Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3424)
Olen pellossa kasvanut, joten kertoisiko joku minulle, minkänäköinen tämä jauhi on elävänä ja kuinka sitä metsästetään? Vai onko se kala? Toki haluaisin jauhenlihasta tehdä jotain maittavaa ruokaa ja eritoten kokeilla tuota jauhenlihapesukonetta, kun teknisistä laitteista niin kovin tykkään. Voisiko tuota vähälle käytölle jäänyttä mehulinkoa käyttää jauhenlihan pesuun?
Joskus kun jääkaappiin on jäänyt vahingossa jauhelihaa ja pikkasen haiskahtaa niin pesen sen lämpimällä vedellä ennen valmistusta.
Sitten vaan paljon valkopippuria ja joku jauhelihapihvi ja pannuun ja eikun syömään.
Ei kemikaaleja, hyi. Erityisesti divetyoksidia pitää välttää jauhenlihan kanssa. Siksi minä olen lahjonut Itäkeskuksen uimahallin käyttöväen ja vien jauhenlihani sinne UV-valo- ja otsonointipuhdistukseen. Siellä on sen verran isot puhdistuslaitteet, että mahtuu kunnon satsi kerralla. Siinä kun pyörittää jonkun aikaa lihakönttiä, tulee kemikaalitonta ja puhdasta jauhenlihaa. Jos sen haluaa vielä maustaa, sen voi viedä höyrysaunaan saamaan lievää menttooliaromia, hyvä näin räkä tauti aikana.
Mitea ootte toimineet jauhenmaksan kanssa? Jauhenmaksapihvejä tehdessämä oon vaan tuulettanu maksan.
Rasvaa ei missään tapauksessa saa huuhdella viemäriin.
Astia alle ja biojätteisiin!
On viemärit lujilla ja sitten ihmetellään miksi viemärit tukossa.
Mankeloin aina jos teen pitsaa.
Minä jätin pesemisen noin 3 kk sitten. Siitä lähtien olen sprejannut valkaisuaineita koko jauhelihan päälle. Vähän maku on erilainen mutta ainakin bakteerit on veks. Suosittelen!
Paistettaessa tulee välillä huono olo (mahdollisesti jotain kaasuja?) mutta koen tämän kuitenkin pienemmäksi ongelmaksi kuin myrkkylihan syömisen.
Aloin vegaaniksi juuri jauhenlihan likaisuuden vuoksi. Seitania, tempehiä tai muita kasviproteiineja ei tarvitse pestä ollenkaan. Viimeinhin voin mökillä rentoutua, kun ei koko kesää odota likainen jauhenliha laiturilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä jätin pesemisen noin 3 kk sitten. Siitä lähtien olen sprejannut valkaisuaineita koko jauhelihan päälle. Vähän maku on erilainen mutta ainakin bakteerit on veks. Suosittelen!
Paistettaessa tulee välillä huono olo (mahdollisesti jotain kaasuja?) mutta koen tämän kuitenkin pienemmäksi ongelmaksi kuin myrkkylihan syömisen.
Sillit Bängillä on muuten tosi hyvä suihke pesu aine, jossa on kloriittea. Se on kyllä aika tujua, itsellä tulee kurkku kipu ja veet silmistä kun pesen sillä veeseetä, mutta uskoisin sen toimivan todella hyvin juurikin jauhenlihan desinfioimiseen. Ei kannata välittää noista kaasuista. Liesi tuuletin vaan täysille.
Tuo sprejaus voisikin olla kyllä hyvä keino. Ärsyttää, kun olisi kiire saada spaketit tulemaan ja siihen pesemiseen menee niin kauan aikaa. Jauhi on kuitenkin paljon edukkaampaa ja maistuu todella hyvin meidän prinsessalle ja pikkumiehelle. Isimieskin syö jauhea paljon mielummin kuin vaikkapa naudan sisä fileettä.
Itse desinfioin jauhellihani käsidesillä tai vastaavalla. En usko huuhtelun toimivuuteen.
Itse panen jauhenlihaa vanhaan villasukkaan ja pyöritän pääni päällä hurjasti veivaten.
Ei kandee käyttää uusii villiksi, jää jauhenliha mauttomaks.
Vierailija kirjoitti:
Aloin vegaaniksi juuri jauhenlihan likaisuuden vuoksi. Seitania, tempehiä tai muita kasviproteiineja ei tarvitse pestä ollenkaan. Viimeinhin voin mökillä rentoutua, kun ei koko kesää odota likainen jauhenliha laiturilla.
En kyllä lähtis tuohon pelkän jauhen vuoksi. Krillaaminen on kuitenkin koko kesän koho kohta, krillappa siinä sitten jotain seitania tai soijarouhetta, kun olisi saatavissa jauhea.
Mökillähän jauhenliha just toimii, koska sen voi vaan laittaa illalla katiskaan ja laskea sen mereen puhdistumaan. Itä Meri on sen verran hapokasta nyky aikana, että kaikki pagteerit kyllä kuolee. Hyvällä tuurilla voi saada sinne katiskaan vaikka ahventa tai haukin. Ne maistuvat krillattuna kera hyvää valkoviintä.
kaikki tuollainen vekaanihörhöily on aivan syvältä.
Minäkin lopetin koko jauhenlihan ostamisen, kun olin laiska pesemään. Yritin kuoria, mutta hidasta oli
en jaksa lukea kaikkia vastauksia, tässä miten itse pesen:
Kerään yleensä isomman satsin jauhelihaa, noin 20-30 kilon möykyn ennen kuin ryhdyn hommiin. Lammasvilla tai mikrokuitupesukintaat on paljon turvallisempia kuin sieni tai harja. Kintaat sitovat lian itseensä, kun vastaavasti harja ja sieni liuttaa likaa suurimmaksi osaksi edellään kun lihan pintaa vasten hierotaan. Kaksi ämpäriä. Eli toisessa on puhdasta vettä ja toisessa puhdasta vettä sekä shampoota. Kun olet pessyt osan lihasta, niin ensin huudot liat pois pelkkään veteen ja sitten kastat puhdasta shampoota kintaaseen toisesta ämpäistä. Lopulta huomaat kuinka huutomisvesi on täysin mustaa ja pesuainevesi kirkasta. Huuhtelen lihan letkulla lopuksi. Tämä helpottaa kuivausta, Painepesuri on loppuhuuhtelussa viho viimeinen väline, en suosittele. Kuivausta ei kannatta koskaan jättää tekemättä. Itse en käytä säämiskää tai silikonisia kuivauslastoja, parempi ostaa suuria mikrokuituliinoja tai vohvelikangaspyyhkeitä. Tälläiset imee itseensä vettä 7* oman painonsa, joten pyyhe pitää kerran vääntää kuivaksi per jauhelihakilo. - Toivottavasti ohjeesta oli jollekin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Mankeloin aina jos teen pitsaa.
Mulla ei oo mankelia niin on kaulilla kaulinu littanaksi. Sen jälkeen linkolla lingoaminen ja hyvää tulee.
Jos ketjun aloittaja on tosissaan, tuntuu todella pahalta että perusasiat ovat hukassa.
Omat lapseni ovat pian aikuisia ja toivon että opit elämän eri saroilta ovat menneet perille.
Lasten kasvatustyö on kovaa työtä. Toinen koulu peruskoulun rinnalla.
Itku tuli.. Ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos ketjun aloittaja on tosissaan, tuntuu todella pahalta että perusasiat ovat hukassa.
Omat lapseni ovat pian aikuisia ja toivon että opit elämän eri saroilta ovat menneet perille.
Itket kun toiset hulluttelee? Voi elämä :(
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmaan jonkin sortin depressio. Soita lääkärille aika.
Jauhenlihasta en osaa sanoa, mutta väliliha on syytä pestä ennen nauttimista