Lääkärit ja urheilusta tietävät hoi!

Vierailija

Olen urheillut säännöllisesti kuusi tuntia viikossa jo yli puolen vuoden ajan. Teen ihan perus punttitreeniä ja aerobista. Punttitreeniä tehdessä väsyn aina liikkeiden aikana niin paljon, että joudun pitämään vähintään viiden minuutin palautukset sarjojen välissä (käsiä treenatessa tätä ongelmaa ei onneksi ole). Puuskutan kuin viimeistä päivää ja useasti huono olo. Jalkatreeniä tehdessä palautukset saattavat venyä jopa kymmenminuuttisiksi. Sarjapainotkin ovat nousseet mitättömän vähän suhteessa siihen, että lihaksia kuitenkin särkee joka ikinen kerta treenin jälkeen.

Syön riittävästi, tarpeeksi proteiineja, hiilihydraatteja ja rasvoja. Siinä ei pitäisi olla ongelmaa. Olen täysin normaalipainoinen, normaalipainon alarajoilla.
Mistä ihmeestä tässä on kysymys?

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mittauta kortisolitasot samalla. Mikäli vielä heräilet öisin ja hikoilet kuin pieni sika, diagnoosi on selvä.

Mikähän diagnoosi sitten on selvä?

Vierailija

Vääränlainen harjoittelu tavallisin syy. Aerobinen kynnys ylittyy ja anaerobinen treeni tuottaa maitohappoa, puuskuttamalla korjaat sitten happamuutta. Onko jaksotettu oikein (esim. 2 vk kovemmin ja 1 vk kevyemmin)? Onko tehot oikeat? Huolehditko palautumisesta? Riittävästi lepopäiviä?

Fitness-"urheilijoilla" usein ongelmana, että keskitytään ulkonäön kehittämiseen ja aerobisen kunnon pitkäjänteinen rakentaminen unohtuu. Personal trainereiden koulutus on tosiasiassa aika olematonta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittauta kortisolitasot samalla. Mikäli vielä heräilet öisin ja hikoilet kuin pieni sika, diagnoosi on selvä.

Mikähän diagnoosi sitten on selvä?

Ylikunto.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vääränlainen harjoittelu tavallisin syy. Aerobinen kynnys ylittyy ja anaerobinen treeni tuottaa maitohappoa, puuskuttamalla korjaat sitten happamuutta. Onko jaksotettu oikein (esim. 2 vk kovemmin ja 1 vk kevyemmin)? Onko tehot oikeat? Huolehditko palautumisesta? Riittävästi lepopäiviä?

Fitness-"urheilijoilla" usein ongelmana, että keskitytään ulkonäön kehittämiseen ja aerobisen kunnon pitkäjänteinen rakentaminen unohtuu. Personal trainereiden koulutus on tosiasiassa aika olematonta.

Pidän lepoviikkoja säännöllisesti ja välillä treenit himmaillen. Pyrin kuuntelemaan kroppaa ja tekemään sen mikä hyvältä tuntuu. Tuollainen aloitusviestissä kuvattu tilanne on vaan oikeastaan joka treenin olotila, ihan alusta alkaen ollut. Lepopäiviä tulee viikkoon viisi, kolmena päivänä siis treenaan. Joka lihasryhmän jälkeen kuuden päivän lepo sille lihakselle. Tarvittaessa pidempikin jos ei tunnu palautuvan.

Ystävien näkeminen ja muu toimintakaan ei oikein maistu, että en tiedä sitten onko tässä joku isompi juttu taustalla vai mistä tää homma tulee. Olen siis urheillut koko ikäni, oli parin vuoden tauko ja taas jatkoin. Ennen ei ole tällasta ollut. Ap

Vierailija

Miten vointisi noin muuten? Nukkuminen? Onko päiväaikaista väsymystä? Flunssat? Kipua, kolotuksia? Laihtumista? "Outoja" tuntemuksia lihaksissa (siis muuten kuin treenatessa)? Miten jaksat työn/opiskelun/kotityöt?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten vointisi noin muuten? Nukkuminen? Onko päiväaikaista väsymystä? Flunssat? Kipua, kolotuksia? Laihtumista? "Outoja" tuntemuksia lihaksissa (siis muuten kuin treenatessa)? Miten jaksat työn/opiskelun/kotityöt?

Päivät menee vähän koomassa, varsinaista väsymystä ei ole, enemmänkin tunnun olevan todella saamaton ja laiska. Olen tosin sairaslomalla mielenterveysongelman takia (ei ole masennus), joten todennäköisesti johtuu siitä tuo saamattomuus. Välillä jaksaa puuhailla ja mennä ja tehdä, mutta sitten taas tulee kuukauden paussi ja hiukset tippuu päästä. Stressiä epäilen.

Olen semmoisessa jatkuvassa pikkuflunssassa jatkuvasti, ollut varmaan jo kolme vuotta. Niveliä on alkanut hiukan juilia, ei mitään jatkuvaa, mutta semmoista pientä hämmentävää "särkyä" ja välillä lihaksiin pistää. Miten sen nyt selittäisi... lihaksen ulkoreunaa särkee yhtäkkiä ja sitten särky katoaa. Hoikka olen ollut aina ja paino jumittaa aikalailla paikallaan, lihas ei tunnu kehittyvän "tarpeeksi" tehtyyn työhön nähden. Saatan toki syödä liian vähän.

Nyt kun kysyit noin tarkasti, niin muistin, että kuukautiseni ovat muuttuneet epäsäännöllisiksi nyt vuoden sisällä. Olipa siinä sairaskertomusta kerrakseen, pahoittelut heh. Ap

Vierailija

Niin ja nukun pitkät yöunet (mielellään yli kahdeksan tuntia), herään aika tokkuraisena, mutta jaksan valvoa läpi päivän. Aina haluaisin nukkua pidempään heh. Iltaisin en meinaa malttaa mennä nukkumaan, koska yöaikaan tekee mieli aina puuhastella millon mitäkin. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lue Kaisa Jaakkolan hormonitasapaino - kirja! Löydät varmasti vastauksen :)

Jaahas! Pitääpä vilkuilla tuollaista, kiitos vinkistä :) Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin ennemmin lääkärissä käyntiä. Itsediagnosointi ja Tohtori Google vievät yleensä harhaan. Oireesi voivat liittyä johonkin reumasairauteen, kilpirauhaseen, voi olla joku tulehdussairaus, anemia... Vaihtoehtoja on lukemattomia. Joka tapauksessa oireita on sen verran ja ne ovat aika epämääräisiä, että syy voi olla vaikka mikä. Nyt netti kiinni ja lääkäriin mars!

terv.7

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin ennemmin lääkärissä käyntiä. Itsediagnosointi ja Tohtori Google vievät yleensä harhaan. Oireesi voivat liittyä johonkin reumasairauteen, kilpirauhaseen, voi olla joku tulehdussairaus, anemia... Vaihtoehtoja on lukemattomia. Joka tapauksessa oireita on sen verran ja ne ovat aika epämääräisiä, että syy voi olla vaikka mikä. Nyt netti kiinni ja lääkäriin mars!

terv.7

Mielenterveyspuolen lääkäri ei ole päättänyt ryhtyä jatkotoimenpiteisiin noiden mun kolotusten suhteen, niin olen ollut aika paljon ajattelematta niitä ja todennut, että liittyvät sitten varmaan mielenterveyteen. Olo on kuitenkin nyt ruokavalionmuutoksen ja urheilun aloittamisen jälkeen paljon parempi kuin vielä vuosi sitten. Nyt kun nuo tosin tuollalailla ylös kirjoitti kaikki kerralla, niin lääkärissä käynti voisi kyllä olla viisasta.

Kilpirauhasarvo minulla oli joskus pari vuotta sitten koholla (?), mutta lääkäri sanoi, että ei kuitenkaan ole mitään mistä pitäisi huolestua tai mitä pitäisi mitenkään hoitaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

terv.7

Mielenterveyspuolen lääkäri ei ole päättänyt ryhtyä jatkotoimenpiteisiin noiden mun kolotusten suhteen, niin olen ollut aika paljon ajattelematta niitä ja todennut, että liittyvät sitten varmaan mielenterveyteen. Olo on kuitenkin nyt ruokavalionmuutoksen ja urheilun aloittamisen jälkeen paljon parempi kuin vielä vuosi sitten. Nyt kun nuo tosin tuollalailla ylös kirjoitti kaikki kerralla, niin lääkärissä käynti voisi kyllä olla viisasta.

Kilpirauhasarvo minulla oli joskus pari vuotta sitten koholla (?), mutta lääkäri sanoi, että ei kuitenkaan ole mitään mistä pitäisi huolestua tai mitä pitäisi mitenkään hoitaa.

Tuo on harmillista, ja ehdottomasti väärin, jos mt-potilasta ei tutkita kunnolla myös somaattisten sairauksien osalta! Toki voi olla niin, että oireet tosiaan ovat psykosomaattisia, mutta niin ei saisi KOSKAAN olettaa ilman asianmukaisia tutkimuksia!

Olen kuullut parista tapauksesta, että skitsofreniapotilaan (näköharhojen) oireiden syyksi on paljastunut aivokasvain, jota ei ole diagnosoitu ja houdettu ajoissa, on vaan kuitattu harhat skitsofreniaan liittyviksi. Sinun kohdallasi ei tietenkään ole kysymys mistään noin vakavasta, halusin vain kertoa ihan äärimmäisen esimerkin.

Sinuna vaatisin lääkäriltä selvityksiä fyysisille oireille. Kuten sanoin, voivathan ne olla psyykkistä alkuperää, mutta fyysiset syyt pitäisi sulkea pois. Selvittelyt voisi aloittaa ihan yleislääkärillä. Ihan perusverikokeillakin selviää jo paljon. Jos asia ei etene julkisella puolella, niin toivottavasti pystyt käymään yksityisellä (oman kokemukseni mukaan yksityisellä asiat etenee usein sujuvammin, harmi että näin on, kyllä potilaan oireet pitäisi aina ottaa tosissaan myös julkisella puolella). Yksityisen puolen lääkäri voi kyllä kirjoittaa mahdolliset lähetteet jatkotutkimuksiin myös julkisen th:n puolelle.

Tsemppiä ja kovasti voimia! Eiköhän asiat järjesty!

t.7

Vierailija

Niin ja mitä noiden kolotusten vähenemiseen tulee, niin "liike on lääke", eli kyllä liikunta ja terveelliset elämäntavat ovat hyvinkin voineet vaikuttaa suotuisasti oireisiin VAIKKA ne olisivat fyysisistä syistä johtuvia. Oireiden syy kannattaa kuitenkin selvittää.

t.7

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat