Joulun yövieraat
Onko muita, joita joulun yövieraat pienessä kodissa ahdistaa? Meille on tulossa kolme aikuista ja kaksi vauvaa yökylään kolmioon. Kaksi aikuisista vauvoineen tarvitsee omat huoneet eli jäljelle jää olkkari, johon me talonväki evakuoimme itsemme. Jotkut ihmiset sitten kai vaan ovat sellaisia sardiinit purkissa viihtyviä...minä en :( Minusta olisi kiva, kun koti olisi siisti ja nätti jouluna, mutta eihän se mitenkään voi olla, kun olkkari on makuuhuoneena :(
Kommentit (85)
Jos pieneen asuntoon tunkisi yökylään yhdellä kertaa tuollainen kööri niin minä lähtisin kyllä yöksi hotelliin ja ihan sama mitä nössöpuoliso ja vieraat siitä tuumaisi.
Saisi edes nukkua yön rauhassa ja pääsisi vessaan ja suihkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen sukulaisilla ei ole mitään oikeutta tulla meille! Tämä on minun kotini, jonka tosin mies on maksanut.
Älä viitsi.
Noinhan se kuitenkin on. Mies maksaa asunnon, nainen päättää, kuka siellä saa käydä. Moni miniä repii kesällä pelihousunsa, kun appivanhempien mökillä on appivanhempien kavereita. Miniälle kun ei sovi, että hänen mökkiviikonloppunsa pilataan.
Mitäs jos se miniä on alunperinkin mennyt sinne appivanhempien mökille hyvää hyvyyttään - jotta anoppi ja appi näkisivät lapsensa perhettä? Jos oma mökkiviikonloppu ei ole ollut mielessä lainkaan? Moni miniä keksii varmasti parempia tapoja viettää kesäviikonloppuja ;)
Muista sitten ettet passaa koko porukkaa alusta loppuun. Lakanat ja peitot vieraille (tai edes sille miehelle) kouraan, tuonne voit sinä tehdä pedin ja tuonne sinä...
Isäntäväen ei kuulu luopua sängystään.
Miksi sukulaiset eivät voi asua hotellissa? Ahdistavaa tuosta tulee, vaikka sattuisi niin iloisesti, että kaikki ovat terveitä joulun ajan.
Tietääkö kaikki vieraat että porukkaa on tulossa pieneen asuntoon noin paljon? Itse en ainakaan vauvan kanssa lähtisi yökyläilemään pieneen asuntoon väen paljouden keskelle. Todennäköisesti asunnossa on vain yksi wc. Miten aikovat hoitaa vauvan vaipanvaihdot ja pepunpesut? Aikuisten vessa- ja suihkussa käynneistä puhumattakaan. Lisäksi tiiviissä tunnelmassa vauvat saattavat hermostua, varsinkin jos vierailu jatkuu päiviä.
Entäs jouluruokien tarjoilu ja säilytys noin isolle poppoolle? Plus aamiaiset ja lounaat? Eihän teillä mitenkään voi kylmätilat riittää tarjoilujen säilyttämiseen noin usealle? Onko vieraat tai sun mies ajatellut näitä käytännön järjestelyjä ollenkaan?
Lisäksi ihan yleinen viihtyvyys kärsii jos päiväkausia oleskellaan kuin sillit purkissa. Ja jos teillä on joulukoristeluita, esim joulukuusi, vievät nekin tilaa...
Kyllä taitaa mennä joulu pilalle kun pientä asuntoa on todella vaikea pitää juhlakunnossa kun joka paikka on täynnä kassia, pussia, petiä, vauvantarvikkeitä ym ym.
Itse voisin kyllä jouluruuat tarjota mutta yöksi saisi vieraat mennä hotelliin jos omaan kotiin pitkä matka.
Jos se mies on luvannut että teillä saa tulla yökylään jouluksi niin toivottavasti se mies siivoaa ennen ja jälkeen, tekee ruokaa ja passaa vieraille sängyt ja pesee lakana ym pyykit joulun jälkeen??? Vai kaatuuko kaikki järjestelyt vaimon niskaan?
Ja paras sitten pysyä terveenä koko poppoo kun olette kuin sillit purkissa tai tulee todellinen helvetti!
Jos et saa suuta auki siitä, mitä haluat tai et haluat, on turha valittaa. Miehesi on esittänyt kutsun, sun tehtävä on nyt kertoa miehellesi, et halua noin isoa vierasjoukkoa yöksi ja että noin ei voi toimia, jos ei ole yhdessä sovittu. Sen jälkeen pohditte yhdessä, mitä teette jo esitettyjen kutsujen suhteen. Jos sittenkin vieraat tai osa voisi mennä hotelliin? Jos te menisittekin itse hotelliin? Vai onko parempi nyt vain koettaa kestää, ja tulla viisaammaksi myöhemmin?
Jos et pysty puhumaan miehellesi tai ilmaisemaan mielipidettäsi, sun täytyy vaan kestää valittamatta. Missään nimessä älä ala osoittamaan mieltä vieraillenne. Heidät on kutsuttu ja heillä on oikeus odottaa olevansa tervetulleita. Eli kaksi vaihtoetoa: joko puhut nyt tai emännöit kunnialla.
Tiedän yhden porukan joka viettää joulun PIENESSÄ kolmiossa jossa on vain yksi vessa.
Aikuisia on 7 ja lapsia 5...siis tuossa yöpyjät ja ruokapöytään tulee vielä 2 aikuista ja 2 lasta lisää. Niin ja vielä 2 koiraa.
Kaaos on mahtava. Ja yleensä pinna kiristyy yhdellä jos toisella ja joku lapsista sairastuu.
Mutta toki sukujoulu pitää viettää ;)
Oikeasti tekee pahaa ap:n puolesta. Pyykkiäkinh tulee hirveästi monelta aikuiselta ja vauvalta ja missä ne kuivataan? Kyllä minä ottaisin asian puheeksi miehen kanssa ja kysyisin mieheltä miten aikoo vierailun suhteen toimia ja miten siivous ja ruokahuolto järjestetään. Onko mies todella sinulta kysymättä kutsunut vieraat ja sanonut vieraille, että makuuhuoneet on heidän käytettävissä?
En todellakaan suostuisi. Joulu on toki sukulaisten ja ystävien tapaamiseen tarkoitettu, mutta myöt lepoon ja rauhoittumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla, että emäntänä purskahdan itkuun jo alkumetreillä. Ihmetelkööt siinä sitten vieraat... Ollaan kai liien lepsuja molemmat, isäntä ei raski sanoa vieraille ei enkä minä isännälle ja sitten kaikki kärsivät..paitsi ehkä ne vieraat, joista yksinkertaisesti on niiin iiihanaaa vietää sukujoulua yhdessä, ihan riemusta ratkeavat ja aikataulujakin on kuulemma jo suunniteltu.
Ja tiedoksi sille, joka arveli miehen maksaneen kodin, niin omistan ja olen puolet maksanut ihan itse. Muussa tapauksessa en puhuisi halaistua sanaa, vaikka talo olisi kuin hollitupa, aina auki tulla ja mennä.
Ehkä minä nyt sitten vaan vietän jarru päällä joulua..ja jos vaikka koettaisi keskittyä lukemiseen jossain nurkassa seurustelun sijaan...käyn herkuttelemassa keittiössä muille tarjoamatta yms...menisköhän perille..?
Mitäpä, jos varaisit itsellesi huoneen hotellista jo nyt. Voisit mennä sinne vaikka jo aaton aattona ja ottaisit mukaan hyvää luettavaa jne. Sitten voisit syödä ja herkutella valmiista pöydästä ja nauttia. Saisit nukkua yösi hyvässä sängyssä ja nousta aamulla hyvin levänneenä. Kotiin voisit sitten hipsiä vaikka Tapaninpäivänä. Luulisin viestin menneen perille.
Meille ei tule ketään koskaan yövieraiksi. Jos joku yrittää ehdottaakin moista, neuvomme menemään läheiseen hotelliin. Ei meillä olisi paikkaakaan majoittaa yövieraita.
Vierailija kirjoitti:
Muista sitten ettet passaa koko porukkaa alusta loppuun. Lakanat ja peitot vieraille (tai edes sille miehelle) kouraan, tuonne voit sinä tehdä pedin ja tuonne sinä...
Isäntäväen ei kuulu luopua sängystään.
Jokainen tavallaan. Mutta meillä on kyllä luovuttu aina omasta sängystä, kun päälle 80vuotias äitini on tullut meille. Ei ole maailma kaatunut, vaikka ollaan pari yötä nukuttu olkkarissa.
Mitäs ap meinaat tehdä? Aiotko ottaa asian puheeksi miehen kanssa? Vai rupeatko marttyyriksi ja itkien sitten vietät joulun vieraita passaten? Hyvää joulua vaan vieraille!
Ja tietääkö/tajuaako miehesi kuinka paljon ylimääräistä hommaa siitä tulee kun on pieni koti täysi yövieraita vai asuuko mies yleensäkin kuin hotellissa ja ap hoitaa kaiken?
Mies on isosta perheestä, jossa on totuttu siskonpeteihin eli tämä on ihan normaalia, minulle ei :( Olen itse omaa rauhaa yli kaiken kaipaava. Paras joulurauha olisi joulu ilman yövieraita.
Ap:ltä: Kyllä vieraista osa on ihan itse itsensä kutsunut, kun pitävät sitä niin itsestäänselvänä! Ihan itse..ihan itse... Oli heitä tulossa alunperin enemmänkin... Eli kyllä olen saanut siinä mielessä suuni auki, puoliso tietää ahdinkoni. Tämmöinen laiha kompromissikin on minulle aika ikävä paikka, en vaan voi sille mitään. Ja aikaisemmin olen kyllä pyykännyt kolme päivää vieraiden jäljiltä, vaikka olin itse poissa kotoa, kun silloin oli 4 lasta ja 4 aikuista samassa pienessä tilassa! Eli olen kyllä poistunutkin paikalta ja aion tehdä niin tulevaisuudessakin. Tämä nyt vaan olisi eka joulu omassa uudessa kodissa...:(
Onko kotinne lähistöllä hotellia? Sanokaa vieraille että tajusitte ettette millään mahdu kun vauvojakin 2, joten ajelevatko kotiin vai menisivätkö hotelliin.
Minä en oikeasti tykkää, että edes omat aikuiset lapset pesueineen tulevat yökylään mihinkään aikaan vuodesta. Päiväkäynnit ovat ihan riittäviä puolin ja toisin eikä silloin kenenkään pinna kiristy pienissä tiloissa.
Ap ei ole itsekäs ja meillä myös vieraat sai aina nukkua makkarissa. Näin yleisesti ottaen tekee pahaa nykyään ihmiset. Oman edun tavoittelu ja itsekkyys on tätä päivää.
Sori ap mutta miksi valitat kun on selvää ettet aio asian eteen tehdä kuitenkaan mitään? Siinäpähän pilaa oma joulusi ja kiukuttele passiivisagressiivisesti kun et suutasi auki saa ja mikään neuvo ei kelpaa.
Miten tuo käytönnössä edes toimii?
Onko teillä vain yksi vessa jossa myös suihku...mahtaa olla aamulla mahtavaa vessajonossa kun joku vieras meneekin suihkuun ja loput odottaa omaa vessa- ja suihkuvuoroa :O
Ei passaa paljon kinkkua syödä ;)