Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaanotto Ranskan suruun tekopyhää?

surullinen

Minua ärsyttää, että ihmiset sanovat suremisen Parisiin tapahtumien olevan tekopyhää, koska emme vaihda fb-profiilikuviamme päivittäin Syyrian lipuiksi tai muun sodassa olevan maan lipuiksi.

Minusta kyse on siitä, että ihminen kykenee kantamaan vaan tietyn taakan. Minä olen tietoisesti vetänyt muurin "muun maailman" ja itseni välille, koska tiedän etten kestäisi sitä kipua jos antaisin itseni ajatella jatkuvaa sotaa ja nälänhätää ja muita kauheuksia. Mitä se auttaisi että minä olen koko ajan niin ahdistunut että en pystyisi toimimaan arjessa?
Pariisi tapahtumat kuuluu kuitenkin "minun maailmaani", sillä se on länsimaa ja siellä kuoli samanhenkisiä länsimaisia arvoja omaavia ihmisiä, tekemässä ihan samoja asioita mitä minä voisin perjantai-iltana tehdä.
Tämä on se syy, miksi minä vaihdoin facebookin profiilikuvani Ranskan lipuksi. Tämä isku kohdistui _minun maailmaani_, samanlaisten ihmisten arkiseen elämään mitä minunkin on.
Minun kipuni on ainakin ollut suuri tänä viikonloppuna. Olen itkenyt kun luen uutisia, ja minua harmittaa että joku väittää minun suruni olevan tekopyhää.

Olisihan se "tasa-arvoisempaa" surra koko maailmaa, mutta ei minulla ole siihen voimia.
Kyllähän jokainen suree enemmän asioita joiden kokee koskettavan enemmän omaa elämäänsä.

Se on tietenkin asia erikseen, että en itse mediasta huomannut mitään mainintaa esimerkiksi pari päivää sitten olleesta Libyan iskusta. Media vouhottaa uutisista mistä tietää saavansa klikkauksia.

Sivut

Kommentit (76)

Vierailija

Ei näkynyt Venäjän lipuilla värjättyjä profiilikuvia sen jälkeen kun 200 venäläistä kuoli lento-onnettomuudessa. Ei taida olla muodikasta tuntea myötätuntoa venäläisiä kohtaan? Mutta ranskalaiset on niin ihquja, että kaikki vie kynttilöitä suurlähetystön eteen ja itkee.

Vierailija

Olen empaattinen ihminen, minulla ei kuitenkaan ole voimia tuntea empatiaa kuin itseäni kohtaan. Ärsyttää kun ihmiset kutsuvat minua itsekkääksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sure ihan rauhassa, mutta miksi sitä pitää näkyvästi koko tuttavapiirille mainostaa?

Koska sitä ei ole olemassa, jos joku muu ei sitä näe. Ja mitä useampi sen näkee, sitä suurempi suru ja siitä saatu tyydytys on. Eiköhän lähdetä viemään kukkia johonkin Ranskan lähetystön aidanvarteen? Päästään ehkä iltauutisiin!

Vierailija

Itse en ole länsimaisen elämäntavan puolella (at all). Ja ymmärrän tarvetta horjuttaa yhtä ainoaa oikeaa elämäntapaa. Mutta työkalut on täysin väärät. En pidä henkirikollisuudesta tai monesta muustakaan rikollisuuden muodosta lainkaan. Toisaalta olen kuitenkin realisti ja ymmärrän, että länsimaat ovat myöskin pukari maailmankartalla. Kapitalismi: läntinen kilpailumalli ajaa ihmisiä köyhyyteen niin täällä kuin muuallakin. Miehiä pidetään seksin puutteessa jne. mielialalääkkeiden käyttö on hyväksyttyä. Eronneita, masentuneita julistetaan mielisairaiksi. Omia mielipiteitä omaava leimataan asbergeriksi.

Maailma on tällainen. En rupea ottamaan osaa Pariisin kaltaisiin iskuihin, ja vaikka iskuja tulisi lisää Eurooppaan en pysty mainittavaan osaanottoon.

Vierailija

Ranskan värit fb-kuvassa ei ole mielestäni vain osanotto Ranskan uhrien puolesta, vaan kannanotto terroria vastaan. Syyrian tilanne liittyy Ranskan tapahtumiin oleellisesti, ja ainakin minä koen tunnustavani väriä myös niiden puolesta, jotka ovat isis-järjestöä paenneet.

Vierailija

Tämä on jännä ilmiö, että toisten tapaa ottaa osaa pidetään tekopyhänä. Sama juttu kun pakolaisten auttamista pidetään pahana. Jotkut ihmiset on varmaan vaan niin kyynisiä ja empatiakyvyttömiä, etteivät ymmärrä. Ja siksi toiseksi, mikä joku muu ihminen on määrittelemään, miten jonkun toisen pitää surra tai mitä saa surra?

Vierailija

Joo ei noita mun fb muijatuttuja kiinnosta jos Israel pommittaa Palestiinaa ja tappaa 200 ihmistä yön aikana. Palestiina ei oo cool, vaa semmone romuläjä jossain aavikolla. Asuu paljon tummia ihmisiä, eikä kauniita ja tyylikkäitä herkkusuita niinkuin Ranskassa. Ei niitä kiinnostanu Kiinan räjähdyksetkään. Niin ne tutut vaa ajattelee..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sure ihan rauhassa, mutta miksi sitä pitää näkyvästi koko tuttavapiirille mainostaa?

Koska sitä ei ole olemassa, jos joku muu ei sitä näe. Ja mitä useampi sen näkee, sitä suurempi suru ja siitä saatu tyydytys on. Eiköhän lähdetä viemään kukkia johonkin Ranskan lähetystön aidanvarteen? Päästään ehkä iltauutisiin!

Voinko sytyttää virtuaalisen kynttilän suurlähetystön edustalle ja postata sen Facebookiin? Ei kiinnosta niin paljon että jaksaisin lähteä koneelta.

Vierailija

Täytyypä sanoa, että minua ei liikuta tuo isku juuri mitenkään. Surullistahan tuo on, mutta tuota tapahtuu vähän väliä. Miksi tästä nyt niin iso haloo.. Ei liikuta minun elämääni niin paljon, että pitäisi tuntea surua, itkeä ja vaihtaa facebookin profiilikuva.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joo ei noita mun fb muijatuttuja kiinnosta jos Israel pommittaa Palestiinaa ja tappaa 200 ihmistä yön aikana. Palestiina ei oo cool, vaa semmone romuläjä jossain aavikolla. Asuu paljon tummia ihmisiä, eikä kauniita ja tyylikkäitä herkkusuita niinkuin Ranskassa. Ei niitä kiinnostanu Kiinan räjähdyksetkään. Niin ne tutut vaa ajattelee..

Olet ymmärtänyt väärin. Palestiinalaiset nimenomaan ovat cool. Niillä on ne söpöt huivitkin. Israel sen sijaan on paha.

Vierailija

Ei suru yhden puolesta ole poissa toiselta. Mutta tietysti olisi hyvä asia, että muistettaisiin nyös ns. Vähemmän Lutusia uhreja eli vaikkapa kehitysmaiden kriisien uhreja. Niitä, joihin samaistuminen on vähän työläämpää.
Myötätunnosta kun nimittäin on aika suora yhteys toimintaan. Annamme rahaa sellaisille avustuskohteille, joita kohtaan tunnemme empatiaa esim. mediahuomion takia. Monet, paljon enemmänkin tukea tarvitsevat kohteet kärvistelevät samaan aikaan tuetta.
Ja tämän Ranskan terrori-draaman kohdalla voi myös olla, että se lietsoo maahanmuuttovastaisuutta, mikä on suoraan vahingoksi tuhansille aidosti apua tarvitseville ja itsekin ääri-islamilaisuutta pakeneville.
Eli siinä mielessä ei ole ihan yhdentekevää se, keitä kohtaan tunnemme myötätuntoa ja millaisia reaktioita se myötätunto meissä aiheuttaa.

Vierailija

Missä oli muun muassa kenialaisten tukeminen, kun Al shabaab terroristijärjestö surmasi 150 opiskelijaa paikallisella yliopistossa? Kyllä, ainoastaan ranskalaisten tukeminen on mielestäni erittäin tekopyhää. Ei sillä väliä, jos jossain Mosambikissa murhataan sadoittain, mutta voi että PARIISISSA!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täytyypä sanoa, että minua ei liikuta tuo isku juuri mitenkään. Surullistahan tuo on, mutta tuota tapahtuu vähän väliä. Miksi tästä nyt niin iso haloo.. Ei liikuta minun elämääni niin paljon, että pitäisi tuntea surua, itkeä ja vaihtaa facebookin profiilikuva.

Kyse ei kohdallani ole henkilökohtaisesta surusta tai edes järkytyksestä (olihan hyvin odotettua tämä Pariisi).

Pidän kuitenkin tärkeänä puolustaa länsimaista demokratiaa, sen suomaa sananvapautta, ihmisten tasa-arvoa ja yhtäläisiä oikeuksia. 

Siksi teen näitä symbolisia eleitä! Olen tätä keskiaikaista barbariaa vastaan! Olen uskontoja vastaan. Ranska on taistellut uskonnottoman yhteiskunnan puolesta jo kauan. Ilmaisen tukeni tälle. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat