Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pintaan noussut katkeruus lapsuudesta

Vierailija
10.11.2015 |

En tiedä pitäisikö minun harkita jotain terapiaa jossa pääsisin purkamaan näitä viime aikoina pintaan nousseita katkeria tunteita. Yritän kertoa lyhyesti tässä tilanteestani jos joku osaisi antaa puolueettoman näkökulman.

Olimme veljeni kanssa vähän alle ja vähän päälle 10-vuotiaita kun vanhempani erosivat. Isäni löysi heti uuden naisen joka pamahti paksuksi ja he saivat tytön. Minä asuin eron jälkeen äidin kanssa, veli jäi isän luokse. Kuitenkin heti tämän uuden siskon synnyttyä muistan kuinka ilmapiiri isän luona muuttui niin että me olimme veljen kanssa aina "vieraita kylässä". En voi sanoa että meitä olisi mitenkään varsinaisesti kaltoinkohdeltu, enemmänkin tuntuu jälkikäteen että isä hylkäsi meidät henkisesti. Nyt aikuisen olen tajunnut kuinka paljon se on vaikuttanut minuun että isä ei enää välittänyt tai ollut läsnä elämässä tämän uuden siskon synnyttyä. Esimerkki: muutin ensimmäiseen omaan kotiin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan - isä ei koskaan käynyt katsomassa mua sielä tai auttanut muutossa tai kysynyt olisinko tarvinut jotain. Isäpuoli ajoi satoja kilometrejä mun vähäiset kamat kyydissä jotta saatiin muutto tehtyä ja laittoi lamput sun muut kattoon.

Nykyään omat lapseni ovat todella läheisiä tän isäpuolen kanssa, oman isäni kanssa nähdään max kerran kuussa ja lapsilla kesti pitkään oppia sanomaan häntä "papaksi".

Tiedän että tällä siskopuolella on omalla tilillään tonnikaupalla rahaa odottamassa sitä kun joskus muuttaa omaan kotiin, hän on nyt siis vasta teini-ikäinen. Isä ja äitipuoli ovat säästäneet sinne syntymästä lähtien. Muistan että itselläni oli tilillä n.50e kun lähdin kotoa. En nyt tiedä onko tämä vain katkeruutta ja kateutta siitä että tämä sisko tuntuu saavan kaiken kuin tarjottimella ja itse on joutunut taistelemaan aina toimeentulon kanssa.

Eilen tuntui kuin kamelin selkä olisi katkennut kun luin tän siskon ask?profiilia, ja hän oli sielä kirjottanut kuinka isänpäivänä oli niiiin ahdistunut kun sukulaiset hyökkäs kylään. Tiedän että siellä ei käynyt muita kuin me lasten kanssa pyörähtämässä. Vituttaa ja masentaa koko asia. En enää edes halua mennä käymään isän luona, joka kerta pahoitan mieleni. Isällä on myös ärsyttävänä tapana "vitsillä" väheksyä minua ja veljeäni ja mm. meidän opiskeluja ja elämää nyt ylipäätään, samaan lauseeseen mahtuu yleensä toivo siitä että "edes *Anna (sisko) nyt opiskelisi kunnolla" Kerran heitti "vitsillä" kuinka en muka välittäisi omista lapsistani. Todella hauskaa. Olen äitini kanssa jutellut näistä asioista jonkun verran ja hän ymmärtää täysin mitä tarkoitan ja on myös ollut pöyristynyt joistain sammakoista mitä isä laukoo suustaan.

Sanokaa mitä mieltä olette? Pitäiskö antaa vaan olla ja sietää vai jättää yhteydenpito kokonaan?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat vähän tyhjän vinkujalta mielestäni. Muistelet jotain iänikuista muuttojuttua (pyysitkö edes isääsi apuun?) ja aikuisena ihmisenä vedät herneet nenään jostain teinin askista (jonne ei oltu edes rumasti kirjoitettu). Nyt vähän ryhdistäydyt ja otat itsestäsi vastuun!

En muista pyysinkö, mutta olisin ehkä olettanut että isää kiinnostaa sen verran tyttären muutto toiseen kaupunkiin opiskelemaan että olisi jotenkin osallistunut.

Vierailija
42/44 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon melkein itkukurkussa lukenut teidän juttuja välinpitämättömistä vanhemmista. Mietin vaan miten ihmisestä tulee sellainen...onko siinä joku oma henkinen pahoinvointi/sairaus taustalla vai onko jotkut ihmiset vain "syyttä" niin tyhmiä tai tunteettomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää millaisia vanhemmat osaa olla lapsilleen. Just tuo lapsuudesta nuoruuteen siirtymäaika on herkkää aikaa ja siinä koetut hylkäämisen tunteet voi kyllä näyttäytyä pitkäänkin elämässä.

Vierailija
44/44 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pesän varoihin on lisättävä perittävän antama ennakkoperintö sekä, jollei erityisiä vastasyitä ole, hänen sellaisissa olosuhteissa tai sellaisin ehdoin eläessään antamansa lahja, että se on tarkoituksensa puolesta rinnastettavissa testamenttiin, niin myös hänen jälkeläiselleen tai ottolapselleen taikka tämän jälkeläiselle tahi näiden puolisoille antamansa sellainen lahja, jolla on ilmeisesti tarkoitettu suosia sen saajaa lakiosaan oikeutetun perillisen vahingoksi. "

Pidä siis listaa kaikesta mitä isäsi antaa pikkusisarellesi vuosien varrella.tiedän ettei se raha ole kaiken mittari, mutta, parempi sekin kun ei mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme