Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?

Vierailija
11.11.2015 |

Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?

Kommentit (3424)

Vierailija
341/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on pestävä ihan salmonellan ja muiden bakteerien takia astia ja pyykinpesukoneessa mutta ei missää nimessä pikaohjelmalla ei lähde rasva pois ja sitten vielä liotettava vedessä noin tunti ja kuivataan sitten se on valmis laitettavaksi ruuaksi.

Vierailija
342/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele kirjoittamaan thaimaahan, ei thaimaaseen👍🏽

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te jotka vältätte kloriitilla pesemistä, koska jauhenlihasta lähtee väri: mulla oli sama ongelma, mutta sitten eräänä päivänä mulla sattui olemaan ruskea hiusväri päässä jauhenlihaa pestessäni, ja keksin laittaa ylimääräisen värin pestyyn jauhenlihaan! Avot, upea väri ja makukin mielestäni parani. Lapset tosin oli jo tottuneet vaaleaan/läpikuultavaan jauhenlihaan ja suhtautuvat epäluuloisesti nyt kun se onkin ruskeaa.

Vierailija
344/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liutinpesuaine on todella hyvä, sillä irtoaa rasvat vaivattomasti...

Mikä on liutti? Kuulostaa joltakin kalalajilta.

Muuten olen sitä mieltä, että tämä vähärasvaisuushömpötys on mennyt liian pitkälle. Jauhesta saa mehevämpää, kun ei pese kaikkia rasvoja pois. Itse käytän aina pesujauhetta.

Vierailija
345/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että mua ottaa päähän tää suomen kielen raiskaaminen... uskokaa nyt, että se taipuu jauhi-jauhen-jauhta-jauhessa jne. Netistä kyllä löytyy taivutuskaavoja, jos olette epävarmoja.

Jauhihan on ikivanha balttilainen laina suomen kieleen. Täysin erimerkityksinen jauhe taas on sanana paljon uudempaa, todennäköisesti germaanista perua. Nykyään se harmittavasti näyttää yhä enenevässä määrin korvaavan jauhen varsinkin puhekielisessä ilmaisussa.

Vierailija
346/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes tiedä, mitä se on. Jauhenliha? Kananlihan tiedän ja monen muun eläimen lihan, mutta tuo eläin... Ilmeisesti oon nukkunu sillä tunnilla ku tuosta eläimestä kerrottiin 😳

No sehän  ei kai ole meidän syy, jos olet nukkunnut biolokian tunneilla. Ja jos olisit lukenut ketjun, olisi sulle jo selvinnyt perus tiedot jauhesta.

Mutta et taida olla edes yli oppilas, vaan niitä kuuluisia elämän koululaisia.

Kerrankin asijallinen ketju ruoka aineista ja jo joku tolvana tulee elvistelemään sillä, ettei ole oppinut perus koulussa perus asioita.

Vierailija
347/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis että mua ottaa päähän tää suomen kielen raiskaaminen... uskokaa nyt, että se taipuu jauhi-jauhen-jauhta-jauhessa jne. Netistä kyllä löytyy taivutuskaavoja, jos olette epävarmoja.

Jauhihan on ikivanha balttilainen laina suomen kieleen. Täysin erimerkityksinen jauhe taas on sanana paljon uudempaa, todennäköisesti germaanista perua. Nykyään se harmittavasti näyttää yhä enenevässä määrin korvaavan jauhen varsinkin puhekielisessä ilmaisussa.

Juuri näin. Jauhi on vanha suomalainen sana, jonka vartalossa on i:e-vaihtelu. I:e-vaihtelu on esim. sanoissa Suomi:Suome- tai vuori:vuore-. Uudemmissa lainasanoissa vaihtelua ei ole (esim. posti tai pankki).

Vierailija
348/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liutinpesuaine on todella hyvä, sillä irtoaa rasvat vaivattomasti...

Mikä on liutti? Kuulostaa joltakin kalalajilta.

Muuten olen sitä mieltä, että tämä vähärasvaisuushömpötys on mennyt liian pitkälle. Jauhesta saa mehevämpää, kun ei pese kaikkia rasvoja pois. Itse käytän aina pesujauhetta.

Liutti = ammennusastia, juoma-astia, lippo, lippi, liuttu.

Isoäitini ennenvanhaan tapasi lauleskella seuraavalaista kansanviisua:

"Kaikilla kaivoilla kiulu on,

mutta lähtehellä on liuttu.

Kaikilla piioilla pimppi on,

mutta Marketalla on ... eipäs sitte enää lauletakkaa"

Vierailija
349/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lueskellessani keskustelua, tuli mieleeni eräs minua askarruttanut asia:

Onko mummonliha pullat turvallisia syödä kypsentämättä? Ns. suoraan paketista.

Epäilyttää etenkin mummojen kasvatuksessa käytetyt lääkkeet ja rehun kemikaalit.

Kemikaalit keksittiin 1960-luvulla, eli jos on sitä ennen kasvanut mummo niin voi aika huoletta syödä kyllä. Lääkkeitäkin käytettiin aikaisemmin vähemmän. Tosin ne mitä käytetiin oli sitten tujua kamaa, kuten hotapulveria ja amfitamiinia ja talidomidia. 

Vierailija
350/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti. Ja jauhenlihan pyykkikoneessa ollessa kuullostan sipulit valmiiksi.

Ei sipulia mitään kuullosteta, vaan kuulotetaan!

Ärsyttää,kun ei osata Suomen kieltä.

Kas kun ei kuloteta. :D Yleensä sipuli kuullotetaan.

No ei todellakaan! Ärsyttää nää, ketkä on nukkunnu äidin kielen tunneilla. Kulotus kyllä pilaa sen sipulin, tulee liika karstaa ja garsinogeenejä, mutta kuulotus on hyvä.

Garsinogeeni aiheuttaa huomattavan terveysrisgin.

Vierailija
351/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei olla niin siivousintoisia, jos lapsi on kerennyt jauhelihalla leikkiä ja lätäkössä sitä pyöritellyt niin sitten höyrymopilla vähän pyyhkäistään.

Vierailija
352/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin jauhenliha pitää pestä.

Minä olen pessyt aina isomman satsin kerralla. Pesu suoritetaan autopesulassa. Jauhenliha kattotelineille kiinni ja eikun pesuun. Shellin pehmoharjapesu on todettu parhaaksi. Joskus kokeilin harjatonta pesua, mutta lihaan jäi kummallinen sivumaku.

Vierailija
353/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tietysti periaatteessa oikeassa, mutta kieli muuttuu, ei voi mitään.

Osasyynä on se, että kieleen on alkanut tulla e-loppuisia vierassanoja, joita ei enää taivuteta veneen tai tapaan: esim. live, ja sitten limetin korvannut lime. Nykyään tuntuu ihan luontevalta tarjota jauhea limen kera (tai, mikä särkee korvia vielä enemmän, jauhea kera limen). -Varmaan kohta se syksyinen riistaeläinkin on hirve, vaikka siitä tällainen kieli-ihminen vetääkin hernen nenäänsä.

Sitten toinen syy se, että jauhikanta romahti joskus 1920-luvulla niin, ettei välttämättä edes isovanhemmillamme ole enää käytännön kokemusta jauhesta. Kun ei taloudessa jauhta enää käsitelty, ei nuorempi polvi opppinut sanaakaan. Kun jauhikanta alkoi elpyä ensin Baltiassa ja sitten taas meilläkin, siitä tuli ensin samanlainen erikoisuus kuin tuo (hiivatin) lime, joka sitten arkipäiväistyi niin että kumpaakin saa nykyään joka Valintatalosta ja Siwasta. Ja kun sitä myytiin jauhenlihana niin lime-taivutusmallin mukaan luultiin, että eläin on jauhe, vaikka jauhihan se oikeasti olisi. 

Minä kyllä aion elämäni loppuun asti sanoa jauhi, vaikka siitä pilkattaisiinkin ja vaikka Kielitoimisto jauhe-muodon hyväksyisi, kuten täällä jo uumoiltiinkin.

Vierailija
354/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rasva pitää ottaa pannusta pois paperilla ja sen jälkeen peset normaalisti pannusi. ei rasvaa viemäriin!!

Jauhen lihan rasva kuuluu kuitenkin ensi sijaisesti viemänriin. Siellä se tuottaa antti-ogsitanttoja, ja viemöri puhistuu kovettuneista, kalkeutuneista ja muiden eläimien rasvoista. Kyllähän tämäkin kerrottiin kansanlaisten elämän-koulussakin. Että ei enään kannata siitä huolistua.

Vierailija
355/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä. Kysyjä tarkoitti JAUHELIHAA! Ja ei JAUHELIHAA tarvitse pestä!!! Ja se rasva on vain tervellistä kun siinä on kaloria. Mutta voi olla että se sika on syönyt antipiootteja. Antipiootit on tauteja vastaan. Siksi aina ennen jauhelihan käsittelyä sylkäisen siihen muutaman kerran. Syljessä on bakteereja ja antipiootit tuhoaa ne bakteerit ja samalla itsensä. Sen jälkeen JAUHELIHA on vapaa bakteereista ja antipiooteista. Kypsennyksen aikana molemmat häviävät lopullisesti. Tiesittekö että myrkky on bakteerien ulostetta!!

Siksi niitä ei saa päästää kasvamaan niin vanhoiksi että ne ulostaa!! Antipiootit on siksi hyvä asia mutta ei ihmiselle.

Vierailija
356/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele kirjoittamaan thaimaahan, ei thaimaaseen👍🏽

Astianpesukoneehen, ei astianpesukoneeseen.

Vierailija
357/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaupoissa jauhelihaa, jossa olisi jauhenlihaa?

Vierailija
358/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kyllä vähän ajatella!! Tiedätkö missä olosuhteissa jauheita kasvatetaan ja miten ne teurastetaan??? Jauhet tapetaan potkimalla niitä rautasaappaalla ensin munille ja sitten päähän. Jauhet eivät todellakaan saa mitään mahdollisuutta elää lajityypillistä elämää, vaan niiden lyhyt elämä on täynnä kärsimystä!

Pitäisi kieltää kokonaan jauhenkasvatus ja sen lihan myynti.

Vierailija
359/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ismo lukin seikkailut #1:

en pese

Vierailija
360/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonko mä käsittänyt jotain väärin??? Eikö kukaan muu käytä jauhesammutinta???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi