Irtisanominen ja pitämättömät lomat-mitä tehdä?

Vierailija

Yt-neuvottelut ja irtisanominen taloudellisista ja tuotannollisista syistä..miten kannattaisi tehdä lomien suhteen? Talviloma ja tähän mennessä kertyneet kesälomat pitämättä..kannattaisiko yrittää pitää kaikki lomat heti jos työnantaja suostuu ja vielä palata töihin (ja saada lomarahat), vai ottaa rahana irtisanomisajan lopuksi??
Jos ja kun tietää jäävänsä työttömäksi, rahathan siirtävät työttömyyskorvausta kai...mitä teen..

Kommentit (8)

Vierailija

Onko sinulla työssäolovelvollisuus?! Jos sinulla ei tätä velvollisuutta ole niin ei sinulla paljon vaihtoehtoja ole kuin poistua välittömästi työpaikaltasi jolloin saat kertyneet lomat rahana.

Zzzuristi

Työnantaja voi sijoittaa vuosiloman työntekijän irtisanomisajan kanssa samaan aikaan noudattaen vuosilomalain säännöksiä lomakaudesta ja loman ilmoitusajankohdasta.

Lomakaudesta ja loman ilmoitusajasta voidaan yksittäistapauksissa kuitenkin sopia poikkeavasti, jolloin minä tahansa vuodenaikana voidaan vuosiloma sijoittaa irtisanomisaikaan.

Työntekijällä ei ole oikeutta määrätä vuosiloman ajankohtaa. Mikäli työntekijä haluaa pitää vuosilomaa ennen työsuhteen päättymistä, on asiasta sovittava työnantajan kanssa.

Vierailija

Pitämättömät lomat käsittääkseni siirtävät vastaavasti päivärahakauden alkua. Itse pitäisin lomat pois ennen töitten loppumista, jos mahdollista.

Vierailija

Lomakertymä ei nykyään enää siirrä päivärahakauden alkamista, se alkaa heti, kun ilmoittautuu työttömäksi. Mä ainakin toivoisin, että saisin lomat lomakorvauksena, eikä niitä olis pakko pitää pois.

Vierailija

Kiitos kommenteista. Selvittelin tässä välissä itsekin näitä..eli näyttää siltä että minun kannattaa ottaa lomat rahana työsuhteen päättyessä..vuoden alussa kun oli myös lomautuksia, ja juuri ja juuri osuu nyt tämä niin että karenssia ei tule, ja päiväraha lasketaan viime vuoden alussa toimitetun palkkalaskelman mukaan.
Eli jos ymmärsin oikein käy hyvä tuuri-jos nyt niin voi tässä tilanteessa sanoa-ettei lomakorvaus vaikuttaisi ansiopäivärahaan. Ei siirrä eikä vähennä määrää?
Työssäolovelvoite siis on, ahdistaa vaan olla töissä hymyilemässä kun ei ollenkaan huvittaisi.. :(

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat