Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teemu Selänteen pojan opintoaineet yliopistossa, viittomakieli ja tähtitiede

Vierailija
11.11.2015 |

Minkähänlaiset tutkinnon aikoo saada kasaan kun jo alussa on noin ihmeellinen ainekombo...

Eemil opiskelee paikallisessa yliopistossa ja asuu vielä toistaiseksi kotona.

- Saatiin pidettyä yksi poika vähän pitempään kotona. Se otti nyt ekana vuonna kaksi ainetta. Toinen on tähtitiede ja toinen on viittomakieli. Aika yllättävät valinnat, Teemu naurahti.

- Eemil halusi San Diego Universityyn, mutta ei vielä päässyt sinne. Nyt se odottelee, että pääsee jossain vaiheessa siirtymään sinne, hän tarkensi.
http://www.iltalehti.fi/jaakiekko/2015111120647819_jk.shtml

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään väliä mitä opiskelee, vaikka paskalla maalaamista, kun iskällä on rahaa.

Aijaa, mun isällä on tilillä 700 tuhatta euroa mutta ei se mun elämää rikastuta pätkän vertaa, paskan maalaamisesta kun ei saa rahaa ruokaan.

No kuule oliskohan Teemulla pikkaisen enemmän kuin 700 tuhatta euroa omaisuutta...?

Niin mutta pointti on kai sama?! Vai käytkö itse vanhempiesi lompakolla koko elämäsi?!?

Jos voisin niin taatusti kävisin. Tosin saattaisin vaikka huvikseni opiskella esim viittomakieltä mielenvirkistykseksi.

Mutta entäs jos se opiskelee ihan ammatin siitä? Vai eikö viittomakieltä voi opiskella muuten kuin "huvikseen mielenvirkistykseksi"? On siinä varmaan haastettakin. Mielestäni kuitenkin on ihan arvostettava ammatti.

Vierailija
22/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään väliä mitä opiskelee, vaikka paskalla maalaamista, kun iskällä on rahaa.

Aijaa, mun isällä on tilillä 700 tuhatta euroa mutta ei se mun elämää rikastuta pätkän vertaa, paskan maalaamisesta kun ei saa rahaa ruokaan.

No kuule oliskohan Teemulla pikkaisen enemmän kuin 700 tuhatta euroa omaisuutta...?

Niin mutta pointti on kai sama?! Vai käytkö itse vanhempiesi lompakolla koko elämäsi?!?

Jos voisin niin taatusti kävisin. Tosin saattaisin vaikka huvikseni opiskella esim viittomakieltä mielenvirkistykseksi.

Niin katsos kun jotkut haluaa itse tienata omat rahansa millä elättää omat lapsensa ja perheensä, en minäkään makaa kotona vaikka isälläni on rahaa saatikka opeta lapsilleni että ei tarvii tehdä mitään, papalla on rahaa.

Ei ole mikään itsestään selvyys että isäsi rahat ovat myös sinun rahojasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

College ja yliopisto ei ole saman tason koulutus. College on yleisempi, ja sinne mennään high schoolin jälkeen. Kaikille aloille yliopistossa ei pääse käymättä ensin collegea, esim lääkis ja oikis.

Höpö höpö.

Vierailija
24/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä pointti olisi sama kun ei millään naurettavalla 700 tuhannella eletä herroiksi useassa sukupolvessa. Teemukaan ei mikään miljardööri ole, mutta sen verran rikas kuitenkin ettei jälkikasvun nyt ainakaan kauheasti tarvitse stressata siitä että löytyykö heti duunia ja kuinka hyväpalkkaista. 

Vierailija
25/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeen umpiossa elelette? Harmittavasti yliopistot Kaliforniassa ovat useimmiten parempitasoisia kuin Suomen yliopisto. Hei halloo. Suomen huippuvuodet on takana eikä silloinkaan oltu huipulla maailmantasoisesti. Tätä suomalainen propaganda teettää. Jos suomalainen osaaminen ja opiskelu olis niin hyvää kuin mitä Suomessa hehkutetaan niin menestyjiä löytyis mutta kun ei löydy. 

Jenkeissä on huonotasoisia kouluja myös mutta kaikki koulut jenkeissä ei ole huonotasoisia. 

Nasa on laajempi systeemi mitä te kuvittelette ja tekniikka kaikinpuolin Kaliforniassa Suomea kehittyneempää joka suunnassa. Viittomakieli on hyvä opetella muutenkin kuin siksi että osaa keskustella kuurojen kanssa. 

Vierailija
26/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin katsos kun jotkut haluaa itse tienata omat rahansa millä elättää omat lapsensa ja perheensä, en minäkään makaa kotona vaikka isälläni on rahaa saatikka opeta lapsilleni että ei tarvii tehdä mitään, papalla on rahaa.

Ei ole mikään itsestään selvyys että isäsi rahat ovat myös sinun rahojasi.

Niin katsos kun mun vanhemmat on köyhiä kuin kirkonrotat, ja itsekin olen sillä rajalla. Töissä käyn varmaan hautaan saakka. Mutta jos vanhempani olisivat varakkaita, en todellakaan häpeilisi ottaa heiltä rahaa vastaan.

Vierailija
27/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se viittomakieli nyt niin helppoa ole? Käsittääkseni suomessa on tulkeista pula. 

Suomen ja Usan viittomakielet on kaksi täysin eri asiaa. Eivät siis ole samanlaisia.

Vierailija
28/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missä ihmeen umpiossa elelette? Harmittavasti yliopistot Kaliforniassa ovat useimmiten parempitasoisia kuin Suomen yliopisto. Hei halloo. Suomen huippuvuodet on takana eikä silloinkaan oltu huipulla maailmantasoisesti. Tätä suomalainen propaganda teettää. Jos suomalainen osaaminen ja opiskelu olis niin hyvää kuin mitä Suomessa hehkutetaan niin menestyjiä löytyis mutta kun ei löydy. 

Jenkeissä on huonotasoisia kouluja myös mutta kaikki koulut jenkeissä ei ole huonotasoisia. 

Nasa on laajempi systeemi mitä te kuvittelette ja tekniikka kaikinpuolin Kaliforniassa Suomea kehittyneempää joka suunnassa. Viittomakieli on hyvä opetella muutenkin kuin siksi että osaa keskustella kuurojen kanssa."

Tjaa,a. Ja missähän umpiossa sinä elät? Muistaakseni yksin Kaliforniassa on asukkaita yli seitsemänkertainen määrä verrattuna  Suomeen, joten en ihmettele, jos sieltä tulee enempi maailman laajuisia läpimurtoja enempi kuin Suomesta. 

Pientä etua lienee siitäkin, että tutkimusta voi tehdä kielellä, jota koko läntinen maailma käyttää, eikä "hukata aikaa" sen selvittämiseen, että mitenkähän tämän saman sanoisi maailman kielellä.

Muistaakseni viimeksi kun rankattiin maailman parhaita yliopistoja, niin kahdensadan parhaan joukosta löytyi ainakin pari suomalaista yliopistoa. Se on käsittämättömän hyvin kun muistamme pari pikku juttua. Ensinnäkin olemme kansakunta, joka pääasiassa toimii ja käyttää kieltä, jota enemmän kuin 90% telluksemme asukkaista pitää luultavammin käsittämättömänä ja vieraana mongerruksena.

Toisaalta myös se, että Suomessa yliopistoissa ei tähdätä "vain" korkeatasoiseen tutkimukseen ja tuotekehittelyyn vaan hyvin paljon joudutaan uhraamaan -ja tällöinkin lähinnä julkisia resursseja- siihen, että ns. korkeakoulutettaisiin "tavallisia" asiantuntijoita, kuten kuntien hammaslääkäreitä ja terveyskeskuksen päivystäviä lekureiita, tai opettajia sekä lukioihin että lastentarhoin tai vaikka kunnan kirjastoihin ja museioihin vain joitain esimerkkejä antaakseni.

Mutta siis vain murto -osan odotetaan koskaan tekevän sitä kaikkein kovinta tiedettä, jolloin "jo" hukataan resursseja mm. sen kääntämiseen että opintomatkoihin vieraisiin maihin.   

Vierailija
29/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usalainen leikkiopisto vastaa suomen lukiota

Collegea varmaan tarkoitat. Eiköhän tuokin sellaisessa ole.

USAssa colleget ja universityt ovat yliopistoja kaikki.

Nope. Esim. kaksivuotinen college on aika pirun kaukana yo:sta. 

Ensinnäkin yliopistossa on eritasoisia tutkintoja siinä missä meilläkin - kandi ja maisteri perustutkintoina - ja toisekseen on muitakin collegeja kuin yliopiston collegeja. Selänteen poika on yliopistossa. Sieltä lähtee vähintäänkin kandintutkinto taskussa. USAssa monelle riittää pelkästään se. Osa käy sen jälkeen töissä ja jatkaa sen jälkeen maisteriksi.  Osa jatkaa suoraan.

Vierailija
30/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin yliopistossa on eritasoisia tutkintoja siinä missä meilläkin - kandi ja maisteri perustutkintoina - ja toisekseen on muitakin collegeja kuin yliopiston collegeja. Selänteen poika on yliopistossa. Sieltä lähtee vähintäänkin kandintutkinto taskussa. USAssa monelle riittää pelkästään se. Osa käy sen jälkeen töissä ja jatkaa sen jälkeen maisteriksi.  Osa jatkaa suoraan.

Mulle taas tuli nimenomaan mieleen, että olisiko kyseessä community college. Tuosta ainevalinnasta ja siitä, että meinaa pyrkiä vielä toisaalle.

Vierailija
31/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan utelisuuudesta, mutta avaisitko tarkemmin, mikä on community college? Ymmärrän tavallaan, mutta sitten en kuitenkaan ole ihan varma ymmäränkö oikein, joten jos viitsisit, tai mahd. joku toinen voisi kertoa, niin kiitän.

Vierailija
32/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika isäänsä tulee, niin on tyhmä kuin saapas.  Jospa Paavo-veli tekisi veljenpoikansakin läksyt, kuten aiemmin teki Teemun, jotta Temetampio sai edes peruskoulun läpi. 

Vierailija
33/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle taas tuli nimenomaan mieleen, että olisiko kyseessä community college. Tuosta ainevalinnasta ja siitä, että meinaa pyrkiä vielä toisaalle.

Sama tuli itselle mieleen. Ei ole päästy yliopistoon niin on menty community collegeen opiskelemaan ihan mitä sattuu.

Vierailija
34/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

College ja yliopisto ei ole saman tason koulutus. College on yleisempi, ja sinne mennään high schoolin jälkeen. Kaikille aloille yliopistossa ei pääse käymättä ensin collegea, esim lääkis ja oikis.

Sä sotket  eritasoiset yliopistotutkinnot, oppimispolut ja koulujen nimitykset. Kannattaisi ottaa ensin selville asiat kunnolla, ennen kuin tarjoilee niitä faktoina. Voit aloittaa ihan Wikipedian sivuilta. USAn systeemi ei ole yksinkertaisin mahdollinen, joten jos siihen ei ole perehtynyt, siinä tulee helposti virheitä.

Vierailija
35/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sama tuli itselle mieleen. Ei ole päästy yliopistoon niin on menty community collegeen opiskelemaan ihan mitä sattuu." - Tjaa,a Ni-in ja täällä pohjoisen euroopan perällä  tulisiko tuo ymmärtää, että kun ei päässytkään yliopistoon niin meni paikallisen alueellisen ammattikorkeakoulun sivutoimipisteeseen? Ja kaikille kyllä saattaisi sanoa fiinisti, että opiskelee, university of applied sciensissa, samalla toivoen, että muutkin kuin oma isomummo uskovat, että opiskelee jossain suomen  yliopistossa, kun vanhempi polvi, kuten mummo kun kuulee usein jostain syystä toisnaan valikoiden ja siten suomalaista muotoa heille puhuessaan ymmärtävät pian, että opiskelee ammattikoulussa, mutta kyllä mummokin sentään kieliä opiskelleena ymmärtää, mikä on university, ainakin se kuullostaa hienolta, niinkuin kuullosti Citymarket silloin kun se ensimmäisen kerran tuli kotipaikkakunnalle ja Forum -naapuri kaupungissa.  

Vierailija
36/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoinen tuo tähtitiede community collegen oppiaineena. 

Community/junior college on lukion jälkeinen 2-vuotinen  koulu ja sen tutkinto ei ole bachelortasoinen.  Yliopiston (university/college) bachelor-opinnot vie noin neljä vuotta. Master-tutkinto vie 2 vuotta.

Vierailija
37/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos poika isäänsä tulee, niin on tyhmä kuin saapas.  Jospa Paavo-veli tekisi veljenpoikansakin läksyt, kuten aiemmin teki Teemun, jotta Temetampio sai edes peruskoulun läpi. 

Temellä oli muut kuviot mielessä, että miljoonia tulee tilille. Ei huonosti tehty.

38/60 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se viittomakieli nyt niin helppoa ole? Käsittääkseni suomessa on tulkeista pula. 

Mistä olet tuollaisen käsityksen saanut? Viittomakielen tulkeista on Suomessa aivan järkyttävä ylitarjonta ja harva sillä itseään elättää, syy löytyy sisäkorvaistukkeista eli kuuloimplanteista. Sen sijaan viittomakielen ohjaajista on pula, mutta koska työstä maksetaan huonosti huolimatta siitä että ala on vaikea, en usko Selänteen pojan ryntäävän kyseiselle alalle. Vaihdoin vk-tulkin koulutuksesta vk-ohjaajan koulutukseen kuultuani sen surkeista työllistymismahdollisuuksista ja nähtyäni sen omin silmin. Terveisin viittomakielen ohjaaka-opiskelija

Vierailija
39/60 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikös tuo Eemil ole pojista nimenomaan se, joka näyttää aivan Teemun NHL-uran alun tutkaparin ja erittäin hyvän kaverin, Paul Kariyan, näköiseltä.

Vierailija
40/60 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roadwalker kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikös tuo Eemil ole pojista nimenomaan se, joka näyttää aivan Teemun NHL-uran alun tutkaparin ja erittäin hyvän kaverin, Paul Kariyan, näköiseltä.

Mun on pakko myöntää, etten ole ennen kattonut Eemilistä kuvia. Nyt kun sen tein... Voi Sirpa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän