Te, jotka tunnette usein myötähäpeää: kertokaa tilanteita, joissa myötähäpeä iskee
Amerikkalainen tuttuni ei ollut kuullutkaan myötähäpeästä, enkä osannut sitä kovin hyvin selittää. (Englannissa ei ole asialle omaa sanaa.)
Voisitteko antaa esimerkkejä todellisista tilanteista, joissa olette tunteneet myötähäpeää?
Miten myötähäpeä eroaa siitä, että nolostuu toisen puolesta? Vai eroaako se?
Vaikuttaako myötähäpeän kokeminen jotenkin elämäänne?
Kommentit (656)
Tosi tv. Minulla myötähäpeän tunne on niin vahva ja inhottava olo, että en yksinkertaisesti kestä sitä. En pysty katsomaan mitään tositv:tä. Enkä oikeastaan mitään MTV3:n tai Nelosen omaa tuotantoa.
Elokuviakin on. Borat elokuvan pystyn katsomaan vain kännissä isolla porukalla. Yksin täysi mahdottomuus
Vierailija kirjoitti:
Minussa myötähäpeää herättää joidenkin ihmisten melko täydellinen käytöstapojen puute. Esimerkiksi että aikuiset ihmiset saattavat vaikka nauraa täysin avoimesti toisen ulkonäölle tai jollekin näkyvälle vammalle päin naamaa tai esimerkiksi huomautella siitä ihmiselle itselleen ilmeisesti täysin ajattelematta ollenkaan, että miltä se siitä toisesta tuntuu. Eräs tuttuni on juuri sellainen, että hän saattaa nauraa ihmiselle suoraa päin naamaa ja sanoa, että "Sinä olet hassun näköinen, kun sinulla on luomia naamassa" tai kysyä rollaattorin kanssa kulkevalta ja selvästi kovista kivuista kärsivältä vanhukselta, että "Oletko sinä joku cp-vammainen kun sinä kuljet niin huonosti".
Ilmaiset selkeästi paheksuvasi kuvailemiasi ihmisiä ja heidän käytöstään.
Tunnen myötähäpeää kun luen täältä mammapalstalta "asiantuntija" kommentteja Venäjän armeijan tilasta. Just joo, varmasti kannattaa suu vaahdossa puhua täällä kuinka vaaralliseksi sota nyt muuttuu ja kuinka venäläisiä ei kannata aliarvioida. Täällähän se asiantuntijuus varmasti onkin!
Trollit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myötähäpeää ei ole olemassa. Kyse on siitä, että väheksyt, halveksut tai pidät toisen ihmisen käytöstä nolona ja yrität ilmaista asian mukasivistyneesti.
Juuri näin:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/04/11/aina-saa-karsia-ja-haveta-miks…
Älkää esittäkö näennäistä myötätuntoa tilanteissa, joissa itse määrittelette toisen olevan häpeällisessä tilanteessa. Kyse on vain siitä, että reagoitte paheksuvasti tai pilkallisesti toisen ihmisen käyttäytyessä tavalla, jota pidätte sopimattomana tai nolona.
Jokainen, joka sanoo tuntevansa myötähäpeää, paljastaa vain arvostelevansa muita.
No höpsis. Eihän sitä nimenomaan sanota ääneen. Se on tunne, joka on sisällä. Jos joku huomaamattaan nolaa itsensä, siinä ollaan vaan normaalisti vieressä, mutta sisällään tuntee myötähäpeää.
Aikamoinen lista facebook, twitter, linkedin puolituttuja joiden päivitykset aiheutti niin kovaa myötähäpeää, että pakko oli yksinkertaisesti vain heittää unfollow, unfriend tai filtteröidä ainakin kokonaan pois.
Aina niitä ikuisia epätoivoisia keskustelunherätyksiä, joissa yritettiin samalla kertoa, kuinka hyvin itsellä menee tai mitä oikein on tullut tehtyä.
Olen tuntenut suurta myötähäpeää tilanteissa, joissa joku kertoo suurehkossa ihmisjoukossa jonkun ala-arvoisen vitsin. Siinä sitten toiset ihmiset yrittävät vaivautuneesti tekonaurua hekotella.
Sanna Marinin biletys sai aikaan aikamoisen myötähäpeän. Nimittäin näin vaihtoehtomediassa videon, joka oli otsikoitu jotenkin seuraavasti: Finnish prime minister turns out to be a cool party girl, ja tunsin todella voimakasta myötähäpeää. Kerroin kommenteissa, että suomenkielinen ilmaus "myötähäpeä" kuvaa sitä, mitä suomalaisena tunnen katsoessani videota, ja selitin, että myötähäpeä on sitä, että tuntee häpeää toisen puolesta, kun tämä ei itse ymmärrä hävetä käytöstään. Sain englantilaiselta kommentoijalta hetken päästä vastauksen, jossa hän kysyi, tarkoittaako englanninkielen "cringe" suunnilleen samaa kuin myötähäpeä suomenkielessä. Sillä hän tuntee sitä aina, kun näkee isoisänsä tanssivan. Vastasin, että se tarkoittaa jotakuinkin samaa.
Vierailija kirjoitti:
Tosi tv. Minulla myötähäpeän tunne on niin vahva ja inhottava olo, että en yksinkertaisesti kestä sitä. En pysty katsomaan mitään tositv:tä. Enkä oikeastaan mitään MTV3:n tai Nelosen omaa tuotantoa.
Elokuviakin on. Borat elokuvan pystyn katsomaan vain kännissä isolla porukalla. Yksin täysi mahdottomuus
Meinasin sanoa kans tosi tv:n. Ja monet ylinäytellyt mainokset/ohjelmat sekä huonosti näytellyt tuo ton tunteen.
Teennäisyys, teeskentely ja kankeus jotka ilmentyvät sosiaalisissatilanteissa, koska ihmisillä on jokin oletus että pitää olla tietynlainen vaikkei edes pidä. Siinä kolme asiaa, joista myötähäpeä herää heti ja joista muutenkaan en pidä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Katsottiin mieheni kanssa borat ja saman tekijän Bruno. Toi Bruno oli vieläkin pahempi, varsinkin mies kieriskelee myötähäpeässä ja hänen oli tosi vaikea katsoa. Sen näkeminen kyllä lisäsi itselleni tilanteen koomisuutta :D
-TikTok-videot. Sellaista pinnallista mukahauskaa.
-Naamanvääntely-huumori, tyyliä Janni Hussi.
-Twerkkaus.
Nuo nyt ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myötähäpeää ei ole olemassa. Kyse on siitä, että väheksyt, halveksut tai pidät toisen ihmisen käytöstä nolona ja yrität ilmaista asian mukasivistyneesti.
Juuri näin:
Älkää esittäkö näennäistä myötätuntoa tilanteissa, joissa itse määrittelette toisen olevan häpeällisessä tilanteessa. Kyse on vain siitä, että reagoitte paheksuvasti tai pilkallisesti toisen ihmisen käyttäytyessä tavalla, jota pidätte sopimattomana tai nolona.
Jokainen, joka sanoo tuntevansa myötähäpeää, paljastaa vain arvostelevansa muita.
No näinhän ihminen toimii. Mikä ongelma sinulla on? Jokaisella on omasta sosiaalistamistaustastaan muodostunut normisto - myös käsitys siitä, mitä pitää normaalina. On eri asia, näyttääkö sitä avoimesti muille, mutta myötähäpeämistä aiheuttavaan tilanteeseen kyllä reagoi ainakin omassa mielessään. Käytöstavoissa on tietysti suuria eroja. Ei tässä ole kyse siitä, että ollaanko tarpeeksi kivoja toisille.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla on yli 6-kymppinen nainen, joka kälättää aina tauolla omia juttujaan, vaihtaa välillä kyllä puheenaihettakin, muttei tajua että meillä kaikilla nuoremmilla on puhelin kädessä eikä meitä kiinnosta hänen matontamppauksensa tai kuinka söpön koiranpennun hänen naapurinsa oli ottanut. Siis kiva, että on ollut ahkera ja käyttänyt oikein matot pihalla ja mukavaa että naapuri oli antanut silittää sitä koiraa, mutta kun kukaan ei oikein osallistu tähän keskusteluun niin mua säälittää ja toisaalta myötähävettää, kun hän ei tajua että tauko on meille uutisten lukemista, somea, mitä nyt kukanenkin puhelimellaan tekee.
Jonkun mielestä me ollaan ehkä niitä käytöstavattomia, mutta ajat muuttuvat, enemmistö päättää mikä on lopulta hyvää käytöstä. Ja kyllä mä juttelenkin kahvihuoneessa, mutta vähän kiinnostavampien ihmisten kanssa..
Kaltaisesi puhelinriippuvaiset ihmiset aiheuttavat voimakasta myötähäpeää.
Huoh....... kirjoitti:
Kun joku ihminen tekee jotain niin tunnen myötähäpeää. Minä olen tunneälyltäni niin korkealla tasolla, että melkein kaikki ihmiset aiheuttavat myötähäpeää.
N 25
Viiltävää sarkasmia mammoille. Siitäs saitte "tunneälyköt" 😅
Vierailija kirjoitti:
Tunnen myötähäpeää kun luen täältä mammapalstalta "asiantuntija" kommentteja Venäjän armeijan tilasta. Just joo, varmasti kannattaa suu vaahdossa puhua täällä kuinka vaaralliseksi sota nyt muuttuu ja kuinka venäläisiä ei kannata aliarvioida. Täällähän se asiantuntijuus varmasti onkin!
Trollit.
Tunnen myötähäpeää kaltaisistasi omilla aivoillaan ajattelemaan kekenemättömistä ihmisistä, jotka täällä toistelevat valtamedian valheita ja kuvittelevat niiden olevan objektiivisesti totta. En voi uskoa, kuinka nykyaikana voi olla noin älyllisesti alamittaisia ihmisiä kuin te itse asiassa olette. Luulen tietäväni, mistä se johtuu. Se johtuu kielitaidottomuudestanne sekä kouluttamattomuudestanne ja kun siihen vielä yhdistyy teille ominainen henkinen laiskuus ja mukavuudenhalu, on jälki juuri tällaista. Edellä mainituista syistä johtuen teiltä puuttuu kriittinen medianlukutaito ja te olette siitä syystä täysin valtamedian uutisvirran vietävinä. Mutta ikävintä tässä on, että te jaatte ja uusinnatte tämän vääristyneen maailmankuvan päivittäin toistelemalla täällä näitä valtamedian valheita ja pilkkaatte niitä, jotka yrittävät kertoa, että maailmankuvanne ei vastaa todellisuutta ja ravistella teitä hereille joukkopsykoosistanne. Joseph Goebbels olisi ollut haltioissaan kaltaisistanne typeryksistä, joita voi ohjailla mennen tullen vain luomalla teille pelkotilan näkymätöntä pelon aiheuttajaa kohtaan. Teidän kohdallanne idioluutio on valitettavasti korvannut evoluution.
Kyllä eilinen Vain Elämää ja Erika aiheutti myötähäpeän tunteen. Ne asusteet ja ruokapöydällä kiemurteli pakotti vaihtamaan kanavaa.
Kun joku ihminen tohkeissaan, suu vaahdossa selittää jotain, eikö ketään kiinnosta kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Mä en myöskään pysty katsomaan kunnolla tosi-tv:tä, katson usein äänet pois pitkiä pätkiä ja välillä silmät kiinni. Olen yrittänyt siedättää itseäni kuitenkin. En osaa selittää tätä tunnetta itsellenikään, vieraan ihmiset....
Miehen puolen sukujuhlissa käly kalkattaa taukoamatta -kehuaretostelee oman perheensä, vaikka jälkikasvu on varmaan ainut amisporukka koko suvussa. Ketään ei kiinnosta , kukaan muu ei saa suunvuoroa , eikä ikinä kysy mitä muille kuuluu. Jos joku yrittää vaihtaa puheenaihetta ääni vaan kovenee-tämä vaan pahenee kun ikää tulee lisää huoh
" En lähtökohtaisesti usko myötähäpeään, Malinen sanoo.
Malisen mukaan jo pelkkä sana myötähäpeä johtaa harhaan. Sana viittaa myötäelämisen tapaan empatiaan, eli siihen, että häpeäjä ja häpeän todistaja ikään kuin yksissä tuumin ja toisiaan kannustavasti tuntisivat pahaa oloa. Että ai ai ja voi voi, olipa harmi, sattuipa ikävästi, mutta ei se mitään, otetaan yhdessä pullaa.
Kuka tahansa myötähäpeää tuntenut tietää, että ei myötähäpeässä ole kyse tästä vaan jostain paljon alhaisemmasta, vaikkapa ylenkatsonnasta. Ja jo Marburgin yliopiston tutkimus osoitti, että myötähäpeää voi tuntea, vaikka toinen ei itse tuntisi häpeää teostaan."