Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaas mulle miks on niin helvetin vaikeaa ulkoillessa laittaa se heijastinliivi päälle?!?

Heijastinliivi

Ihan näin kuulkas tyhmänä kyselen. Herätkää jo tajuamaan että ensinnäkin
A) aamulla on pimeää/hämärää vielä puoli 9-9 aikaan
B) hämärä alkaa laskeutua jo kolmen aikaan iltapäivällä
C) viidestä eteenpäin on jo _pimeää_ ja
D) olisi ihan ok jos varsinkin pienemmät lapset käyttäs heijastinliiviä koulumatkoilla vuoden pimeimpänä aikana ja vielä
E) heijastinliivi on parempi vaihtoehto kuin pelkkä heijastin, eikä todellakaan noloa.
Itseasiassa vielä sanottakoon että
F) olisi ok jos myös sillä ulkoilutettavalla koiralla olisi heijastinliivi.
.
Menee hermot, aamulla meinasin (taas) ajaa jonkun kouluun pyöräilevän tenavan päälle, kun sillä ei ollut takana yhtään heijastinta, pyörässäkin se kissansilmä ei näkynyt. Ja kun tulee illalla töistä, niin aikuiset ihmiset kulkee pilkkopimeässä ilman mitään turvaa heijastimista. Ettekö te koskaan opi?!? Ite käytin ensinnäkin aina syksystä kevääseen heijastinliiviä koulumatkoilla, yläasteellakin. Ja jos lähden lenkille kolmen aikaan, laitan liivin päälle koska on jo _hämärää_. Tiedän että autoilija ei näe mua kunnolla jos hämyisellä ilmalla lenkkeilen.
Olen 21v enkä todellakaan tajua monen muun ikäiseni kommenttia että noloa käyttää liiviä tms, halpa henkivakuutus kuten koulussakin opetettiin. Kiitos ja anteeksi, toivittavasti joku tajuaa ärtymykseni.

Sivut

Kommentit (71)

Vierailija

Se liivi on juntti, sori nyt vaan mut näin se on. Et voi laittaa kaikkea jalankulkijoiden vastuulle, varmasti on sinussakin syytä jos oot meinannut jonkun päälle ajaa. Tilannenopeus pitää katsoa sään, näkyvyyden yms mukaan, kyllä vielä opit.

Vierailija

Pyörässä on etu- ja takavalo + etu- ja takaheijastin, olen ajatellut sen riittävän kun pyöräilee vaan valaistua pyörätietä ja tienylityksetkin on valoristeyksiä.

Vierailija

pistätkö liivin päällesi autosta noustessasi ja pidät päälläsi kunnes olet sisällä?

muuten hyvä ehdotus, mutta ei ne autoilijat katso jalankulkijoita ja pyöräilijöitä valoiseenkaan aikaan

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Se liivi on juntti, sori nyt vaan mut näin se on. Et voi laittaa kaikkea jalankulkijoiden vastuulle, varmasti on sinussakin syytä jos oot meinannut jonkun päälle ajaa. Tilannenopeus pitää katsoa sään, näkyvyyden yms mukaan, kyllä vielä opit.

Ymmärrän pointin tilannenopeudesta. Mutta siinä vaiheessa kun pyöräilijä polkee ilman minkäänlaista heijastinta pimeällä tiellä, jossa ei katuvaloja , niin panen kyllä aika paljon sen ihmisen vastuulle. Ottaen lisäksi huomioon että siinä on 80km/h rajoitus, ja sää, näkyvyys jne on muutoin kunnossa autoilijan suhteen.
Ja mikä siitä liivistä tekee juntin? Itse sain seiskaluokalla "tsemppistipendin" (20€) kun käytin heijastinliiviä+pyöräilin kouluun satoi tai paistoi.
Ap

Vierailija

Hanki kuule urpo silmälasit jos et näe muita ilman raksaliivejä.

Kas kun et kävelykypärää ja tyynyä persauksiin halua...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pyörässä on etu- ja takavalo + etu- ja takaheijastin, olen ajatellut sen riittävän kun pyöräilee vaan valaistua pyörätietä ja tienylityksetkin on valoristeyksiä.

Kyllähän se riittä nimenomaan valaistulla tiellä. Mutta jos tuolla säkkipimeessä kävellään/pyöräillään ilman heijastimia, niin ei sitä autoilessa oikeesti huomaa ennen ku on ihan melkein vieressä. Ja vaikka kuinka tarkkailis tien sivuja niin aina ykskaks yllättäen siellä kulkeekin joku.
Ap

örinäää

Vierailija kirjoitti:

Tyylikkäitä ruumita on hautausmaat täynnä.   Juuri sinun takia tapahtuu niin paljon turhia onnettomuuksia.

Se on mukava olla pyörätuolissa lopunikäänsä vaikka oli oikeassa.

ps: Montako vuotta sinulla on ollut ajokortti ? 

Vierailija

Nää heijastittomat on todennäköisesti niitä joilla ei ole itsellään ajokorttia. Jos liikut pimeässä ajotien reunalla ilman minkään sortin heijastinta niin ihan turha on ketään muuta syyttää kuin itseään jos auto ajaa päälle. Kun sä et jumalauta näy jos sulla ei ole heijastimia vaikka kuinka on autoilijalla nopeus oikein!! Ja juntti kommentit huutelijat joutaakin kuolla näkymättömyyteensä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aja vuodenaikaan sopivalla nopeudella.

Kyllähän ne nopeusrajotukset katsotaan aina vuodenaikaan sopiviksi, ja jos on 80 rajotus, silloin ajan kasikymppiä. Pimeys ei kuitenkaan ole mielestäni sinällään huomiotava asia ajaessa, jonka takia pitäs ajaa hitaammin.
Ap

Vierailija

Kerran ajoin näitä aikoja kotiin, ihan pimeässä. Näin kävelijät kun olin kohdalla, olivat luonnollisen tyylikkäästi pukeutuneet mustaan ja maastoutuivat hyvin kun ei ollut lunta vielä. Ja hienosti kävelivät rinnakkainkin oikein. No, kerkesin heidät väistää mutta oli sitten vielä sellainen saatanan pikku fifi vielä mukana rinnalla jolla ei myöskään ollut heijastimia. 80 rajoitus ja sitä ajoin, ei ollut kaukana ettei koko kolmikko jäänyt alle. Kävin antamassa vähän palautetta ja kysyin onko ne omat henkirievut niin turhia että välttämättä haluavat riskeerata ne. Ei tullut kuin vittuilua vastaukseksi.

Vierailija

Siksi, että liivi on erillinen vaatekappale ja yleensä vielä jonkinlaista muovia.

Heijastimet ja huomiovärit pitäisi laittaa osaksi ulkoiluvaatteita, jos niiden halutaan kulkevan mukana. Sellaisia vaatteita ei vain aikuisille ole myynnissä (paitsi jotain metsästyskamoja).  Tai ei ainakaan Jyväskylän kokoisessa kaupungissa, jossa on 140 000 asukasta.

Lapsien vaatteissa saattaa kyllä olla ommeltuna joku heijastava langanpätkä.

Vierailija

Mä en ainakaan ota mitään omantunnon tuskia, jos ajan jonkun heijastimettoman päälle. Kuolo korjaa tyhmät, siihenhän evoluutio perustuu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat