Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen ope korjaa kokeet tunneilla.

Vierailija
12.11.2015 |

Kysyin lapselta, että miksiköhän sun opella kestää aina niin kauan palauttaa kokeet? Yleensä niin, että uudempia kokeitakin odottelee korjauksia.

Ja lapsi vastasi: Ei opettajalla ole aikaa korjata kokeita.
Minä: Miten niin ei ole aikaa, sehän on opettajan työtä?
Lapsi: Noku sen pitää aina keksiä meille jotain tekemistä siksi aikaa, että korjaa kokeita.

Minä vielä varmistin, että ihanko varmasti siis tunneilla korjaa? Nehän on opetusta varten ja sitä varten opettajalla on lyhyet päivät, että päiviin kuuluu myös opetuksetonta työtä.
Opettaja ei kuulemma vapaa-ajallaan illalla, eikä vkl:sin tee koulutöitä.
Hiukan ihmettelen ja vielä enemmän ihmettelen, että lapsille oli noin sanonut.

Se siitä valtavasta työmäärästä, joka opettajia rasittaa.

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
14.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa tuosta alta opettajan työaikaan kuuluvasta ajasta.

Jos edes suurin osa opeista noudattaisi tuota...

Opettajien työaika ei riitä- ratkaisuksi kokonaistyöaika?

AURORASSA ja monessa muussa koulussa tunnistetaan, että opettajien nykyinen työaikajärjestelmä on yksi merkittävä osasyy opettajien kuormittumiseen. Opettajille on tullut lisää työtehtäviä, eikä nykyisin työhön varattu aika yksinkertaisesti riitä.

Opettajien työaika nyt

Opettajien työaika on määritelty perinjuurin toisin kuin pääosalla muista ihmisistä. Tavallisilla ihmisillä työaika tarkoittaa työhön käytettävää aika /aikaa, jonka työntekijä on velvollinen olemaan työpaikalla työnantajan käytettävissä. Yleensä se on julkisella puolella 38 1/4 tuntia viikossa.

Opettajien työaika on paljon mutkikkaampi. Opettajalla on

- (1) Opetusvelvollisuustyöaika. Esim. luokanopettaja opettaa 24 tuntia viikossa. Hänen on oltava työpaikalla 24* 60 min. Varsinaista opetusta on 45 minuttia tunnista. 15 minuuttia on välituntia, joka on työaikaa. Se ei siis ole lepoaikaa. Viiden oppitunnin päivässä opettajalla on siis velvollisuus olla työpaikalla 5 * 60 minuuttia.

- Opetuksen valmistelu ja jälkityöt ovat ns. luottoaikaa. Tiukasti ottaen tunteja ja materiaaleja ei siis ole tarkoitus valmistella eikä kokeita korjata esim. välitunneilla vaan ne tulee tehdä tuon 5*60 minuutin ulkopuolella. Laskennallisesti luottotyöaikaa on 30 minuttua/tunti. Näin viiden oppitunnin päivän pituus on 5 tuntia + 2,5 tuntia luottoaikaa, eli 7,5 tuntia.

- (2) Muut virkatehtävät. Tämän lisäksi opettajilla on 3 tuntia viikossa ns. YT-aikaa, siis 3* 38 * 60 min aikaa tehdä koulun yhteisiä asioita ja pitää mm. yhteyttä koteihin.

- Lisäksi osalle opettajista maksetaan erillinen tuntikorvaus eräistä erikseen korvattavista vastuutehtävistä kuten ATK-laitteiden kunnossapidosta tai kirjastonhoidosta. Kun ottaa tuon tehtävän vastaan, työ on tehtävä vaikka siihen kuluu enemmän aikaa, kuin mitä siitä maksetaan (esim. ATK meidämn kokoisessa koulussa 1.5 tuntia/viikko.

- Kerho- ja tukitunneista on voinut laskuttaa erikseen.

- lisäksi vuositasolla opettajilla on kolme * kuuden tunnin velvoite osallistua ns. Vesokoulutukseen (tai koulun lukuvuoden suunnittelupäivään jne,)

- Lisäksi opettajan kuuluu tehdä kaikki virkaan kuuluvat muut tehtävät ilman erillistä korvausta (näitä ovat esim. oppimissuunnitelmien teko, palaverit huoltajien kanssa...)

Jaaha, näinkö asia siis onkin. Edes välitunneilla, jotka siis eivät ole lepoaikaa, vaan työaikaa,

kokeita ei saisi korjata. Samaten tuo, että nuo Muut virkatehtävät eivät kuulu siihen päivittäiseen työaikaan, joka siis esim. 5 oppituntia + 2,5 luottotuntia = 7,5 tuntia.

Lapsemme ope on näinollen jatkuvasti valehdellut työajastaan.

Meidän yhdellä lapsella (lapsen mukaan) opettaja tekee "omia" töitään opetustunnin aikana ja lapset tekevät omia juttujaan (jotka eivät liity opetukseen?) ja sen oppitunnin aiheen lapsi opiskelee suoraan kirjasta (läksyt), ilman, että niitä olisi millään tavalla valmisteltu tunnilla. Samoin kokeita ei käydä tunnilla läpi, vaan ne jää vanhempien tehtäväksi.

Usein vanhempana koen, lapsella olevan toinen koulupäivän vielä kotona ja koko perheen elämä pyörii yhden lapsen ympärillä ja se myös rajoittaa lapsen harrastuksia, kun aikaa ei ole, kun läksyjä on paljon.

Ja sitten on toinen ääripää, kahdella muulla lapsella. Kokeet käydään koulussa läpi ja joskus jopa (kuulema) palataan takaisin aiheeseen. Läksyt valmistellaan tunnilla eli läksyjen teko on lähinnä tunnilla opitun kertausta. Opettaja viestittää myös positiivisen palautteen ja heidän työmoraalinsa ja ammattitaitonsa on todella korkea.

Ja luulen, näiden opettajien palkan olevan ihan saman, kuin nuoremman lapseni open, vaikka hän menee aina sieltä mistä aita on matalin. Eli jonkinlaista tulosvastuullisuutta toivoisin opettajien palkkaukseen.

Kuka tulosvastuullisuuden määrittää? Jos nuorimman opettaja ei toimi kuten haluat, soita ja kysy, onko asia noin ja pyydä perustelemaan ratkaisunsa. Oletko tulosvastuullinen vanhempi? Jonkinlaista tulosvastuullisuutta toivoisin vanhempien kasvatusvastuuseen.

Vierailija
102/117 |
14.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa erikoiselta. Opettajillahan on vuodessa vähemmän varsinaisia työviikkoja kuin useimmilla, joten kuvittelisi että niillä viikoilla sitten vastaavasti työskenneltäisiin vähän pidempääkin päivää tarvittaessa.

Olen tuore opettaja ja kuvittelin tyhmänä aloittelijana, että voin mennä ja tulla vapaasti omien oppituntien puitteissa. Ajattelin vuorotöitä tehneenä, että kerrankin on aikaa iltaisin ja sitä voisi vaikka liittyä johonkin harrastusryhmään...katin kontit. 

Menen joka päivä 7:30 töihin ja kyllä siellä työpaikalla on tullut roikuttua iltaan asti moneen kertaan. On vanhempainiltaa, on vanhempainvartteja, on vakavia keskusteluja vanhempien kanssa. Tietysti näiden suunnitteluun menee oma aikansa. Kokoukset venyvät, koska opettajilla näyttää juttua riittävän. Lakisääteisiä paperitöitä riittää. Viikonloppuisin on veso-päiviä. Kotona työasiat pyörii lähes tauotta päässä, koska en ole vielä karaistunut koulun arkeen. Suunnittelen opetusta koulussa ja kotona, iltaisin tulee etsittyä opetusideoita netistä ja leikeltyä laminoituja leikkirahoja, pelialustoja, luokan seinäkalenteria, numero- ja kirjainkortteja jnejne. Työsarkaa riittää ja työtunteja kertyy viikossa valtavasti. Silti tuntuu, ettei tee riittävästi.

Ja kyllä, odotan joululomaa enemmän kuin koskaan aiemmin! Odotan myös työvuosien karttumista, jotta tämä taakka vähentyisi ja voisi nauttia siitä omasta ajasta :D

"

Me tyhmät vanhemmat kuvitellaan opettajalla olevan työaikaa myös opetuksen ulkopuolella, niin kuin itsekkin kerroit, on kaikenlaista tekemistä, mutta ihan oikeasti on myös opettajia jotka kuvittelevat työajaksi vain opetusajan. Ja juuri silloin tulee ongelmia, kokeita pantataan viikko tolkulla, vanhempien lähettämiin viestiin ei vastata, tunnilla korjataan kokeita ja lapset katsovat elokuvia, joka ei liity millään tavalla opetukseen tai edes ryhmätöitä ei järjestetä, opetuksesta puhumattakaan. Ja siitä me vanhemmat ollaan huollissaan.

Ope saa palkkansa pidettyjen tuntien mukaan. Kaikki muu on vapaaehtoista hyväntekeväisyyttä.

Olen ollut aina sitä mieltä, että opettaja on palkkansa ansainnut ja pitkät lomat, mutta tämä kommentti muuttaa kaiken ja jos näin on, en enää ihmettele, miksi lähes kaikki kunnat ja kaupungit ovat suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, kun opettajat ovat ylipalkattuja, onhan opettajien palkkakulut merkittävä osuus kuntien menossa.

Jos opettajien kuukausipalkat ovat n. 3500e/kk ja opetustunteja 4-5/h/pv (n.100 h/kk) niin tuntipalkaksi muodostuu 35€/h, jos se kerrotaan julkisen sektorin työtuntien lukumäärällä n. 160h/kk, niin opettajien kuukausipalkaksi muodostuisi huimat 5.600 e/kk, joka lienee korkein palkkaryhmä, heti kunnan-ja kaupunginjohtajien jälkeen, vaikka monissa muissa ammattiryhmässä vaaditaan korkeampaa koulutustasoa ja ammattiosaamista, kuin opettajilta.

Ja sitten vielä iljetään puhua hyväntekeväisyydestä, vaikka tuntipalkka on 35 e/h joka kuuluu Suomessa tilastojen mukaan huippupalkkoihin ja lähes tuplasti keskipalkan.

Unohdat, että opettajia on monenlaisia. Tuntiopettajat saavat palkkaa vain pidetyistä tunneista, eivät esimerkiksi kokouksista (joihin on pakko osallisua), eivät koulutuspäivistä ja opetuksen suunnittelupäivistä (joihin on pakko osallistua), eivät lomaviikoista eivätkä myös tuntien valmistelusta.

Opettajan tuntipalkka ei ole kummoinen, koska jokaisen opetustunnin valmisteluun menee palkattomia tunteja.

"

Näin minäkin ajattelin, jos opettajalla on ammattiosaamista ja korkea työmoraali, eikä sen arvoa voi aina edes mitata rahassa, sillä hyvä opettaja avaa monia portteja ja antaa lapselle arvokkaita eväitä tulevaisuuteen.

Ja luulin, että opetustyö on vain osa opettajan työtä, kunnes eräs nimimerkki (toden.opettja) tyrmäsi minut ja ilmoitti, palkan muodostuvan vain opetustyöstä ja kaikki muu mahdollinen on hyväntekeväisyyttä, jos opettaja viitsii sitä edes tehdä. Esim. kokeiden pitäminen oli turhia ja aikaa vieviä, saati niiden arvostelu, eikä ne perustunut edes lakiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
14.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset tekevät tunnilla itsenäistä tai pari-/ryhmätyötä, niin pitäisikö open vaan seistä tumput suorina? Hyvä vaan, jos osaa käyttää aikaansa tehokkaasti. Itse ainakin lapsena ja nuorena pidin siitä, että ope pysyi pöydän takana tekemässä hommiaan ja antoi meidän tehdä omiamme ilman, että pyörii luokassa ja hengittää ahdistavasti niskaan. Vieläkin traumoja siitä, kun ope vain seisoo hiljaa pulpetin vieressä ja tuijottaa mitä teet. :D

Vierailija
104/117 |
14.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa erikoiselta. Opettajillahan on vuodessa vähemmän varsinaisia työviikkoja kuin useimmilla, joten kuvittelisi että niillä viikoilla sitten vastaavasti työskenneltäisiin vähän pidempääkin päivää tarvittaessa.

Olen tuore opettaja ja kuvittelin tyhmänä aloittelijana, että voin mennä ja tulla vapaasti omien oppituntien puitteissa. Ajattelin vuorotöitä tehneenä, että kerrankin on aikaa iltaisin ja sitä voisi vaikka liittyä johonkin harrastusryhmään...katin kontit. 

Menen joka päivä 7:30 töihin ja kyllä siellä työpaikalla on tullut roikuttua iltaan asti moneen kertaan. On vanhempainiltaa, on vanhempainvartteja, on vakavia keskusteluja vanhempien kanssa. Tietysti näiden suunnitteluun menee oma aikansa. Kokoukset venyvät, koska opettajilla näyttää juttua riittävän. Lakisääteisiä paperitöitä riittää. Viikonloppuisin on veso-päiviä. Kotona työasiat pyörii lähes tauotta päässä, koska en ole vielä karaistunut koulun arkeen. Suunnittelen opetusta koulussa ja kotona, iltaisin tulee etsittyä opetusideoita netistä ja leikeltyä laminoituja leikkirahoja, pelialustoja, luokan seinäkalenteria, numero- ja kirjainkortteja jnejne. Työsarkaa riittää ja työtunteja kertyy viikossa valtavasti. Silti tuntuu, ettei tee riittävästi.

Ja kyllä, odotan joululomaa enemmän kuin koskaan aiemmin! Odotan myös työvuosien karttumista, jotta tämä taakka vähentyisi ja voisi nauttia siitä omasta ajasta :D

"

Me tyhmät vanhemmat kuvitellaan opettajalla olevan työaikaa myös opetuksen ulkopuolella, niin kuin itsekkin kerroit, on kaikenlaista tekemistä, mutta ihan oikeasti on myös opettajia jotka kuvittelevat työajaksi vain opetusajan. Ja juuri silloin tulee ongelmia, kokeita pantataan viikko tolkulla, vanhempien lähettämiin viestiin ei vastata, tunnilla korjataan kokeita ja lapset katsovat elokuvia, joka ei liity millään tavalla opetukseen tai edes ryhmätöitä ei järjestetä, opetuksesta puhumattakaan. Ja siitä me vanhemmat ollaan huollissaan.

Ope saa palkkansa pidettyjen tuntien mukaan. Kaikki muu on vapaaehtoista hyväntekeväisyyttä.

Olen ollut aina sitä mieltä, että opettaja on palkkansa ansainnut ja pitkät lomat, mutta tämä kommentti muuttaa kaiken ja jos näin on, en enää ihmettele, miksi lähes kaikki kunnat ja kaupungit ovat suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, kun opettajat ovat ylipalkattuja, onhan opettajien palkkakulut merkittävä osuus kuntien menossa.

Jos opettajien kuukausipalkat ovat n. 3500e/kk ja opetustunteja 4-5/h/pv (n.100 h/kk) niin tuntipalkaksi muodostuu 35€/h, jos se kerrotaan julkisen sektorin työtuntien lukumäärällä n. 160h/kk, niin opettajien kuukausipalkaksi muodostuisi huimat 5.600 e/kk, joka lienee korkein palkkaryhmä, heti kunnan-ja kaupunginjohtajien jälkeen, vaikka monissa muissa ammattiryhmässä vaaditaan korkeampaa koulutustasoa ja ammattiosaamista, kuin opettajilta.

Ja sitten vielä iljetään puhua hyväntekeväisyydestä, vaikka tuntipalkka on 35 e/h joka kuuluu Suomessa tilastojen mukaan huippupalkkoihin ja lähes tuplasti keskipalkan.

Unohdat, että opettajia on monenlaisia. Tuntiopettajat saavat palkkaa vain pidetyistä tunneista, eivät esimerkiksi kokouksista (joihin on pakko osallisua), eivät koulutuspäivistä ja opetuksen suunnittelupäivistä (joihin on pakko osallistua), eivät lomaviikoista eivätkä myös tuntien valmistelusta.

Opettajan tuntipalkka ei ole kummoinen, koska jokaisen opetustunnin valmisteluun menee palkattomia tunteja.

"

Näin minäkin ajattelin, jos opettajalla on ammattiosaamista ja korkea työmoraali, eikä sen arvoa voi aina edes mitata rahassa, sillä hyvä opettaja avaa monia portteja ja antaa lapselle arvokkaita eväitä tulevaisuuteen.

Ja luulin, että opetustyö on vain osa opettajan työtä, kunnes eräs nimimerkki (toden.opettja) tyrmäsi minut ja ilmoitti, palkan muodostuvan vain opetustyöstä ja kaikki muu mahdollinen on hyväntekeväisyyttä, jos opettaja viitsii sitä edes tehdä. Esim. kokeiden pitäminen oli turhia ja aikaa vieviä, saati niiden arvostelu, eikä ne perustunut edes lakiin.

Kaiken tämän sai aikaan yksi opettaja, joka ei ehkä ollut opettaja, vaan provo. Ovatko lapsiesi opettajat laiskoja? Huonoja opettajia?

Vierailija
105/117 |
14.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni ope tekee joka pv tuon luottotyöajan, joka tulee oppituntien päälle?

Harva, sanon minä ja minä olen itse opettaja. Minä teen, olen koululla joka pv n. 16.30-17. asti, ettei töitä tarvitse viedä kotiin.

Ottaa niin päähän nuo lusmut, jotka sitten vanh.varttien aikaan jaksavat opettajainhuoneessa valittaa palkattomasta työstä.

Miten niin palkattomasta? Ne kuuluvat opettajan työhön.

Minulle sopisi paremmin kuin hyvin kokonaistyöaika, oppisivat järjestelmän hyödyntäjätkin tekemään töitä. Itku ja valitus siitä kyllä koituisi ja jonkinlainen lusmuilu jatkuisi.

Vierailija
106/117 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni ope tekee joka pv tuon luottotyöajan, joka tulee oppituntien päälle?

Harva, sanon minä ja minä olen itse opettaja. Minä teen, olen koululla joka pv n. 16.30-17. asti, ettei töitä tarvitse viedä kotiin.

Ottaa niin päähän nuo lusmut, jotka sitten vanh.varttien aikaan jaksavat opettajainhuoneessa valittaa palkattomasta työstä.

Minulle sopisi paremmin kuin hyvin kokonaistyöaika, oppisivat järjestelmän hyödyntäjätkin tekemään töitä. Itku ja valitus siitä kyllä koituisi ja jonkinlainen lusmuilu jatkuisi.

Minäkin tein koulussa kaiken, kun  ei ollut lapsia ja vielä päiväkoti-ikäistenkin kanssa onnistuin niin, että yhden illan viikossa tein pitkää päivää (klo 19-20 asti töissä) ja mies haki lapset päiväkodista.

Nyt kun on pikkukoululaisia kaksi ja yksi päiväkoti-ikäinen, lapsilla harrastuksia, kaverisynttäreitä yms. niin töiden raahaaminen kotiin on paljon helpompi ratkaisu kuin kouluun jääminen ja vanhempainvartit ja vanhempainillat oikeasti ovat ison organisaation tulos. Eniten ärsyttää, kun aivan joka ikinen vuosi on ne muutamat vanhemmat, jotka haluavat vartit klo 17 jälkeen ja edelleen joka ikinen vuosi joku jättää saapumatta ja olen turhaan odotellut koululla ja organisoinut puolisukua hoitamaan lapsia. Siinä vaiheessa olen sitä mieltä, että olen tehnyt ylimääräistä ja palkatonta työtä, kun 8-16 työpäivä riittää niin monelle muulle ja minun aikaani riittää tuhlattavaksi joidenkin vanhempien mielestä.

Minäkin toivottaisin mielelläni kokonaistyöajan tervetulleeksi, koska tiedän, että teen töitä enemmän kuin tuon 8-16. Voisin mennä helpolla ja joinakin päivinä menenkin kaiken kiireen keskellä, mutta kun ikää ja kokemusta on tullut ja periaatteessa tunnitkin sujuvat rutiinilla, niin itselleni on myös vaatimustaso noussut. Haluan, että koekysymykseni mittaavat osaamista monipuolisesti eikä niin, että ne ovat minulle helppo korjata. Teetän töitä, joilla joku koejännittäjä tai heikko kirjoittaja pystyy tuomaan osaamistaan esille. Haluan arvioinnin olevan monipuolista ja reilua ja mitattavissa olevaa eikä pelkkää "pärstäkerrointa". Jos sen takia joudun tekemään enemmän töitä, niin sitten teen. Iloinen asia on myös se, että vaikka en ole se koulun suosituin ope, niin vuosittain olen saanut vanhemmilta positiivista palautetta siitä, että olen innostanut jonkun opiskelemaan oppiainettani ja kiinnostumaan siitä. Se tässä on tavoitteeni. Yhtään valitusta arvioinnistani tai oppituntieni sisällöstä en ole saanut.

Vierailija
107/117 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaistyöaika olisi kiva. Olen sitä pari vuotta kokeillutkin. Sain silloin yhtä suuren palkan kuin nyt ja tein 20 tuntia vähemmän töitä viikossa.

Palkkani nousisi rajusti, koska 32 opetustunnin (+yt ajat jne.) lisäksi minulle pitäisi maksaa palkkaa 20-30 suunnitteluun ja kokeisiin korjaukseen käytetystä tunnista. Opetan 20 tuntia viikossa lukiota ja yhden lukion tunnin valmistamiseen menee käytännössä lähes tunti. Joskus saan aikaa menemään jopa kolme tuntia, kun etsin havainnollistavia kuvia ja lisämateriaaleja. Ensi vuonna lukion ops menee uusiksi ja nyt tekemäni kurssimateriaalit eivät käy suoraan opetukseen. Joudun tekemään ne jälleen uudelleen.

Teen koululla töitä keskimäärin klo 8.30-17.00. Jatkan vielä illalla pari tuntia. Viikonloppuisin teen vähintään 5 tuntia maanantain oppitunteja. Kokeen korjaukset tulevat vielä tähän päälle.

Vierailija
108/117 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että muut eivät suunnittele tuntejaan kotona? Onneksi et sentään podä itseäsi muita parempana opettajana.

Vierailija
109/117 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaistyöaika olisi kiva. Olen sitä pari vuotta kokeillutkin. Sain silloin yhtä suuren palkan kuin nyt ja tein 20 tuntia vähemmän töitä viikossa.

Palkkani nousisi rajusti, koska 32 opetustunnin (+yt ajat jne.) lisäksi minulle pitäisi maksaa palkkaa 20-30 suunnitteluun ja kokeisiin korjaukseen käytetystä tunnista. Opetan 20 tuntia viikossa lukiota ja yhden lukion tunnin valmistamiseen menee käytännössä lähes tunti. Joskus saan aikaa menemään jopa kolme tuntia, kun etsin havainnollistavia kuvia ja lisämateriaaleja. Ensi vuonna lukion ops menee uusiksi ja nyt tekemäni kurssimateriaalit eivät käy suoraan opetukseen. Joudun tekemään ne jälleen uudelleen.

Teen koululla töitä keskimäärin klo 8.30-17.00. Jatkan vielä illalla pari tuntia. Viikonloppuisin teen vähintään 5 tuntia maanantain oppitunteja. Kokeen korjaukset tulevat vielä tähän päälle.

Eli istut 3 tuntia yhtäjaksoisesti koneen ääressä etsimässä kuvia ja lisämateriaaleja? Et juorua, tee mitään muuta mikä vie aikaa suunnittelusta?

Vierailija
110/117 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että muut eivät suunnittele tuntejaan kotona? Onneksi et sentään podä itseäsi muita parempana opettajana.

Kyllä sitä oppii tuntemaan työtoverinsa ja heidän tekemisensä. Enkä ole tuo

kenelle vastasit.

Vierailija
111/117 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tein koulussa kaiken, kun  ei ollut lapsia ja vielä päiväkoti-ikäistenkin kanssa onnistuin niin, että yhden illan viikossa tein pitkää päivää (klo 19-20 asti töissä) ja mies haki lapset päiväkodista.

Nyt kun on pikkukoululaisia kaksi ja yksi päiväkoti-ikäinen, lapsilla harrastuksia, kaverisynttäreitä yms. niin töiden raahaaminen kotiin on paljon helpompi ratkaisu kuin kouluun jääminen ja vanhempainvartit ja vanhempainillat oikeasti ovat ison organisaation tulos. Eniten ärsyttää, kun aivan joka ikinen vuosi on ne muutamat vanhemmat, jotka haluavat vartit klo 17 jälkeen ja edelleen joka ikinen vuosi joku jättää saapumatta ja olen turhaan odotellut koululla ja organisoinut puolisukua hoitamaan lapsia. Siinä vaiheessa olen sitä mieltä, että olen tehnyt ylimääräistä ja palkatonta työtä, kun 8-16 työpäivä riittää niin monelle muulle ja minun aikaani riittää tuhlattavaksi joidenkin vanhempien mielestä.

Minäkin toivottaisin mielelläni kokonaistyöajan tervetulleeksi, koska tiedän, että teen töitä enemmän kuin tuon 8-16. Voisin mennä helpolla ja joinakin päivinä menenkin kaiken kiireen keskellä, mutta kun ikää ja kokemusta on tullut ja periaatteessa tunnitkin sujuvat rutiinilla, niin itselleni on myös vaatimustaso noussut. Haluan, että koekysymykseni mittaavat osaamista monipuolisesti eikä niin, että ne ovat minulle helppo korjata. Teetän töitä, joilla joku koejännittäjä tai heikko kirjoittaja pystyy tuomaan osaamistaan esille. Haluan arvioinnin olevan monipuolista ja reilua ja mitattavissa olevaa eikä pelkkää "pärstäkerrointa". Jos sen takia joudun tekemään enemmän töitä, niin sitten teen. Iloinen asia on myös se, että vaikka en ole se koulun suosituin ope, niin vuosittain olen saanut vanhemmilta positiivista palautetta siitä, että olen innostanut jonkun opiskelemaan oppiainettani ja kiinnostumaan siitä. Se tässä on tavoitteeni. Yhtään valitusta arvioinnistani tai oppituntieni sisällöstä en ole saanut.

OMG! Vanh.vartit ja vanh.illat ovat ison organisaation tulos :D

Ei hyvää päivää, miten ihmeessä pärjäät elämässä noin niinkuin muuten?

Me ihan tavalliset yksityisellä työskentelevät joudumme sumplimaan jatkuvasti tuollaisten asioiden kanssa.

Huoh, opettajat taitavat pelkästään taantua, kun työajat antavat vapauksia. Kerran vuodessa muutama tunti iltatyötä, ei hemmetti, rupeaa ihan itkettämään puolestasi, nyyh.

Vierailija
112/117 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella opettajan pitää olla 'läsnä' opetustunneilla, eikä keksiä heille yksinpuurtamista. Ryhmätöitä ja muuta toki tehdään, mutta ei ope silloinkaan voi ulkoistaa itseään esim. kokeiden korjaamiseen. Sitäpaitsi, missä on oppilaan oikeusturva, jos ope korjaa kokeet aina häiriötilanteessa?

Miksi töitä ei voi tehdä, niinkuin ne kuuluu tehdä?

Vierailija
113/117 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion oppituntien tekemiseen pitää keskittyä. Korkeintaan musiikkia voi kuunnella samalla. Juuri sain kaksi oppituntia tehdyksi. Tuntien aiheena on biotekniikan hyödyntäminen lääketieteessä ja teollisuudessa. Aikaa meni reilut puolitoista tuntia, josta suurin osa meni esimerkkien ja laillisesti kopioitavien kuvien etsimiseen.

Vielä olisi jäljellä kolmen oppitunnin tunnin suunnittelu, jolloin maanantain jutut olisivat hoidossa.

Reaaliaineissa uutta tutkimustietoa (mitä voidaan ylppäreissä kysyä) tulee jatkuvasti, joten 10v vanhoilla kalvoilla ei tee mitään. Jopa historiassa opettettavat asiat muuttuvat, kun uusia löytöjä kaivetaan esille. Yksikin löytö voi romuttaa aikaisemmat tulkinnat.

Vierailija
114/117 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppituntien määrää voisi tiivistä ja laatua parantaa, kun uskonto ja terveystirto järjestettäisin muutamana periodina ja kurssina yläkoulun ja lukion aikana. Nyt vielä tuo hömppäaine terveystieto voidaan kirjoittaa ylppäreissä. Ei onneksi minun aikanani. Koulussa on paljon ns.puuhastelua ja opettajien projekteissa ja palavereissa istuttamiusta. Erilaiset tehostetut ym tuet vaativat paperisotaa ja palavereja ja tulos on se, ettei tukea saa läheskään joka opettaja tunneilleen ja opilas, joka sitä tarvitsisi. Teen työni tarpeksi hyvin ja pon vastenmielistä nokkia kollegoja laiskoiksi, jos eivät uhraa elämäänä työlleen. Opettajan työ ei ole standardityötä vaan riippuu myös ryhmästä todella paljon. Hyvä opettaja ei myöskään haali tarkastteavia töitä mielettömiä kasoja vaan osaa organisoida. Vanhemmat saavat todella omituisen kuvan tämän ketjun  perusteella. Ottakaa huomioon, että oppiaineiden sisällöt vaihtelevat todella paljon ja koulujen työlkulttuuri. Joku opettaja on hurahtanut digitekniikkaan ja käyttää verkkotehtäviin paljon aikaa ja joku toinen taas ei. Ei voi yleistä mitenkään tätä työtä. Luokanvalvojalla on paljon enemmän työtä vanhempien kanssa kuin ei luokanvalvojilla.

Vierailija
115/117 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kenelle vastasit.

Kyllkäjän esim.kotitalous, kuvataide, musiikki, liikunta jne on paljon vähemmän korjattavaa kun ei kirjallisia kokeita pidetä verrattuna vaikka historian, biologian ja äidinkielen opettajien työhön. Palkka on samantasoinen ja ikälisät juoksevat samalla lailla. En silti arvostele kollegoiden työtä , kun tiedän millaisia oppilat ovat nykyään. Tasan ei mene työ eikä palkka kouluissa mutta en usko kuntien ikinä nostavan opettajien palkkoja, vaikka kokonaistyöaikaa kokeiltaisiinkin,. Mieluummin opetusvelvollisuuksia hieman tasattaisiin lähemmäs toisiaan ja ns.henkilökohtaisia lisiä jaettaisiin avoimemmin ja enemmän niille, jotka sen myös ansaitsisivat, ettei menisi samoille joka vuosi.

Vierailija
116/117 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kenelle vastasit.

Kyllkäjän esim.kotitalous, kuvataide, musiikki, liikunta jne on paljon vähemmän korjattavaa kun ei kirjallisia kokeita pidetä verrattuna vaikka historian, biologian ja äidinkielen opettajien työhön. Palkka on samantasoinen ja ikälisät juoksevat samalla lailla. En silti arvostele kollegoiden työtä , kun tiedän millaisia oppilat ovat nykyään. Tasan ei mene työ eikä palkka kouluissa mutta en usko kuntien ikinä nostavan opettajien palkkoja, vaikka kokonaistyöaikaa kokeiltaisiinkin,. Mieluummin opetusvelvollisuuksia hieman tasattaisiin lähemmäs toisiaan ja ns.henkilökohtaisia lisiä jaettaisiin avoimemmin ja enemmän niille, jotka sen myös ansaitsisivat, ettei menisi samoille joka vuosi.

En usko minäkään, että palkat nousisivat kokonaistyöajassa. Toisaalta, miksi pitäisikään?

Ei nykyisinkään pelkät opetustunnit ole työaikaa, vaan muutakin työtä kuuluu tehdä.

Sikäli ikävä juttu kokonaistyöaika on niille, jotka ovat menneet sieltä, missä aita on matalin, että työmäärä tuntuisi lisääntyvän kovasti. Tunnolliselle opelle työmäärä päinvastoin vähenisi :)

Vierailija
117/117 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ope ja kannatan kokonaistyöaikaa.

Olisi kaikin puolin selvempää erottaa toisistaan työ- ja vapaa-aika, ynnä se, että kaikki olisivat samalla viivalla. Jatkoon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme