Joulun yövieraat
Onko muita, joita joulun yövieraat pienessä kodissa ahdistaa? Meille on tulossa kolme aikuista ja kaksi vauvaa yökylään kolmioon. Kaksi aikuisista vauvoineen tarvitsee omat huoneet eli jäljelle jää olkkari, johon me talonväki evakuoimme itsemme. Jotkut ihmiset sitten kai vaan ovat sellaisia sardiinit purkissa viihtyviä...minä en :( Minusta olisi kiva, kun koti olisi siisti ja nätti jouluna, mutta eihän se mitenkään voi olla, kun olkkari on makuuhuoneena :(
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tekee pahaa ap:n puolesta. Pyykkiäkinh tulee hirveästi monelta aikuiselta ja vauvalta ja missä ne kuivataan? Kyllä minä ottaisin asian puheeksi miehen kanssa ja kysyisin mieheltä miten aikoo vierailun suhteen toimia ja miten siivous ja ruokahuolto järjestetään. Onko mies todella sinulta kysymättä kutsunut vieraat ja sanonut vieraille, että makuuhuoneet on heidän käytettävissä?
En todellakaan suostuisi. Joulu on toki sukulaisten ja ystävien tapaamiseen tarkoitettu, mutta myöt lepoon ja rauhoittumiseen.
No pyykki kuivataan kuivausrummussa. Ai niin köyhillä ei sitä ole.
Ei niin, ei ole kuivausrumpua. Miksi hankkisin sellaisen vieraita varten, kun oma pyykkini sopii kuivumaan muutenkin???
Mulle kävis vain siskon ja vanhempiemme kanssa sardiinipurkissa oleminen, koska heidän seurastaan nautin vain ihan yltiöpaljon <3 Vähän vieraammat vieraat, esim. miehen puolen ihmiset, ei tuntuis miellyttävältä.
Nyt ap suu auki tuosta asiasta, asiallisesti, muuten joudut viettämään tuollaisia jouluja jatkossakin. Asiallinen puhe useimmiten auttaa. Turha kiukutella lapsellisesti sitten enää jouluna, kun asiaan voi yrittää vaikuttaa.
Mä en ikinä änkeä kenellekään yökylään. Ja itse en majoita yövieraita. Täällä stadissa normitilanne ettei yökyläillä, maalla vissiin toisin. Entinen anoppi aina ihmetteli kun ei majoituttu hänen pieneen kaksioonsa, vaan mentiin hotelliin. Näin loma oli kuitenkin kaikille mukavampi, ja eihän Kemissä montaa päivää jaksa olla;) Mutta jokainen toimikoon niinkuin haluaa, turha valittaa jos ei saa suutaan auki. Mäkin olisin ollu kaikki kesälomat Kemissä pikku kaksiossa jos olisin vaan tehnyt niinkuin muut toivoo. Ja vaikka anoppi jo monta vuotta ollut ex, vieläkin käyn helssaamassa kerran vuodessa. Ja asun hotellissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla, että emäntänä purskahdan itkuun jo alkumetreillä. Ihmetelkööt siinä sitten vieraat... Ollaan kai liien lepsuja molemmat, isäntä ei raski sanoa vieraille ei enkä minä isännälle ja sitten kaikki kärsivät..paitsi ehkä ne vieraat, joista yksinkertaisesti on niiin iiihanaaa vietää sukujoulua yhdessä, ihan riemusta ratkeavat ja aikataulujakin on kuulemma jo suunniteltu.
Ja tiedoksi sille, joka arveli miehen maksaneen kodin, niin omistan ja olen puolet maksanut ihan itse. Muussa tapauksessa en puhuisi halaistua sanaa, vaikka talo olisi kuin hollitupa, aina auki tulla ja mennä.
Ehkä minä nyt sitten vaan vietän jarru päällä joulua..ja jos vaikka koettaisi keskittyä lukemiseen jossain nurkassa seurustelun sijaan...käyn herkuttelemassa keittiössä muille tarjoamatta yms...menisköhän perille..?
Mitäpä, jos varaisit itsellesi huoneen hotellista jo nyt. Voisit mennä sinne vaikka jo aaton aattona ja ottaisit mukaan hyvää luettavaa jne. Sitten voisit syödä ja herkutella valmiista pöydästä ja nauttia. Saisit nukkua yösi hyvässä sängyssä ja nousta aamulla hyvin levänneenä. Kotiin voisit sitten hipsiä vaikka Tapaninpäivänä. Luulisin viestin menneen perille.
Meille ei tule ketään koskaan yövieraiksi. Jos joku yrittää ehdottaakin moista, neuvomme menemään läheiseen hotelliin. Ei meillä olisi paikkaakaan majoittaa yövieraita.
Hieno idea!!! Meillä on vähän sama ongelma kuin ap:n, miehen sukua olisi tunkemassa Uudeksi vuodeksi yökylään oikein isona laumana. He kun ovat yltiösosiaalisia ja on niin kivaa olla yhdessä isolla porukalla. No, ei tasan tarkkaan ole. Mies on jo näyttänyt suvulleen vihreää valoa ja sanonut, että tervetuloa. Eilen sitten ilmoitin varanneeni itselleni hotellihuoneen kyseiseksi ajaksi ja että mies saa sitten ihan vapaasti passata sukulaisensa ja pestä pyykit heidän lähtönsä jälkeen sekä siivota huushollin. Ukko meni ihan hiljaiseksi, luulenpa, että hän alkaa perumaan niitä kutsuja. Mies kun luuli, että minä olen se pikku piika Pikkarainen, joka hoitelee sen passauspuolen.
No miehet ovat tottuneet armeijassa joukkomajoitukseen eivätkä sitten ymmärrä, että se ei sovi kaikkien pirtaan.
Toki niiden miesten on helppo kutsua talo täyteen väkeä kun moni mies jättää kaikki siivoamiset, pyykit, ruuat + kokkaamiset ym ym vaimolle. Mies vaan sitten höpöttää vieraiden kanssa ja hörpii juomia enemmän tai vähemmän.
njah. mulla on runsaasti kokemusta yömajatoiminnasta sekä lapsuudenkotona että omassa kodissa. En tiedä miksi, on vaan käynyt niin että meille tullaan yöksi. Minusta se on ok, leppoisampaa monesti kuin muut vierailun muodot. Työkaverit kyllä vitsailee.
Periaate yksi: Makkari on meidän. Joskus nuorena kun oli pienemmät tilat meinasin majoittaa sinne miehen siskon perheineen, onneksi mies oli tiukkana että vieraat nukkuu sohvalla.
Periaate kaksi: yöksi voi tulla niin moni kun mulla on petivaatteita (kuudet ylimääräset). edellyttäen että hyväksyn ko . ihmiset muuten.Joskus joku on närkästynyt kun olen sanonut että ei mahdu enempää yövieraita.
Periaate kolme: ei sairaita
Inhottava tilanne. Jouluhan on perhejuhla, mutta liika on liikaa. Ei tulisi itselle mieleenkään tunkea koko perheen kanssa yökylään jonkun kolmioon.
Minua oikeastaan ahdistaa yövieraat! Miksi aikuiset ihmiset eivät voi varata hotellihuonetta? Asumme Helsingissä, ja monet muualla asuvat sukulaiset käyttävät asuntoamme lentokenttähotellina: tulevat yökylään aina, kun ovat lähdössä lomamatkalle. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille on tulossa myös kolme aikuista ja yksi taapero, asunnossa kaksi makuuhuonetta teinien käytössä ja itse nukun olkkarissa. Jouluna nuoripari saa teinin parivuoteen, toinen teini nukkuu kanssani vuodesohvalla ja toinen jakaa huoneen isoveljensä kanssa. Taapero saa retkisängyn. Hyvin mahtuu.
Tiedätkö teinien olevan samaa mieltä? Siis että hyvin mahtuu. Tästä varmaan tulee miinusta, mutta olen sitä mieltä ettei kenenkään tarvitse antaa omaa sänkyään muiden käyttöön. Jos sen tekee oma-aloitteisesti, tilanne on tietysti toinen, muttapakottaminen on kohtuutonta.
Tottakai, vieraat ovat heidän omia isosisaruksiaan ja siskon muksu. Ikinä ei ole ollut kitinää nukkumisjärjestelyistä, olemme joustavia ja vieraanvaraisia.
Ihan turha valittaa jos et saa suutasi auki. Vieraita kohtaan et voi osoittaa mieltäsi, he kun kuvittelevat olevansa tervetulleita. Sano siis asiat reilusti, älä valita/mäkätä, kukaan ei voi tietää kuinka paljon olet asiaa märehtinyt ja tehnyt itsestäsi marttyyrin. On todella lapsellista edes suunnitella mitään hotelliyöpymistä itselle jos et tuo kantaasi esille miehellesi ja vieraille.
Ja mikä juttu toi pyykinpesu oli? Kai jokainen ottaa mukaansa sen verran vaatetta, ettei niitä tarvitse kesken vierailun pestä?!?
Ymmärrän ettet halua (yö)vieraita, mutta nyt olet kyllä kaikkien aikojen mielensäpahoittaja omalla puhumattomuudellasi. Jos nyt kuitenkin saat avattua suusi ja vieraat kaikesta huolimatta tulevat, pyydä ottamaan omat liinavaatteet mukaan, neuvotelkaa mitä ruokia kukin tuo mukanaan ja kun on ruokailun aika, pyydät aikuisia auttamaan niin ruuan laittamisessa kuin jälkien korjaamisessakin jos eivät itse tajua auttaa. Ei kovin vaikeata.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha valittaa jos et saa suutasi auki. Vieraita kohtaan et voi osoittaa mieltäsi, he kun kuvittelevat olevansa tervetulleita. Sano siis asiat reilusti, älä valita/mäkätä, kukaan ei voi tietää kuinka paljon olet asiaa märehtinyt ja tehnyt itsestäsi marttyyrin. On todella lapsellista edes suunnitella mitään hotelliyöpymistä itselle jos et tuo kantaasi esille miehellesi ja vieraille.
Ja mikä juttu toi pyykinpesu oli? Kai jokainen ottaa mukaansa sen verran vaatetta, ettei niitä tarvitse kesken vierailun pestä?!?
Ymmärrän ettet halua (yö)vieraita, mutta nyt olet kyllä kaikkien aikojen mielensäpahoittaja omalla puhumattomuudellasi. Jos nyt kuitenkin saat avattua suusi ja vieraat kaikesta huolimatta tulevat, pyydä ottamaan omat liinavaatteet mukaan, neuvotelkaa mitä ruokia kukin tuo mukanaan ja kun on ruokailun aika, pyydät aikuisia auttamaan niin ruuan laittamisessa kuin jälkien korjaamisessakin jos eivät itse tajua auttaa. Ei kovin vaikeata.
Juu, ei vaatteita tarvii pestä, vaan vierailun jälkeen on iso läjä lakanoita, tyynyliinoja, pussilakanoita ja pyyhkeitä! Ei sovi yhteen eikä kahteen koneelliseen. Tarviis omistaa teollisuuskone!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei vaatteita tarvii pestä, vaan vierailun jälkeen on iso läjä lakanoita, tyynyliinoja, pussilakanoita ja pyyhkeitä! Ei sovi yhteen eikä kahteen koneelliseen. Tarviis omistaa teollisuuskone!
Viikkaa kaappiin ja anna ens vuonna samat uudestaan? Jotain laventelii väliin nii tuoksuukin hyvälle :)
Miksi joulua pitää viettää teillä? Kai niillä sukulaisillakin kodit on? Onko teidän kotinne suurin?
Riippuen vauvojen iästä, sellasta pyykkiä saattaa tulla kesken vierailunkin, mikä on hyvä pestä heti. Kaikilla vauvoilla ei niskapaskoja tule, toisilla tulee.
Nukkuvatko vauvat vanhempiensa välissä vai pitääkö saada matkasänky mahtumaan?
Entä vaatteet? Ovatko ne teidän makuuhuoneessa? Kiva käydä hakemassa puhtaita alusvaatteita kun toiset ehkä vielä nukkuvat. Eikö toinen vauvaperhe voisi olla olohuoneessa? Saisivat keskenään päättää, kummat asuvat olkkarissa. Mä en ymmärrä miksi oma makuuhuone pitäisi luovuttaa jonkun muun käyttöön.
Ohjelma ei ole välttämättä huono asia, jos käyvät porukalla jossain joululauluissa tai kirkossa tai hautausmaalla. Ei kaikkea tarvitse heidän kanssaan tehdä, kunhan ei sitten lupaudu keittiöpiiaksi siksi aikaa.
Oletteko sopineet kuka tekee minkäkin ruoan? Minä en passaa jouluvieraille kaikkea. Kinkku, laatikot ja kalat voidaan jakaa, jokainen tuo jotain. Kinkun paistaminen toki on järkevintä majoituspaikassa. Voi esim. kysyä, että kun minä teen kinkun, niin kuka tekee laatikot ja kuka tuo kalat. Samalla voi pyytää että perheet pohtivat valmiiksi keskenään, kumpi haluaa nukkua olohuoneessa.
Kaiken kaikkiaan ahdistavaa. Mies on parasta saada mukaan toimintaan. Valitettavasti tiedän miehiä, jotka nauttivat kyllä perhejuhlista, mutta kuorivat niistä kermat päältä. Onhan se kiva kun saa olla ja seurustella, ja sitten siellä keittiön puolella on yksi tai kaksi ihmistä puurtamassa. Vaikka on tiskikone, niin esim. kuuden ihmisen aamupalatiskit, ruoanvalmistustiskit ja muut syömistiskit ei ole ihan vähän. Itse en mikään kodinhengetär ole, joten stressaisin tuosta roolista jo valmiiksi.
Jokainen vieras voi tuoda ja viedä mennessään omat petivaattet ja pyyheet - se nyt on ihan perussivistystä!
Hotellia on jo ehdotettu, mutta oletteko katsoneet, että onko paikkakunnallanne, isommilla on, vuokrattavia asuntoja? Löytyy usein netistä, kun hakee majoitusta tietyllä paikkakunnalla, lyhytaikaisiin asumisiin asuntoja, joissa usein todella hyvä varustus, keittiöt (aamupalat), saunat, pesukoneet (pyykit) yms.. Näihin voisi vieraat majoittua yöpymään. Päivisin voisi viettää yhteistä aikaa ja aterioita, mutta olisi tila, jonne vetäytyä omaan rauhaan illalla ja yöksi! Yleensä halvintakin hotellia edullisempaa majoitusta!
Meille on tulossa 7 henkeä jouluksi ulkomailta. Heistä 4 majoittuu hotelliin, koska vaikka meillä onkin iso talo, niin ei meillä ole ylimääräisiä patjoja ja peittoja noin monelle.
Meillä mies yleensä kutsuu sukulaisiaan kylään pitempien juhlapyhien ajaksi keskustelematta asiasta kanssani lainkaan. Hänestä on itsestään selvää se, että minä passaan hänen sukulaisensa ja hän saa keskittyä seurustelemaan heidän kanssaan. Nyt on mittani täynnä, olen jokaisen sukuvierailun jälkeen sanonut yhä tiukemmassa sävyssä, että tällaisista vierailuista on sovittava ennakkoon myös minun kanssani. Aina mies lupaa ja aina hän on pettänyt lupauksensa. En ole vielä sanonut hänelle mitään, mutta olen varannut itselleni matkan joulun ajaksi. En lähde mihinkään kovin kauaksi, vain Viroon Pärnuun. Menen sinne erään sikäläisen ystäväni kutsusta ja asun kylpylähotellissa. Olen jo varannut hemmotteluhoitoja itselleni. Hoitakoon ja passatkoon mies sukunsa tästä lähtien. Minä en sitä enää tee.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden porukan joka viettää joulun PIENESSÄ kolmiossa jossa on vain yksi vessa.
Aikuisia on 7 ja lapsia 5...siis tuossa yöpyjät ja ruokapöytään tulee vielä 2 aikuista ja 2 lasta lisää. Niin ja vielä 2 koiraa.
Kaaos on mahtava. Ja yleensä pinna kiristyy yhdellä jos toisella ja joku lapsista sairastuu.
Mutta toki sukujoulu pitää viettää ;)
Miksi?! En jaksa ymmärtää miksi elämästä tehdään vapaaehtoisesti noin hankalaa. Voiko kukaan nauttia tuollaisesta?
No pyykki kuivataan kuivausrummussa. Ai niin köyhillä ei sitä ole.