Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen ope korjaa kokeet tunneilla.

Vierailija
12.11.2015 |

Kysyin lapselta, että miksiköhän sun opella kestää aina niin kauan palauttaa kokeet? Yleensä niin, että uudempia kokeitakin odottelee korjauksia.

Ja lapsi vastasi: Ei opettajalla ole aikaa korjata kokeita.
Minä: Miten niin ei ole aikaa, sehän on opettajan työtä?
Lapsi: Noku sen pitää aina keksiä meille jotain tekemistä siksi aikaa, että korjaa kokeita.

Minä vielä varmistin, että ihanko varmasti siis tunneilla korjaa? Nehän on opetusta varten ja sitä varten opettajalla on lyhyet päivät, että päiviin kuuluu myös opetuksetonta työtä.
Opettaja ei kuulemma vapaa-ajallaan illalla, eikä vkl:sin tee koulutöitä.
Hiukan ihmettelen ja vielä enemmän ihmettelen, että lapsille oli noin sanonut.

Se siitä valtavasta työmäärästä, joka opettajia rasittaa.

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö sinä töitä vapaa-ajallasi?

Vierailija
22/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa kokeita ei edes ole mikään pakko palauttaa. Mikään laki tai asetus ei niin määrää. Toiseksi: miksi ihmeessä panette niille kokeille niin suuren painoarvon, että niitä vesi kielellä odotellaan takaisin? Koe on vain yksi oppimistilanne ja vain pieni osa oppilaan osaamisen näyttötavoista.

Vanhemmat tekevät lapsensa koulunkäynnille haittaa puuttumalla opettajien tekemisiin ja kritisoimalla heitä lapsen kuullen/kanssa.

Lapsen kertomus koulupäivästä on harvoin, tuskin koskaan se koko totuus. Vanhemman pitäisi olla riittävän aikuinen ymmärtääkseen tämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kokeita ei edes ole mikään pakko palauttaa. Mikään laki tai asetus ei niin määrää. Toiseksi: miksi ihmeessä panette niille kokeille niin suuren painoarvon, että niitä vesi kielellä odotellaan takaisin? Koe on vain yksi oppimistilanne ja vain pieni osa oppilaan osaamisen näyttötavoista.

Vanhemmat tekevät lapsensa koulunkäynnille haittaa puuttumalla opettajien tekemisiin ja kritisoimalla heitä lapsen kuullen/kanssa.

Lapsen kertomus koulupäivästä on harvoin, tuskin koskaan se koko totuus. Vanhemman pitäisi olla riittävän aikuinen ymmärtääkseen tämän.

Riippuu täysin opettajasta, onko koenumerolla merkitystä, mutta se nyt oli sivuseikka ap:n aloituksessa. Kyse oli siitä, että ope tekee ns. muuta koulutyötä opetustuntien aikana, koska ei halua muulloin korjata kokeita.

Jos henkilöllä on esim. 24 tunnin opetusvelvollisuus, niin kyllä se muu työ on tarkoitettu tehtäväksi muuna aikana.

Vierailija
24/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin, ettei kokeita tarvitse palauttaa, niin miksi ne sitten aina käy kotona allekirjoitettavana?

Toisekseen, et taida itse olla vanhempi? Sinällään ala-asteen kokeilla ja numeroilla ei ole niin merkitystä, mutta monesta vanhemmasta on kiva nähdä mitä lapsi on oppinut ja ymmärtänyt. Antaahan se osviittaa vanhemmille lapsen koulunkäynnistä.

Olen ap:n kanssa samoilla linjoilla: Jos kokeiden palautus on ihan mielivaltaista, niin ope on huono esimerkki lapsille.

Vierailija
25/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kokeita ei edes ole mikään pakko palauttaa. Mikään laki tai asetus ei niin määrää. Toiseksi: miksi ihmeessä panette niille kokeille niin suuren painoarvon, että niitä vesi kielellä odotellaan takaisin? Koe on vain yksi oppimistilanne ja vain pieni osa oppilaan osaamisen näyttötavoista."

No, tässä on sitä asennetta!!!!

Mutku, kun minun tehtäväni on antaa lapselle mahdollisimman hyvät eväät tulevaisuuteen ja jos tyytyisin pelkään kysymykseen lapselta, onko läksyt tehty tai kokeisiin luettu, varma vastaus on joo.. eikä se kerro vanhemmille vielä mitään, miten todellisuudessa menee koulussa ja oppiiko hän siellä. Ja todistukset jaetaan kaksi kertaa vuodessa, ollaan todella jo jälkijunassa, eikä juuri mitään ole tehtävissä.

Ainakin meillä, kokeet ovat tärkeällä sijalla ja se antaa jonkinlaisen käsityksen lapsen menestyksestä ja mahdollisuuden muihin ratkaisuihin, jos lapsi menestyy heikosti. Kokeiden palautus on tärkeää myös lapselle, joka motivoi opiskelua.

Vierailija
26/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää. Lait ja asetukset eivät tosiaan sääntele ihan kaikkia arkielämän yksityiskohtia. Miksi edes teettää kokeita, jos niitä ei palauta?

Vierailija
27/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkin verran, jos tarve vaatii. Miten tämä liittyy asiaan? Opettajan työaikahan ei ole sama kuin koulussa vietetyt tunnit.

Vierailija
28/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lällällää tätä samaa vanhaa ruikutusta.

Terkuin, 10h päivässä kieltenopettajan hommia. Joka päivä. Että repikää siitä ruikuttajat, jotka ette tiedä mistään mitään.

Vierailija
29/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään, mutta harvat opettajat tekevät 40 opetustuntia viikossa. Opettaja on virkasuhteessa ja harvoja ammatteja jossa voi poistua työpaikalta kesken päivän, toisin kun kunnan virkasuhteessa olevat lääkärit, kunnaninsinöörit vaikka heillä ei olisi asiakkaita, mutta työpaikalla on oltava.

Vierailija
30/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi lällällää tätä samaa vanhaa ruikutusta.

Terkuin, 10h päivässä kieltenopettajan hommia. Joka päivä. Että repikää siitä ruikuttajat, jotka ette tiedä mistään mitään.

Mistä sä nyt pillastuit? Sinä teet toisin, kuin ap:n aloituksen ope, joten ei koske sinua.

Koska kokeita on jo ala-asteella hyvinkin paljon, ainakin meidän vitosluokkalaisella, niin jos ne kaikki korjaa koulupäivien aikana, niin kyllä se on opetuksesta paljon pois.

Tämähän on itse asiassa tärkeä aloitus ja herätys meille vanhemmille. Täytyypä ottaa esille vanh.vartissa.

Vierailija
31/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän toisen lapsen ope tarkistaa mysöntunnilla ,mutta samana päivänä.Joka kokeen jälkeen on aina leffatunti,jolloin tarkistaa kokeen.

Arvatkaa vaan kuinka monta kokopitkää elokuvaa nyt 4 luokkalaisemme on katsonut koulussa.

Vierailija
32/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan se kokeiden palautus on viivästynyt?

Minulla itselläni on sääntönä, että viikossa tarkistan mutta hätätilanteessa kaksi viikkoa. Olen aineenopettaja ja minulla on aina esseitä, tutkielmia, paritöitä tms. tarkistettavana kokeiden lisäksi. Tällä hetkellä työn alla on kahden seiskaluokan (yhteensä 46 oppilaan) esseet tarkistettavana, yhden kasiluokan työt tarkistettavana ja kahden ysiluokan (yhteensä 45 oppilasta) tarkistettavana, tämän lisäksi toisen ysiuokan kokeet ja yhden lukioluokan tutkielmat. Koerumba tulossa, tiedossa on kuuden luokan kokeet, jotka pitäisi laatia ja tarkistaa seuraavien kolmen viikon aikana ja numerotkin pitäisi antaa kahdeksalle luokalle.

Teetän oppilaille paljon ryhmä- ja paritöitä, tunnit ovat oppilaslähtöisiä, joten jos ohjeet on sisäistetty ja oppilaat työn touhussa, saatan suunnitella seuraavia tunteja tai jopa korjata töitä tai kokeita. Näin ei toki ole koko ajan mutta en tiedä, mitä hyvää saavuttaisin sillä, että tuijottaisin oppilaita haukkana, kun tekevät töitä. Pitäisin ap:n tyytyväisenä? Jos ap:ta yhtään lohduttaa, niin noiden oppilaslähtöisten tuntien suunnittelu vie aika tavalla aikaa ja kaiken lisäksi niiden tuloksetkin pitää jollakin tasolla arvioida/tarkistaa eli helpolla en pääse, vaikka sitten jonkun tunnin käyttäisinkin siihen, että korjaan toisen luokan kokeita. Tämä työ kun on aika loputonta itsensä kilvoittelua, jos siihen ryhtyy.

Tiedän toisenlaisiakin opettajia. Eräs nuori kollegani kertoi, että tekee tunneista ja kokeista sellaisia, ettei niihin mene häneltä itseltään aikaa. Kokeet siis ovat suurelta osin monivalintatehtäviä, kun ne on nopein korjata ja kokeet hän palauttaa aina seuraavana päivänä. Ehkä tarkastuksen nopeuden takia koet, että hänellä on hyvä työmoraali mutta minä olen eri mieltä. Kokeet ovat itsessäänkin oppimisprosessi ja myös minä kokeita korjatessani opin enkä saa siitä mitään irti, jos hutiloin ja hosun korjauksen kanssa.

Ymmärrän, jos kokeiden korjauksessa kestää ja pidän myös erittäin arveluttavana, että opettaja kehuskelee sillä, ettei näe vaivaa työnsä eteen mutta kannattaa myös muistaa, että me opettajatkin olemme ihmisiä. Minulla on illat täynnä lasteni harrastusten, läksyjen, koelukujen yms. takia, elän ihan normaalia elämää, vietän isänpäivää tai muita juhlapäiviä viikonloppuisin ja seison jalkapallokentällä kannustamassa. En voi tuosta vaan irrottaa viikonloppua kokeiden korjaamiseen vaan teen ne tuntien jälkeen, sen jälkeen kun olen suunnitellut seuraavan päivän tunnit ja aika usein sitä korjausaikaa jää vain hetki. Sitten on pakko järjestää se viikonloppu ja joitakin iltoja näihin töihin, mutta ei se irtoa heti eikä tuosta vaan, kun on se oma perhekin huollettavana. Näiden syiden takia kokeiden ja töiden palautukset viivästyvät ja vaikka se kuinka ärsyttää vanhempia, niin koen, että niihin on parempi käyttää aikaa kuin vain nopeasti jotain hutaista, koska opin niistä tosiaan itsekin ja havaitsen, missä on mennyt metsään, keksin uusia opetusmenetelmiä jne.

Vierailija
33/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

32, hei. Et ymmärtänyt lukemaasi ja olet aineenopettaja?

Kyse oli ala-asteen luokanopettajasta.

Vierailija
34/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä kaikissa ammateissa, jotka eivät töitään tee kunnolla. Usein kyseessä ovat opettajissa miehet, jotka pyrkivät pääsemään vähimmälle. Itse en oppitunneilla kokeita tarkasta.

Ehdithän sinä laittamaan lyhyeen tekstiin vähän miesten haukkumistakin. Mikä muu miehissä ärsyttää?

Yleisesti miehiä vastaan ei ole mitään, mutta olen vain joutunut toteamaan, että jotkut miehet yläkoulun opettajina eivät ole kovin työorientoituneita. Oma mieheni ihan muulta alalta tekee todella paljon enemmän töitä. Toki tunnen myös opettajamiehiä, jotka suhtautuvat työhönsä vakavasti. Luokanopettajat ovat sitten ihan eri juttu kuin aineenopettajat. Sinne miehet eivät 'vahingossa' ajaudu, kuten matikan opettajalle voi käydä.

Vierailija
35/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän toisen lapsen ope tarkistaa mysöntunnilla ,mutta samana päivänä.Joka kokeen jälkeen on aina leffatunti,jolloin tarkistaa kokeen.

Arvatkaa vaan kuinka monta kokopitkää elokuvaa nyt 4 luokkalaisemme on katsonut koulussa.

Tämä on jo törkeää. Kannattaisi ottaa rehtoriin yhteys. Ajattelepa, kuinka paljon opetusta lapsesi jää vaille.

Vierailija
36/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään, mutta harvat opettajat tekevät 40 opetustuntia viikossa. Opettaja on virkasuhteessa ja harvoja ammatteja jossa voi poistua työpaikalta kesken päivän, toisin kun kunnan virkasuhteessa olevat lääkärit, kunnaninsinöörit vaikka heillä ei olisi asiakkaita, mutta työpaikalla on oltava.

Opettaja tosiaan voi poistua työpaikaltaan kesken päivän. Monesti hänen on jopa pakko, sillä kovin monissa kouluissa ei ole minkäänlaisia työtiloja, joissa voisi esimerkiksi korjata niitä kokeita (oma kouluni on tällainen). On siis pakko viedä työt kotiin ja järjestää sieltä työtilaa, jossa tehdä niitä töitä, joita monen muun ammatin edustajat voivat tehdä ihan siellä työpaikallaan.

Ap:n lapsen opettajasta en tiedä, mutta minä en kyllä koskaan korjaa kokeita oppituntien aikana. Ei ole yläkoulussa edes mahdollista, monistakin syistä...

Vierailija
37/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

32, hei. Et ymmärtänyt lukemaasi ja olet aineenopettaja?

Kyse oli ala-asteen luokanopettajasta.

"Ymmärsitkö" sinä puolestasi (eli keksitkö päästäsi) jotain, mitä ei ole missään kukaan kertonut? Ap ei nähdäkseni kertonut, mitä luokka-astetta hänen lapsensa käy.

Vierailija
38/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun kouluaikanakin opettajat korjasi kokeita sillä aikaa kun me luettiin tai tehtiin tehtäviä. Ihan normaalilta tuntui.

Vierailija
39/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin lapseltani äsken, että keksiikö ope teille joskus jotain tekemistä, että voi itse korjata kokeita?

Näin kuulemma on. Siis, häh? Onko tämä tosiaan nykyisin ihan yleinen käytäntö?

Minäkin olin luullut, että tunnit ovat opetusta varten ja kokeet ja muut hommat tehdään tuntien jälkeen, tai kuka mitenkin haluaa.

Kun mikään ei riitä...

Vierailija
40/117 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva kokeiden pito ei ole edes perusteltua minkään opetussuunnitelman mukaan. Arviointia voi tehdä niin monella eri tavalla. Jos haluaa työstään raskaampaa, teettää helvetisti kokeita ja kirjoitelmia. Jos osaa organisoida järkevämmin, ei pino pöydällä kasva. Ei silti ole huono opettaja. Työmäärä riippuu myös täysin luokkien oppilasmäärästä, itsellä on maksimissaan 21 oppilasta luokassa (yläkoulu). Joissakin luokissa vain 15.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi