Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vartalon "naisellistuminen" yli kolmekymppisenä

Vierailija

Kirjoitin joskus aiemmin tälle palstalle siitä, että minulla alkoi kolmekymppisenä rinnat selittämättömästi kasvaa. Pari vuotta sitten rintsikkakoko oli 70DD; nyt ollaan 70H:ssa. Paino ei ole tänä aikana muuttunut, ja farkkukokokin pysyi aiemmin koko ajan samana.

Nyt kuitenkin huomasin, että lantiokin on levinnyt. Viime talvena ostin hienot farkut, jotka ajattelin nyt ottaa uudestaan käyttöön. Järkytyin, kun ne eivät mahtuneet päälle enää reisistä ylöspäin. Hain mittanauhan ja todellakin mittani ovat muuttuneet: nyt 99-67-100, kun joskus muutama vuosi sitten oli vielä 93-67-95.

Mikä tällaista voi aiheuttaa? Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi läskiä, mutta kun ei ole. Itse asiassa liikun nykyään enemmän, syön terveellisemmin ja voin muutenkin paremmin. Selluliittiä ja mitään "ylimääräistä" ei näy ellei suurennuslasilla katso. Enkä ole ollut raskaana. Hormonimuutokset kai käsittääkseni voivat leventää lantiota siinä missä kasvattaa rintojakin, mutta en keksi, mistä tällainen muutos voisi johtua?

Kysyin rintojen kasvamisesta aikoinaan lääkäriltä, joka ei asiaan oikeastaan kommentoinut muuta kuin että "joskus tuollaista tapahtuu" ja "ei ole mitään vaarallista, olisit kiitollinen" olkapäitään kohautellen. Oletan, että mikään syöpä tms. ei ole kyseessä, koska tätä on jatkunut jo jonkin aikaa...

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Kyllähän se rasvalta kuulostaa? Puolisen kiloa tulee vuodessa lisää aikuiselle jos ei muuta mitään tapoja. Sanoit että liikut enemmän ja syöt paremmin, mutta onko asia varmasti niin? Ilman ruokavakaa ja tarkaa kirjanpitoa ei voi olla varma ruokapuolesta ikinä. Lihasmassa voi pienetyä vaikka liikkuisi enemmän, jos se on lähinna aerobista. Etenkin jos ennen teki raskaampia liikkeitä. Näin paino voi pysyä samana ja rasvaa kertyä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hormonitoiminnan muutos? Iän myötähän se muuttuu.

Näin ajattelin, mutta onko se ihan tervettä muutosta siis? En ole kenelläkään tutullani huomannut vastaavaa. Tai ehkä en ole vain katsonut tarpeeksi tarkkaan. -ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se rasvalta kuulostaa? Puolisen kiloa tulee vuodessa lisää aikuiselle jos ei muuta mitään tapoja. Sanoit että liikut enemmän ja syöt paremmin, mutta onko asia varmasti niin? Ilman ruokavakaa ja tarkaa kirjanpitoa ei voi olla varma ruokapuolesta ikinä. Lihasmassa voi pienetyä vaikka liikkuisi enemmän, jos se on lähinna aerobista. Etenkin jos ennen teki raskaampia liikkeitä. Näin paino voi pysyä samana ja rasvaa kertyä.

No ensinnäkin, rinnoissa ei ainakaan ole rasvan määrä tuntunut lisääntyvän, vaan se itse rintarauhaskudos tuntuu isommalta ja kovemmalta. Tästä siis kyselinkin lääkäriltä, ja hän sanoi sen olevan ihan normaalia. Ei tosin selittänyt sen tarkemmin.

Ruokavaakaa ja kirjanpitoa ei tosiaan ole, mutta olen jättänyt sokerin jne. kokonaan pois. Ja vaikka olisinkin lihonut, en ymmärrä, miten se kaikki olisi kertynyt lantiolle ja rintoihin. Vyötärö, reidet, käsivarret jne. ovat pysyneet ihan samoina.

Ennen en myöskään tehnyt raskaampia liikkeitä. Nykyään ylipäätään liikun enemmän. Takapuolenikin on kiinteytynyt huomattavasti, joten en nyt ihan heti usko, että lihasmassa olisi pienentynyt.

En tiedä sitten. Voi olla, että olet oikeassa, mutta muutos vaikuttaa silti omituiselta.

- ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko hormoniarvot tutkittu? Oletko käynyt gynekologilla?

Ei ole tutkittu, ei. Lääkärini ei nähnyt mitään syytä lisätutkimuksille.

Gynekologilla olen tänä aikana kyllä käynyt, mutta en ole maininnut muutoksista hänelle. Pitäisi ehkä tehdä niin.

- ap

Vierailija

Mitä suuremmat rinnat, sitä enemmän rasvakudosta eli kyllä se "läskiä" on. Onko lantion luut sitten leventyneet, jos et ole lihonut? Hormonipitoisuuksia voi kai mitata, mutta ilmeisesti lääkäri ei nähnyt tätä aiheelliseksi... Itselläni tuo kolmenkympin naisellistuminen liittyi ilman muuta lasten saantiin, lantio leveni mutta rinnat pysyivät melkolailla entisellään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä suuremmat rinnat, sitä enemmän rasvakudosta eli kyllä se "läskiä" on. Onko lantion luut sitten leventyneet, jos et ole lihonut? Hormonipitoisuuksia voi kai mitata, mutta ilmeisesti lääkäri ei nähnyt tätä aiheelliseksi... Itselläni tuo kolmenkympin naisellistuminen liittyi ilman muuta lasten saantiin, lantio leveni mutta rinnat pysyivät melkolailla entisellään.

Luista en osaa sanoa. En oikeasti tiedä, mistä se johtuu. Voihan se olla ihan rasvakudostakin, mutta siinä tapauksessa varsin onnekasta rasvakudosta on! Missään ei ole mitään "hyllyvää" puristeltavaa.

Mietin vain, voiko noita lasten saantiin liittyviä muutoksia tulla mitenkään ilman lapsia. Siis että johtuvatko ne hormoneista vai sikiöstä?

- ap

Vierailija

Mulla alkoi menkat jo 11-vuotiaana, mutta tissit kasvoi hirveästi lisää 16-20 välillä. Yläasteella kuppi oli n.75c, myöhemmin parhaimmillaan jopa 70f! Ei raskauksia. Mulla oli poikaystävä, joka huomioi rintojani positiivisesti tuona aikana. Kiinnostaa millaisessa suhteessa ap on? Luin myös joskus, että nainen voi saada rinnat kasvamaan ajatuksen voimalla. Eli varmaan ajatustoiminta - >hormonit > kasvu. suhtaudun kyllä hyvin skeptisesti tähän. Mutta itselläni se ajallisesti sopisi, rinnat kasvoi kun niistä nautittiin. Saisinpa sellaiset uudestaan! :)

Vierailija

[quote=Vierailija]Niin ja hienot mitat siis, en ollut haukkumassa :)

t. #2[/quote]

Joo, en haukkumisena ottanutkaan :) Tämä on vain jonkinlainen mysteeri minulle. Olen kyllä ihan valmis uskomaan senkin, että olisin lihonut ja ylimääräinen kudos olisi silkkaa rasvaa. Tuntuu vain sikäli uskomattomalta, että joskus nuorempana kun lihosin muutaman kilon, en todellakaan ollut näin onnekas! Ne muutamatkin kilot kertyivät reisille ja alavatsaan. Vartaloni on siis selkeästi muuttanut muotoaan, ei vain kokoaan, mitä pidän selittämättömänä.

Ja en todellakaan valita, olen ihan tyytyväinen tähän muotoon, kunhan ei tästä enää kasvaisi mihinkään suuntaan :D Ja nuo farkut kyllä kismittää, olivat sen verran kalliitkin.

- ap

Vierailija

Kaverilla kasvoi rinnat huomattavasti kun oli aivolisäkkeen erittämän hormonin määrä mennyt sekaisin. Alkoi siis rinnoista valua myös maitoa, vaikkei ollut koskaan ollut raskaana tai mitään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat