Eikö koulussa enää opeteta oikeaa hampaidenharjaustekniikkaa?

Vierailija

Poikani on toisella luokalla eikä heillä ole ollut vielä harjaustekniikan opetusta. En muista millä luokalla se 70-luvun lopulla peruskoulunsa aloittaneille tuli, mutta mielestäni aika pieninä.
Lapsi ei tietenkään kuuntele, kun vanhempana yritän opastaa, ja olemme vanhemmatkin harjanneet vielä melko säännöllisesti lapsen hampaat, mutta huvittaisi jo kohta luopua siitä, lapsi on sentään jo 8-vuotias..

Sivut

Kommentit (54)

Vierailija

Ootko tosissas? Mä alotin koulu-urani vuonna -98 eikä meillekään ole mitään hampaiden harjausta opetettu.
Itse opiskelen opeksi enkä kyllä koe, että ois mun tehtävä opettaa lapsille hampaiden harjausta, sen tekee joko vanhemmat tai hammaslääkäri.

Vierailija

Juu ei opeteta koulussa, hammashoitolassa ne hoitajat neuvoo sen harjaustekniikan...ei kuulu opettajien hommiin...ja vanhempana sinun pitäisi se myös kyllä jo osata...

Vierailija

jerbul kirjoitti:
Sun lapsessa on joku vika jos ei osaa 8-vuotiaana pestä omia hampaitaan

No poika on ehkä assi tai muu vastaava, mutta se ei liity siihen, että ihmettelen, että eikö koulussa tosiaan käydä läpi sitä, miten ne hampaat kuuluu pestä? Lapsi uskoisi paremmin auktoriteetteja, kuin minua, koska hän haraa vastaan kaikkeen, mitä minä sanon juuri tuon assityylisyyden takia. Enkä ole ajatellutkaan, että 7-vuotias ihan itse suoriutuisikaan hyvästä hampaidenpesusta, mutta olisihan se hyvä kuulla, mitkä pinnat pitää pestä ja millainen ote. Äsken kun opastin poikaa, niin "vaikeaa". Enkä ole edes asiantuntija. Kaikki käy niin automaattisesti, harjan otteet ja asento yms.
Ap

Vierailija

Meillä ainakin hammashoitaja kävi koulussa varmaan pari kertaa vuodessa opettamassa hampaanpesua ja puhumassa hammashoidon tärkeydestä. Pesutulosta myös testattiin väritableteilla. 

Vierailija

Kyllä meille opetettiin koulussa, pariinkin otteeseen kävi joku hammashoitolasta neuvomassa isojen mallihampaiden ja -harjan kanssa. Ala- ja yläasteella oli nämä kerrat. Olin yläasteella 2003-2006.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Juu ei opeteta koulussa, hammashoitolassa ne hoitajat neuvoo sen harjaustekniikan...ei kuulu opettajien hommiin...ja vanhempana sinun pitäisi se myös kyllä jo osata...

Niin siis tietenkin tarkoitin hammashoitolassa, miten yksinkertaisia vastaajia täällä oikein on? Mutta kouluajalla, ryhmässä. Niin meillä aikoinaan oli ainakin. Äiti ja isä olivat vain luulleet opettaneensa. Se ei korvaa asiantuntijan antamaa neuvontaa. Mutta millä luokalla se on?
Ap

Vierailija

Ei koulussa opeteta enää mitään  - hakataan vain pädeja ja katotaan leffoja. Joutuu vieläkin pyyhkiin 7-luokkalaisen pepun, kun opettaja ei oo opettanut miten se tehdään. :( :( 

Vierailija

Ala-asteella v. 1982 kiertävä fluoraaja sanoi, että hammasharjaa pidellään kuin vasaraa. Lyhyitä nykäyksiä ympäri suuta kolme minuuttia ja se paskanmakuinen fluoraus siihen päälle. No, nyt yli nelikymppisenä ei ole yhtään reikää tai paikkaa hampaissa, joten kaipa se täti tiesi mitä teki.

Vierailija

En kyllä muista, että OKL:ssa olisi opetettu hampaiden oikeaa harjaustekniikkaa. 

Olen kyllä siitä huolimatta omat lapseni opettanut menestyksekkäästi harjaamaan hampaansa...

T. Alakoulun opettaja

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä meille opetettiin koulussa, pariinkin otteeseen kävi joku hammashoitolasta neuvomassa isojen mallihampaiden ja -harjan kanssa. Ala- ja yläasteella oli nämä kerrat. Olin yläasteella 2003-2006.

Me ihan harjattiin hampaita, ja sitten syötiin tai pureskeltiin se punainen väritabletti. Tämä muistaakseni kaksi kertaa eri luokkatasoilla. Lisäksi oli se tekariopastus, mutta se ei ole yhtä havainnollistava, kuin harjata itse ja joku neuvoo. Tai käytetään sitä värjäävää tablettia.
Ap

Vierailija

70-luvulla meille tosiaan opetettiin uutta ja mullistavaa tekniikkaa. Ylös-alas -liikkeellä piti hampaat harjata. Oli uusi ja parempi tapa, mitä vanhempamme eivät osanneet. Oikein korostettiin, miten paljon parempi tämä uusi on.

Ohi meni vuosikymmenessä tuokin tyyli ja tuli tämä vaakasuuntainen nykytys-tekniikka uudelleen muotiin.

Ei-ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat