Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3424)
Olen nyt lukenut tämän viesti ketjun kokonaan ja silmistä tulee vettä.
Haluaisin vain enään tietää itkenkö vai nauranko mistä sen voi tietää?
Vierailija kirjoitti:
Oonko mä käsittänyt jotain väärin??? Eikö kukaan muu käytä jauhesammutinta???
Tarkoitat varmaan jauhensammutinta? Se on ehdottoman tärkeä pitää lähettyvillä aina kun käsittelee jauhea, jauhe on tosiaan tulenarka eläin. Ja vielä kun muistaa että monet ruokkivat niitä Sinolilla pitääkseen ne puhtaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jätin pesemisen noin 3 kk sitten. Siitä lähtien olen sprejannut valkaisuaineita koko jauhelihan päälle. Vähän maku on erilainen mutta ainakin bakteerit on veks. Suosittelen!
Paistettaessa tulee välillä huono olo (mahdollisesti jotain kaasuja?) mutta koen tämän kuitenkin pienemmäksi ongelmaksi kuin myrkkylihan syömisen.
Sillit Bängillä on muuten tosi hyvä suihke pesu aine, jossa on kloriittea. Se on kyllä aika tujua, itsellä tulee kurkku kipu ja veet silmistä kun pesen sillä veeseetä, mutta uskoisin sen toimivan todella hyvin juurikin jauhenlihan desinfioimiseen. Ei kannata välittää noista kaasuista. Liesi tuuletin vaan täysille.
Tuo sprejaus voisikin olla kyllä hyvä keino. Ärsyttää, kun olisi kiire saada spaketit tulemaan ja siihen pesemiseen menee niin kauan aikaa. Jauhi on kuitenkin paljon edukkaampaa ja maistuu todella hyvin meidän prinsessalle ja pikkumiehelle. Isimieskin syö jauhea paljon mielummin kuin vaikkapa naudan sisä fileettä.
Suosittelen laittamaan sen Veetin silmiin vasta sen vessapesun jälkeen. Ei sitten tule pois niin helposti. Veet on kyllä hyvä jos on karvainen jauhi. Jauhet ei oo kovin hyviä seivaamaan, varsinkaan maaseudulla laiduntavat. Kaupungin laitamilla olevat alkaa jo melkein kaikki oleen poslareita.
Vielä vinkki tiukalla budjetilla elävien pikku musikanttien vanhemmille: ylijäänyttä jauhenlihaa kannattaa kuivata viikko-kaks jauhenlihankuivaustelineessä, jonka jälkeen loukottamalla ja hätilöimällä siitä saa valmistettua ainakin harrastus- ja musiikkiopistokäyttöön mainiosti sopivia jauhia. Itseasiassa satuin kuulemaan viime kesänä yhtä jauhiorkesteria Kumhon kammariorkeserifestivaleilla, ja täytyy sanoa, ettei jauhen sointi kyllä hävinnyt yhtään nykyisille synteettisille jouhille.
Vierailija kirjoitti:
Vielä vinkki tiukalla budjetilla elävien pikku musikanttien vanhemmille: ylijäänyttä jauhenlihaa kannattaa kuivata viikko-kaks jauhenlihankuivaustelineessä, jonka jälkeen loukottamalla ja hätilöimällä siitä saa valmistettua ainakin harrastus- ja musiikkiopistokäyttöön mainiosti sopivia jauhia. Itseasiassa satuin kuulemaan viime kesänä yhtä jauhiorkesteria Kumhon kammariorkeserifestivaleilla, ja täytyy sanoa, ettei jauhen sointi kyllä hävinnyt yhtään nykyisille synteettisille jouhille.
Tätä harva enää muistaa, hienoa, että toit esille! Aikoinaanhan siivilän läpi puristetusta kuivatusta ja loukutetusta jauhenlihasta saatii sitkeää jauhia rintakarvaproteeseihin ja taisi muutama niillä vähän restauroida harventunutta majavaansakin. Kimmoistuutensa ja helähdysherkkyytensä ansiosta kuivattu jauhenliha on todella mitä mainioin materiaali pikkkumusikanttien harrastuskäyttöön.
En syö lihaa mutta nimenomaan JAUHEN LIHALLE suositellaan ryöppäystä eli nopeaa keittämistä jauhen lihan sisältämien myrkyllisten aineiden poistamiseksi. Jauhen liha ei tosin ole tappavan myrkyllistä, vaan ainoastaan haitallista elimistölle.
Peseminen ei siis pelkästään riitä. Ryöppää!!
En pese jauhenlihaa, koska se on niin puhdasta jo sinällään. Se on mun suosikki ruoka-aines. Kuvottaa ajatellakin kaikenmaailman rustoisia keittolihoja jne, joita ennen wanhaan pakottivat koulussa nielemään. Karjalanpaistilihat valmispakkauksissa on myös huonoja useinkin. Läski ja rustot vievät ruokahalun, turha on edes laittaa ruokaa niiden pelossa. Mutta jauhenliha rulaa :)
Jauhenlihaa ei missään nimessä pidä pestä. Jauhenlihassa on paljon hyviä eteerisiä öljöjä, hievenaineita ja vitumineeja, jotka kaikki katoavat jos jauhenlihaa pesee.
- Jauhenlihan asiantuntija -
Ap tässä. Kiitos taas kakille vastauksista. Itken täällä kellarissa yksin kun muu perhe nukkuu. Koko eilinen päivä valmisteltiin jauhenlihaa ihana perheruokailuhetki. Aamulla otin jauhenlihan parvekkeelta, pesin eka fairillä, sitten laitoin koneeseen ja mankkeloin ja vielä ryöpätiin ja vielä kerran huuhtelu päälle,mulla oli kokoajan käsidesiä myös käsissä.
Voitteko kuvitella ruoka epäonistui, mä en kestä. Olen itkenyt koko yön kukaan feel me?ja se mun ukko ei tosiaan ollu menny biilteemaan vaan bilettämään kuten joku tiesi.
Mua viel pelottaa et se löytää jonkun eukon joka osaa tehä paremmin jauhenlihaa.
Vierailija kirjoitti:
Jauhettu jauhenliha on aina pestävä. Siihen on yleensä jäänyt makujäämiä ja se maistuu lihalle. Jauhamaton jauhenliha sensijaan onkin kinkkisempi juttu. Sitä kun ei voi pestä sisäpuolelta! Suositusten mukaan jauhamaton jauhenliha onkin paras jauhaa ensin ja sitten vasta pestä.
Tuo on aivan totta. Jauhemisen jälkeen jauhenlihaa ei pidä missään tapauksessa paistaa vaan keittää. Parhaiten maku lähtee keittämällä useaan kertaan ja heittämällä keitinvesi aina pois. Suolaa tai mautsepippuria ei myöskään suositella.
Pikku tipsi: jauhenlihaa ei tarvitse välttämättä pestä, riittää kun "suodatat" sen ranskanleivän läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tapaan ottaa jauhenlihat mukaan suihkuun. Laitan suihkun päälle, meen sikiöasentoon lattialle, hieron jauhenlihat ympäri mun kehoa ja itken samalla.
Tämä kikka on toiminut hyvin itsellä jo vuosia.
Pään eritteissä (kyynelet, sylki, räkä) on todettu olevan antibakteerisia aineita, joten se on varmaan tuo itkukäsittely, jonka vuoksi jauhenlihasi onkin sitten todella hygeenistä.
OLEN JÄRKYTTYNYT! Olette selkeästi sairaita jauhenkoskettelijoita, jotka yrittävät antaa oikeutusta tälle perverssille luonteenpiirteelle. Ei ole normaalia mennä jauhenlihan kansssa suihkuun saati hieroa sitä itseensä.
Teen kyllä viranomaisille ilmoituksen.
Nyt on ihan pakko kirjoittaa tänne.
Kuulin radiosta, että jengi pesee jauhelihaa.
Olin huuli pyöreenä, että näinkö ihmiset oikein tekee?
Tulin uteliaana nettiin ja täälläkin olen lukenut, että moni vannoo jauhelinhan pesuun.
No nyt tuossa juuri äsken aloin tekemään ruokaa jauhelihasta, siinä paketista jauhelihaa ottaessa tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta ajatus, että hei mäpä kokeilen tätä, kun en muuten usko.
Laitoin lihan siivilään ja hanan alle.
Huljuttelin ja ravistelin hyvän tovin lihaa siivilässä, koitin kuivata lihaa ravistelemalla ja valuttelemalla siivilää hanan vieressä, ennen pilkkumiin kaatamista.
Liha oli nyt pesty.
Jäljelle jäi harmahtava klöntti, joka valkoisen pilkkumin pohjalla valui veren ja veden sekoittamaa punaista nestettä. ( Veri oli yksi syy, miksi ihmiset halusivat lihaa pestä )
Hirveän näköinen lopputulos, laitoin mausteet ja koitin pyöritellä siitä löysästä harmaasta "liha" klöntistä jotain, mutta sehän melkein valui sormien välistä lattialle.
Siis kuka vit** pesee oikesti tuon lihan noin pilalle?
Aikaisemmin ajattelin, että tapoja on yhtä monia kuin ihmisiäkin, mutta nyt, jos kuulen jonkun pesevän jauhelihaa, pidän häntä tyhmänä.
-Aamen
Piti nauraa vedet silmissä näitä vastauksia. En ole koskaan nähnyt tuota jauhenia, tai miten se mahdetaankaan taivuttaa. Ehkä se on joku eläin kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Ja jauhenlihan pyykkikoneessa ollessa kuullostan sipulit valmiiksi.
Ei sipulia mitään kuullosteta, vaan kuulotetaan!
Ärsyttää,kun ei osata Suomen kieltä.
Minä ainakin kuulustelen aina sipulit ja vesi tulee silmiltä.
Et kai käytä liian rajuja otteita siinä kuulustelussa, kun pitää ihan itkeä. Varo, ettei sinusta valiteta EU:n vihannestenoikeusistuimeen (tulikohan oikein). Jauhenlihan käyttäjät voivat kyllä käyttää mummonlihaakin(mummonlihapullat), jos ei satu jauhenlihaa saamaan.
t.mummeli
Mummonliha on tosissaan hyvä korvike jauhenlihalle, varsinkin meillä päin on jauhea helpommin saatavilla! Mummonliha on sitten hyvä käyttää suihkussa ennen paloittelua, mieluiten ihan sillä nyrkkipyykillä minkä joku mainitsi
Vierailija kirjoitti:
Oliko tässä kysymys Pillun pesemisestä?
Eikös se nuolla?
Jonne luulee olevansa hauska, kun osaa tuhman sanan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ihan pakko kirjoittaa tänne.
Kuulin radiosta, että jengi pesee jauhelihaa.
Olin huuli pyöreenä, että näinkö ihmiset oikein tekee?
Tulin uteliaana nettiin ja täälläkin olen lukenut, että moni vannoo jauhelinhan pesuun.No nyt tuossa juuri äsken aloin tekemään ruokaa jauhelihasta, siinä paketista jauhelihaa ottaessa tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta ajatus, että hei mäpä kokeilen tätä, kun en muuten usko.
Laitoin lihan siivilään ja hanan alle.
Huljuttelin ja ravistelin hyvän tovin lihaa siivilässä, koitin kuivata lihaa ravistelemalla ja valuttelemalla siivilää hanan vieressä, ennen pilkkumiin kaatamista.Liha oli nyt pesty.
Jäljelle jäi harmahtava klöntti, joka valkoisen pilkkumin pohjalla valui veren ja veden sekoittamaa punaista nestettä. ( Veri oli yksi syy, miksi ihmiset halusivat lihaa pestä )
Hirveän näköinen lopputulos, laitoin mausteet ja koitin pyöritellä siitä löysästä harmaasta "liha" klöntistä jotain, mutta sehän melkein valui sormien välistä lattialle.Siis kuka vit** pesee oikesti tuon lihan noin pilalle?
Aikaisemmin ajattelin, että tapoja on yhtä monia kuin ihmisiäkin, mutta nyt, jos kuulen jonkun pesevän jauhelihaa, pidän häntä tyhmänä.-Aamen
Katso peiliin. Sinä tosiaan olet se tämän satojen viestien ketjun ainoa vit**, joka pesee jauhelihan noin pilalle. Onnitteluni.
Hei!
Älä välitä tästä viestittelystä/ v-tuilusta, näköjään monella on tarve nimettömänä ilkeillä tuntemattomille ihmisille. Minulle tuli paha olo, kun luin näitä viestejä.
Vastauksena kysymykseesi: jauhelihaa ei tarvitse huuhtoa, paistat vaan suoraan pannulla tai voihan sen uunipellillekin murentaa paistumaan. Maustat joko valmiilla jauhelihamausteella, jossa on yleensä suola mukana tai suolalla ja mausteilla, joista pidät. Oikein mukavaa joulun odotusta sinulle! :)
Ei tarvitse pestä eikä huuhdella, koska se on jo pesty ammoniakilla ennen pakkausta. Itse en osta enää jauhelihaa, koska se on täynnä kaikkea muuta kuin puhdasta värjäämätöntä lihaa.
Kysehän on nimenomaan maakunnallisista eroista. Varsinais-Suomessa aurinko paistaa aina ja järvivesi on sopivan viileää, mutta esimerkiksi Lapissa ja Kainuussa jauhenlihan käsittelyssä on jouduttu kautta aikain turvautumaan muihin kikkoihin. Lapissa on kulottamalla saatu aikaan ihan omanlaisensa jauhenliha-aromi, vaikka jauhenliha ei mikään kaamosaikojen herkku olekaan vaan enemmänkin keväisten hankikelien himottava hurmio.
Jauhenlihan kanssa tarjotaan usein sieniä. Kaupunkiolosuhteissa nykyisin pesusieni on helposti saatavilla oleva vaihtoehto yhdessä homeisen sädesienen kanssa, mutta maaseutuolosuhteissa tatit ovat se tavallisempi lisuke. Fileerattu, friteerattu ja flambeerattu tatti on oikein seisotettuna makoisa suupala ja sopii maultaan pehmeänä jauhenlihan kanssa samalle lautaselle.