Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka nykyään voi olla ihmisiä, jotka eivät osaa kymmensormijärjestelmää?

Vierailija
10.11.2015 |

Minä olen 40 ja jo meille se oli koulussa pakollisena. Sitä ei tosin opeteltu tietokoneella vaan mekaanisilla kirjoituskoneilla.

Hämmästyttää nähdä, että yllättävän monet minua nuoremmat eivät osaa sitä vieläkään. Onko tämäkin koululaitoksen rappioitumisen syy? Eikö siellä vaadita enää mitään?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kännykkä aukeaa kahdella eri sormella!

Vierailija
42/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan työkseni (toimittaja) enkä osaa kymmensormijärjestelmää. Ihan näppärästi käy näinkin. En kyllä todellakaan olisi valinnut yläasteella mitään konekirjoitusta, jos sen takia olisi valinnainen kieli pitänyt jättää,pois! Paljon enemmän siitä kielestä on ollut hyötyä.

Hups, söhräsin nelisormijärjestelmälläni ylimääräisen pilkun  tuohon kommenttiin! No, tekevälle sattuu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syntynyt -75, eli täytin tänä vuonna 40, ja meillä oli valinnaisena konekirjoitus. Mulla oli, monella muulla ei ollut. Varmaan aika turha taito nykyisin, kun paljon kirjoitetaan mobiilivekottimilla

Samaa vuosimallia ja jo 10-sormijärjestelmän osaaminen on helpottanut huomattavasti opiskeluja, lisäksi selkäytimeen taotut asiakirjakaavat ovat useasti helpottaneet elämää.

Nykyisenä aikana luulisi kirjoittamisen osaamisen olevan jo pakollista tulevia opiskeluja varten.

Vierailija
44/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valinnaisena oli ja mua ainakin helpotti nuorena opiskeluissa sekä nyt vanhana opiskellessa, että voin kirjoittaa ja miettiä tekstiä samaan aikaan, ei ahdista pitkienkään tekstien kirjoittaminen kuten välillä nuorempia.

Kirjoitusvirheet huomaa ilman katsomattakin ja ihanan helppoa korjata tietokoneilla kirjoituskoneisiin verrattuna. Tosin helppous on vaikuttanut huolellisuuteen.

Vierailija
45/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap, kaikki eivät valinneet yläasteella kaupallisia aineita. Ei todellakaan ole 10- sormijärjestelmän opettteleminen pakollista.  Itse  kävin yläasteeni 80-luvun puolivälissä.

Että siinäs ihmettelet rauhassa. Pienet on sun ympyrät.

Vierailija
46/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa, enkä ole mikään supernopea kirjoittaja, mutta perussurffailuun ihan tarpeeksi hyvä. Olen 27-vuotias ja meillä yläasteella oli joku nörttikurssi, jossa harjoiteltiin samalla 10-sormijärjestelmä. Ei sitä ottanut muut, kuin manga- ja animefanit, jotka käytti muutenkin tietokonetta todella aktiivisesti.

Mun mies on 47, ja hän käyttää 2-sormijärjestelmää, se ärsyttää vierestä katsoessa :D

Vierailija
47/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 48, meillä, oli konekirjoitus valinnaisaineena, mä olin ainoa, joka olisin sen ottanut.

Vierailija
48/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatkohan nyt oikein? Minä olen 50, ja minun aikanani konekirjoitus oli valinnaisaineena, ei pakollisena.

Samoin, olen 46v. Valinnaisena oli konekirjoitus, enkä sitä ottanut. Eipä silloin osannut kuvitellakaan että sitä tarvitsisi.

Vierailija
49/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lukihäiriö, enkä koskaan ole oppinut kirjoittamaan koneella.

Joskin tietokoneella teen töitä kaiket päivät, mutta en joudu kirjoittamaan paljoakaan.

Vierailija
50/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen itsekin tekstinkäsittelijänä miten meille tulee töihin nuoria jotka eivät osaa sitä. Wtf?

Vierailija
51/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syntynyt -75, eli täytin tänä vuonna 40, ja meillä oli valinnaisena konekirjoitus. Mulla oli, monella muulla ei ollut. Varmaan aika turha taito nykyisin, kun paljon kirjoitetaan mobiilivekottimilla

Samaa vuosimallia ja jo 10-sormijärjestelmän osaaminen on helpottanut huomattavasti opiskeluja, lisäksi selkäytimeen taotut asiakirjakaavat ovat useasti helpottaneet elämää.

Nykyisenä aikana luulisi kirjoittamisen osaamisen olevan jo pakollista tulevia opiskeluja varten.

Mihin tarjoilija, kokki, siivooja tai edes opettaja tarvitsee 10-sormijärjestelmää? Tai laivahitsari? Aika paljonkin aloja joissa kyseistä taitoa ei tarvita. Ei edes esimiestasolla.

Siksi kyseinen taito ei ole pakollinen koulussa, koska se ei ratkaisevasti vaikuta mihinkään.

Vierailija
52/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein ainoa taito, mistä on ollut oikeasti hyötyä arkielämässä. Meillä oli valinnaisena konekirjoitus. Otin sen siskoni perässä ja nykyään on suhteellisen helppoa naputella pitkiäkin esseitä koulussa..ja ikää on 47 vuotta..

Todella hyvä taito ja pitäisi opettaa koulussa ihan jokaiselle. Todella ärsyttävää, kun lääkäri kirjoittaa kahdella sormella, siinähän se vastaanottoaika meneekin, toinen hakkaa ja tonen etsii.

Vierailija
53/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huomattu, että se on turhaa. Kukin kirjoittaa omalla tyylillään. Tosin nykyään vois opettaa "Yksi peukalo-järjestelmää" Tosi moni aikuinen kirjoittaa kahdella peukalolla tai sitten etusormella, joka on törkeen hiasta pienellä näytöllä xD 

Vierailija
54/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein ainoa taito, mistä on ollut oikeasti hyötyä arkielämässä. Meillä oli valinnaisena konekirjoitus. Otin sen siskoni perässä ja nykyään on suhteellisen helppoa naputella pitkiäkin esseitä koulussa..ja ikää on 47 vuotta..

Todella hyvä taito ja pitäisi opettaa koulussa ihan jokaiselle. Todella ärsyttävää, kun lääkäri kirjoittaa kahdella sormella, siinähän se vastaanottoaika meneekin, toinen hakkaa ja tonen etsii.

Mun mielestä kyky ilmaista asia helposti ja ymmärrettävästi on tärkeämpi, kuin pitkän esseen kirjoittaminen. Meille jo lukiossa opetettiin, että ei sivumäärä vaan sisältö 😉

Vierailija
55/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitain nopeasti ja virheettä omalla tyylilläni, tuhansia sivuja kirjoittaneena on hioutunut taktiikka. Kymmensormisysteemi tuntuu vaikealta norminäppiksellä kun on niin pienet kädet. Koodaan ja tarvitsen paljon erikoisnäppäimiä, niin aivan turha rutiini senkin osalta.

Vierailija
56/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan nopeasti ja näppäimiin katsomatta, mutta en ole opetellut kymmensormijärjestelmää. Sama pätee lähes kaikkiin, joiden kanssa teen töitä, kirjoitamme paljon. Ei ole tullut mieleenkään, että ainoat vaihtoehdot ovat se, että on opetellut kymmensormijärjestelmän "virallisesti" tai vaihtoehtoisesti kirjoittaa kahdella sormella tms. :D

n 40

Vierailija
57/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 40 ja jo meille se oli koulussa pakollisena. Sitä ei tosin opeteltu tietokoneella vaan mekaanisilla kirjoituskoneilla.

Hämmästyttää nähdä, että yllättävän monet minua nuoremmat eivät osaa sitä vieläkään. Onko tämäkin koululaitoksen rappioitumisen syy? Eikö siellä vaadita enää mitään?

Pakollisena? Meillä se oli valinnaisena, enkä valinnut.

Vierailija
58/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On huomattu, että se on turhaa. Kukin kirjoittaa omalla tyylillään. Tosin nykyään vois opettaa "Yksi peukalo-järjestelmää" Tosi moni aikuinen kirjoittaa kahdella peukalolla tai sitten etusormella, joka on törkeen hiasta pienellä näytöllä xD 

Mulla ei riitä yksi peukku, jos kirjoitan niin, että näyttö on poikittain, siitä kaksipeukalojärjestelmä. Muutenkin isompi puhelin on niin iso, että ei vain yletä. Ei ole hidasta. :) Et ole sitten tullut miettineeksi, että pienempikätisillä voi olla juuri tuon vuoksi ongelmia kirjoittaa yhdellä peukulla. :D

Vierailija
59/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 42v ja se oli valinnainen, minä sen otin ja aika moni muukin, sellainen joka aikoi jollekin alalle missä sitä tarvii, siihen aikaan kun ei ollut vielä tietokoneita kuin harvoilla sitä ei niin liitetty tietokoneen käyttöön. Minä otin valinnaiseksi myös atk:n, kaupallisia aineita en vaikka meninkin sitten kauppikseen.

Nykyään kun kirjoituskoneita ei enää ole, vaan tietokoneet joka paikassa, ei kymmensormijärjestelmää enää opeteta kellekään, en kyllä tiedä miksi, nyt se pitäisikin olla pakollinen kun kaikki joutuu tietokoneella kirjoittamaan lähes kaikissa ammateissa.

Vierailija
60/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ainakaan ollut ja mulla on vaan 9 sormea.

t.M40v

Oikeasti? Mitä sille yhdelle tapahtui?

työtapaturma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi