Millaista oli käydä kauppaopisto 80-luvulla?

Vierailija

Mitkä oli pohjakoulutusvaatimukset ja mitä tasoa se vastaisi tänä päivänä?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Ylioppilaspohjaiselle linjalle piti olla ylioppilas. En tiedä miten meni se toinen linja, oli kai niin, että kansalaiskoulusta pääsi kauppakouluun ja oppikoulusta/peruskoulusta kauppaopistoon. Kauppaopisto oli tradenomin koulutus suppeampana. Tiedän jotain molemmista, koska olen käynyt sekä ylioppilaspohjaisen merkonomilinjan että amk:ssa taloushallinnon tradenomiksi.

Siihen aikaan sai vielä aika paljon hyväksilukuja ja aloitin suoraan toisen vuosikurssin mukana, eikä sittenkään tarvinnut kaikkia aineita suorittaa. Mutta oli siellä aineita, joita ei kauppiksessa ollut, kuten tilintarkastusta, tosin vapaavalintaisena ja kohtalaisen hyvä kansataloustieteen kurssi. Kyllä, se oli tuolla nimellä. Oma merkonomin tutkintoni on vuodelta 1991, joten nippanappa ehdin siihen 80-luvulle. 

Aika lailla yo-merkonomit ja merkonomitkin sijoittuvat samoihin tehtäviin kuin nyt tradenomit. Yo-merkonomeja on kyllä johtotehtävissäkin, tiedän muutaman. Taisi se yksi Telia-Soneran johtajakin olla. 

Nyttemmin alani on ihan toinen, paremmin työllistävä. 

Vierailija

Opinnot olivat ainakin minulle ihan älyttömän helpot. Yo-pohjaisella linjalla itse opiskelin ja valmistuin -89. Koko opintojen ajan tein töitä iltaisin ja työllistyminen oli tosi helppoa.

Tuon tutkinnon jälkeen opiskelin itse datanomiksi, se oli myös yo-pohjainen opistotadoinen turkinto. Korkealle arvostettukin tuolloin. Ja sillä tiellä olen edelleenkin. Oli eka tutkinto, johon joutui panostamaan, mulle siis lukiokin oli helppo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eka vuonna oli atk:ta.
Basic, Basic, kirjoitettiin vihkoon.
Ei kosketti koneisiin.

Me pääsimme koneille, kahden tai kolmen hengen ryhmissä. Jotain lotusta taisi olla ja sitten joku toinen tekstinkäsittelyohjelma myös, mitä opettelimme. 

Vierailija

Oli lopputentit tokavuoden lopuksi. Koko 2 vuotta kysyttiin niissä. Jos ei päässyt läpi, sai kerran uusia. Jos ei sittenkään läpäissyt, meni koko 2 vuotta hukkaan.

Kaverilleni kävi niin. (Kirjanpito ja matikka hylättiin ekassa lopputentissä. Autoin häntä uusintatenttiä varten, mutta jompikumpi ei vieläkään mennyt läpi.) Kaveristani ei tullut merkonomia.

Vierailija

Helpolta vaikutti, ei koskaan läksyjä. Veli sai kaikista aineista suunnilleen parhaan arvosanan.
Rajalta tuolla linjalla tuntui olevan vaativa ilta/yö -elämä taisi käydä ainakin omanlinjansa kaikki tytöt läpi. Se oli matkailumerkonomilinja ja lukion jälkeen oli matkustanut enemmän kuin muu kurssi yhteensä asunutkin pari vuotta yhteensä Floridassa ja Australiassa.

Vierailija

Kauppaopistoon pääsi, jos oli peruskoulussa suorittanut laajat tai keskikurssit niissä aineissa, joista oli tasokursseja (englanti, ruotsi, matematiikka). Jos oli yhdestäkin aineesta suppea kurssi, saattoi pyrkiä kaksivuotiseen kauppakouluun. Kauppakouluun suorittamisen jälkeen oli mahdollisuus pyrkiä kauppaopiston.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voidaanko puhua ns. kovasta koulutuksesta? Näkyikö paljon niitä jotka meni kauppaopistoon koska ei (olisi) päässyt muualle?

Mun lukiosta paripudokasta luokalle jäätyään meni kauppaopiston, sinne oli samat pääsyvaatimukset kuin lukioon.

Vierailija

Kyllä sitä kerkesi käydä KY:llä ke, pe ja la iltaisin...piti ostaa lippu ky:lle etukäteen jos halusi välttää jonotuksen joka alkoi 20.00->
Kauppaopiston kissoja tuli pyöritettyä ja yhden kanssa edelleen naimisissa
M48

Vierailija

yo-pohjaisille linjoille piti olla hyvät paperit ainakin suuremmissa kaupungeissa, mutta jonnekin peräkylän kauppaopistoon taisi päästä kuka vaan. Peruskoulusta suoraan kauppaopistoon pääsi huonommilla papereilla kuin lukioon. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka vuonna oli atk:ta.
Basic, Basic, kirjoitettiin vihkoon.
Ei kosketti koneisiin.

Me pääsimme koneille, kahden tai kolmen hengen ryhmissä. Jotain lotusta taisi olla ja sitten joku toinen tekstinkäsittelyohjelma myös, mitä opettelimme. 

Meillä riitti vuosina 1987-88 omat koneet noin 15 oppilaalle atk-luokassa. Liikekirjeitä kirjoiteltiin... Lotus 1-2-3, Wordperfect ja ctrl-alt-del, delete all :D 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat