Lapsen ope korjaa kokeet tunneilla.
Kysyin lapselta, että miksiköhän sun opella kestää aina niin kauan palauttaa kokeet? Yleensä niin, että uudempia kokeitakin odottelee korjauksia.
Ja lapsi vastasi: Ei opettajalla ole aikaa korjata kokeita.
Minä: Miten niin ei ole aikaa, sehän on opettajan työtä?
Lapsi: Noku sen pitää aina keksiä meille jotain tekemistä siksi aikaa, että korjaa kokeita.
Minä vielä varmistin, että ihanko varmasti siis tunneilla korjaa? Nehän on opetusta varten ja sitä varten opettajalla on lyhyet päivät, että päiviin kuuluu myös opetuksetonta työtä.
Opettaja ei kuulemma vapaa-ajallaan illalla, eikä vkl:sin tee koulutöitä.
Hiukan ihmettelen ja vielä enemmän ihmettelen, että lapsille oli noin sanonut.
Se siitä valtavasta työmäärästä, joka opettajia rasittaa.
Kommentit (117)
Onko muissa kouluissa jotain sopimuksia kuinka kauan kokeiden tarkastamisen täytyy kestää? Mä tarkastan kokeet vissiin kai tavallista nopeammin ja kollegat ovat jotenkin suhtautuneet nuivasti. No minkä mä sille voin, ettei mulla ole varsinkaan viikonloppuisin muuta tekemistä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun kouluaikanakin opettajat korjasi kokeita sillä aikaa kun me luettiin tai tehtiin tehtäviä. Ihan normaalilta tuntui.
Silloin varmasti voikin jonkun kokeen tarkistaa, jos opetukseen kuuluu tehtävien tekeminen tms., mutta, että oikein keksimällä laitetaan lapset katsomaan leffaa, tai muuta yksin, että saa kokeet korjattua. Se ei kyllä enää ole tarkoituksenmukaista.
Eikös tämä nyt ole ihan selvä juttu. Opettajien pitkät lomat ja vähäinen opetusvelvollisuus ei riitä korvaamaan työn rasittavuutta. Pitää tinkiä myös tunneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö sinä töitä vapaa-ajallasi?
Ei tietenkään, mutta harvat opettajat tekevät 40 opetustuntia viikossa. Opettaja on virkasuhteessa ja harvoja ammatteja jossa voi poistua työpaikalta kesken päivän, toisin kun kunnan virkasuhteessa olevat lääkärit, kunnaninsinöörit vaikka heillä ei olisi asiakkaita, mutta työpaikalla on oltava.
Opettaja tosiaan voi poistua työpaikaltaan kesken päivän. Monesti hänen on jopa pakko, sillä kovin monissa kouluissa ei ole minkäänlaisia työtiloja, joissa voisi esimerkiksi korjata niitä kokeita (oma kouluni on tällainen). On siis pakko viedä työt kotiin ja järjestää sieltä työtilaa, jossa tehdä niitä töitä, joita monen muun ammatin edustajat voivat tehdä ihan siellä työpaikallaan.
Ap:n lapsen opettajasta en tiedä, mutta minä en kyllä koskaan korjaa kokeita oppituntien aikana. Ei ole yläkoulussa edes mahdollista, monistakin syistä...
Tiedän, ettei koulussa ole opettajilla työtiloja, eikä varmaan ole mukavaa viedä töitä kotiin, mutta meillä on aivan liian paljon opettajia, jotka kuvittelevat työajaksi ainoastaan opetustunnit, vaikka se on vain osa opettajan työtä. Minusta on ok. jos opettaja korjaa kokeita opetustunnin aikana, jos siihen on mahdollisuus ja valmiudet esim. ryhmätyön aikana. mutta kyllä elokuvat yms. menevät yli ymmärryksen, jos ne eivät liity millään tavalla opetukseen.
Meidän yhdellä lapsella on sama ongelma kuin ap:lla, kokeiden arvostelu kestää viikko kausia ja yhdenotot koulun ja kodin välillä ei onnistu sitten millään viikon tai parin sisällä, vaikka viestit hoidetaan sähköisesti.
Ja sitten toisen lapsen, joka on yläasteella, kokeet palautuvat viikon parin sisällä ja yhteydenotot vaihtuvat lähes päivittäin eli joka syksy on pientä jännitystä ilmassa millaisen opettaja lapsi saa, sillä hyvä opettaja on kullan arvoinen, myös perheelle, sillä se antaa lapselle monia eväitä tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööö? Ja tässä oli ongelma, niin mikä?
Ainahan opettajat on noin tehneet. Korjanneet tunneilla, joskus myös välitunneilla, kokeita sillä välin, kun oppilailla on ollut muuta tehtävää, tekevät esim. harjoituksia, lukevat itsenäisesti jne.
Eihän se ruokakaupan kassakaan laske kassaa kotonaan vaan työpaikalla?No, tuota, jos opettaja 'luulee', että vain hänen opetustuntinsa on työaikaa, niin enpä kyllä hurraisi. Ope vaihtui tänä syksynä ja ero edelliseen on huomattava. Olisin todella toivonut lapselle opettajan, joka ymmärtää työnsä merkityksen.[/quot
Niin. Opettajalla on opetustuntien lisäksi KOLME tuntia ns. Yt-aikaa. 1-2 tuntia niistä lukujärjestykseen merkittyjä kokouksia ja siten 1-2h kaikkeen muuhun. Loppu on sitten sitä ilmaista hyvää. Omaa vapaa-aikaa, jota jokainen opettaja voi valintansa mukaan käyttää joko työhön tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä kaikissa ammateissa, jotka eivät töitään tee kunnolla. Usein kyseessä ovat opettajissa miehet, jotka pyrkivät pääsemään vähimmälle. Itse en oppitunneilla kokeita tarkasta.
Olen ollut oettajana, ja kun pidin kokeet korjasin kokeet yleensä samantien ja pystyin palauttamaan kokeet samana pävänä, mies olen. Lähinnä opetin toisella asteella tai aikuiskoulutuksessa.
On tyhmää seisottaa koepapereita niin kauan että kukaan ei muista mistä on kysymys. Tällaisen käsityksen itse opiskellessa olen saanut.
Tosin useimmiten opetin aineita, joissa vastaukset on helppo muotoilla että on vain yksi oikea vastaus, joten korjaaminen ei vastinut kovasti aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan opettajat on noin tehneet. Korjanneet tunneilla, joskus myös välitunneilla, kokeita sillä välin, kun oppilailla on ollut muuta tehtävää, tekevät esim. harjoituksia, lukevat itsenäisesti jne.
Eihän se ruokakaupan kassakaan laske kassaa kotonaan vaan työpaikalla?No, tuota, jos opettaja 'luulee', että vain hänen opetustuntinsa on työaikaa, niin enpä kyllä hurraisi. Ope vaihtui tänä syksynä ja ero edelliseen on huomattava. Olisin todella toivonut lapselle opettajan, joka ymmärtää työnsä merkityksen.[/quot
Niin. Opettajalla on opetustuntien lisäksi KOLME tuntia ns. Yt-aikaa. 1-2 tuntia niistä lukujärjestykseen merkittyjä kokouksia ja siten 1-2h kaikkeen muuhun. Loppu on sitten sitä ilmaista hyvää. Omaa vapaa-aikaa, jota jokainen opettaja voi valintansa mukaan käyttää joko työhön tai sitten ei.
Kuulostaa erikoiselta. Opettajillahan on vuodessa vähemmän varsinaisia työviikkoja kuin useimmilla, joten kuvittelisi että niillä viikoilla sitten vastaavasti työskenneltäisiin vähän pidempääkin päivää tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
32, hei. Et ymmärtänyt lukemaasi ja olet aineenopettaja?
Kyse oli ala-asteen luokanopettajasta.
"Ymmärsitkö" sinä puolestasi (eli keksitkö päästäsi) jotain, mitä ei ole missään kukaan kertonut? Ap ei nähdäkseni kertonut, mitä luokka-astetta hänen lapsensa käy.
Juu, luin rivien välistä. Se oli jotenkin ihan selvää.
Unohdin, että av on rivienvälilukijoiden mekka. Ilmankos keskustelu saa säännöllisesti mitä absurdeimpia sävyjä...
Näytätkö vielä minullekin sen rivivälin, josta tuo tieto löytyy? Itse olen tottunut lukemaan vain sitä informaatiota, jota viestin lähettäjä kirjoittaa julki, en noita salattuja piiloviestejä rivien väleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä kaikissa ammateissa, jotka eivät töitään tee kunnolla. Usein kyseessä ovat opettajissa miehet, jotka pyrkivät pääsemään vähimmälle. Itse en oppitunneilla kokeita tarkasta.
Olen ollut oettajana, ja kun pidin kokeet korjasin kokeet yleensä samantien ja pystyin palauttamaan kokeet samana pävänä, mies olen. Lähinnä opetin toisella asteella tai aikuiskoulutuksessa.
On tyhmää seisottaa koepapereita niin kauan että kukaan ei muista mistä on kysymys. Tällaisen käsityksen itse opiskellessa olen saanut.
Tosin useimmiten opetin aineita, joissa vastaukset on helppo muotoilla että on vain yksi oikea vastaus, joten korjaaminen ei vastinut kovasti aikaa.
Eli olet ketjussa jo parjattu monivalintakysymysope. Aijai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on totta, niin kyllä on lyhyet työviikot. Aivan uskomatonta.
Eli jo yksi kokous viikossa ja tunti muuta kuittaa kaikki työt?
Ettekö muista omia kouluaikoja? Ooettaja kävi suuren osan kokeista läpi jo kokeen aikana, eli lopussa ehti tarkastaa ensimmäiset palauttajat. Loput tarkasti seuraavilla tunneilla harjoitustehtävien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö muista omia kouluaikoja? Ooettaja kävi suuren osan kokeista läpi jo kokeen aikana, eli lopussa ehti tarkastaa ensimmäiset palauttajat. Loput tarkasti seuraavilla tunneilla harjoitustehtävien aikana.
Kummallisia kouluja olette käyneet. Itse en törmännyt moiseen käytäntöön sen enempää ala-asteella, yläasteella kuin lukiossakaan, yliopistosta puhumattakaan. Myöskään lapsieni opettajat eivät moista koskaan harrastaneet.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa erikoiselta. Opettajillahan on vuodessa vähemmän varsinaisia työviikkoja kuin useimmilla, joten kuvittelisi että niillä viikoilla sitten vastaavasti työskenneltäisiin vähän pidempääkin päivää tarvittaessa.
Olen tuore opettaja ja kuvittelin tyhmänä aloittelijana, että voin mennä ja tulla vapaasti omien oppituntien puitteissa. Ajattelin vuorotöitä tehneenä, että kerrankin on aikaa iltaisin ja sitä voisi vaikka liittyä johonkin harrastusryhmään...katin kontit.
Menen joka päivä 7:30 töihin ja kyllä siellä työpaikalla on tullut roikuttua iltaan asti moneen kertaan. On vanhempainiltaa, on vanhempainvartteja, on vakavia keskusteluja vanhempien kanssa. Tietysti näiden suunnitteluun menee oma aikansa. Kokoukset venyvät, koska opettajilla näyttää juttua riittävän. Lakisääteisiä paperitöitä riittää. Viikonloppuisin on veso-päiviä. Kotona työasiat pyörii lähes tauotta päässä, koska en ole vielä karaistunut koulun arkeen. Suunnittelen opetusta koulussa ja kotona, iltaisin tulee etsittyä opetusideoita netistä ja leikeltyä laminoituja leikkirahoja, pelialustoja, luokan seinäkalenteria, numero- ja kirjainkortteja jnejne. Työsarkaa riittää ja työtunteja kertyy viikossa valtavasti. Silti tuntuu, ettei tee riittävästi.
Ja kyllä, odotan joululomaa enemmän kuin koskaan aiemmin! Odotan myös työvuosien karttumista, jotta tämä taakka vähentyisi ja voisi nauttia siitä omasta ajasta :D
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kokeita ei edes ole mikään pakko palauttaa. Mikään laki tai asetus ei niin määrää. Toiseksi: miksi ihmeessä panette niille kokeille niin suuren painoarvon, että niitä vesi kielellä odotellaan takaisin? Koe on vain yksi oppimistilanne ja vain pieni osa oppilaan osaamisen näyttötavoista.
Vanhemmat tekevät lapsensa koulunkäynnille haittaa puuttumalla opettajien tekemisiin ja kritisoimalla heitä lapsen kuullen/kanssa.
Lapsen kertomus koulupäivästä on harvoin, tuskin koskaan se koko totuus. Vanhemman pitäisi olla riittävän aikuinen ymmärtääkseen tämän.
Totta. Pärstäkertoimellahan ne numerot oikeasti annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä hiivatissa ne sitten hautoo niitä monta viikkoa?
Peukutuksista päätellen täällä palstoilla on aikast paljo opettajia.
Miten aineenope saa viisi tuntia kulumaan kokeiden korjaamiseen?
Vastaavasti miten lukion ope saa korjattua tunnissa kasan kokeita? Lukiossa kuitenkin koeviikon yhteydessä on useampi kuin yksi luokallinen kokeiden tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli koulussa juuri näin. Sanakokeet ja pistarit saatiin samantien takaisin, joskus kokeetkin. Ei se silloin niin vaikealta näyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yt-aika on kolme tuntia viikossa ja se EI sisällä esim kokeiden korjausta tai yhteydenpitoa koteihin, tuntien valmistelua jne. Yt-aika on usein kokous tai muuta yhteistyötä opettajien kesken. Lisäksi on siis tuntien valmistelu, monistaminen, kokeiden suunnittelu ja korjaus, wilmamerkinnät (menee n. puoli tuntia päivässä), välkkävalvonnat jne. Minulla opetustunteja on alakoulussa 24, mutta olen työpaikalla joka päivä n. 7 tuntia, muutamana päivänä pidempäänkin. Esim lounastaukoa ei ole, vaan syön oppilaiden kanssa (en siis saa "olla rauhassa"). Olen kieltenopettaja, joten kokeiden ym korjausta riittää. Viikonloppuna ja iltoja menee väistämättä. Vitosluokan monisivuisen kokeen korjaamiseen meni kokonainen työpäivä (reilu 50 kpl nelisivuisia kokeita).
Juu, luin rivien välistä. Se oli jotenkin ihan selvää.