Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka tunnette usein myötähäpeää: kertokaa tilanteita, joissa myötähäpeä iskee

Vierailija
11.11.2015 |

Amerikkalainen tuttuni ei ollut kuullutkaan myötähäpeästä, enkä osannut sitä kovin hyvin selittää. (Englannissa ei ole asialle omaa sanaa.)

Voisitteko antaa esimerkkejä todellisista tilanteista, joissa olette tunteneet myötähäpeää?

Miten myötähäpeä eroaa siitä, että nolostuu toisen puolesta? Vai eroaako se?

Vaikuttaako myötähäpeän kokeminen jotenkin elämäänne?

Kommentit (643)

Vierailija
141/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim kun näen jonkun ottavan kuvan itsestään/toisesta. Yhtäkkiä tekeminen keskeytetääm, asentoja muutetaan ja kuvattavan ilme vaihtuu kummalliseksi virnistykseksi. "Meillä on aina näin julmetun kivaa mitä vaan tehdään"

Vierailija
142/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnela-tv-sarja. Solsidan oli loistava ja kotimainen kopio, no hävettävän huono.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en niinkään tunne myötähäpeää sosiaalisesti kömpelöiden tai vastaavien ihmisten puolesta vaan juuri niiden, jotka naureskelevat tai pilkkaavat näitä ihmisiä.

Jotka selkeästi osoittavat olevansa paljon parempia ja fiksumpia kuin nämä kömpelöt tai aremmat ihmiset.

Joko muille tai sille ihmiselle itselleen.

Tähän maailmaan tarvitaan enemmän ihmisiä, jotka ajattelevat noin!

Vierailija
144/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljen vaimoke on viiskymppinen, suoraan sanottuna melko lihava naikkonen. Joskus nuorena ollut varmaan tosi hyvännäköinen, mutta aika on tehnyt tehtävänsä. Tämä ei estä naista postaamasta nettiin kuvia, joissa poseeraa kuin parikymppinen instabeibe.

Kun näin näitä "seksikkäitä kuvia", minulle tuli kyllä suunnaton myötähäpeä veljeni puolesta..

Ohhoh. Nyt tunnen myötähäpeää kirjoittajan puolesta.

Vierailija
145/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusnatsien ja suomi ensin -jengin touhut herättävät myötähäpeää. Nuohan marssivat kimpassa siksi, etteivät yksin uskalla.

Vierailija
146/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljen vaimoke on viiskymppinen, suoraan sanottuna melko lihava naikkonen. Joskus nuorena ollut varmaan tosi hyvännäköinen, mutta aika on tehnyt tehtävänsä. Tämä ei estä naista postaamasta nettiin kuvia, joissa poseeraa kuin parikymppinen instabeibe.

Kun näin näitä "seksikkäitä kuvia", minulle tuli kyllä suunnaton myötähäpeä veljeni puolesta..

Olen 50v nainen..laitanko paperipussin päähän?

Älä suotta, mutta ole varovainen niiden bikinikuvien kanssa.

Vierailija
147/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen myötähäpeää nuoria naisia kohtaan jotka meikkaavat ja eivät tajua miten hurjilta näyttävät .

Kerran olis Dressmannin myyjällä niin hurjat meikit, että meni ihan ohi kaikki mitä hän sanoi, kun keskityin vain katsomaan ja ihmettelemään sitä sotamaalausta.

Sitten oli yksi luokkakaveri, joka oli repinyt kaikki kulmakarvansa pois ja maalannut uudet kulmakarvat aivan eri kohtaan. Kirkkaassa valossa huomasi, että omien kulmakarvojen sänki oli alkanut kasvamaan ja niiden yläpuolella oli nämä pikimustat palkkikulmakarvat. Oli sii neljät kulmakarvat. Reppana ei varmaan itse ole huomannut asiaa. LOL

Vierailija
148/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katson salkkareita ja uutta päivää (rip up), niin usein tunnen sellaista myötähäpeää joidenkin hahmojen toiminnasta tai näyttelijän suorituksesta yleensäkin, että joudun ihan pausettamaan myötähäpeän vuoksi. :D

Aivan sama juttu mulla. Ihan tajuttoman huonoa näyttelemistä, ei voi katsoa, vaikka haluaisikin.

Vierailija
149/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokottoman huonoa stand-up komediaa seuratessa tulee todellinen myötähäpeä.

PS. Se on englanniksi second-hand embarrassment.

Sami Hedberg.

No, nauraa matkalla pankkiin. Vitsi piilee, siinä, että täysin lahjaton tienaa komiikalla pitkän pennin :D

Vierailija
150/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marita Taavitsaisen outo liikehdintä.

Vierailija
151/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaajo Linnonmaan "näyttelijäsuoritukset".

Vierailija
152/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo paljon suomalaisten itsetunnosta, että häpeää itseään ja lisäksi muitakin. Pitäisi osata nauraa ja ottaa rennosti ja olla märehtimättä miten toinen itsensä nolaa, mutta ei.. Suomalainen häpeää ja häpeää.

Vierailija
153/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sasha Cohen Baronin juttuja katsellessa herää hirveä myötähäpeä. Who is Americassa hävetti kaikkien puolesta niin paljon, etten pystynyt katsomaan jaksoja loppuun.

Vierailija
154/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo paljon suomalaisten itsetunnosta, että häpeää itseään ja lisäksi muitakin. Pitäisi osata nauraa ja ottaa rennosti ja olla märehtimättä miten toinen itsensä nolaa, mutta ei.. Suomalainen häpeää ja häpeää.

Toteaa tyypillinen tyhjäpäinen suomalainen kouhottaja, joka ei osaa edes hävetä.

Vierailija
155/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toteaa tyypillinen tyhjäpäinen suomalainen kouhottaja, joka ei osaa edes hävetä.

MIKSI mun pitäisi osata hävetä TOISEN puolesta? En näe mitään syytä edes omasta puolesta hävetä. 

HUOM! Tämä ei tarkoita ettenkö itse tekisi noin. Vihaan sitä tunnetta ja olen opetellut tiedostamaan häpeän ja haluan eroon siitä. Suomalaiset tirskuu yksin ja häpeilee, onko siitä jotain hyötyä?

Opetatteo lapsennekin tuohon tyyppilliseen suomalaiseen häpeään?

Vierailija
156/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joudun välillä tuntemaan myötähäpeää koska nimeni on eksoottinen mutta olen kyllä suomenkielinen ja suomeksi kouluni käynyt ja opiskellut ihminen. Ihmiset luulevat että kanssani on pakko puhua englantia jne. Minä yritän aina mahdollisimman nopeasti sanoa, että puhutaan suomea koska olemme suomenkielisiä ihmisiä.

Minulla ei ole mitään vieraiden kielten puhumista vastaan mutta tuntuu oudolta, että opiskelukavereilleni puhuttiin automaattisesti suomea ja sitten samassa ryhmässä aletaan puhumaan minulle englantia.

Monesti myös ihmetellään sitäkin, että osaankohan kirjoittaa suomeksi riittävän hyvin? Tuollaisessa tilanteessa ei ole muuta mahdollisuutta kuin lyödä leikiksi suomalaisen koulutusjärjestelmän kustannuksella. Voin vain todeta, että kirjoitan suomeksi vain niin hyvin kuin koulutusjärjestelmä on antanut minulle mahdollisuuden oppia kirjoittamaan.

Välillä taas kohtaan ihmisiä, jotka puhuvat suomea mutta normaalia hitaammin ja kovalla äänellä. He ajattelevat ilmeisesti minun ymmärtävän siten paremmin. Puheen rytmi voi olla niin hidas että siinä ehtii unohtamaan mistä alunalkaen puhuttiin ennen kuin päästiin loppuun.

Pitäisi ilmeisesti kehittää jonkinlainen käsimerkki tai vastaava, joka ilmaisisi minun osaavan suomea natiivin tasoisesti.

Vierailija
157/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen myötähäpeää vain silloin jos henkilö mokaa (juoma kaatuu paidalle) tai tapahtuma voisi sattua itselleni. Esim jos joku sekoilee kännissä en tunne myötähäpeää, koska en itse juo. Tunnen aitoa häpeää kun noita juttuja luen, en yhtään samaistu.

Vierailija
158/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sasha Cohen Baronin juttuja katsellessa herää hirveä myötähäpeä. Who is Americassa hävetti kaikkien puolesta niin paljon, etten pystynyt katsomaan jaksoja loppuun.

Se onkin todellinen ammattilainen. Meinasin kuolla aikanaan nauruun Boratin seikkaillessa USAssa. Se päivälliskeskustelu oli jotain muuta...

- He is retired.

- My brother is also retarded. It's ok, it's a very funny retardation.

Vierailija
159/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiessani Mungolife-blogistin aivokaasuja. Joita postauksina laittaa ilmakehään.

Vierailija
160/643 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty katsomaan Mr. Bean elokuvia (tai muita vastaavia) koska elokuva aiheuttaa jatkuvaa myötähäpeää vaikka ymmärrän että hahmo ja tapahtumat ovat keksittyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan