Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on nyky-Suomessa kaikkein turhin tutkinto/linja?

Vierailija
14.11.2015 |

Kysymys otsikossa. Ja ennen kuin joku valittaa niin joo, mikään ammatti ei ole täysin turha. Mutta haluaisin tietää muiden mielipiteitä siitä, mikä tutkinto saa ekana miettimään että "mitä tuollakin muka tekee".

Kommentit (406)

Vierailija
181/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teologian maisteri. Viisi vuotta yliopistossa ja alkupalkka 2600. Amisjätkät pyyhkii persettään tollasella palkalla.

Kuka tahansa täysikäinen uskovainen voisi aloittaa vaikka huomenna pappina, siihen ei tosiaan mitään koulutusta tarvita kunhan tietää mitä Raamatussa lukee. 

Ja vapaat seurakunnathan on täynnä  pastori -tittelillä kulkevia miehiä   joilla ei tosiaan ole mitään teologian koulutusta ja hyvin klaaravat homman.

Mistä tuo harha, että amis tienaisi enemmän? Parhaiten palkattu amis tienaa paremmin kuin huonosti palkattu akateeminen, mutta siinä kaikki. Keskimääräinen amis tienaa huonommin kuin parjaamasi teologi.

Jestas miten paljon teologeja yläpeukuttamassa !

Totuus satuttaa ?

Vierailija
182/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen keittiöpäällikkö kokin koulutuksella ja muutamalla kaupallisen alan kurssilla. Minulla on alaisena 33 työntekijää, palkka 4400€/kk. Ikää 25v.

Ei siihen mitään ammattikorkeakouluja tarvita jos luonne on sopiva, itsellä halu oppia ja taidot ovat muutenkin hyvät. Tiedän kyllä että lähes kaikki muut ovat korkeakoulutettuja, mutta meidän keittiöstä voisin sormella osoittaa pätevämmän henkilön ainakin kahteen esimieshommaan. Kyllä korkeakoulutettuja tarvitaan: mutta restonomin voisi hyvin yhdistää tradenomiin ja saisimme huomattavasti pätevämpiä esimiehiä myös tänne meidän alalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä turhista koulutusaloista, mutta monilla aloilla koulutetaan ihan tajuttoman paljon ihmisiä, joille ei riitä töitä. Mitä järkeä kouluttaa niin paljon tradenomeja, insinöörejä jne. jne. Onhan se hienoa, että verovaroilla koulutetaan joku miljoona tradenomia ja sitten ne ovat töissä jossain kaupan kassalla, kun kaikkille ei löydy koulutusta vastaavaa työtä.

Vierailija
184/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen keittiöpäällikkö kokin koulutuksella ja muutamalla kaupallisen alan kurssilla. Minulla on alaisena 33 työntekijää, palkka 4400€/kk. Ikää 25v.

Ei siihen mitään ammattikorkeakouluja tarvita jos luonne on sopiva, itsellä halu oppia ja taidot ovat muutenkin hyvät. Tiedän kyllä että lähes kaikki muut ovat korkeakoulutettuja, mutta meidän keittiöstä voisin sormella osoittaa pätevämmän henkilön ainakin kahteen esimieshommaan. Kyllä korkeakoulutettuja tarvitaan: mutta restonomin voisi hyvin yhdistää tradenomiin ja saisimme huomattavasti pätevämpiä esimiehiä myös tänne meidän alalle.

Juuri tätä tarkoitin kun kirjoitin teologin palkkauksesta !

Vierailija
185/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut monesti kuulla paasausta siitä, miten kaikki humanistiset aineet ja filosofisen tiedekunnan aineen ovat täysin turhia, eikä nämä paasaajat ole kuulemma koskaan tarvinneet kenenkään humanistin palveluja. Näihin olen yleensä vastannut kysymyksellä, että mitä he laskevat humanistisiksi aineiksi. Yleensä ikinä vastauksena ei ole kieliä. Paasaajien mieli muuttuu, kun kysyn, että ovat esim englannin opettajan ja äidinkielen opettaja täysin turhia, ja eivötkö he tosiaan ole ikinä käyneet englannin ja äikän tunneilla. VAstauksena on usein se, että joo opet on ihan tärkeitä.. 

Tuntuu, että osa ihmisistä ei edesä älyä, miltä alalta voi valmistua mihinkin. Tai sitten nämä paasaajat ovat olleet vain sitä hölmöintä edustusta (toivon itseasiassa tätä jälkimmäistä)

Ja voisin sanoa pienen sanasen teologien yliopistokoulutuksen puolesta. Yliopistossa opiskellaan teologiaa, joka on tiede, eikä uskontoa. Monet opiskelijat palautetaan maahan hyvin nopeasti perusopintojen aikana. Siellä opetetaan, että tosiaan se Raamattu ei ole mikään ultimaattinen totuus, vaan kontekstissaan tulkittava kirjoitus.

Teologian valvotulla kouluttamisella taataan se, ettei synny harhaluuloja ja radikalisoitumista. Vapaissa liikkeissä voi olla saarnaamassa ties millaista hiihtäjää, jotka voivat aiheuttaa isoa vahinkoa kuulijoilleen.

Vierailija
186/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kulttuuriantropologian opinnot valtsikassa, mitä tuommoisella edes tekee?

Vierailija
187/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi restonomin? Etkö itse matkustele, yövy hotelleissa, syö ulkona, harrasta aktiviteetteja (laskettelu, sukellus, erilaiset tapahtumat, festarit) yms. Toki koulutetaan liikaa, mut ei nyt ihan turhimmasta päästä sekään linja ole. 

"nauraa kyykyssä" :D :D

Hotellin respaan ja tapahtumia järjestämään tarvitaan monen vuoden tutkinto?

Olet täsmälleen oikeassa.

Asiakaspalvelutaitoja, sosiaalisia taitoja ja kieliä siinä sivussa on hyvä opiskella. Niitä ei tässä maassa todella moni hallitse. Lisäksi respassa tulee tuntea varausjärjestelmiä, hotellin sisäistä ilmapiiriä ja päivien kiertokulkua. Restot toimivat yleensä tapahtumissa  yhtenä sidososana. Toki voivat järjestää niitä itsekin. Tapahtumatuotanto vaatii markkinointitaitoja, yrityselämän ja lain tuntemista ja restot opiskelee noitakin koulussaan. Periaatteessa restot on sama ku tradenomit mut perehtyneet matkailu, majoitus- ja ravintola-alaan.

Ainakin pelkästään hotellivirkailijan koulutuksia järjestetään aikuiskoulutuksena koko maassa, samoin tapahtumanjärjestäjän koulutuksia jne. Eli ei se nyt niin vaikeaa ole.

En ole tuo, jolle vastasit, mutta en nyt tajua tätä kommenttia. Miksi sinusta olisi järkeä kouluttaa pelkästään hotellivirkailijoita ja tapahtumanjärjestäjiäkään, jos restonomin koulutus, johon sisältyy molempia, on mielestäsi ihan turha?

Vierailija
188/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teologian maisteri. Viisi vuotta yliopistossa ja alkupalkka 2600. Amisjätkät pyyhkii persettään tollasella palkalla.

Kuka tahansa täysikäinen uskovainen voisi aloittaa vaikka huomenna pappina, siihen ei tosiaan mitään koulutusta tarvita kunhan tietää mitä Raamatussa lukee. 

Ja vapaat seurakunnathan on täynnä  pastori -tittelillä kulkevia miehiä   joilla ei tosiaan ole mitään teologian koulutusta ja hyvin klaaravat homman.

Mistä tuo harha, että amis tienaisi enemmän? Parhaiten palkattu amis tienaa paremmin kuin huonosti palkattu akateeminen, mutta siinä kaikki. Keskimääräinen amis tienaa huonommin kuin parjaamasi teologi.

Jestas miten paljon teologeja yläpeukuttamassa !

Totuus satuttaa ?

Mikä totuus satuttaa ketä? Mistä tiedät kuinka monta teologia peukutti ketäkin ja mitäkin? Oletko postinlajittelija eli kovapalkkainen amis?

Vierailija
189/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidealan opinnot. Maalailla voi ihan harrastuksekseen ja tehdä palkkansa eteen jotain muuta, eikä vinkua kun taiteilijoille ei makseta mitään. Mistä sitten pitäisi maksaa?

Vierailija
190/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha ammatti ja turha koulutus ovat kaksi eri asiaa. Olen itse työskennellyt siivoojana, ja aika harva kai sen työn tärkeyttä kyseenalaistaa. Silti olin purskahtaa nauruun, kun pomoni (sinänsä kiva, työstään innostunut ihminen) kertoi tehneensä tutkielmansa mikrokuituräteistä. En kouluttamattomana voinut tehdä kaikkia siivoushommia, kyllä niihin joihinkin kaiketi koulutusta tarvitsee, mutta tuohon tutkielmaan kiteytyi minusta osuvasti suomalaisten tolkuton koulutususkovaisuus. Kaikkeen mahdolliseen pitää vääntää jokin parin vuoden tutkinto, tehdä tutkielmia, vaikkei sillä työn kannalta olisi mitään merkitystä ym. Hienolta pitää vaan kuulostaa. Kuinkahan paljon halvemmalla voisimme päästä, jos koulutusta olisi sen verran kuin työ oikeasti vaatii, eikä mitään yleisiä opintoja tunti toisensa perään, jotta saadaan tietty määrä opintoviikkoja tai mitä ne nyt missäkin koulussa ovatkaan? Joskin sitten ihmisiä olisi työttömyyskortistossa enemmän, kun ei voisi raivata heitä (turhiin) koulutuksiin ja kouluttajiakin olisi työttömänä. Mutta ihmeelliseltä piirileikiltä tuo tuntuu, turhauttavalta.

Turhia aloja sinänsä ei kai juuri ole, mutta eri asia on, millä riittää töitä. Arvostan kovasti vapaita tieteitä, mutta eipä yhteiskunnalla ole varaa palkata kovin "tuottamattomaan" työhön, eli itse pitäisi sitten keksiä jotain bisnesideaa, jos opiskelee jotain harvinaista ainetta. Ja veroistahan se kaikki koulutuskin Suomessa maksetaan.

Vierailija
191/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä tarkoitin kun kirjoitin teologin palkkauksesta !

Siis mitä tarkoitit?

Vierailija
192/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasinpuhaltaja ja puutarhuri. 

Vierailija
193/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta jäi mieleen pari ihmetystä. Mikä kieli on enkku? Mikä on resto?

Vierailija
194/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhin tutkinto on se, joka ei kiinnosta itseä, eikä tuo mitään sisältöä elämään, ei henkistä eikä edes aineellista pääomaa.

Opiskelu ja lukeminen voi lisätä myös ymmärrystä maailmasta, ja sellaista ymmärrystä yhteiskunnassa tarvitaan. On totta, että verorahoista opiskelu maksetaan, mutta silti sivistyksellä on omanlaisensa arvo. On siis hyvä, että saamme Suomessa opiskella monipuolisesti.

Vierailija
195/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-auton- ja koneenkuljettajat (autokoulu riittää näihin hommiin)

-teknologiateollisuuden tutkinnot (työtehtävät todella yksinkertaisia)

-rakennus- ja remontointialat (ulkomainen työvoima riittää kyllä)

-maa- ja metsätalous (syövät pk-seudun tuottavuutta)

Vierailija
196/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin koko ketjun läpi ja paljon on kritisoitu kieliopintoja. Joskus ammoisina aikoina rvosteltiin paljon niitä, jotka opiskeli arabiaa. Varmasti työllistävä ala tänä päivänä. Itse olen opiskeluaikana työskennellyt laitoshuoltajana leikkaussalissa ja arvostan suuresti kyseistä koulutusta. Itse olenbihmetellyt merkonomin tutkintoa. Joku merkonomi voisi vähän avata tätä ehkä?

Voin avata. Olen markkinointimerkonomi eli myynti-, pr-, markkinointisihteeri tms. Koulutukseni aikana opin työni tekoa nopeuttavia ja sujuvoittavia taitoja järjestelmällisesti kuten mm. it, kymmensormijärjestelmä, ammattikielet, myyntineuvottelutaidot, markkinointitaidot, rahoitusta ja operatiivista laskentaa, viestintätaidot eli taito ymmärtää ja laittaa muut ymmärtämään, lisäksi opin paljon yrityksistä ja niiden toimintaympäristöistä. Valmistuttuani olin valmis myynti-, pr- ja markkinointityöhön äidinkieleni Suomen lisäksi kolmella muullakin kielellä, pysyn myyntitilanteessa hyvin asiassa ja tavoitteessa (asiakkaan haluamanlaisen kaupan teossa) sen sijaan että sotkeutuisin harhailemaan muualla kuten myyntityöhön kouluttamattomille usein käy ja siten ei kauppojakaan synny. Työtä on riittänyt hyvin, ansiotaso on aika paljon itsestä kiinni. Pidän ammatistani ja tutkinnostani.

Vierailija
197/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu näissä amk-tutkinnoissa on tosiaan mm. restonomi ja estenomi sellaisia, jotka voisi laittaa harkintaan että ne lopetettaisiin. Sen liiketoimintaosaamisen voi lukea merkonomi-, tradenomi-, tai kauppatieteilijätutkinnon kautta ja sitten siihen toimialaan perehtyä kyseisten alojen aikuiskoulutuskeskusten tai ammattiopistojen opinnoilla tai ihan omin päin perehtymällä niin kuin tehdään muillakin aloilla.

Vierailija
198/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulutossu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti turhin on latinan viisivuotinen maisterinkoulutus yliopistossa. Nimimerkillä kyseinen tutkintopaperi kädessä leipäjonossa.

Hyvä hyvä amisveljeni! Hieman teit virheitä näissä yliopistoasioissa, niinhän me kaikki... Mutta positiivista, että sait kuitenkin mollattua akateemisia!

Mitä helvettiä, jos haluat niin voin lähettää kuvan graduni kannesta ja vaikka tutkintotodistuksestakin jos sen löydän jostain :D Ei tämä nyt niin harvinainen ala ole etteikö vauvapalstalla löytyisi useampikin alan ammattilainen

Kyllä muutkin huomaa hölmöilysi. "Latina" ei ole mikään linja yliopistossa, etenkään maisterilinja. Yliopistoissa ei ole mitään aikaa opinnoille. Tutkintoon menee se aika, minkä opiskelija siihen käyttää.

https://www.jyu.fi/hum/laitokset/kielet/oppiaineet_kls/latina Ei sillä että asiasta mitään tietäisin, mutta koska ystäväni pääsi tänä vuonna lukemaan latinaa ja hän sanoo opiskelevansa maisteritasolle, niin ihmettelen vain että eikö tuo muka ole mahdollista? Vai olenko jotain ymmärtänyt väärin? Joka tapauksessa ei kuulosta kovin työllistävältä tai hyödylliseltä koulutukselta, mutta mikäpä minä koruartesaanina olen mitään puhumaan.

Ei juma! Linjan, tai oikeastaan pääaineen, nimi on tosiaan latina. Jonkun byrokraatin tai poliitikon päätös varmasti.

"Kun koulussakin luetaan englantia, niin yliopistossakin luetaan englantia."

Ihan sama asiahan se on. Lukiossa ja yliopistossa.

Vierailija
199/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin koko ketjun läpi ja paljon on kritisoitu kieliopintoja. Joskus ammoisina aikoina rvosteltiin paljon niitä, jotka opiskeli arabiaa. Varmasti työllistävä ala tänä päivänä. Itse olen opiskeluaikana työskennellyt laitoshuoltajana leikkaussalissa ja arvostan suuresti kyseistä koulutusta. Itse olenbihmetellyt merkonomin tutkintoa. Joku merkonomi voisi vähän avata tätä ehkä?

Voin avata. Olen markkinointimerkonomi eli myynti-, pr-, markkinointisihteeri tms. Koulutukseni aikana opin työni tekoa nopeuttavia ja sujuvoittavia taitoja järjestelmällisesti kuten mm. it, kymmensormijärjestelmä, ammattikielet, myyntineuvottelutaidot, markkinointitaidot, rahoitusta ja operatiivista laskentaa, viestintätaidot eli taito ymmärtää ja laittaa muut ymmärtämään, lisäksi opin paljon yrityksistä ja niiden toimintaympäristöistä. Valmistuttuani olin valmis myynti-, pr- ja markkinointityöhön äidinkieleni Suomen lisäksi kolmella muullakin kielellä, pysyn myyntitilanteessa hyvin asiassa ja tavoitteessa (asiakkaan haluamanlaisen kaupan teossa) sen sijaan että sotkeutuisin harhailemaan muualla kuten myyntityöhön kouluttamattomille usein käy ja siten ei kauppojakaan synny. Työtä on riittänyt hyvin, ansiotaso on aika paljon itsestä kiinni. Pidän ammatistani ja tutkinnostani.

Kylläpä tuli markkinointipuhetta oikein loka-auton kuorman verran!

Vierailija
200/406 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomi

Olen itse tuon amiksen käynyt, ja oli kyllä aika pöyristyttävää. Oikeasti ensimmäisillä tunneilla opeteltiin esimerkiksi tietokoneen avaamista ja sähköpostin lähetystä, ja silti puolet luokasta oli tyyliin "TÄÄH en TAJUU!!!".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme