Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

saavatko hoitajat nukkua päiväkodissa kun lapsetkin nukkuvat?

Vierailija

Eli siis kuulin ystävältä joka on harjoittelussa yksityisessä päiväkodissa että heillä hoitajat nukkuvat silloin kuin lapsetkin. Kuulemma rauhoittaa lapsia ja aina on kuitenkin yksi hoitaja hereillä . Alkoi mietityttämään että onkohan ihan sallittua tuollainen:D ? En ole ikinä kuullut tuollaisesta käytännöstä vaikka itsekkin olen ollut harjottelussa päiväkodissa.
Lapsia on siis koko päiväkodissa vain 15 ja kaikki eivät välttämättä joka päivä paikalla , mutta kovasti kummastuttaa ajatus hoitajien nukkumisesta.
Eli onko tietoa onko tämä ihan normaali/sallittu käytäntö?

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä hoitajat näppäilee puhelimiaan. Saman verran olisivat läsnä, jos nukkuisivat.

Etkö näe mitään eroa hereillä olevan ja nukkuvan välillä?

Vierailija

En usko että sallittu (kuka nyt maksaa työajalla nukkumisesta??) mutta valitettavan yleinen tapa. Oma lapsenikin oli ryhmäperhehoidossa aikanaan, ja siellä yksi hoitaja nukkui aina, ja heräsi vasta lasten jälkeen.  Lapset oli kerran menneet ominpäin uloskin hoitajan vedellessä sikeitä, jolloin asia valkeni minullekin.

Metelihän siitä nousi, ja arvatkaapa miten rennoin mielin jätin lasta sinne enää..

Vierailija

On kai se mahdollista, että siinä nukuttaessa alkaa itseäänkin väsyttää,  mutta eihän lastenhoitaja saa työssä ollessa nukkua!! 

Vierailija

No niinpä, samaa mieltä että eihän töissä nukuta.
kaverini väittää että ihan loogista näytää lapsille mallia?

Vierailija

Saataisikin, kyllä maistuisi pikkutirsat lounaan päälle! Rehellisyyden nimissä myönnän, että silittäessä tulee otettua sellaisia minuutin mikrounia. Nukkarissa ollaan kuitenkin töissä samalla tavalla kuin muulloinkin, joten siellä luetaan lapsille, silitellään lapsia ja heidän unta vahtiessa luetaan esimerkiksi kirjallisuutta tai tehdään kirjallisia töitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Rehellisyyden nimissä myönnän, että silittäessä tulee otettua sellaisia minuutin mikrounia.

Luulin että tarkoitat silitysrautaa!

Vierailija

Mulle ohjaaja sanoi, että yleensä ei opiskelijoita laiteta lapsia nukuttamaan, mutta mä sanoin osaavani. Koko poppoo nukahti ja taisin itsekin pienet nokkaunet ottaa.

Vierailija

Ei meillä saa nukkua. Onneksi puhelinta saa räplätä kuitenkin. Ennen oli meinaa nukkarissa tosi vaikeaa välillä olla itse virkeänä, kun pimeässä piti istua vain omien ajatustensa kanssa kun ympärillä kuului vain unen tuhina. Mä jouduin monesti seisomaan paikallani, jotta olisin pysynyt hereillä. Valoja kun ei voinut laittaa päälle, että olisi voinut edes lukea.

Nykyisin tsekkaan puhelimesta sähköpostit, etsin loruja synttärikortteihin, järkkäilen omia valokuvakansioitani yms. Hyvin pysyn virkeänä kun on tekemistä eikä mikään näistä ole niin suurta keskittymistä vaativaa, ettenkö hoksaisi jos jotain nukkarissa tapahtuu muuta kuin nukkumista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En usko että sallittu (kuka nyt maksaa työajalla nukkumisesta??) mutta valitettavan yleinen tapa. Oma lapsenikin oli ryhmäperhehoidossa aikanaan, ja siellä yksi hoitaja nukkui aina, ja heräsi vasta lasten jälkeen.  Lapset oli kerran menneet ominpäin uloskin hoitajan vedellessä sikeitä, jolloin asia valkeni minullekin.

Metelihän siitä nousi, ja arvatkaapa miten rennoin mielin jätin lasta sinne enää..

Onhan tuollainen nukkuminen jo turvallisuusriski, että hoitaja ei edes herää kun vahdittavat karkaavat sängyistään! Tämä on perhepäivähoidon riskipuolia, kun ei ole toista hoitajaa vahtimassa sitä työkaveriaan. Periaatteessa mitä vaan voi päivän aikana sattua, eikä kukaan ole sitä todistamassa.

Olenkin aina miettinyt, tarkistetaanko perhepäivähoitajan taustojen ohella hänen perheenjäseniään: onhan siellä kotona hänenkin kenties teini-ikäiset lapset, aviomies, jne. Joiden käytös tai taipumukset voivat olla hoitolapselle riskejä.

Itse olen pienenä joutunut perhepäivähoidossa hoitajan teini-ikäisen pojan hyväksikäyttämäksi.

Vierailija

ei vantaan kaupungilla ainakaan saa nukkua :D ja varmasti muissakin paikoissa nousisi meteli jos johto tietäisi alaistensa nukkuvan. se tosissaan on turvallisuusriski!

Vierailija

Koiranunta voi nukkua, siinä herää pienimpäänkin rasahdukseen. On ihan totta, että jos hoitajalla on silmät kiinni, lapset malttavat paremmin nukahtaa kuin jos hoitaja vaikkapa surffaa puhelimellaan tai pyörittelee jotain papereita. Mitä tylsempää nukkarissa on, sitä todennäköisemmin lapset nukkuvat siellä. Kaikki mitä hoitaja tekee, kiinnostaa kuitenkin tarkkasilmäisimpiä.

Virallisesti töissä ei saa nukkua, mutta kylläpä vaan sairaalassakin päivystävät lääkärit ja yököt torkkuu, ellei yöllä tapahdu mitään. Ja fiksu ihminen osaa kyllä erottaa nää koiranuniset mikronukkujat niistä, jotka kuorsaa niin että talo raikaa, eikä herää vielä välipala-aikaankaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
ei vantaan kaupungilla ainakaan saa nukkua :D ja varmasti muissakin paikoissa nousisi meteli jos johto tietäisi alaistensa nukkuvan. se tosissaan on turvallisuusriski!
Mikään turvallisuusriski, siellähän on koko ajan henkilökuntaa läsnä. Ja eihän kukaan työntekijä siis nukkumalla nuku vaan sellaista koiran unta, you know.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat