Monen vähävaraisen todelliset talousongelmat johtuvat siitä, että he kuvittelevat "ansaitsevansa" yhtä hyvän elintason kuin keskiluokkaiset ja varakkaat
Näinhän ei ole. Elintaso määritetään käytössä olevien tulojen mukaan.
Lakatkaa käyttäytymästä kuin lapset ja ymmärtäkää, ettei tässä ole kysymys ansaitsemisesta tai reiluudesta vaan siitä, että ne prameammat puitteet ovat seurausta paremmista tuloista.
Kommentit (321)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tienaa, vaikka haluaisi, ei ole oikeutta syödä? Pitää kuolla pois?
Kukaan ei ole sanonut näin. On sanottu, että jos ei tienaa, ei tartte syödä ravintolassa veronmaksajien rahoilla. Eikä ruokakaupassa ostaa mielin määrin kalliita herkkuja, yhteiskunnan piikkiin. Miten ihmeessä tähän voi noin moni väittää vastaan?
Koska tämä on sitä nk. paavoarhinmäki-retoriikkaa. Jos haluat, että perustoimeentulotuki kattaisi vain perusasiat, käytännössä vasurien mielestä olet viemässä viimeisenkin leipäpalan köyhän suusta. Jos otat luksuksen pois köyhän elämästä, olet ihmisvihaaja ja teet hänen elämästään merkityksetöntä. Jos mielestäsi 700€ iPhonen sijaan köyhälle pitäisi riittää 35€ nokialainen, olet lahtari ja viemässä köyhiä jonossa saunan taakse. Harhaista argumentointia.
Ihan uteliaisuudesta: mitä luksusta sinä oletat työttömien saavan?
Sinänsähän työttömällä on oikeus käyttää työttömyystukensa tasan siihen, mihin katsoo tarpeelliseksi - kukaan ei osta veronmaksuillaan oikeutta määrätä toisen kulutustottumuksista (valitettavaa, mutta totta!). Toimeentulotuki tietysti eri asia, mutta oletatko oikeasti työttömien saavan kaiken haluamansa luksuksen, kun vähän menee näyttämään naamaansa sosiaalitoimistoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene hoitoon, olet harhainen:
KESKILUOKALLA JA VARAKKAILLA MUKA SAMA ELINTASO?
HAHAHAHAHAHAAHAHAHAAAA!
keskiluokka, ei teillä ole edes tuloja sen mitä mä käytän kk:ssa, olen varma.
Menee nimittäin mediaanipalkat kolmeen kertaan pelkkiin kuluihin.
Miten sä keskiluokkainen olisit samalla tasalla, eihän sulla ole rahaa.
Jos luokista puhutaan, niin juurikin KESKILUOKKA JA VÄHÄVARAISET TE OOTTE SAMAA PORUKKAA, AIKA SAMAT TULOT JA AIKA SAMAA JENGIÄ.
Ja sitten se, että varakkuus alkaa vasta, kun sulla on miljoonan euron SIJOITUKSET, ELI KÄYTTÖOMAISUUTTE EI LASKETAASUNTOA, JOSSA ASUU, AUTOJA, VENEITÄ, MOOTTORIPYÖRIÄ, LENTOKONEITA YMS, VAAN MILJOONAN SIJOTUS.
Moniko teistä (heh) "varakkaista" on nyt sitten oikea varakas, suurin osa asuntovelaisia pöllöjä, velkaorjia, jokka täällä huutelee olevansa jotakin parempaa kuin muut.
Vitun sekakäyttäjät taas palstalla huutamassa.
ET SITTEN PYSTYNYT KOMMENTOIMAAN ASIAA, EIKÖ AIVO RIITÄ?
-ASIATHAN TOSSA ON OIKEIN.
KERRO MEILLE, MITÄ TARKALLEEN TARKOITAT SEKAKÄYTÖLLÄ, JA MITÄ MUUTA ONGELMAA SULLA ON.
VARMAAN SUA VITUTTAA, KUN ET OLEKAAN "VARAKAS" MIKÄ LUULIT.
OLETKIN KESKILUOKKAA, MUTTET HALUA MYÖNTÄÄ SITÄ, KOSKA HALUAISIT OLLA VARAKAS, YMMÄRRÄN.
MUTTA KUTEN HUOMAAT, NAAPURILLASI ON IHAN YHTÄ ISO TALO JA AUTO JA KAIKKI.
OLET SIIS KESKILUOKAA!
Varakkaalla on yli miljoonan euron SIJOITUSOMAISUUS, kuten omilla vanhemmilla.
Siihen ei lasketa käyttöomaisuutta, eli asuntoa, autoa, venettä, moottoripyötää tai vaikkapa kesämökkiä.
Sekakäyttäjät ovat harhaisia, kuten kaltaistesi kommenttien kirjoittajat. Raivoat kuin joku olisi henkilökohtaisesti sinua vastaan. Ei tarvitse kirjoittaa isoilla kirjaimilla koko kommenttia, viesti menee muutenkin perille. Puhut keskiluokasta, mediaanipalkasta, perityistä veneistä, sijoitusomaisuudesta, naurat hullunnaurua ja puhut ohi asiasta. Tässä perustelut sille, että sinua pidetään sekakäyttäjänä tai sen kaltaisena.
Omaan keskiluokkaisuuteeni olen aivan tyytyväinen, enkä ole väittänyt missään kommentissa olevani rikas. Ehkä sinulle on myös vieras käsite tämä palstalle kirjoittaminen. Kuka tahansa voi anonyymisti kommentoida mitä tahansa kirjoitusta. Ammuskelet ympäriinsä haulikolla ja jauhat mantraasi asiaan liittymättömistä rikkaiden vene-moottoripyörä-klisheistä. Tämä antaa epätasapainoisen kuvan sinusta. Aivot minulla riittää hyvin argumentoimaan, jos kirjoitat sellaisen viestin, jossa on yksikin selväjärkinen ajatus, johon voisi tarttua.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsähän työttömällä on oikeus käyttää työttömyystukensa tasan siihen, mihin katsoo tarpeelliseksi - kukaan ei osta veronmaksuillaan oikeutta määrätä toisen kulutustottumuksista (valitettavaa, mutta totta!). Toimeentulotuki tietysti eri asia, mutta oletatko oikeasti työttömien saavan kaiken haluamansa luksuksen, kun vähän menee näyttämään naamaansa sosiaalitoimistoon?
Minä en oleta työttömän saavan mitään luksusta. Sehän tämän keskustelun aloittajankin pointti on. Täällä muutama tuntuu ajattelevan, että pitäisi saada yhtä sun toista, ja kaupasta ostaa kaikkia lemppareita, vaikka laskun maksaa muut. Miksi itse luulet, että sossun maksusitoumuksella saa kaupasta vain ruokaa ja paskapaperia, eikä esim. olutta ja tupakkaa? Pitäisihän toimeentulotukipotilaan saada nyt ostaa mitä itse haluaa. Miksi Hurstilla lyödään puurohiutaleet ja muut ruoat valmiiksi pusseihin, eikä saa itse ottaa vaikka kassillista naminamia? On se pirullista kun köyhän kulutustottumuksiin puututaan ylhäältä käsin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua oikeesti mietityttää tämän systeemin kantokyky. Käyn itse töissä ja maksan veroja omasta mielestäni aivan tolkuttomasti, veroprosentti 36. Ei tässä rikastumaan pääse, vaikka vuosiansiot kuulostaa näennäisesti hyvältä. Veroihin menee niin iso osa palkasta, ettei käteen jäävä summa ole hääppöinen. Uskon, että jossakin vaiheessa tähän systeemiin tulee muutos, koska työssäkäynnin pitäisi aina olla kannattavaa.
Täysin oma valintasi käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rappeutuva moraali työtätekemistä kohtaan... Anna mun kaikki kestää! Luepa nyt aluksi:
http://www.anarkismi.net/aivokuume/txt/eroon_tyosta_-_bob_black.htm
Tuota, enpä lue. Sivukaupalla sekavaa horinaa. En ymmärrä pointtiasi.
Sekavaa horinaa? Olet uskomaton pelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua oikeesti mietityttää tämän systeemin kantokyky. Käyn itse töissä ja maksan veroja omasta mielestäni aivan tolkuttomasti, veroprosentti 36. Ei tässä rikastumaan pääse, vaikka vuosiansiot kuulostaa näennäisesti hyvältä. Veroihin menee niin iso osa palkasta, ettei käteen jäävä summa ole hääppöinen. Uskon, että jossakin vaiheessa tähän systeemiin tulee muutos, koska työssäkäynnin pitäisi aina olla kannattavaa.
Mistä sinunkin asumistukesi kustannettaisiin, jos kaikki muutkin valitsisivat työttömyyden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en oleta työttömän saavan mitään luksusta. Sehän tämän keskustelun aloittajankin pointti on. Täällä muutama tuntuu ajattelevan, että pitäisi saada yhtä sun toista, ja kaupasta ostaa kaikkia lemppareita, vaikka laskun maksaa muut. Miksi itse luulet, että sossun maksusitoumuksella saa kaupasta vain ruokaa ja paskapaperia, eikä esim. olutta ja tupakkaa? Pitäisihän toimeentulotukipotilaan saada nyt ostaa mitä itse haluaa. Miksi Hurstilla lyödään puurohiutaleet ja muut ruoat valmiiksi pusseihin, eikä saa itse ottaa vaikka kassillista naminamia? On se pirullista kun köyhän kulutustottumuksiin puututaan ylhäältä käsin.
Koitappa saada AJATUSTA PIDEMMÄLLE, JA KERRO MULLE, MIKSI MUN PITI MAKSAA VEROISSA SUN KOULUTUS JA SAIRAANHOIDOT, HAMPAISTA ALKAEN JA NYT KUN MÄ OON TYÖTÖN JA SÄ DUUNIS NI ET MAKSAISI TAKAISIN MITÄ SAIT JO KAKSIKYMMENTÄ VUOTTA?
HAISTAKAA PASKAA, MÄ OLEN MAKSANUT VEROJA JO 30V, ELI SAAN OLLA TYÖTTÖMÄNÄKIN SEN SAMAN AJAN JOS HALUAN.
TULKAA JUTTELEE, KUN OLETTE MAKSANEET ITSE SEN 30V, ELI PUHUTAAN REILUSTI YLI MILJOONASTA EUROSTA, KITÄ OLEN VEROINA ANTANUT.
ELI HAISTAKAA VAAN VITTUA PASKANAAMAT, NUORET LOOSERIT.
PS PERUSTELKAA SITTEN SAMALLA NOIN ELINTASOPAKOLAISET, MIKSI NIILLE PITÄÄ MAKSAA, EI MITÄÄN TEKEMISTÄ SUOMEN KANSSA AFRIKAN KRIISILLÄ?
-Eikä koskaan ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinunkin asumistukesi kustannettaisiin, jos kaikki muutkin valitsisivat työttömyyden?
NIISTÄ VEROISTA, MITÄ OLEN MAKSANUT 30 VUOTTA, JA SIKSIHÄN NIITÄ ON MAKSETTU, KUN SOVITTIIN VALTION KANSSA, ETTÄ MAKSAN JA SAAN TIETYT EDUT SITTEN TAKAISIN.
SINÄ, NUORI JA TYHMÄ, ET OLE OLLUT NIIN KAUAN TÖISSÄ, ETTÄ OLISIT KÄYTTÄMÄSI VEROT KUITANNUT.
JOTEN LÄHDEPPÄ SIIVOOMAAN PASKAA MUN KENGISTÄ TÄNNE TYÖTTÖMIEN TOIMINTAKESKUKSEEN.
Huomautan vielä, että MINÄ SIIS MINÄ OLEN NE VEROT ITSE ITSELLE JA SUOMELLE MAKSANUT, EI SINUN ELINTASOSURFFAAJAT, ENKÄ HEILLE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HAHAHAHAHAHAAHAHAHAAAA!
Jos luokista puhutaan, niin juurikin KESKILUOKKA JA VÄHÄVARAISET TE OOTTE SAMAA PORUKKAA, AIKA SAMAT TULOT JA AIKA SAMAA JENGIÄ.
Ja sitten se, että varakkuus alkaa vasta, kun sulla on miljoonan euron SIJOITUKSET, ELI KÄYTTÖOMAISUUTTE EI LASKETAASUNTOA, JOSSA ASUU, AUTOJA, VENEITÄ, MOOTTORIPYÖRIÄ, LENTOKONEITA YMS, VAAN MILJOONAN SIJOTUS.
Moniko teistä (heh) "varakkaista" on nyt sitten oikea varakas, suurin osa asuntovelaisia pöllöjä, velkaorjia, jokka täällä huutelee olevansa jotakin parempaa kuin muut.
KERRO MEILLE, MITÄ TARKALLEEN TARKOITAT SEKAKÄYTÖLLÄ, JA MITÄ MUUTA ONGELMAA SULLA ON.
OLETKIN KESKILUOKKAA, MUTTET HALUA MYÖNTÄÄ SITÄ, KOSKA HALUAISIT OLLA VARAKAS, YMMÄRRÄN.
OLET SIIS KESKILUOKAA!
Siihen ei lasketa käyttöomaisuutta, eli asuntoa, autoa, venettä, moottoripyötää tai vaikkapa kesämökkiä.
Sekakäyttäjät ovat harhaisia, kuten kaltaistesi kommenttien kirjoittajat. Raivoat kuin joku olisi henkilökohtaisesti sinua vastaan. Ei tarvitse kirjoittaa isoilla kirjaimilla koko kommenttia, viesti menee muutenkin perille. Puhut keskiluokasta, mediaanipalkasta, perityistä veneistä, sijoitusomaisuudesta, naurat hullunnaurua ja puhut ohi asiasta. Tässä perustelut sille, että sinua pidetään sekakäyttäjänä tai sen kaltaisena.
Omaan keskiluokkaisuuteeni olen aivan tyytyväinen, enkä ole väittänyt missään kommentissa olevani rikas. Ehkä sinulle on myös vieras käsite tämä palstalle kirjoittaminen. Kuka tahansa voi anonyymisti kommentoida mitä tahansa kirjoitusta. Ammuskelet ympäriinsä haulikolla ja jauhat mantraasi asiaan liittymättömistä rikkaiden vene-moottoripyörä-klisheistä. Tämä antaa epätasapainoisen kuvan sinusta. Aivot minulla riittää hyvin argumentoimaan, jos kirjoitat sellaisen viestin, jossa on yksikin selväjärkinen ajatus, johon voisi tarttua.
Tuo "sekakäyttäjäksi" leimaamasi kirjoittaa asiaa. Miten ihmeessä et saa selvää? Koska olet keskiluokkainen, pyrit miljonääriluokkaan. Kuitenkin huomaat, että sinun keskiluokkaisuutesi ja miljonääriluokan välillä on suurempi ero kuin keskiluokkaisuutesi ja köyhien välillä. Koska et voi päästä miljonääriluokkaan, niin kompensoit omaa pahaa oloasi vihaamalla köyhiä. Mikä tässä nyt oli niin kauhean vaikeaa ymmärtää? Ai niin. Se tietysti, että, kuten postauksistasi näkee, niin vihasi yllyttämäni kiellät kaiken, koska käyttäytymiselläsi on jokin "sivistynyt" selitys, vaikka oikeasti mielestäsi köyhien ainoa oikea kohtalo on niskalaukaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HAHAHAHAHAHAAHAHAHAAAA!
OLET SIIS KESKILUOKAA!
Et osaa edes lukea, etkä ymmärrä lukemaasi.
Pyydetttiin selityksesi, miksi haluat antaa tuntemattomille rikollisille matuille katteetonta rahaa, mutta suomalaiselta olisit se varastamassa, suomalaisen maksamaa rahaahan se on.
Sitte se mitä luulit kliseeksi, on ihan kansainvälinen määritelmä varakkuudelle, eli 1miljoonan Euron omaisuus, johon ei lasketa käyttöomaisuutta, josta luettelo oli.
Kuinka vitun typerä pelle sä oot?
Et tiennyt edes perusasioita, oletkohan edes aikuisikäinen, arvaan, että 13v finninaama.
Sitten vertasit keskiluokkaa rikkaisiin ja väitit että niissä on sama elintaso.
No, voi kertoa ettei ole.
Keskiluokkaisella ole edes tuloja mitä varakas käyttää kuluihinsa.
TODELLINEN varakas, ei palstan "wannabee-i´ve got Burberry-luuserit, kuten sä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi etsit kommentistani asioita, mitä siihen ei ole kirjoitettu?
Ensisijassa minä haluan kylmää faktaa siitä, mitä työttömät saavat maksusitoumuksella ihan todella, ja joka iikka. Tiedän ainoastaan sen, että kyse on harkinnanvaraisesta tuesta, mutta välistä saa lukea aivan ihmeellisiä väittämiä siitä, mitä maksusitoumuksella saa.
Toisekseen: kuten kommentissani ilmaisin, työttömyystuki on tilille tuleva raha, jota ei ole missään määrin korvamerkitty, eikä kenelläkään päätäntävaltaa siihen, kuinka työtön sen kuluttaa. En ole missään väittänyt, että minusta olisi ok, että sosiaalitoimiston asiakas saisi toimeentulotukea aivan mihin tarpeeseen haluaa kaljasta tupakkaan ja ties mihin.
En tunne henkilökohtaisesti yhtäkään pienituloista, jolla olisi elämänhallintaongelmia tai rahan arvo hakusessa. Näitäkin varmasti on, mutta ei omassa lähipiirissäni.
Tuntemieni pienituloisten joukossa on eläkeläisiä, vakavasti pitkäaikaissairaita, työttömiä, opiskelijoita ja yksinhuoltajia.
Nämä tuntemani ihmiset ovat todella tarkkoja rahan kanssa, säästävät pienistäkin tuloista, miettivät tarkkaan ostoksensa ja suosivat kirppareita, alennusmyyntejä ja laputettuja elintarvikkeita kaupassa. Kodista löytyy välttämätön, kuten käytettynä ostettu sänky, sohva, pieni ruokapöytä ja pari tuolia yms. Elektroniikkaa on ostettu vasta pitkän säästämisen jälkeen (esim. yksinhuoltaja-opiskelijasiskoni odotti 2 vuotta, että pystyi ostamaan reilu 30 tuumaisen taulu-tv:n).
Itsekin olen ollut pienituloinen (vuokran jälkeen käteen jäi 170 e). Sain tuolloin opintotuen ja asumislisän. Keikkatöistä kertyi säästöjä. Rahat riitti. Ruoka oli mahdollisimman edullista ja leivoin leivätkin itse, vaatteet ja kengät ostin kirpparilta parilla eurolla, kävelin mahdollisimman paljon ja usein säästin bussilipuissa, kun kävelin naapurikaupunkiin (20 km). Kunto ja terveys oli hyvä. Kansalaisopistossa tanssin balettia (30 e/lukukausi) ja kirjastolla sekä koululla pystyi soittamaan pianoa ilmaiseksi.
Vikana opiskeluvuotena säästöön oli kertynyt 2 000 e. Sillä maksoin muuttoni toiselle puolelle maapalloa ja aloitin uuden elämänvaiheen.
Nykyisin tulot moninkertaiset ja elämä etuoikeutettua. En tiedä, pystyisinkö enää samaan kurinalaisuuteen kuin opiskelijana. Pienellä rahalla pärjääminen kun on ihan oma genrensä, se vaikuttaa niin moneen asiaan ja on läsnä jokapäiväisessä elämässä: mitä voi tehdä, mitä ei; mitä voi ostaa, mikä täytyy jättää hyllyyn; mihin pääsee ja milloin täytyy vain jäädä kotiin.
Mulla tämä niukkuusmaratoni loppui valmistumiseen, monella se jatkuu ja jatkuu.
Haluankin tällä viestillä nostaa hattua pienituloisille, jotka sitkeästi porskuttaa eteenpäin haasteista ja taloudellisista vastoinkäymisistä huolimatta. Elämässä ei kaikki aina mene nappiin ja suunnitelmien mukaan -ei vaikka olisi tehnyt parhaansa tai opiskellut pitkälle aina tohtoritutkintoon asti.
Ansaitsette aplodit!
Vierailija kirjoitti:
En tunne henkilökohtaisesti yhtäkään pienituloista, jolla olisi elämänhallintaongelmia tai rahan arvo hakusessa. Näitäkin varmasti on, mutta ei omassa lähipiirissäni.
Tuntemieni pienituloisten joukossa on eläkeläisiä, vakavasti pitkäaikaissairaita, työttömiä, opiskelijoita ja yksinhuoltajia.
Nämä tuntemani ihmiset ovat todella tarkkoja rahan kanssa, säästävät pienistäkin tuloista, miettivät tarkkaan ostoksensa ja suosivat kirppareita, alennusmyyntejä ja laputettuja elintarvikkeita kaupassa. Kodista löytyy välttämätön, kuten käytettynä ostettu sänky, sohva, pieni ruokapöytä ja pari tuolia yms. Elektroniikkaa on ostettu vasta pitkän säästämisen jälkeen (esim. yksinhuoltaja-opiskelijasiskoni odotti 2 vuotta, että pystyi ostamaan reilu 30 tuumaisen taulu-tv:n).
Itsekin olen ollut pienituloinen (vuokran jälkeen käteen jäi 170 e). Sain tuolloin opintotuen ja asumislisän. Keikkatöistä kertyi säästöjä. Rahat riitti. Ruoka oli mahdollisimman edullista ja leivoin leivätkin itse, vaatteet ja kengät ostin kirpparilta parilla eurolla, kävelin mahdollisimman paljon ja usein säästin bussilipuissa, kun kävelin naapurikaupunkiin (20 km). Kunto ja terveys oli hyvä. Kansalaisopistossa tanssin balettia (30 e/lukukausi) ja kirjastolla sekä koululla pystyi soittamaan pianoa ilmaiseksi.
Vikana opiskeluvuotena säästöön oli kertynyt 2 000 e. Sillä maksoin muuttoni toiselle puolelle maapalloa ja aloitin uuden elämänvaiheen.
Nykyisin tulot moninkertaiset ja elämä etuoikeutettua. En tiedä, pystyisinkö enää samaan kurinalaisuuteen kuin opiskelijana. Pienellä rahalla pärjääminen kun on ihan oma genrensä, se vaikuttaa niin moneen asiaan ja on läsnä jokapäiväisessä elämässä: mitä voi tehdä, mitä ei; mitä voi ostaa, mikä täytyy jättää hyllyyn; mihin pääsee ja milloin täytyy vain jäädä kotiin.
Mulla tämä niukkuusmaratoni loppui valmistumiseen, monella se jatkuu ja jatkuu.
Haluankin tällä viestillä nostaa hattua pienituloisille, jotka sitkeästi porskuttaa eteenpäin haasteista ja taloudellisista vastoinkäymisistä huolimatta. Elämässä ei kaikki aina mene nappiin ja suunnitelmien mukaan -ei vaikka olisi tehnyt parhaansa tai opiskellut pitkälle aina tohtoritutkintoon asti.
Ansaitsette aplodit!
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HAHAHAHAHAHAAHAHAHAAAA!
OLET SIIS KESKILUOKAA!
Ei sillä rahallakaan näytä kaikkea saavan - esimerkiksi täyspäistä jälkikasvua...
Vierailija kirjoitti:
Tää on oikeesti mielenkiintoinen juttu. Omassa lapsuudessani luulin, että kaverini vanhemmat ovat rikkaita, koska heillä oli aina jäätelöä ja karkkia ja lapset saivat usein leluja, hienoja kyniä jne. Olen itse ainut lapsi eikä mulla ollut mitään noista. Pidin perhettämme tosi köyhänä. Vasta yläasteella tajusin, ettei siitä ollutkaan kyse. Elin lapsuuteni jossakin köyhyysharhassa.
Itsellä sama. Vuokrataloissa asuvilla oli hienot vaatteet Seppälästä :) ja meillä kuljettiin serkkujen vanhoissa. Kerran vuodessa saatettiin saada uudet farkut sen aikaisesta halpahallista. Äiti ompeli myös itse mahdollista ja piti tarkkaa budjettia. Keksit, limsat yms olivat vain juhliin. Arkisin syötiin kiisseliä oman pihan marjoista. Ulkona käytiin syömässä isän säästelemillä työnantajan lounasseteleillä.
Tosiasiassa vanhemmat (opettaja ja insinööri) maksoivat nopeasti pois lama-ajan yli 10% korolla yli miljoonan markan taloa, rakensivat mökkin, ajoivat kahta turvallista ja uudehkoa autoa, matkustelimme ja harrastimme kalliisti. Pennin venytys mahdollisti vanhemmilleni vakaan taloustilanteen eläkepäiviksi ja meille lapsille kokemuksia.
Lapsena näin kuitenkin vaan muiden uudet vaatteet ja yllätyinkin, kun yläasteella kaverini kutsui meitä "rikkaiksi".
Tässä keskustelussa on sivuttu joissain kommenteissa koulukiusaamista joka on oman keskustelun paikka, mutta on totta että monilla siitä kärsineillä (kiusatuksi joutuneilla) on hyvin suuri riski "päätyä köyhyyteen". Kiusaamisen vuoksi voi traumatisoitua ja sairastua siitä johtuen psyykkisesti siinä määrin (suorastaan invalidisoituu) että ammatin ja toimeentulon hankkiminen ei onnistu, on "pois pelistä" jo peruskoulun päättyessä ja tulotaso jää pysyvästi alhaiseksi. Jos on onnea ja saa apua trauman käsittelyyn ja murskattua itsetuntoa kohennettua voi tulotasoa yrittää saada paremmaksi. Tai voittaa lotossa.
Ei ainakaan sitä henkistä kärsimystä helpota vanhempien varallisuus, että ovat ostaneet sinulle asunnon eikä tarvi maksaa vuokraa. Edellämainitulla viittaan aiempaan kirjoitukseen tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on oikeesti mielenkiintoinen juttu. Omassa lapsuudessani luulin, että kaverini vanhemmat ovat rikkaita, koska heillä oli aina jäätelöä ja karkkia ja lapset saivat usein leluja, hienoja kyniä jne. Olen itse ainut lapsi eikä mulla ollut mitään noista. Pidin perhettämme tosi köyhänä. Vasta yläasteella tajusin, ettei siitä ollutkaan kyse. Elin lapsuuteni jossakin köyhyysharhassa.
Itsellä sama. Vuokrataloissa asuvilla oli hienot vaatteet Seppälästä :) ja meillä kuljettiin serkkujen vanhoissa. Kerran vuodessa saatettiin saada uudet farkut sen aikaisesta halpahallista. Äiti ompeli myös itse mahdollista ja piti tarkkaa budjettia. Keksit, limsat yms olivat vain juhliin. Arkisin syötiin kiisseliä oman pihan marjoista. Ulkona käytiin syömässä isän säästelemillä työnantajan lounasseteleillä.
Tosiasiassa vanhemmat (opettaja ja insinööri) maksoivat nopeasti pois lama-ajan yli 10% korolla yli miljoonan markan taloa, rakensivat mökkin, ajoivat kahta turvallista ja uudehkoa autoa, matkustelimme ja harrastimme kalliisti. Pennin venytys mahdollisti vanhemmilleni vakaan taloustilanteen eläkepäiviksi ja meille lapsille kokemuksia.
Lapsena näin kuitenkin vaan muiden uudet vaatteet ja yllätyinkin, kun yläasteella kaverini kutsui meitä "rikkaiksi".
Sama meilläkin. Asuimme omakotitalossa, joka oli isolla, omalla tontilla. Meillä oli vanhat, kokopuiset kalusteet ja paljon muutakin vanhaa tavaraa. Pidin meitä tosi köyhinä ja kadehdin alakouluaikoinani (ja varmaan vielä yläkoulun alkuaikoinakin) uusissa, hienoissa kerrostaloasunnoissa asuvia kavereitani. Vasta myöhemmin tajusin, että nuo "hienot lukaalit" olivat kaupungin lastulevystä kyhättyjä vuokra-asuntoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla jää palkasta 2400 kuussa, työttömyyskorvaus putoaisi jossain vaiheessa siihen 600 euroon. Pidän tuota ekaa summaa isompana kuitenkin.
Eräs ystäväni on nykyään 21-vuotias. Peruskoulun jälkeen hän hakeutui ammattikouluun, josta sai kosmetologin paperit käteensä. Opiskeluaikanaan hän hurahti Helsinkiin muuttaessaan bilettämiseen, ja koska kaveritkin olivat aika pintaliitoporukkaa valitun koulun takia, meni hän myös kaiken maailman hömpötyksiin mukaan. Ulkonäkö oli tärkeää, vaatteisiin, ripsienpidennyksiin ja meikkeihin meni luultavasti elämisestä iso summa. Tämän lisäksi myös kuntoilupuoli alkoi olla tärkeää, ja myös se meni överiksi. Pian hän sai päähänsä, että hakeutuu maksulliseen personal trainer-kouluun, ja valmistui toki sieltä myös. Eipä ole vain päivääkään tehnyt niitä töitä, koulu taisi ollakin vain hetken päähän pistos. Vihdoin ystäväni rauhottui, ja löysi itselleen poikaystävän. Tämä poikaystävä tienaa luultavasti n. 1500-2000e kuussa. Ystäväni taas kosmetologin hommista n. 1900e. Ja nämä summat siis bruttona.
Itse opiskelen, joten omat vuosituloni ovat parhaimmillaankin yltäneet vain siihen 11 000 euroon vuodessa. Silti koen, että minulla on aina ollut rahaa tehdä asioita. Rahaa hankkia mitä haluan ja tehdä mitä haluan milloin haluan. Ystäväni taas valittaa rahanpuutetta joka kuukausi, häntä ei saa koskaan ulos syömään, ei kahville, ei elokuviin, koska rahaa ei kuulemma ole. Ihmettelen tätä kovasti, sillä tienaan kuitenkin huomattavasti vähemmän ja minulla olisi kyllä varaa. Aloin kiinnittämään huomioita ystäväni rahankäyttöön. He muuttivat yhteiseen asuntoon n. vuosi sitten, jolloin oli tietenkin pakollista saada mm. 800e sohva, 300e ruokailusetti ja 2300e telkkari. Tähän päälle 700e iphone osamaksu toisella ja toisella puolestaan 500e samsung osamaksulla. Heidän rahansa hupeni siis käytännössä näihin osamaksuihin ja vuokriin. Nämähän ovat valintoja. Nyt vuotta myöhemmin heillä on ilmeisesti kohta kaikki osamaksut maksettuna (paitsi kännykät), mutta nyt ystäväni on jo kyllästynyt heidän sisustukseensa ja kohta alkaa uusi rumba. Pitäisi saada uutta mattoa, verhoa.. Sitten ihmetellään kun ei ole rahaa.
Rahaa heillä menee myös kalliisiin ruokavalioihin, sillä ystäväni haluaa syödä terveellisesti. Myös ripsienpidennykset ovat yhä kehissä. Joskus ajattelen, että ystäväni voisi pysähtyä hetkeksi miettimään, mikä on milloinkin järkevää. En koe, että oisin itse joutunut juurikaan mistään jäämään paitsi vaikka olenkin säästäväinen luonne. Pointtiahan tässä kirjoituksessa ei ollut muu kuin se, että kyllä ne köyhät pysyy köyhänä jos käyttäytymismallejaan ei osaa rikkoa.
Tuota, enpä lue. Sivukaupalla sekavaa horinaa. En ymmärrä pointtiasi.