Jos laitatte meille köyhille jouluna jonkun paketin, muistakaa tämä.
Myös meidän lapsemme haluavat muotileleuja mm minecraft legoja, tabletteja yms ei mitään suklaata ja villasukkia. Kiitos.
Kommentit (223)
Tarkoitin siis sitä, että monillakin on leluvuoria ja sitten ei osata leikkiä kun ei pysty keskittymään...liikaa vaihtoehtoja. Ihan kuin kaupassa kymmenen metrin leipähyllyn edessä, eikä keksi mitä leipää haluaisi syödä.
Mua vaan esim. tässä Joulupuu-keräyksessä tökkii se, että sitä markkinoidaan tyyliin anna lahja lapselle joka ei muuten välttämättä saa yhtään lahjaa, kun totuus kuitenkin on, että ei läheskään kaikki niistä sossun asiakas -perheistä ole köyhää nähnytkään ja saattaa saada vaikka 15 pakettia perheeltä ja suvultaan.
Näitä pitäis vähän paremmin valvoa et ne lahjotukset tosiaan menee niille huonompi osaisille, eikä ihan kelle sattuu, ja siksi mua ei huvita laittaa enää rahaa näihin lahjoihin vaan laitan tuolta komerosta meillä käyttämättä jääneitä viime vuotisia lahjoja tyyliin (uusia/avaamattomia) palapelejä, kirjoja ja DVD:itä tähän Joulupuuhun - voi olla paskoja lahjoja, mutta pääsenpähän niistä eroon (ja se on mun ainut motivaatio lahjottaa enää näihin ker(j)äyksiin).
Tabletti? Juu, ootte näemmä samaa kastia mamujen kanssa, ehkä jopa vaativampia. Muilta vaaditaan ilmaiseksi hienouksia ja perus juttuihin ei olla tyytyväisiä..
Antakaa vain vaikka villasukkia, kunhan ovat ehjiä ja puhtaita. Likaisten ja rikkinäisten tavaroiden antaminen on ihmisarvon loukkaamista
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju paljastaa hyvin miksi köyhät ovat köyhiä ja köyhinä myös pysyvät. Koskee myös heidän lapsiaan eli köyhyyden periytymistä. Ymmärrys taloudesta ja rahasta on silkka nolla. Valitettavasti.
Osui ja upposi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju paljastaa hyvin miksi köyhät ovat köyhiä ja köyhinä myös pysyvät. Koskee myös heidän lapsiaan eli köyhyyden periytymistä. Ymmärrys taloudesta ja rahasta on silkka nolla. Valitettavasti.
Tämän takia en ymmärrä miksi ei peruskoulussa käydä läpi taloustieteen perusteita.
Matematiikka voisi keskittyä esim. korkolaskuihin jne.
Mä en keksi tuolle muuta syytä kuin sen, että köyhät halutaankin pitää köyhinä. Esim. ruotsissa huomattavasti suurempi osa kansasta omistaa osakkeita, suomessa ei kai uskalleta, tai jotain, koska osakemarkkinoista ei ymmärretä mitään.
Osakkeet, korot, talouden toiminta jne. pitäisi olla perusopetuksessa ihan kaikille. Jokaisen pitää ymmärtää miten talous toimii, mihin verot menevät, miten lasketaan sen pikavipin todellinen korko jne. Ihan jokaisen, ei vain hyväosaisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös meidän lapsemme haluavat muotileleuja mm minecraft legoja, tabletteja yms ei mitään suklaata ja villasukkia. Kiitos.
Minusta tämä on aivan asiallinen toive.
Itse ainakin ostan lahjoitettavatkin lahjat sillä ajatuksella, että niiden olisi tarkoitus ilahduttaa lahjansaajaa. Harvoinpa lapset ilahtuvat villasukista ja markettisuklaasta. He haluavat samoja leluja kuin kavereillaankin on.
Uskoisin, että perusperheen lapset ilahtuvat tutuilta ja sukulaisilta, miksei vierailtakin, saaduista villasukka-suklaa-paketeista. Mutta kun on ajatus, että köyhätkin saavat jotain jouluna, se voi olla jopa alentava kokemus: eikö nytkään pääse samalle viivalle muiden lasten kanssa lahjatoiveissaan, vaan kokee olevansa lantuvasti vähempiarvoinen. Köyhät lapset eivät aina saa niitä minekraftejaan tai muita muotilelujaan oikein mistään, edes kerran vuodessa yhtä ainoaa.
Itse olen köyhästä perheestä, lapsena sain yh-äidiltäni esim yöpaidan ja jonkun barbien mihin oli varmasti säästetty kauan ja mummolta villasukat ja kummilta värikynät tms, tyytyväinen olin. Nyt olen aikuinen ja lapseni saavat enemmän lahjoja kuin itse sain. Tärkein "lahja" äidiltäni oli nimitäin se että aina muistutti miten tärkeää on opiskella ja ola ahkera ja tehdä töitä ja menestyä elämässä. Saman opetan omille lapsilleni. Ok, saavat esim pleikka nelosen yhteiseksi, vanhin tytär uuden iPhonen ja muitakin kalliimpia lahjoja mutta ne eivät ole itsestäänselviä. Kenenkään vieraan lahjaan en satasia, edes useita kymppejä laita vaan aion laittaa leffaliput ja suihkugeelin jouluavun kautta yhden perheen kaikille kolmelle lapselle jotka ovat 11 - 17-vuotiaita. Jos lahja ei miellytä niin sen voi laittaa eteenpäin.
Ketjussa nousee todella usein esiin lause "köyhän perheen lapsi haluaisi samaa kuin varakkaampienkin perheiden lapset" ja sen lauseen perusteella tyrmätään ajatukset vaikkapa näistä villasukka+suklaapaketista.
On outo ajatus lähteä siitä liikkeelle, että lapsilla olisi absoluuttinen tasa-arvo ylellisyyksien suhteen. Perustarpeet on turvattava, eli asunto, ravinto, vesi, vuodenajan mukaiset vaatteet, turvallinen koti, kehitykselle tarpeellisia virikkeitä ja koulutus, mutta kaikki muu tuon jälkeen on "ylimääräistä".
Näitähän voi jokainen aikuinen miettiä lapsia hankkiessaan, että mikä on sitä tärkeintä. Jos haluaa lapselleen mahdollisimman paljon sitä "ylimääräistä", niin silloin voinee ajatella, että ehkä lapsiluku kannattanee jättää yhteen lapseen. Silloin on niihin ylimääräisyyksiin paremmin varaa vaikka tulisikin työttömyyttä tai muuta iskua talouteen.
Minecraft-legot ja muut hittilelut eivät ole lapselle niitä välttämättömyyksiä, vaikka niitä kovasti toivoisikin. Pettymystä voi toki tulla kun niitä ei saakkaan, mutta niitä pettymyksiäkin on lapsuudessa tultava eikä lapsi niistä saa vakavaa vauriota.
Kun on raitis joulu, jossa tunnelma on hyvä ja rauhallinen, niin se on lapsen kehityksen kannalta tärkeämpää kuin se, mitä niistä paketeista paljastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on aivan asiallinen toive.
Itse ainakin ostan lahjoitettavatkin lahjat sillä ajatuksella, että niiden olisi tarkoitus ilahduttaa lahjansaajaa. Harvoinpa lapset ilahtuvat villasukista ja markettisuklaasta. He haluavat samoja leluja kuin kavereillaankin on.
Uskoisin, että perusperheen lapset ilahtuvat tutuilta ja sukulaisilta, miksei vierailtakin, saaduista villasukka-suklaa-paketeista. Mutta kun on ajatus, että köyhätkin saavat jotain jouluna, se voi olla jopa alentava kokemus: eikö nytkään pääse samalle viivalle muiden lasten kanssa lahjatoiveissaan, vaan kokee olevansa lantuvasti vähempiarvoinen. Köyhät lapset eivät aina saa niitä minekraftejaan tai muita muotilelujaan oikein mistään, edes kerran vuodessa yhtä ainoaa.
Mä olen miettinyt, että jos tällainen lapsi saa jostain Jouluapua-ryhmästä noin 20-30 € arvoisen joululahjan eli vaikkapa minecraftin pienen ukkelin tai luolan, niin oikeastiko hän on siitä ilahtunut, kun joulun jälkeen luokkakaveri kertoo saaneensa niitä noin sadan euron minecraf -pakkauksia kolme? Vai ilahtuuko hän vasta sitten, jos saa itsekin noin sadan euron arvoisen minecraft-paukkauksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia en ymmärrä miksi ei peruskoulussa käydä läpi taloustieteen perusteita.
Mä en keksi tuolle muuta syytä kuin sen, että köyhät halutaankin pitää köyhinä. Esim. ruotsissa huomattavasti suurempi osa kansasta omistaa osakkeita, suomessa ei kai uskalleta, tai jotain, koska osakemarkkinoista ei ymmärretä mitään.
Osakkeet, korot, talouden toiminta jne. pitäisi olla perusopetuksessa ihan kaikille. Jokaisen pitää ymmärtää miten talous toimii, mihin verot menevät, miten lasketaan sen pikavipin todellinen korko jne. Ihan jokaisen, ei vain hyväosaisten.
Köyhät ei jaksa eikä viitsi keskittyä mihinkään talousjuttuihin, ei koulussa eikä kotona. Heille opetetaan jo kotona, että kapitalisti on sika ja raha tulee seinästä tai yhteiskunnalta, eikä sen eteen missään nimessä pidä itse tehdä mitään.
Että köyhän pitäisi saada samat asiat kuin rikkaan? Itse olen kai keskituloinen ja olisin halunnut ostaa uuden Volvon mutta varaa oli ostaa vain vuosimallia 2009 oleva. Olisiko jonkun parempituloisen kuulunut ostaa se minulle koska haluan? Missä raja menee? Vai pitäisikö minun vain tehdä ylitöitä ja jättää pari ravintolareissua tai vaikka talven etelänmatka väliin ja säästää siihen autoon minkä haluan?
Viimevuonna vein lahjan facebookin jouluapua-ryhmän kautta samassa kaupungissa asuvan perheen lapselle, dubloja pyydettiin ja ostinkin noin 25 euroa maksavan paketin. Viedessäni sitä perheen äiti tuli pihaan vastaan ja poltti tupakkaa. Tuli mieleen että muutaman tupakka-askin hinnalla olisi saanut jo sen legolaatiko mutta "köyhänä" se oli oikeus saada ihan vieraalta ihmiseltä. Miksi minun keskituloisen työssäkäyvän pitää tehdä vielä enemmän töitäja tinkia esim harrastuksistani jotta saan jotain mitä haluan mutta köyhän ei? Eli missä se raja menee?
Vierailija kirjoitti:
Olen myös kuullut miten nämä lahjoituspaikkojen avustushenkilökuntaan kuuluvat ottavat parhaimmat lahjat päältä omille lapsilleen.
Näin todellakin tapahtuu, olen myös kuullut. Isoäiti tuo kaiken parhaan lapsensa perheille, joilla on kyllä omaakin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ei jaksa eikä viitsi keskittyä mihinkään talousjuttuihin, ei koulussa eikä kotona. Heille opetetaan jo kotona, että kapitalisti on sika ja raha tulee seinästä tai yhteiskunnalta, eikä sen eteen missään nimessä pidä itse tehdä mitään.
Kylläpäs viitsii, eikö perusasiat opita silloin kuin ostetaan jotain omillaan. Raha tuottaa korkoa, tajuaahan tuon.
Jouluavustus, en vaan jaksaisikaan kun joku kiittelisi hyvä joulumieli -keräyksestä jos laitan sinne.
Näin itsekkin köyhänä perheellisenä ajattelen, että jos ostan lahjan ostan jotain hyödyllistä. Ja myös itse toivon hyödyllistä lahjaksi lapselleni, oli antaja sitten lapsen mummu tai tuntematon. Hän saa elämänsä aikana kyllä niitä trendileluja, mutta sitten kun on rahaa ylimääräseen. Perustarpeiden tyydytys on ne mitä lapsi kaipaa ja arvostaa. Rakkaus, turvallisuus, hygieenia ja ruoka taitaa olla pitkälle riittäviä. Sitten voidaan miettiä niitä urheiluvälineitä ja muita harrastusjuttuja ja vasta tämän jälkeen puhutaan niistä legoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä itkisin onnenkyyneleitä, jos saisin joululahjaksi villasukat lapselle ja itselleni... Mitään muovikrääsää tai pehmoja ei tarvita, kunhan olisi lämmin.
Huomasin, että olen tosi klishee av-reppana; yh, eläkkeellä, köyhä ja kipeäkin niin, etten enää kykene itse neulomaan..
Joulun jälkeen kirpputorit pursuavat eurolla näitä jouluna lahjaksi saatuja villasukkia. Voit antaa osoitteen, minullakin on niitä iso roskasäkillinen vaatehuoneessa ja olen miettinyt, että mitä ihmettä niillä teen.
Kun sattuu tutuissa olemaan paljon naisia, jotka tykkää kutoa sukkia. Yhdet sukat illassa, mutta kun niitä ei oma perhe ehdi käyttää. Sitten niitä tulee joka puolelta lahjaksi. Ja vaikka käytän itse villasukkia talvella paljon, en silti saa montaa sukkaparia millään kulumaan talven aikana.
Oi! Mahtava vinkki! Olen myös harmitellut, että mistähän saisin villasukat itselleni, kun olen liian laiska neulomaan itse. Voisin ostaa myös parin lähetettäväksi yhdelle vangille, jolle kirjoittelen. En tiedä menisikö sukat perille hänelle, joten en todellakaan jaksaisi käyttää hitokseen aikaa sukkien neulomiseen.
Taas on kohta joulu, ja toivon, että ketjun aloittajan toivetta kuullaan! Meillä oli muutama vuosi sitten kuolemantapauksen vuoksi todella tiukkaa, ja silloin saimme näitä "hyväntekeväisyyspaketteja". Niissä oli tosiaankin nuo villasukat ynnä hiusharja, hammastahnaa sekä suihkusaippuaa! Lapset alkoivat itkeä, kun paketteja oli kyllä kuusi kummallekin, mutta sisältö siis tätä tasoa. Vanhempi nyyhkytti vielä nukkumaan mennessä, että haisemmeko me pahalle kun saatiin saippuaa lahjaksi... Seuraavana jouluna olimme onneksi päässeet taas jaloilemme, mutta tuosta aatosta lähtien meillä on joka vuosi käyty keskustelua hyväntekeväisyyteen annettavista lahjoista, ja meiltä lähtee sinne kyllä kunnon tavaraa tai rahaa. Hammastahnaa meiltä ei kukaan saa.
Meillä taas on niin paljon tavaraa jo ennestään, ettei kukaan toivo mitään. Js eiköhän sitä roinaa muillakin ole.