Tarvis tehdä uusi CV vaan kun en osaa
Kommentit (19)
Ei kauäi se ole kuin listaus koulutuksista, työkokemuksesta ja osaamisestaa. Kai sen osaat tehdä? Voihan niihin avata sitten ne tärkeimmät työtehtävät, mutta jos on cvta osaa tehdä niin miten muutakaan?!
Jis sinulla cv on niin onhan sinulla malli.
Vierailija kirjoitti:
Pistä tekoäly hommiin. Ohjeistat sen ensin riittävän hyvin, niin saat paremman cv:n kuin mitä itse olisit tehnyt.
Tämä niin totta. Hain laitossiivoojaksi. Olen kuulemma osallistunut sensitiiviseen potilastyöhön.
No sinun pitää käyttää nykykieltä- eli niitä samoja fraaseja mitä työelämässä käytetään esim. ketterä tai slangi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistä tekoäly hommiin. Ohjeistat sen ensin riittävän hyvin, niin saat paremman cv:n kuin mitä itse olisit tehnyt.
Tämä niin totta. Hain laitossiivoojaksi. Olen kuulemma osallistunut sensitiiviseen potilastyöhön.
Siinäs näit. Tuota et olisi itse keksinyt.
Itsellä oli aiemmin ansioluettelo pelkkää tekstiä, lisäsin siihen sitten hillityn graafisemman otsikkopalkin jossa on naamakuva, "slogan" luonnehdintana ja yhteystiedot, mutta eipä ole ollut merkitystä, silti edelleen työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli aiemmin ansioluettelo pelkkää tekstiä, lisäsin siihen sitten hillityn graafisemman otsikkopalkin jossa on naamakuva, "slogan" luonnehdintana ja yhteystiedot, mutta eipä ole ollut merkitystä, silti edelleen työttömänä.
Ei hele tuollaista pelleilyä🤣
Vierailija kirjoitti:
No sinun pitää käyttää nykykieltä- eli niitä samoja fraaseja mitä työelämässä käytetään esim. ketterä tai slangi.
Ei se ole mitään nykykieltä vaan oksettavaa arkitodellisuudesta irtautunutta paskanlätinää.
Mä olen ottanut netistä mallia ja sitä valmista cv:tä aina päivitän tarpeen mukaan. On tallessa tietokoneella niin ei tarvitse joka kerta tehdä uudestaan alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpahan edes yritetty jotain. Pelleilyksihän koko työnhaku muutenkin on mennyt, herrat pitää aivan narrina kaikkia työttömiä ja työntekijöitäkin.
Olin joskus työkkärin kurssilla jossa opeteltiin 2 viikkoa tekemään ceeveitä ja työhakemuksia. Oli tämä hyödyllisempi kuin moni huuhaa kurssi jossa tehtiin persoonallisuustestejä.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärikursseilla edelleen neuvotaan tekemään näitä graafisia ansioluetteloita, mutta oikeasti ne meni vanhaksi jo muutama vuosi sitten automaattisten rekryjärjestelmien myötä. Näin kävi käytännössä siksi, että noiden järjestelmien algoritmit eivät osaa kunnolla hakea tietoa noista palkeista eikä muusta graafisesta materiaalista. Toisin sanoen, kaikki se, mitä olet yrittänyt korostaa nostamalla sen johonkin visuaaliseen graafiseen elementtiin, oikeasti katoaa näkyvistä, kun esikarsintaa ei suoritakaan ihminen, vaan kone.
Tämä tarkoittaa, että kannattaa palata niihin perinteisiin tekstipohjaisiin ansioluetteloihin. Ainakin kunnes konelukuohjelmat paranevat huomattavasti.
Käytä edellistä mallina ja tee tarvittavat muutokset. Osaatko käyttää tietokonetta ja tekstinkäsittelyohjelmaa?
Suosittelen mallia joka opeteltiin v. 1995 konekirjoituksen kurssilla. Muista että CV on ansioluettelo, eli listaus töistä ja opinnoista. Ei mikään hakukirje.
Nimi, puhelinnumero, sähköposti (osoitteilla ei ole nykyaikana merkitystä eikä sijainti saa vaikuttaa päätökseen otetaanko henkilö töihin vai ei, toisaalta jos työpaikka on 3 minuutin kävelymatkan päässä niin sitten voisin laittaa osoitetiedot). Juuri viimeksi pääsin töihin siksi, että minun työmatka on autolla 10 minuuttia kun toisen hakijan työmatka oli 80+km. Haastattelija mainitsi tämän toisen hakijan ja pohti ääneen että jaksaisiko sitä itsekään ajella 200km päivässä. Myöskään henkilötunnuksia, perhesuhteita eikä muutakaan henkilökohtaista laiteta tähän.
Muista otsikoksi Ansioluettelo
Työkokemus
8/2020 - 9/2025 Firma Ab Oy, tehtävänimike. esim. Hotelli Scandic Helsinki Tikkurila, vastaanottovirkailija
alle voi kahdella tai kolmella lauseella tiivistää mitä teki esim. "työtehtäviini kuului vastaanottovirkailjan työtehtävät suositussa hotellissa. Vastuullani olivat myös asiat xyz"
2/2017-7/2020 Firma 2 Oy, tehtävänimike
Koulutus
8/2014 - 5/2017 Koulun nimi, tutkinnon nimi, miksikä valmistui
Muut
vapaaehtoistoiminnat, järjestöjen toiminnat jne.
Kaikki pitää räätälöidä haetun työn hyväksi. Kaikkia ei tarvitse eikä kannatakaan laittaa esille. Itse olen kirjoittanut paperin ylälaitaan oikealle puolelle esim. "Valikoitu ansioluettelo" ja koko paperin loppuun "täydellinen ansioluettelo pyydettäessä". Eli minulla on täydellinen ansioluettelo, josta sitten poistan epäolennaisia ym. asiaan kuulumatonta, kun alan kokoamaan haettuun työhön sitä ansioluetteloa.
Fontti pitää olla niinkin tylsä kuin Arial tai Times New Roman. Jälkimmäisenä mainittu on ehkä vähän vanhahtava, itse valitsisin Arialin. Fonttikoko 12. Ei mitään alleviivauksia, boldauksia, kursiiveja. Ja se listaus pitää olla selkeä. Jos sen sattuu joku ihminen lukemaan, niin se käyttää siihen 10 sekuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärikursseilla edelleen neuvotaan tekemään näitä graafisia ansioluetteloita, mutta oikeasti ne meni vanhaksi jo muutama vuosi sitten automaattisten rekryjärjestelmien myötä. Näin kävi käytännössä siksi, että noiden järjestelmien algoritmit eivät osaa kunnolla hakea tietoa noista palkeista eikä muusta graafisesta materiaalista. Toisin sanoen, kaikki se, mitä olet yrittänyt korostaa nostamalla sen johonkin visuaaliseen graafiseen elementtiin, oikeasti katoaa näkyvistä, kun esikarsintaa ei suoritakaan ihminen, vaan kone.
Tämä tarkoittaa, että kannattaa palata niihin perinteisiin tekstipohjaisiin ansioluetteloihi
Rekryfirmojen nettihakulomakkeet esitäytti ne ihan päin persettä pelkän tekstimuotoisenkin ansioluettelon perusteella. Mitä ne ihmiset siellä firmoissa oikein tekevät jos eivät edes lue hakemuksia saati ansioluetteloja, ja kone lukee ne päin helvettiä?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen mallia joka opeteltiin v. 1995 konekirjoituksen kurssilla. Muista että CV on ansioluettelo, eli listaus töistä ja opinnoista. Ei mikään hakukirje.
Nimi, puhelinnumero, sähköposti (osoitteilla ei ole nykyaikana merkitystä eikä sijainti saa vaikuttaa päätökseen otetaanko henkilö töihin vai ei, toisaalta jos työpaikka on 3 minuutin kävelymatkan päässä niin sitten voisin laittaa osoitetiedot). Juuri viimeksi pääsin töihin siksi, että minun työmatka on autolla 10 minuuttia kun toisen hakijan työmatka oli 80+km. Haastattelija mainitsi tämän toisen hakijan ja pohti ääneen että jaksaisiko sitä itsekään ajella 200km päivässä. Myöskään henkilötunnuksia, perhesuhteita eikä muutakaan henkilökohtaista laiteta tähän.
Muista otsikoksi Ansioluettelo
Työkokemus
8/2020 - 9/2025 Firma Ab Oy, tehtävänimike. esim. Hotelli Scandic Helsinki Tikkurila, vastaanottovirkailija
Tämä. Itselläni on juuri näin. Konekirjoitus oli valinnaisena itsellänikin.
Vierailija kirjoitti:
Rekryfirmojen nettihakulomakkeet esitäytti ne ihan päin persettä pelkän tekstimuotoisenkin ansioluettelon perusteella. Mitä ne ihmiset siellä firmoissa oikein tekevät jos eivät edes lue hakemuksia saati ansioluetteloja, ja kone lukee ne päin helvettiä?
Ne ihmiset siellä firmoissa lukevat huolella kymmenen parasta koneen useista sadoista hakemuksista valitsemaa hakemusta. Ei niillä firmoilla ole varaa palkata sellaista määrää rekrytoijia, että ne ehtivät kaikki hakemusket oikeasti lukemaan. Ei rekrytointi ole niiden päätehtävä, joten ei siihen voi turhata sellaisia resurssejakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko. Iteku rein saman pääsin jopa haastatteluihi