Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka tunnette usein myötähäpeää: kertokaa tilanteita, joissa myötähäpeä iskee

Vierailija
11.11.2015 |

Amerikkalainen tuttuni ei ollut kuullutkaan myötähäpeästä, enkä osannut sitä kovin hyvin selittää. (Englannissa ei ole asialle omaa sanaa.)

Voisitteko antaa esimerkkejä todellisista tilanteista, joissa olette tunteneet myötähäpeää?

Miten myötähäpeä eroaa siitä, että nolostuu toisen puolesta? Vai eroaako se?

Vaikuttaako myötähäpeän kokeminen jotenkin elämäänne?

Kommentit (656)

Vierailija
181/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Ylen uutisissa Matti Rönkä lukee uutisia teennäisin äänenpainoin, tulee olo, että Suomessa on outo tapa nostaa kaikenlaiset lahjattomuudet esiin. Ihan oikeasti hävettää, kun ei odoteta edes keskinkertaisuutta. Ja sitten nämä mattiröngät antavat vielä haastatteluja medialle.

Vierailija
182/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoin tunnen myötähäpeää. Jostain syystä olen pari kertaa tuntenut sitä Sauli Niinistön puhuessa englantia. Yleensä minua ei haittaa suomalaisten huono englanninkielentaito lainkaan, päinvastoin. Ehkä raja kulkee sitten siinä, että presidentiltä toivoisi vähän parempaa. Tosin oloni on epämukava usein myös Sauli Niinistön puhuessa suomea. Jotenkin noloa, että aikuinen ihminen puhuu sanomatta oikein mitään. Juurikin niin. Jaiks.

Samanlainen olo tulee minullekin, kun Ilkka Kanerva puhuu englantia, joskin myös hänen suomenkielinen puheensa hämmästyttää. Miten voi joku käyttää kielikuvia aivan päin mäntyä ja olla silti yhteiskunnan huipulla? Ehkä joku Trump on pässi, mutta hän on sentään pärjännyt bisneksissään. En usko, että Kanerva voisi olla missään muualla kuin politiikassa aiheuttamatta pelkästään tuhoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä ei osannut ääntää "the", vaan sanoi "tö". Aina kun hän puhui englantia, tunsin myötähäpeää.

Vierailija
184/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taa kertoo niin paljon suomalaisuudesta, etta amerikkalainen kaveri ei edes ymmartanyt mista on kysymys. Olen asunut 25 vuotta pois Suomesta, eika taalla vahdata muiden ihmisten tekemisia, niin etta pitaisi niista tulla joku TUNNE! Oli se sitten ylpeys.. tai myotahapea. Lopettakaa se vahtaaminen ni on itsellasi paljon parempi olo. Sinun 'myotahapean' tunne ei millaan tavalla vaikuta sen kohteeseen (ONNEKSI), he jatkavat ja saavatkin jatkaa elamaansa juuri niin kuin haluavat. 

Vierailija
185/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen valtavaa myötahäpeää joka kerta, kun luen suomalaisten persutrumpistien kehuja messiaastaan (kuten äsken Iltalehden kommenttikenttää Trumpparin muuripuheen jälkeen - joo, tiedetään, ei niiden lukemisessa ole mitään järkeä, mutta selasinpa niitä nyt kumminkin). Miten paljon meillä onkaan näitä peräkammaripoikia, joiden koulunkäynti on jäänyt ainaisen moponrassaamisen jalkoihin? Vai onko Suomen koululaitos mennyt näin tolkuttoman paljon alaspäin sitten 80-luvun? Joka tapauksessa ihmetys on suuri, toivoton on Suomen tulevaisuus näiden käsissä.

Vierailija
186/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoin tunnen myötähäpeää. Jostain syystä olen pari kertaa tuntenut sitä Sauli Niinistön puhuessa englantia. Yleensä minua ei haittaa suomalaisten huono englanninkielentaito lainkaan, päinvastoin. Ehkä raja kulkee sitten siinä, että presidentiltä toivoisi vähän parempaa. Tosin oloni on epämukava usein myös Sauli Niinistön puhuessa suomea. Jotenkin noloa, että aikuinen ihminen puhuu sanomatta oikein mitään. Juurikin niin. Jaiks.

Samanlainen olo tulee minullekin, kun Ilkka Kanerva puhuu englantia, joskin myös hänen suomenkielinen puheensa hämmästyttää. Miten voi joku käyttää kielikuvia aivan päin mäntyä ja olla silti yhteiskunnan huipulla? Ehkä joku Trump on pässi, mutta hän on sentään pärjännyt bisneksissään. En usko, että Kanerva voisi olla missään muualla kuin politiikassa aiheuttamatta pelkästään tuhoa.

Trump ei ole pärjännyt bisneksissään. Sai isältään yli 400 miljoonaa dollaria kivoina lahjoituksina ja on kerinnyt tekemään kuusi konkurssiakin. Ei loista bisnesälyllään eikä muullakaan älyllään. Narsistinen dementikko, joka käyttäytyy kahdeksanvuotiaan poikalapsen tavoin, ei muuta. Ike on vähän sellainen hassu naisiiinmenevä hölmö, jota äänestävät toiset samanlaiset - niitä on täällä Turun seudulla paljon.

Vierailija
187/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taa kertoo niin paljon suomalaisuudesta, etta amerikkalainen kaveri ei edes ymmartanyt mista on kysymys. Olen asunut 25 vuotta pois Suomesta, eika taalla vahdata muiden ihmisten tekemisia, niin etta pitaisi niista tulla joku TUNNE! Oli se sitten ylpeys.. tai myotahapea. Lopettakaa se vahtaaminen ni on itsellasi paljon parempi olo. Sinun 'myotahapean' tunne ei millaan tavalla vaikuta sen kohteeseen (ONNEKSI), he jatkavat ja saavatkin jatkaa elamaansa juuri niin kuin haluavat. 

Suuret määrät amerikkalaisista ilmoittivat muuttavansa maasta, jos Trump valittaisiin presidentiksi. Häpesivät kuulemma niin kovasti. Mutta ehkä se oli vain amerikkalaista liioittelua tai valehtelua?

Vierailija
188/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trump ei ole pärjännyt bisneksissään. Sai isältään yli 400 miljoonaa dollaria kivoina lahjoituksina ja on kerinnyt tekemään kuusi konkurssiakin. Ei loista bisnesälyllään eikä muullakaan älyllään. Narsistinen dementikko, joka käyttäytyy kahdeksanvuotiaan poikalapsen tavoin, ei muuta. Ike on vähän sellainen hassu naisiiinmenevä hölmö, jota äänestävät toiset samanlaiset - niitä on täällä Turun seudulla paljon.

Sorry nyt vaan, mutta niin kauan kuin joku työllistää tuhansia ihmisiä ja rakennuttaa pilvenpiirtäjiä, hän on tuhat kertaa menestyneempi kuin Ilkka Kanerva, vaikka olisi tämän kaltainen pikkupoika.

Vierailija
189/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trumphan on tosiaan haaskannut perintönsä ja ajautunut pienipalkkaiseen valtionvirkaan ja eläkkeellä joutuu varmaan muuttamaan traileriin. Niin surkeasti on mennyt hänellä. Kyllä on Ilkka Kanervakin saanut paljon enemmän aikaiseksi. Ihan on onnistunut seurustelemaan iskelmätähden kanssa ja melkein sai iskettyä Johanna Tukiaisenkin. Mahtaa Trumpia harmittaa, että ei ole päässyt samalle tasolle.

Vierailija
190/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorry nyt vaan, mutta niin kauan kuin joku työllistää tuhansia ihmisiä ja rakennuttaa pilvenpiirtäjiä, hän on tuhat kertaa menestyneempi kuin Ilkka Kanerva, vaikka olisi tämän kaltainen pikkupoika.

Kyllähän Kanerva olisi päässyt Trumpia korkeammalle, jos olisi syntynyt USA:ssa. Esimerkiksi talonmiehenä tai pilvenpiirtäjän huipulla olevan baarin portsarina.

Vierailija
191/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän vasemmistolaisia, jotka eivät kykene myöntämään, että heidän ateistis-marxilaisen maailmankatsomuksen nimissä on tapettu miljoonittain ihmisiä. Heidän sokeutensa on järkyttävää. Tässä on sentään Neuvostoliittokin romahtanut ja olisi voinut huomata, miten mätä se systeemi oli.

Vierailija
192/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli saunavuoro yleisessä saunassa,lähdin lapseni kanssa sinne kävellen,koska tapansa mukaan isäntä oli hutikassa. Mutta hänpä lähtikin pyörällä peräämme ja leni päälleen kuraojaan! Sieltä hän nousi naama ravassa ja lippiksellä vähän pyyhki enimpiä rapoja pois. Vastaan tuli kävelijöitä, silloin häpesin niin,että oisin voinut vajota maan alle.

Vierailija
193/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoloissa aina koen myötähäpeeää, kun naisella, niin nuorella kuin iäkkäämälläkin on rintojen koloraadokäytävä näkyvillä. On mauttomuuden huippu pukeutua noin paljastavasti. Vielä tiukka minimekko ja korkeat korot. Huhu. (toteavat isoon ääneen: Mitä noi äijät kyttää.)  Voi näitä naisia. Tulee tunne heitä katsellessa, että kaikki on tarjolla.

Vierailija
194/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että aika moni potee myötähäpeää, jos joku on sosiaalisesti vähän heikkolahjaisempi tai muuten huono sosiaalisissa tilanteissa. Sille ei aina oikeasti voi mitään ja sitten on vain entistä pahempi kun tilanteessaolijat häpeilee ja suunnilleen pyörittelee silmiä vieressä.

Mulle usein myötähäpeää aiheuttaa, jos joku tekee jotain noloja teinien muotijuttuja, esim "däppää," "flossaa" jne. Ihan karmeeta ja en vaan voi sietää tollasia. Tuntemattomassa sotilaassa oli myös sellainen kohtaus, jossa joku lottajoukko marssi eteenpäin hoilaten jotakin "silmien välliin, silmien välliin, silmien välliin ryssää juu" tai jotain sinne päin. Tollaset myös aiheuttaa mulla myötähäpeää ja pahasti

Tuo laulukohtaus aiheutti minullekin myötähäpeää.

Samoin. Se laulu ja ponteva marssiminen olisi kuulunut sotaa leikkiville lapsille eikä aikuisille naisille. Huh sentään!

Vierailija
195/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarja Halosen avatessa suunsa tunnen suurta myötähäpeää.

Vierailija
196/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista hirvein myötähäpeän tunne jonka muistan oli kun työpaikallemme tuli isompi rakennemuutos ja pidettiin uuden toimitusjohtajan ym henkilöiden esittäytymistilaisuus. Meidän yksiköstä oli mukana kaksi, minä ja eräs toinen, ei minulle niin läheinen työkaveri.

Toimitusjohtaja piti ensin puheensa ja hänen jälkeensä joku muu ja sitten esiteltiin luottamusmies. Työkaverini tuli tässä vaiheessa myöhästyneenä tilaisuuteen isolla rytinällä ja keräsi katseita. Luottamusmies päätti jutustelunsa ja kysyi että onko jollakin jotain kysyttävää. Työkaverini viittasi ja kysyi: Oletko sinä se meidän uusi toimitusjohtaja?

Syntyi kiusallinen ja hämillinen hiljaisuus. Minulle rävähti myötähäpeän puna kasvoille ja teki mieli hautautua pöydän alle. Ehkä tilanne ei muiden mielestä ollut niin myötähävettävä, mutta jotenkin se, että tunsin tämän törttöilijän teki minusta enemmän osallisen asiasta, en osaa selittää.

Tuntemattoman kohdalla olisin saattanut tuntea ehkä myötätuntoa häpeämisen sijasta.

Vierailija
197/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppinen mies (lue ikuinen mammanpoika) rupesi valittamaan 50+ miehelle töissä, että hänen keskittymistään häiritsee, kun vanhempi mies pakkasi pahvilaatikkoon muutaman kaapelin ja pienen elektroniikkaosan. Tuon pienen paketin pakkaamisessa meni kokonaista pari minuuttia. 

Pakkaaminen olisi kuulemma pitänyt tehdä viereisessä huoneessa niin, ettei siitä olisi kuulunut mitään ääniä.

Tämä tarina on tosiaankin totta, en ollut uskoa korviani, kun kuulin tämän omaan työhuoneeseeni.

Vierailija
198/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun exäni tunsi sairauteen asti myötähäpeää. Mielestäni siinä ei ole mitään ylpeilemisen aihetta, jos tuntee myötähäpeää. Siinä ikäänkuin asettaa itsensä sen toisen yläpuolelle.

Miehen myötähäpeä purkautui raivona. Sain muunmuassa huudot kun menin pyörällä mäessä täysin ympäri äkkijarrutuksen takia. Normaalimpi mies olisi ehkä kysynyt kävikö tyttökaverille jotakin. Myötähäpeä nosti päätään myös jos liukastui, kompastui tai vastasi huolimattomasti johonkin kysymykseen. Myötähäpeään liittyi aina käsitys että joku vieras näkee tai kuulee.

Ei oo ikävä ollut exää 😂👍

Vierailija
199/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista hirvein myötähäpeän tunne jonka muistan oli kun työpaikallemme tuli isompi rakennemuutos ja pidettiin uuden toimitusjohtajan ym henkilöiden esittäytymistilaisuus. Meidän yksiköstä oli mukana kaksi, minä ja eräs toinen, ei minulle niin läheinen työkaveri.

Toimitusjohtaja piti ensin puheensa ja hänen jälkeensä joku muu ja sitten esiteltiin luottamusmies. Työkaverini tuli tässä vaiheessa myöhästyneenä tilaisuuteen isolla rytinällä ja keräsi katseita. Luottamusmies päätti jutustelunsa ja kysyi että onko jollakin jotain kysyttävää. Työkaverini viittasi ja kysyi: Oletko sinä se meidän uusi toimitusjohtaja?

Syntyi kiusallinen ja hämillinen hiljaisuus. Minulle rävähti myötähäpeän puna kasvoille ja teki mieli hautautua pöydän alle. Ehkä tilanne ei muiden mielestä ollut niin myötähävettävä, mutta jotenkin se, että tunsin tämän törttöilijän teki minusta enemmän osallisen asiasta, en osaa selittää.

Tuntemattoman kohdalla olisin saattanut tuntea ehkä myötätuntoa häpeämisen sijasta.

Minä taas ahdistun ja masunnun sellaisten seurassa jotka palvovat jotain pientä tai isompaa pomoa ja näkevät nämä jonain ylimyksinä.

Asiallista ja arvostavaa käytöstä kaikkia kohtaan, mutta estynyttä pökkelöintiä ei.

Vierailija
200/656 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eräs tuttava, joka sairastaa syöpää. Hän on turvonnut hoitojen seurauksena kaksinkertaiseksi ellei enemmänkin, mutta ei osta uusia vaatteita (vaikka hänellä on rahaa), vaan käyttää edelleen vanhoja vaatteita, jotka ovat sekä likaisia että osittain jo revenneitä painon muutoksesta johtuen. Tuttavalla on hiukset lähteneet osittain hoitojen seurauksena, mutta tätäkään ei peittele mitenkään, esim. laittamalla pitkät hiukset nutturalle tai muuten kiinni. Olemus on tooodella epäsiisti.

Kaikkein pahinta on se, että tällä ihmisellä on erittäin kuuluva puheääni, eikä mitään filtteriä suun edessä. Kailottaa kaikki sytostaattiasiat tai vatsaongelmat kovalla äänellä kahvilassa tai ravintolassa, eikä näytä huomaavan ympärillä olevien ihmisten katseita. Saa olla todella tarkkana mitä tälle ihmiselle kertoo, koska hän saattaa kailottaa kovalla äänellä asiasi missä vaan koska vaan. Tosin nykyään en kerro edes enää mitään, koska tuttavalla on äärimmäisen ärsyttävä tapa alkaa inttää ja suorastaan määräillä aina ihan kaikesta henkilökohtaiseen elämääni ja terveydenhoitooni liittyvistä asioista, vaikka emme edes tunne loppujen lopuksi niin hyvin.

Olen itsekin sairastanut syövän, joka on uusinutkin, eikä syövässä ole mielestäni mitään hävettävää, mutta tämä käytös ja totaalipiittaamattomuus omasta ulkonäösta ovat aika lyömätön yhdistelmä. Pidän tyyppiä suoraan sanottuna niin yksinkertaisena, että olen joskus jopa epäillyt että osaako hän edes lukea tai kirjoittaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän