihmisoikeudet satoja vuosia sitten Ranskan vallankumouksessa. Ranska ja Suomi ovat verrannollisia kehittyneitä maita, joissa ihmisiin voi yleensä luottaa ja arvot ovat modernit.

Mustaan Afrikkaan on koetettu liimata noita samoja arvoja kohtalaisella menestyksellä, mutta siellä kehitys on vielä paljon takaperoisemmassa vaiheessa ja joidenkin mielestä se johtuu ihmisten geneettisistä ominaisuuksista, jotka voivat toki muuttua evoluution myötä. Mosambikissa ihmiset kuolevat keskimäärin viisikymppisenä.

Sen takia aiheuttaa enemmän järkytystä jos pitkälle kehittynyttä yhteiskuntaa järkytetään ja yritetään viedä takaisin apina-asteelle vieraiden taholta.

-Mies 29v + 1v-

Minä en ainakaan jaa sinun arvojasi.

Terrori-sana on muuten peräisin ranskan vallankumousta seuranneesta kaudesta, "la terreur". Kymmeniä tuhansia tapettiin. Pian sen jälkeen seurasi sitten Napoleonin poliisivaltio ja jatkuvat sodat.

Ranskan ja muun euroopan kolonialismi on suurelta osin syynä siihen miksi kehitysmaat ovat jääneet jälkeen kehityksestä.

Vierailija
54/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua. Musta ei oo tekopyhää. Tiedostan mitä mm Syyriasssa tapahtuu ja olen auttanut vapaaehtoisena vastaanottokeskuksissa jne. Suren myös Pariisin terrori-iskua :(

Sama shitti on jokapäiväistä maissa joista pakolaiset tulevat, kunhan kaikki vaan muistaisivat sen kun vouhkaavat "rajat kiinni"-juttujaan jne.

En ole lukenut mitään näin naiivia ja röyhkeää pitkään aikaan. Miten kehtaat?

Juuri kaltaisesi ovat toimineet hyödyllisinä idiootteina näille teurastajille.

Vierailija
55/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua. Musta ei oo tekopyhää. Tiedostan mitä mm Syyriasssa tapahtuu ja olen auttanut vapaaehtoisena vastaanottokeskuksissa jne. Suren myös Pariisin terrori-iskua :(

Sama shitti on jokapäiväistä maissa joista pakolaiset tulevat, kunhan kaikki vaan muistaisivat sen kun vouhkaavat "rajat kiinni"-juttujaan jne.

En ole lukenut mitään näin naiivia ja röyhkeää pitkään aikaan. Miten kehtaat?

Juuri kaltaisesi ovat toimineet hyödyllisinä idiootteina näille teurastajille.

Kun on lusikalla annettu niin ei voi vaatia kauhalla.

Vierailija
56/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitäisi hävetä kun olet auttanut vapaaehtoisena vastaanottokeskusessa,minä taas olen ylpeä että olen ollut rajat kiinni mielenosoituksissa

Vierailija
57/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä yhtään miten facebook-kuvan vaihtaminen "tukee uhreja", "osoittaa sympatiaa" tai yhtään mitään muutakaan. Lähinnähän kait se on näyttämistä kavereille että jee kattokaa nyt kaikki kuinka välittävä ja vastuullinen ihminen olen.

Vierailija
58/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootti. Se peace-logo jossa on Eiffel-torni oli tehty jo Charlie Hebdo-iskujen jälkeen.

Se oli toinen piirros se Charlie, Eiffeltornin hän väittää piirtäneen heti iskujen jälkeen:

Niin? Mitä niin ihmeellisen taiteellista tuossa logossa sitten on, että sellaista ei nopeasti saisi aikaiseksi? Eihän se käytännössä ole kuin muutama tussin veto ja Eiffel-tornin yhtäläisyys rauhanmerkin kanssa ei sekään ole uusi idea. Kaikessa yksinkertaisuudessaan logo on toki hieno, mutta hyvin nopeasti tuollaisen tekee, kunhan idean on päähänsä saanut.

Mun äiti piirsi hiilipiirroksen John F. Kennedyn kasvoista kuultuaan hänen kuolemastaan. Aikaa siihen meni kolmisen tuntia. Se oli äidin tapa ilmaista surua vuonna 1963. Joidenkin tapa surra on vain taiteellisempi kuin muiden, mutta ei siihen mitään salaliittoja tarvita.

Vierailija
59/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mitä niin ihmeellisen taiteellista tuossa logossa sitten on, että sellaista ei nopeasti saisi aikaiseksi? Eihän se käytännössä ole kuin muutama tussin veto ja Eiffel-tornin yhtäläisyys rauhanmerkin kanssa ei sekään ole uusi idea. Kaikessa yksinkertaisuudessaan logo on toki hieno, mutta hyvin nopeasti tuollaisen tekee, kunhan idean on päähänsä saanut.

Mun äiti piirsi hiilipiirroksen John F. Kennedyn kasvoista kuultuaan hänen kuolemastaan. Aikaa siihen meni kolmisen tuntia. Se oli äidin tapa ilmaista surua vuonna 1963. Joidenkin tapa surra on vain taiteellisempi kuin muiden, mutta ei siihen mitään salaliittoja tarvita.

Niin mutta tuon piirtäjä on graafinen suunnittelija joka työskentelee monille yrityksille ja lehdille, kuten Nike ja New York times. Ei siis mikään ihan tavallinen piirustelija jolla on paljon luppoaikaa. Hänelle maksetaan kovia summia piirtämisestä. Jotenkin epäilyttää että tämä olisi spontaani piirustus, ilman tilausta.

Vierailija
60/76 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olen sitten hirveä ihminen, mutta en voi sille mitään, että mitkään Syyrian tms. tapahtumat eivät kosketa minua millään lailla. En osaa ollenkaan samaistua heidän tilanteeseen, koska en pidä heidän kulttuuristaan enkä islamista. Kuten joku yllä kirjoitti, heidän kärsimyksensä on aika pitkälle oman kulttuurin ja keskiajalle jääneen uskonnon aiheuttamaa. Ranskan tilanteeseen osaan samaistua, koska ranskalaisten kulttuuri ja arvot ovat aika samankaltaisia Suomen kanssa. Tämä isku oli ennen kaikkea isku länsimaalaisia ja demokratiaa vastaan ja siksi se koskettaa suomalaisiakin.

Tuota noin. Ensinnäkin, se että meillä on ostaa täällä kivoja halpoja juttuja ja ajella autoilla kauppaan johtuu siitä, että siellä pidetään ihmiset kuoleman pelossa.

Ihmisiä, jotka pelkäävät on helppoa ohjailla.

Hemmetti, onhan siellä ollut korkeakulttuuria ja terveydenhuoltoa paljon aikaisemmin kuin meillä.

Se on meidän länsimaiden etujen mukaista, että johdossa on lähi-idän maissa joku, joka tekee niin kuin länsimaat sanoo. (Tämä merkitsee myös sitä, että tavalliset ihmiset kärsii.)

Meillä nimittäin alkaisi hinnat nousta aika tavalla, jos siellä ihmiset tajuaisivat tuottamiensa raaka-aineiden todellisen arvon meille. Mutku me ei haluta maksaa, joten tehdään poliittisia päätöksiä, ettei haluta vaalein valittua johtajaa sinne, aseistetaan sitä vastaan kaikki mahdolliset kapinallisjoukot ja diktaattori tilalle. Jos diktaattori ei tottele, kuten on sovittu, taas lämmitellään jotain armeijan ylipäällikköä vallankumoukseen ja saadaan hintoja alas, kun ihmiset eivät voi perätä oikeuksiaan.

"et pidä", huhhuh, käytät heidän kehittämiä numeroitaan joka päiväisessä elämässäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi