Miten nyt aikuisena tulee yhelle sun toiselle allergiseksi?

Vierailija

Nyt on tullut viljat, maito(ei laktoosi vaan maito), omena, eri lääkkeitä jne. Nyt tänään punkusta rupesi tuntumaan nielussa, huulissa ja nenässä pahalta. Saas nähdä mihin tämä johtaa...
Joku syyhän tähän täytyy olla. Kohta en voi syödä ja juoda mitään.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Mulla sama. Tosin en ole vielä noin pahasti allerginen.
Ihmettelen sitä samaa, kun yli 30 vuotiaana alkanut tulemaan allergioita hajusteista moniin ruoka-aineisiin.

Vierailija

Äidillä alkoi nuo oireet vaihdevuosien aikaan. On nykyään lähes kaikelle allerginen vaikka testit näyttävät ettei olisi paljoakaan allerginen millekään. Itsellä alkoi koivuallergia pahenemaan heti kun täytin 13v ja on pahentunut viimeiset 10v niin paljon että nyt menee jo kevään lääkkeisiin 140e eivätkä ne tee edes oireettomiksi vaan pitävät juuri ja juuri työkykyisenä ja olen saanut kaikki mahdolliset ristikkäisallergiat. Itselle on herännyt ajatus, että kannamme jotain outoa geeniä joka reagoi yhdessä jonkun hormonitoiminnan kanssa. Mitenhän minulle käy vaihdevuosien aikaan?

Vierailija

Juu, mulla pahenee näköjään nyt kiihtyvällä tahdilla kerta kerralta oireet. Mutta että punkustakin allergiaoireita?! Ennen siitä on saanut korkeintaan pään kipeäksi.

En voi syödä perunaa, riisiä, tomaattia, omenaa, viljoja, maitotuotteita, hiivatuotteita(nämä nyt on viljatuotteita yleensä). Voin syödä kasviksia ja kanaa sekä kalaa.

En suostu tähän. Monet karkitkin saa suun haavoille, ja suklaata en tietenkään voi syödä, kun maha ei kestä. 

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Äidillä alkoi nuo oireet vaihdevuosien aikaan. On nykyään lähes kaikelle allerginen vaikka testit näyttävät ettei olisi paljoakaan allerginen millekään. Itsellä alkoi koivuallergia pahenemaan heti kun täytin 13v ja on pahentunut viimeiset 10v niin paljon että nyt menee jo kevään lääkkeisiin 140e eivätkä ne tee edes oireettomiksi vaan pitävät juuri ja juuri työkykyisenä ja olen saanut kaikki mahdolliset ristikkäisallergiat. Itselle on herännyt ajatus, että kannamme jotain outoa geeniä joka reagoi yhdessä jonkun hormonitoiminnan kanssa. Mitenhän minulle käy vaihdevuosien aikaan?

No kun minullakaan ei näytä testit allergioita, mutta ne oireet on kuitenkin aika rajut. Ajattelin testien jälkeen, että syönpä sitten varomatta mitään, kun en ole allerginen millekään, mutta ei pysty. Ihan selkeesti aiheuttaa allergisia oireita viljat, maito sun muut.

Olen 43 v., että aika lähellä vaihdevuosia. Välillä olen epäillytkin niiden jo alkaneen.

Vierailija

Nelonen on ap.

Tyttärelläni on koivu- ja timoteiallergia, ja on ristikkäisallerginen kaikille kuumentamattomille hedelmille ja vihanneksille allerginen. Nyt aloitettiin siedätyshoito Timoteille, ja tammi-helmikuussa koivulle. Juuri noiden laajojen ristikkäisallergioiden takia. Kevään ja kesän pärjää tosi hyvin kun aloittaa lääkityksen ajoissa.

ap

Vierailija

Joo, siis äidilläni on myös tuo että suu menee haavoille. Itse sama ristikkäisallergioiden kanssa + tuntuu että henkitorvi syttyy tuleen. Olen ajatellut vaatia siedätyshoitoa kun minulla selkeä aiheuttaja on koivu, mutta todella, äidillä eivät tiedä mistä tämä yht'äkkinen allergisoituminen johtuu kun testien mukaan ei ole kovinkaan pahasti allerginen millekään. Ps. Itse olen allerginen myös jollekin viinissä ja siiderissä esiintyvälle ainesosalle sillä oksennan jo yhdestä lasillisesta reippaasti. Sen sijaan kirkkaat ja liköörit menee eli en tiedä mikä aiheuttaa älyttömän vatsan ärtymisen viinissä ja siiderissä. T. 2

Vierailija

No on tämä kyllä ihmeellistä. Kyllä vanhenevalla naisella on kaikennäköistä "kivaa" muutenkin, niin tarvitse piruvie enää allergioita. Ja vielä alkoholijuomissa :O

Ei voi ymmärtää, kun pentuna ei ollut mitään allergioita, enkä juuri kipeäkään, ja nyt sitten senkin edestä kaikkea mahdollista.

Vierailija

Allergiat voivat lisääntyä rajusti myös aikuisena. Itselläni meni hermot kun allergisoiduin, kaikkien ruokien lisäksi, hielle (hien mukana ruoan molekyylejä iholle) ja tuli vielä kylmäurtikaria. Lääkäri määräsi antihistamiinia kolmen kuukauden kuurin. Tänä aikana elimistö osittain "unohti" mitä kaikkea vastaan sen piti olla allerginen. Kylmä-allergia onneksi hävisi. Muut allergiat lievittyivät hieman.

Käy hakemassa apteekista heiniksiä tai vastaavaa.

aave mamma
Seuraa 
Liittynyt23.9.2015

Oletteko kokeilleet hunajaa, siedättämiseen siis.
Netistä voi tilata jotain siitepölyhunajaa.
Itse en oo tilannut, yritän tavallista hunajaa joka päivä muistaa ottaa vähän.
(sen pitäis olla laatua EI -kuumennettu. Jotkut luomuhunajat kuuluu tähän ryhmään, ei kuit kaikki.)
Tämmöinen merkki kuin "hyvää Suomesta" varmistaa sen ettei ole kuumennettu.
Oon saanut ihan prismasta tuollaista, kotimainen ja sattumalta myös luomu.

Samaa vikaa nimittäin, pahenevia allergiaoireita tässä aikuisena.

Vierailija

Meillä yksi lähipiirin ihminen sai kala-allergian kolmekymppisenä. Vieläpä niin, että se alkoi ihan yht´äkkiä ruokapöydässä niin että sairaalareissu tuli. Seuraavasta kerrasta toinen reissu ja siitä sitten uskoi, että kalat on tässä elämässä syöty. 

Miehellä alkoi siitepöly vaivata nelikymppisenä.

Tää on allergista sukua tämä miehen puoli. Omalla pojalla palasi lapsuusajan ruoka-aineallergiat opiskeluiässä, ehkä stressin vuoksi?

Omassa suvussa on sangen vähän allergiaa, mutta itse olen alkanut aikuisiällä reagoida koiralle. Nykyään aivastelen ja yksin jatkuvasti julkisissa tiloissa, luulen sen johtuvan siitä, että ihmisillä on koiria. Pärjään sen kanssa kyllä, mutta koirien silittäminen tai koiraihminen kylässä on minulle paha. Onneksi työkavereilla pienessä firmassa ei ole eläimiä. Pomon vaimolla ja työkaverilla sama vaiva, pahempana. 

Vierailija

Mulla alko siitepölyallergia(ainakin koivu) 25vuotiaana, kissalle tulin ihan yhtäkkiä pahasti allergiseksi 16vuotiaana ja itellä oli sillä hetkellä kissoja kaks. Viime kesänä huomasin myös saavani oireita kuivasta heinästä nyt oon siis 31v.

Vierailija

Ai maksa?? Ai luoja...:D toivottavasti kukaan ei usko tuota hörhöä. Mulla pahenee myös, nyt 30 ja raskaana, taas uusia oireita. Ihan geneettistä on. Ja kyllä, allergioita onnollut kautta aikain. Niistä ei vain ole tietoja. Kroppa luulee suojelevansa itseään, vaikka totuus on toinen.

Vierailija

Teille, jotka sanotte, että allergiatestit eivät näytä alergiaa. Oletteko käyneet prick testeissä vai veritesteissä? Prick testit eivät oeluotettavia, mutta edullisia ja niitä tarjotaan yleensä ensimmäisenä. Jos on allergiaoireita, jotka vaikuttaa limakalvoihin, kannattaa selvittää allergeenit kunnolla, jotta välttyy pahalta allergiselta kohtaukselta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat