Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3424)
Olen aivan järkyttynyt tästä ketjusta hyvät ihmiset!
Miten te käytätte noin paljon kemigaaleja ettekö tiedä gemikaalien vaikutusta ihmiseen.
Suosikaa luomua ja peskää se jauhenliha sappisaippualla tai korkeintaan mänty suovalla.
Vierailija kirjoitti:
Sarkasmi ei taida olla sulle tuttu laji...
Tarttee nyt päteä sen verran, että kerron että sana "sarkasmi" tulee kreikan sanasta
σάρκα (sarka), joka tarkoittaa lihaa (se, mikä on englanniksi flesh). Tämän ketjun ymmärtäminen on sarkasmia :)
Vierailija kirjoitti:
Mä tapaan ottaa jauhenlihat mukaan suihkuun. Laitan suihkun päälle, meen sikiöasentoon lattialle, hieron jauhenlihat ympäri mun kehoa ja itken samalla.
Tämä kikka on toiminut hyvin itsellä jo vuosia.
Pään eritteissä (kyynelet, sylki, räkä) on todettu olevan antibakteerisia aineita, joten se on varmaan tuo itkukäsittely, jonka vuoksi jauhenlihasi onkin sitten todella hygeenistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen pellossa kasvanut, joten kertoisiko joku minulle, minkänäköinen tämä jauhi on elävänä ja kuinka sitä metsästetään?
Ne kai ei niin viihdy pellossa, joten ei ihme jos et ole nähnyt. Mutta lue ketju, löydät sieltä sekä kuvauksen ulkonäöstä että metsästysvinkkejä.
Painepesurilla ja sen jälkeen turtlewaxit päälle, niin tulee mukava ja kiiltävä pinta
Jauhi on rauhoitettu eläin! Miksi tällainen ketju edes sallitaan?
Joka naisen niksikirja (1951) neuvoo ensin liottamaan potaskassa ja sitten pyyhkimään vastakarvaan charmeaouscx-rievulla, joka on kostutettu liuksella johon on keitetty kolmasosa paloöljyä, neljä viidesosaa liitujauhoa, kaksi lapiollista sammuttamatonta kalkkia ja kuusitoista unssia bensiinin ja punaisen spriin sekoitusta. Huolellisen pyyhinnän jälkeen huuhdellaan lipeällä ja booraksi vedellä. Käsittelyn jälkeen täytyy tuulettaa hyvin, erityisesti jos on säilyttänyt naftaliinissa. Lopuksi voidaan tehdä vielä rikkihöyrytys.
Täällä on niin paljon nyt sekaannusta että lukekaapa tämä vanha kansanviisaus:
"Jauhenliha muista pestä & kartul' puhtaaks lyödä / jauhelihaa huoleti voip huuhteluitta syödä./ Jauhellihaa vaikeaa / saattaa olla tunnistaa / mutta tarkalla on palkka: / säästyy henki sekä markka."
Onkohan tässä jauhenlihankäsittelyssä olemassa maakunnallisia eroja? Jotenkin tuntuu siltä, että etenkin kaupungeissa mennään nyt yli siitä, missä aita on matalin eli tehdään jauhenlihan kanssa monta käsittelyvirhettä.
Tuossa jo viestissä 592 oli hyvä ja toimiva ohje Jokanaisen niksikirjasta, mutta siitä uupui ainakin meillä Varsinais-Suomessa tyypillinen katiskakäsittely. Jos jauhenlihaa ei käytetä heti ja kylmätiloista on pulaa (usein on, jauhenlihahan ei siedä lähellään mitään maitotuotteita vaan ottaa niistä nopeasti makuhaittaa), niin katiskasäilytys rantavedessä on yksi toimiva mahdollisuus. Silloin voi jättää potaskaliotuksen kokonaan pois, kunhan muistaa jättää katiskassa säilytetyn jauhenlihan tunniksi tai pariksi aurinkoiseen paikkaan vetäytymään voipaperikääreessä ja vasta sitten pyyhkii rievulla tai kuten meillä tehdään eli käytetään rievun sijaan tuoreen ranskanleivän viipaletta. Sen kanssa täytyy olla tarkkana, koska ulkomailla raakapastettu ja Suomessa paistettu leipä ei kelpaa, se saattaa pilata jauhenlihan maun kertaheitolla.
Ohis: Mun täyspäisenä pitämäni kaveri oli ottanut tämän ketjun vakavasti. Ei helkuta, onkohan se pudonnut päälleen tai jotain. Ehkä se on vahingossa syönyt pilaantunutta jauhenlihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pellossa kasvanut, joten kertoisiko joku minulle, minkänäköinen tämä jauhi on elävänä ja kuinka sitä metsästetään?
Ne kai ei niin viihdy pellossa, joten ei ihme jos et ole nähnyt. Mutta lue ketju, löydät sieltä sekä kuvauksen ulkonäöstä että metsästysvinkkejä.
Eikö ne menesty Pellossa?
Mikä on pohjoisin seutu miltä niitä vielä tapaa?
Kiusaavat kysyjää näillä vastauksilla. Ei kukaan koskaan pese jauhelihaa millään! Pannu kun paistaa, niin kaikki mahdolliset ylimääräiset pöpöt kyllä tuhoutuvat. :)
Äkkiä kauppaan valmiiksi pestyä jauhelihaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mutta ruskistamisen jälkeen huuhdon ylimääräset rasvat kuumalla vedellä hanan alla. Jää muuten tosi paljon rasvaa altaaseen. Hyvä keino jos haluaa rasvatonta kutakuinkin syödä.
Hyi, kuulostaapa ällöttävältä!
Etkö sä mausta sitä jauhelihaa paistaessasi ollenkaan? Mausteethan huuhtoutuu pois.
Onhan noita tosi vähärasvaisia jauhelihoja saatavissa, mikset käytä niitä?
Onko huumorintajusi hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Ohis: Mun täyspäisenä pitämäni kaveri oli ottanut tämän ketjun vakavasti. Ei helkuta, onkohan se pudonnut päälleen tai jotain. Ehkä se on vahingossa syönyt pilaantunutta jauhenlihaa.
Ei viddu sentään. Mä kerroin mun pääkallonkutistajalle eilen näistä hyvistä vinkeistä jauhenlihanlaittoon. Yhtäkkii oliki monta sisar hento valkoista paigalla ja mul puettiin paggopaida. Mä oon jossai böbiläs. Mua surettaa suurenmoisesti et joku korkeesti koulutettu daiju ei oo ikään niinku kuullukkaa mistään jauhenlihanlaitosta ruuaksi. Väittipä tuo et ne ketut ja kamelit ois niinku sellasii harhoi mukamas. Moon oikeesti isommin huolissain siitä justiinsa ostetusta jauhenlihaerästä jok jäi niinku pesemättömänä ootteleen saunan lauteille. Pilaantuukohan se nyt? Auttakaa pliiiis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Ja jauhenlihan pyykkikoneessa ollessa kuullostan sipulit valmiiksi.
Ei sipulia mitään kuullosteta, vaan kuulotetaan!
Ärsyttää,kun ei osata Suomen kieltä.
Sipulia kuuLLotetaan, musiikkia kuuLostellaan.
Vierailija kirjoitti:
mitä on jauhenliha??
Tomppeli. Se on jauhettua jauhea.
Tässä on nyt 41 sivua yritetty kertoa, muttet vieläkään tajua?
Tietääkö kukaan, onko jauhen kasvatus ekologista? Entä hiilijalanjälki? Pitää sanoa, että kyseinen eläin on itselleni vähän tuntematon, vaikka jauhenlihaa kyllä kaupasta viikottain ostankin (kuulun siihen koulukuntaan, joka EI pese lihaansa ennen ruan valmistamista).
Tiesittekö muuten, että eräs suurehko nettikauppa myy käsityönä jauhennahasta mittatilaustyönä tehtyjä vittuilupipoja ja synnytyslakkeja, nämä kuulemma eriytisesti ylemmän keskiluokan suosiossa. Samasta kaupasta saa myös napan nahasta tehtyjä hansikkaita.