IL: "Surullinen näky odotti palvelutalossa isänpäivänä: sängyssä ulostetta ja varpaissa tulehdus"

Sivut

Kommentit (122)

Vierailija

Noita vastaavia juttuja olen lukenut paljon Ruotsista, jossa yksityiset hoivakodit ovat vanhojen ja huonokuntoisten ihmisten säilytyspaikkoja. Seuraan joka päivä SVT:n teksti-tv.tä, ja viime vuosina Attendon ja muiden isojen hoivatoimijoiden "palvelutaloista" on löydetty huonosti pidettyjä vanhuksia ja jopa hoidon puutteeseen (unohdettu käydä katsomassa) kuolleita ihmisiä. Kauhistuttaa, että tulevat sote-päätökset ajavat vanhukset samaan jamaan meillä täällä Suomessakin, kun kokoomus saa oikein huseerata yksityistämisen kanssa. Ei hyvältä näytä.

Vierailija

Voi isä parka - lehtiin asti levitellään että paskoo sänkyynsä ja laitellaan kuvia tollaisista varpaista - NIMELLÄ. Olis nyt edes nimettömänä julkaissut.

Vierailija

Tuo ei ollut vanhusten palvelutalo, eikä hoivakoti, vaan "Toukokuusta lähtien isä on asunut mielenterveys- ja päihdekuntoutujille tarkoitetussa palvelutalossa, joka on kevyen tuetun asumisen paikka." Ehkä tarvetta olisi hieman vahvemmalle tuelle? Kurja juttu kuitenkin, tietysti mies on vähän nuori vanhusten joukkoon hoivakotiin, ja sellaisessa saattaisi olla masentavaa hänelle. 

Vierailija

Voi niinkin päin kääntää, että miksi hoivaa tarvitsevaa vanhusta ei ole kolmeen viikkoon käyty katsomassa?

En puolustele yhtää huonoa hoitoa, mutta jotain itsekin voi tehdä. Eikö vain?

Vierailija

Tällaiset tapaukset tulevat luultavasti yleistymään kunhan hallituksen haluamat leikkaukset ja työelämän kiristykset pääsevät voimaan. Vanhusten hoidossa on jo nyt liian vähän henkilökuntaa ja pienet resurssit. Kaavaillut leikkaukset pienentävät resursseja entisestään sekä alentavat alan jo ennestään alipalkatun henkilökunnan ansioita. Ikävä juttu ennenkaikkea vanhusten kannalta.

Vierailija

En ymmärrä Suomen vanhustenhoitoa. Vanhainkoteja ei enää ole, on vuodeosastot, muistiosastot ja helvetin kalliit senioritalot. Mun mielestä omaiset hoidetaan itse. Ei ole mitään tekosyytä, jonka varjolla voi jättää vanhempansa tai isovanhempansa hoitamatta. Meidän sietäisi hävetä, kuinka joku voi jättää heitteille omat rakkaansa eikä ota vastuuta heidän hoidostaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi niinkin päin kääntää, että miksi hoivaa tarvitsevaa vanhusta ei ole kolmeen viikkoon käyty katsomassa?

Tarkoitatko tytärtä? Viiden lapsen äidillä varmaan on kiirettä muutenkin, ja isän kuitenkin piti saada apua palvelutalosta. Kolmen viikon väleinkin on kyllä mielestäni usein, varsinkin jos ei asu ihan vieressä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eli syy onkin omaisten, ei yrityksen joka saa maksun hoitamisesta ja niiden lakanoiden vaihtamisesta? On ihan ok ottaa vanhuksen rahat ja jättää työt tekemättä? Entäs ne vanhukset joilla ei ole omaisia vahtimassa, nekö sitten makaa paskan keskellä? Riittää että maksun saanut yritys pitää ne just ja just hengissä. Juu,pitäähän sitä firman omistajille taata mahdollisimman hyvät tulot, muusta viis. Ja syyllistetäänpäs vielä vähän lisää niitä omaisia. Mikseivät hoida ja vahdi. Koska eihän yritysten tarvi ilman jatkuvaa vahtimista tehdä hommia joista on sovittu ja maksettu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tällaiset tapaukset tulevat luultavasti yleistymään kunhan hallituksen haluamat leikkaukset ja työelämän kiristykset pääsevät voimaan. Vanhusten hoidossa on jo nyt liian vähän henkilökuntaa ja pienet resurssit. Kaavaillut leikkaukset pienentävät resursseja entisestään sekä alentavat alan jo ennestään alipalkatun henkilökunnan ansioita. Ikävä juttu ennenkaikkea vanhusten kannalta.

Minunkin äitini suri kovasti sitä, minne hän sitten joutuu, kun ei itse jaksa enää kotonaan asua. Hän pelkäsi aivan tosissaan. Onneksi äiti kuoli kotonaan ennen kuin olisi tarvinnut mitään muuta paikkaa alkaa hänelle metsästää. Ikävä äitiä minulla on kova, mutta parempi näin kuin se, että joskus olisin löytänyt hänet tuon uutisen kuvaamasta tilanteesta. Hän siistinä ihmisenä olisi hävennyt silmät päästään ja minä raivoissani olisin tuskin pystynyt olemaan käymättä jonkun päälle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä Suomen vanhustenhoitoa. Vanhainkoteja ei enää ole, on vuodeosastot, muistiosastot ja helvetin kalliit senioritalot. Mun mielestä omaiset hoidetaan itse. Ei ole mitään tekosyytä, jonka varjolla voi jättää vanhempansa tai isovanhempansa hoitamatta. Meidän sietäisi hävetä, kuinka joku voi jättää heitteille omat rakkaansa eikä ota vastuuta heidän hoidostaan.

Eli ensin sekä sinä että sisaruksesi että vanhempasi maksatte kaikki helvetin suuret verot jotta hyvinvointiyhteiskunta antaisi ne palvelut joita se on luvannutkin veroja vastaan antaa. Sitten kun lopulta vanhenet ja tarvitsisit niitä palveluita niin joko: voit käyttää oman kertyneen omaisuutesi maksamalla helvetin kalliista palveutalo-asumisesta tai sitten päädyt johonkin halpisvarastohoitoon jossa ei sovi odottaa edes peruspalvelua kuten peseytymistä ja siivoamista. Nämäkin maksaa muuten yllättävän paljon mutta rahat ei tunnu menevän aina hoidon tasoon.

Hyvinvointiyhteiskunta tosiaan. Hyvinvointi ei vaan koske kuin harvoja ja valittuja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kaunis ajatus mutta käytäntö voi olla sitten se, että että viiden alaikäisen äiti joutuu jättäytymään työttömäksi että voi huoltaa vanhempaansa kokopäiväisesti. Ja jonkunhan ne vuokrat ja muut pitää edelleen maksaa...

Vierailija

Ennen kilpailuttaminen tarkoitti sitä, että kilpailtiin siitä kuka tekee halvimmalla. Nykyään kilpailuttaminen tarkoittaa sitä, että joku voittaa epärealistisella polkuhinnoittelullaan ja jättää hommat tekemättä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhusta? 62-vuotias ihminen ei ole vanhus. Ja toiseksi: jos ei omainen käy 3 viikkoon, se on lyhyt aika. Vanhuksilla ei käy välttämättä ketään 3 vuoteen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat