toimentulotuessa veronpalautukset huomioidaan, mutta mätkyjä ei - käsittämätöntä!
Siis voiko tämä olla edes laillista? Saamme toimeentulotukea. Mieheni saa joulukuussa mätkyjä ja minä veronpalautuksia. Tuloihin huomioidaan omat palautukseni, mutta mieheni mätkyjä ei huomioida. Miten voimme selviytyä mätkyjen maksamisesta? Kaiken lisäksi joulu tulossa ja lapsillekin pitäisi jotain ostaa :/
Kommentit (69)
Ei tuossa ole tehty mitään väärin, joten valittaminen päätöksestä on turhaa. Puolisoiden veronpalautuksia/mätkyjä voi kompensoida toinen toiselle, mutta se tulee laittaa jo veroehdotukseen ja tehdä verottajan kautta eikä sossun.
Voitte toki varata omalta sossulta ajan ja käydä keskustelemassa tilanteestanne. Jos olette lapsiperhe, niin on mahdollisuus hyvin harkinnanvaraisiin tukiin (täydentävää ja ennaltaehkäisevää) joilla voidaan jättää esim osa veronpalautuksesta huomioimatta.
T. Sossu
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisikin niin et sinäKÄÄN voi tietää mikä taloudellinen tilanne sulla on ensi vuoden joulukuussa.
Mitäs jos olet suunnitellut ""säästäväsi"" ja maksanut liikaa veroja että saat jouluksi palautusta ja ensi vuonna oletkin sossun luukulla syystä tai toisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdat nyt että tämän vuoden palautukset on 2013 liikaa maksettuja veroja... eli vaikka kuinka koittais suunnitella veroja niin ei kellään meistä ole kristallipalloa ja tiedä mitä tapahtuu 2 vuoden päästä....
Sama juttu mätkyjen kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alan ymmärtämään, miksi sssu toimii kuten toimii. Mutta tuota teidän pahuutta ja epäempatiaa on vaikea ymmärtää, varsinkin kun perheemme tilanne on mikä on, emmekä ole tätä tilanneet tai suunnitelleet. Aloin itkemään, koska joku kysyi miksi elämme. Mikäli yritit saada mieleni pahoittumaan niin kyllä - onnistuit siinä täydellisesti. Ajattelepa mitä kommenttisi voi aiheuttaa sellaisessa perheenäidissä, jonka elämä on oikeasti sirpaleina... Hetki pitäsi miettiä, ennen kuin alkaa suoltamaan tänne kaikkea paskaa!
Tuo 'miksi elätte' kommentti on kyllä täysin asiaton ja typerä. Mutta älä nyt sen takia itke.
Minä ainakin ymmärrän sen, että elämässä voi tulla yllättäviä tilanteita kuten työttömyyttä tai sairautta. Mutta yhäkään en ymmärrä, että miten mätkyt voi tulla yllätyksenä kenellekään. Jos jää työttömäksi kesken vuotta, niin todennäköisesti saa palautuksia aika lailla. Tai jos on töissä, niin silloin pitäisi oikeasti vaivautua laskemaan tulot ja miettimään veroprosentti, eikä vaan toimittaa verokorttia työnantajalle. Tai jos saa vaikka palkankorotuksen, niin tottakai silloin kannattaa nostaa veroprosenttiakin.
Ne on viime vuodelta eli vuodelta 2014, ei 2013.
Jos olet suunnitellut hoitavasi koko joulun veronpalautuksilla ja sitten homma ei menekään kuten toivoit, niin onhan se harmillista. Fakta on silti se, että joulu tulee joka vuosi samaan aikaan, se ei ole yllätys kenellekään. Ja elämässä ei aina kaikki mene kuten oli suunnitellut. Nyt teille sitten tulee köyhempi joulu, mutta se ei kenenkään maailmaa kaada. Olette ensi vuonna fiksumpia ja ostelette pieniä lahjoja lapsille pitkin vuotta.
Kuinka sitten selviätte tästä joulusta? Ehdotan että teet lanttu- ja porkkanalaatikon itse. Tulee halvemmaksi kuin valmiiden osto. Lisäksi perunoita ja vaikka karjalanpaisti. Jouluista on, mutta karjalanpaistilihat maksaa vähemmän kuin kokonainen kinkku. Tee piparitaikina ja paistatte yhdessä aattona pipareita. Tulee taloon joulun tuoksu ja saatte makeaa herkkua moneksi päiväksi. Riisihiutaleetkaan eivät kamalan kalliita ole.
Joululahjoja lapsille saattaa saada esim seurakunnalta. Ota selvää. Ehkä teilläkin on edes yksi sukulainen, joka on lapsianne muutenkin jouluna muistanut? Itse voisit käydä katsomassa kirpputoreilta jotkut muutaman euron lahjat lapsillesi.
Lapsesi toki ansaitsevat onnea, mutta kannattaa muistaa, ettei onni riipu yltäkylläisestä joulupöydästä ja isosta lahjaröykkiöstä kuusen alla. Lastesi onni ei myöskään siihen kaadu, jos yhden joulun joutuu "köyhäilemään".
Jouluun on vielä yli kuukausi aikaa, joten nyt vaan mietintämyssy päähän ja laskin kouraan. Tehkää ajoissa suunnitelmat mitä voitte hankkia ja mitä ette. Kaikki mahdollinen ylimääräinen onkin sitten vain plussaa!
Tärkeintä on iloinen joulumieli, joten päättäkää että siitä te vanhemmat pidätte huolen. Se on sitäpaitsi täysin ilmaista!
Vierailija kirjoitti:
Mätkyt on itse aiheutettu.
Sossu painostaa mätkyjen ottamiseen. Ei ne hyväsy opintotuestakaan maksettavia veroja, vaan kattovat bruton tulona. Sit kun saa palautusta, ni sossu kattoo toisen kerran tulona ne veronpalutukset. Et kannattaa mennä kesätöihin :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mätkyt huomioitaisiin niin, että sossu maksaisi enemmän toimeentulotukea, niin mitäpä luulet, että tapahtuisi? Kuinka moni maksaisi liian vähän veroja, että saisi mätkyjä, kun sossu kivasti niitä sitten kompensoisi...
nyt en ihan ymmärrä logiikkaasi. Voitko hieman avata? Kai ymmärrät, että itse saan veronpalautuksia, koska olen maksanut liian paljon veroja..
Miksi ensinnäkin olette maksaneet veroja liian vähän tai liian paljon? Oletko kuullut verosuunnittelusta eli siitä, että osaa mitoittaa palautukset/mätkyt lähelle nollaa? Mätkyt on ihan itse aiheutettu, enkä ymmärrä, että miksi sossun niitä pitäisi alkaa kompensoimaan.
Miksi sitten katsotaan, että palautus on tuloa jos mätkyjä ei lasketa menoksi? Verot voi heittää miljoonasta eri asiasta. Kaikilla ei ole nii selviä tuloja että suunnitelu olisi helppoa.
Palautus katsotaan tuloksi siksi, että toimeentulotuen tarkoitus on kattaa vain ja ainoastaan minimitoimeentulo. Sen avulla ei ole tarkoitus ns. "rikastua".
Mätkyjä taas ei katsota menoiksi siksi, ettei toimeentulotukea ole tarkoitus käyttää velkojen maksuun. Ja mätkythän ovat velkaa valtiolle. Kun olet maksanut liian vähän veroja, on valtio lainannut sinulle rahaa. Ja kun tulee mätkyt, on velan takaisin maksun aika koittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mätkyt huomioitaisiin niin, että sossu maksaisi enemmän toimeentulotukea, niin mitäpä luulet, että tapahtuisi? Kuinka moni maksaisi liian vähän veroja, että saisi mätkyjä, kun sossu kivasti niitä sitten kompensoisi...
nyt en ihan ymmärrä logiikkaasi. Voitko hieman avata? Kai ymmärrät, että itse saan veronpalautuksia, koska olen maksanut liian paljon veroja..
Miksi ensinnäkin olette maksaneet veroja liian vähän tai liian paljon? Oletko kuullut verosuunnittelusta eli siitä, että osaa mitoittaa palautukset/mätkyt lähelle nollaa? Mätkyt on ihan itse aiheutettu, enkä ymmärrä, että miksi sossun niitä pitäisi alkaa kompensoimaan.
Miksi sitten katsotaan, että palautus on tuloa jos mätkyjä ei lasketa menoksi? Verot voi heittää miljoonasta eri asiasta. Kaikilla ei ole nii selviä tuloja että suunnitelu olisi helppoa.
Palautus katsotaan tuloksi siksi, että toimeentulotuen tarkoitus on kattaa vain ja ainoastaan minimitoimeentulo. Sen avulla ei ole tarkoitus ns. "rikastua".
Mätkyjä taas ei katsota menoiksi siksi, ettei toimeentulotukea ole tarkoitus käyttää velkojen maksuun. Ja mätkythän ovat velkaa valtiolle. Kun olet maksanut liian vähän veroja, on valtio lainannut sinulle rahaa. Ja kun tulee mätkyt, on velan takaisin maksun aika koittanut.
Mutta koska sossun asiakasa on maksanut vähemmän veroa, hän saa enemmän muita tukia ja vähemmän toimeentulotukea. Eli tavallaan lainaa valtiolta rahaa elämiseen jonka sossu muuten kustantaisi. Ainakin pitkäaikaisilla toimeentulotuen asiakkailla (esim. minä joka teen 8h/pvä töitä mutta silti rahat ei riitä elämiseen vaan saan loput sossusta) täytyisi katsoa kokonaistilannetta tarkemmin ettei näin kävisi.
No tottakai se on noin!
Lisäverot (mätkyt) johtuu siitä että olet edellisenä vuonna maksanut veroa vähemmän kuin sinun olis pitänyt - eli, olet saanut "käteen" enemmän kuin sinun olisi pitänyt.
Jos lisäverot huomioitaisiin toimeentulotuessa niin silloinhan kaikki sen varassa elävät tekisivät hirveät mätkyt joka vuosi jotka sitten huomioitaisiin toimeentulotuessa ja täten "tienaisivat" tällä käytänöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mätkyt on itse aiheutettu.
Sossu painostaa mätkyjen ottamiseen. Ei ne hyväsy opintotuestakaan maksettavia veroja, vaan kattovat bruton tulona. Sit kun saa palautusta, ni sossu kattoo toisen kerran tulona ne veronpalutukset. Et kannattaa mennä kesätöihin :(
Tottakai kannattaa mennä kesätöihin mutta kannataa myös laskea veroprosentti oikein!
Vierailija kirjoitti:
Siis voiko tämä olla edes laillista? Saamme toimeentulotukea. Mieheni saa joulukuussa mätkyjä ja minä veronpalautuksia. Tuloihin huomioidaan omat palautukseni, mutta mieheni mätkyjä ei huomioida. Miten voimme selviytyä mätkyjen maksamisesta? Kaiken lisäksi joulu tulossa ja lapsillekin pitäisi jotain ostaa :/
En lukenut koko keskustelua, mutta pyytäkää diakonilta apua lasten joululahjoihin! Itse sain lahjakortteja ruokakauppaan ja lapselle saan hakea joululahjan sieltä. Rahaa eivät voi antaa. Tsemppiä
Mätkyihin voi yleensä tehdä maksusuunnitelman.