Kuinka nykyään voi olla ihmisiä, jotka eivät osaa kymmensormijärjestelmää?
Minä olen 40 ja jo meille se oli koulussa pakollisena. Sitä ei tosin opeteltu tietokoneella vaan mekaanisilla kirjoituskoneilla.
Hämmästyttää nähdä, että yllättävän monet minua nuoremmat eivät osaa sitä vieläkään. Onko tämäkin koululaitoksen rappioitumisen syy? Eikö siellä vaadita enää mitään?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 39 ja konekirjoitus oli valinnainen aine ylä-asteella. Osaan sen hyvin. Tosin sillä ei tee mitään esimerkiksi tabletilla tai älykännykällä kirjoittaessa.
Ai ? Minä ainakin käytän ihan samaa järjestelmää iPadilla kirjoittaessani. Siis sormet samalla tavalla vakiopositioissa tiettyjen näppäinten kohdalla ja sitten kirjoitan katsomatta näppäimiä. Kännykällä ei kyllä onnistu kun näppäimet liian pienet siihen että voisi kaksi kättä siinä vierekkäin pitää sormet valmiina kirjaimilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen it-alalla ja tosiaan, monet nuoremmat ei osaa. Olen samanikäinen kuin sinä, ja sehän oli sitä vanhaa aikaa, kun konekirjoitusta opeteltiin erityisillä kirjoituskoneilla, ja siellä Konekirjoitus-nimisellä oppitunnilla oikein erityisesti kymmensormijärjestelmää.
Ei nykyään tuollaiseen aikaa tuhlata, koska mitään erillisiä kirjoituskoneita ei edes ole, ja jokainen oppii käyttämään tietokoneita ja muita digilaitteita ihan itsestään. Kymmensormijärjestelmän voi opetella jos tarvitsee tai haluaa esim. opetusohjelmien avulla helposti. Mutta useimmat eivät tarvitse sitä koskaan, riittää oikein hyvin sellainen järjestelmä jonka on itse kehittänyt vaistomaisesti. Vain ne, joiden työ vaatii paljon ja nopeaa kirjoittamista, tarvivat kymmensormijärjestelmää. Esim. koodari ei välttämättä sillä mitään tee, koska työ vaatii niin paljon ajattelua että nopeutta rajoittaa ajattelu- ja ongelmanratkaisunopeus, ei kirjoitusnopeus.
Kymmensormijärjestelmä on kyllä hyödyllisempi kuin moni ymmärtää. Harmi ettei sitä opeteta. Onneksi tuli itse opeteltua. Mahdollistaa esimerkiksi saman aikaisen muistiinpanojen lukemisen kun ei tarvi katsoa näppistä.
Olen ohjelmoija enkä osaa. Sinnepäin kyllä. En osaa siksi, koska olen itseoppinut oman alani taituri enkä mikään datanomikurssin käynyt apulaissihteeri.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä IT alallakin kirjoitetaan dokumentteja ja pakko sanoa että joillakin kirjoitusvauhti on niin huono, että en voi kuin ihmetellä että eivät opettele tehokkaampaa kymmensormijärjestelmää.
Itse sen osaan, mutta olen oikeasti sitä mieltä että ei siitä minulle mitään etua ole niihin kollegoihin nähden, jotka eivät osaa. Pitää ottaa huomioon se, että kukaan it-alalla, ilman kymmensormijärjestelmääkään, ei ole toivottoman hidas kirjoittaja, koska ovat tosiaan käyttäneet koneita paljon ja kauan.
Helposti voi olla. Jos ei ole kiinnostunut eikä vietä aikaa tietokoneella, niin miksi opetella? Ala-asteella ei ollut kuin viimeisillä luokilla atk-tunteja eikä siellä kirjoitusta opetettu. Yläasteella ja amiksessa ei tietokonetta käytetty juuti mihinkään. Missä siis olisin oppinut sen ja mitä sillä taidolla tekisin, kun en ole tähänkään mennessä tarvinnut?
Olen 32v, ja meillä oli muistaakseni valinnaisena atk:ta yläasteella, jossa oli mahdollisuus opetella kymmensormijärjestelmä. On kyllä ihan kätevä, osaan tosi nopeasti kirjoittaa, töissä kun esimekerkiksi pitää kuitenkin päivittäin jotain kirjoittaa koneella. Hassua, en taida edes tuntea ketään muuta joka osaisi sen, kaikki vaan aina ihmettelee miten olen niin nopea kirjoittamaan...
Minua ei ihmetytä yhtään, vaikka olen ap:n ikäluokkaa. Komppi kommentille 5.
Minä otin konekirjoituksen valinnaisena ja kymmensormijärjestelmän osaamisesta on edelleen iloa, vaikken olekaan yhtä hyvä kuin vuosia sitten.
Eipä taida opetus kuulua opetussuunnitelmaan enää missään tämän päivän oppilaitoksessa. Vuonna nappi ja kirves ja silloin kun sihteeriopisto oli jotakin ihan muuta kuin tänä päivänä, oli kauppiksessa pakollisena oppiaineena konekirjoitus ja tekstinkäsittely, ensin mekaanisella koneella ja sitten siirryttiin tietsikalle... Toimistotekniikan tunneilla taas opeteltiin pöytälaskinkoneiden näpyttelyä sormiin katsomatta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen it-alalla ja tosiaan, monet nuoremmat ei osaa. Olen samanikäinen kuin sinä, ja sehän oli sitä vanhaa aikaa, kun konekirjoitusta opeteltiin erityisillä kirjoituskoneilla, ja siellä Konekirjoitus-nimisellä oppitunnilla oikein erityisesti kymmensormijärjestelmää.
Ei nykyään tuollaiseen aikaa tuhlata, koska mitään erillisiä kirjoituskoneita ei edes ole, ja jokainen oppii käyttämään tietokoneita ja muita digilaitteita ihan itsestään. Kymmensormijärjestelmän voi opetella jos tarvitsee tai haluaa esim. opetusohjelmien avulla helposti. Mutta useimmat eivät tarvitse sitä koskaan, riittää oikein hyvin sellainen järjestelmä jonka on itse kehittänyt vaistomaisesti. Vain ne, joiden työ vaatii paljon ja nopeaa kirjoittamista, tarvivat kymmensormijärjestelmää. Esim. koodari ei välttämättä sillä mitään tee, koska työ vaatii niin paljon ajattelua että nopeutta rajoittaa ajattelu- ja ongelmanratkaisunopeus, ei kirjoitusnopeus.
Kymmensormijärjestelmä on kyllä hyödyllisempi kuin moni ymmärtää. Harmi ettei sitä opeteta. Onneksi tuli itse opeteltua. Mahdollistaa esimerkiksi saman aikaisen muistiinpanojen lukemisen kun ei tarvi katsoa näppistä.
Ei ne it-ammattilaiset, jotka ei osaa varsinaista kymmensormijärjestelmää, yleensä joudu näppistä katsomaan. Kyllä heillä on oma paljon koneenkäytön myötä kehittynyt järjestelmänsä, joka vaan on vähän erilainen kuin kymmensormijärjestelmä. Ikinä en ole alalla sellaista nähnyt jonka pitäisi aina katsoa että missäs se näppäin oli ennen kuin painaa. Katsomatta näppistä kirjoittelevat kaikki. Jotain erikoismerkkejä kun tarvii, niitä vain voi joutua katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 40 ja jo meille se oli koulussa pakollisena. Sitä ei tosin opeteltu tietokoneella vaan mekaanisilla kirjoituskoneilla.
Hämmästyttää nähdä, että yllättävän monet minua nuoremmat eivät osaa sitä vieläkään. Onko tämäkin koululaitoksen rappioitumisen syy? Eikö siellä vaadita enää mitään?
Minä olen 50 ja meille se ei ollut koulussa pakollisena. Sen sijaan meillä oli pakollisena mm. valssin tanssimista, enkä siltikään osaa tanssia valssia. Ei se pakollisuus mitään takaa. Vähän kyllä arvelen, että ei se sinunkaan aikaasi pakollista ollut se kymmensormijärjestelmä. Luulet vain.
Vierailija kirjoitti:
Ei se pakollisuus mitään takaa.
Meillä oli saavutettava tietty tulos, jotta pääsi läpi.
Tunnit olivat ahdistavia. Muistaakseni oli vain yksi kaksoistunti. Tunnin alussa istuttiin alas, opettaja jakoi nopeasti harjoitusaineistot ja piti kovaa kuria ja sen jälkeen ruvettiin kirjoittamaan. Tietty määrä harjoituksia piti ehtiä tekemään kahden tunnin aikana. Jos ei ehtinyt, piti jäädä harjoittelemaan koulun jälkeen.
Muistaakseni kukaan ei koskaan joutunut lisäharjoitteluun, mutta kyllä se pakotti keskittymään ja oppimaan. Mutta ahdistavaa se oli, niin kuin jo kerroin.
Kirjotan 100 sanaa minuutissa kuudella sormella
Mä osaan, mutta olen silti hidas. Olin jo koulussa hitaimmasta päästä: muistaakseni sain suunnilleen 1200 sanaa /10 minuutissa aina kokeissa ja sillä sai kyllä huonon numeron todistukseen.
Väitän, että moni, joka ei osaa kymmensormijärjestelmää, kirjoittaa silti mua nopeammin.
Olen 43-vuotias ja konekirjoitus oli yläasteella valinnainen aine. Minä kyllä osaan sen, mutta taidan nykyään olla nopeampi tällä ikiomalla viisisormijärjestelmälläni.
Pelkillä etusormilla on niin paljon helpompi ja nopeampi kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan ollut ja mulla on vaan 9 sormea.
t.M40v
Kirjoitan työkseni (toimittaja) enkä osaa kymmensormijärjestelmää. Ihan näppärästi käy näinkin. En kyllä todellakaan olisi valinnut yläasteella mitään konekirjoitusta, jos sen takia olisi valinnainen kieli pitänyt jättää,pois! Paljon enemmän siitä kielestä on ollut hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan ollut ja mulla on vaan 9 sormea.
t.M40v
Oikeasti? Mitä sille yhdelle tapahtui?
Koulussa ei ole opetettu. Ihan hyvin ja nopeastikin osaan kirjoittaa vaikka esim. pikkurillit ovat aika toimettomia.
Nykyään sellaisia ihmisiä nimenomaan on, ennen vanhaan ei niinkään ollut. Itse opin kymmensormijärjestelmän keskikoulussa melkein 50 vuotta sitten ja kiitollinen olen taidosta ollut. Ei se silloin(kaan) ollut pakollinen aine vaan valinnainen, mutta esimerkiksi meidän luokalta sen kyllä valitsivat melkein kaikki. Siihen aikaan tajuttiin, kuinka tärkeä taito se on työelämässä.
Nyt olen jo 62-vuotias ja yhä toimistotyössä. Nuoremmat kerääntyvät joskus pöytäni ääreen katsomaan kirjoittamistani, olen koko porukan ylivoimaisesti nopein, vaikka jotkut ovat 40 vuotta itseäni nuorempia. :)