Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yllätyslaskut

Vierailija
09.11.2015 |

Sitä kun aina välillä itsekin on ihmetellyt, mitä ne on ne yllättävät laskut, joita vaan tulee postilaatikkoon. Niin nyt sitten... pitää vaan avautua.

Ensin tuli tietty tälle kuulle muiden lisäksi autovakuutus. Ei sinällään yllättävä, mutta ei joka kuussa. Sitten tuli autohuolto, jonka piti olla ihan vaan öljynvaihto 30e mutta hups löytyi juttunen joka kymmenkertaisti hinnan.

Sitten tuli lapsen harrastusmaksu, jonka luulin tulevan vasta ensi kuussa - no siitä olisi ehkä voinut vielä neuvotellakin, maksuajasta siis.

Sen jälkeen piti kaivaa kuvetta, kun lapsilla oli koulussa disko.

Eikä siinäkään vielä kaikki, diskon jälkeen varoitettiin kihomadoista - joita sitten löytyi meiltäkin. Voi sun samperi.

Nyt ei tarvita yhtään koiran hammaslääkäriä, hajoavaa pyykkikonetta tai partiolaisten joulukalenteria! Tätä vartenhan sitä on pienistä tuloista laitettu sivuun, nyt ne meni - taas. Säästöt bye-bye ja visakin vähän vingahti.

Onneksi kuukautta on enää 20 päivää jäljellä.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto on meillä oikeastaan ainoa, josta voi tulla yllätyslaskuja. Siis tietenkin huolto-, katsastus- ja vakuutusmaksut ovat tiedossa ainakin suurinpiirtein, mutta kun jotain muuta tulee. Meilla esim. lakkasi ilmastointi toimimasta (ja samalla tietenkin myös lämpimän ilman puhallus - ilman ilmastointia voi elää, mutta kylmillä ilmoilla ilman puhallusta ei oikein voi ajaa). Ajattelin, että joku sulake tai pieni liitosvika, kun vein auton huollettavaksi. Mutta ei, 600 € remontti, joku johtosarja piti vaihtaa jne. 

Niin ja auto siis ei ole vanha, mutta takuuajan ulkopuolella kuitenkin. Tuo oli ensimmäinen vika ja toivottavasti viimeinen ennen vaihtoa uteen. Uudehkoissakin autoissa voi siis tulla yllättäviä kuluja kalliiden huoltomaksujen lisäksi, jos huono tuuri käy.

Vierailija
22/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa. Mä olen kans aina ollut sitä mieltä, ettei mitään yllätyslaskuja ole, vaan niihin pitää ostata varautua.

Onneksi tulee tällaisia aikoja. Että on varautunut, ja sitten se säästöpuskuri vaan katoaa! Sitä vartenhan se on, ei sitä tarkoitettukaan kerättäväksi esimerkiksi sen varalle että pääsisi vaikka vähän lomailemaan lasten kanssa.

Ai niin. Saanko nyt itkeä ennen joulua, että mitähän tämän kanssa tekisi, mistä saisi lapsille lahjat?

Juu, kollega halusi välttämättä lahjoittaa myös silmätulehduksensa kiertoon - kehtasi perkl- vielä mainostaa, että hoitaa sitä kosteuttavilla silmätipoilla, kunnes jäi sitten tänään pois töistä. Antibiootteja odotellessa. Tiedän, yksittäisenä tämmöiset laskut eivät ole paha rasti, kyllähän sulla aina takataskussa on parikymppiä.

Mutta viisastelkaa lisää, menen kostoksi pyyhkimään kollegan hiiren silmärähmälläni.

terv.AP

Säästöpuskuri on 2 kk nettopalkan suuruinen eli kutakuinkin muutama tonni. Jotenkin vaikea uskoa, että lapsen disco maksaa niin paljon.

Niin. Niinhän sen pitäisi olla. Sä varmaan voit lahjoittaa mulle sen verran, tai edes pari satasta, koska tuonkokoinen säästöpuskurihan nyt vaan ihmisellä PITÄÄ olla?

Ei se puskurin kerääminen ole kovin helppoa, jos rahat on suht tiukilla. Jos tienaa pari tonnia kuussa ja yrittää laittaa vaikka 100€ sivuun, niin silläkin tavalla saa kasaan "vain" 1200€ vuodessa, eli se kahden kukauden nettopalkkaa vastaavan summan kerääminen kestää lähemmäs pari vuotta, edellyttäen että mitään sellaista ei satu että joutuisi kajoamaan puskurirahstoonsa.

Mutta jos ei tosiaan saa kerättyä puskuria, niin kyllähän se on merkki siitä että menoja pitäisi vähentää tai tuloja kasvattaa, eli talous ei ole vakaalla pohjalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juuri tuo, että kuvittelet auton olevan suunnilleen kunnossa ja sitten korjamolla todetaan että ei olekaan näin. Kyllä se tietty yllätys on!

Moni hehkuttaa että miten vanhan auton pitäminen tulee halvemmaksi, huolto maksaa vain 50€ jne. mutta sitten kun jotain on rikki, niin saattaakin tulla useamman satasen huolto eikä aina riitä tonnikaan.

Tietysti uuden auton pitäminen on kalliimpaa, mutta eipä juuri tule yllätyksiä. Kun 200€ määräaikaishuollossa huomataan että jotain on rikki, niin huollosta annetaan uusi aika ja kun viet auton takuuhuoltoon korjattaksi, niin ei maksa mitään ja saa vielä sijaisauton maksutta käyttöönsä.

Nyt kyllä puhuit täyttä peetä. Meillä on tällainen uusi hieno auto jonka akku maksoi melkein 3 kertaa enemmän kuin entisen vanhemman automme. Kuluvat osat eivät mene mihinkään takuuseen! Toki tällä autolla juurikin ylläpidossa säästää kun syö dieseliä vähemmän ja vakuutusmaksu on suurinpiirtein sama. Mutta äläpä tule tänne kusettamaan, että takuu on joku ihme systeemi millä saa auton huollettua ilmaiseksi jos siinä on joku rikki. Vain vialliset osat menevät takuuseen, ei kuluvat.

Vierailija
24/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto on meillä oikeastaan ainoa, josta voi tulla yllätyslaskuja. Siis tietenkin huolto-, katsastus- ja vakuutusmaksut ovat tiedossa ainakin suurinpiirtein, mutta kun jotain muuta tulee. Meilla esim. lakkasi ilmastointi toimimasta (ja samalla tietenkin myös lämpimän ilman puhallus - ilman ilmastointia voi elää, mutta kylmillä ilmoilla ilman puhallusta ei oikein voi ajaa). Ajattelin, että joku sulake tai pieni liitosvika, kun vein auton huollettavaksi. Mutta ei, 600 € remontti, joku johtosarja piti vaihtaa jne. 

Niin ja auto siis ei ole vanha, mutta takuuajan ulkopuolella kuitenkin. Tuo oli ensimmäinen vika ja toivottavasti viimeinen ennen vaihtoa uteen. Uudehkoissakin autoissa voi siis tulla yllättäviä kuluja kalliiden huoltomaksujen lisäksi, jos huono tuuri käy.

Ei se takuu ole mikään takaraja myyjän vastuulle. Jos minun uutena ostamasta autosta pitäisi alkaa vaihtamaan jotain johtosarjoja pian takuuajan päättymisen jälkeen, niin en kyllä ihan purematta maksaisi täyttä hintaa tuollaisesta remontista. Kyllä niissä johdoissa on ollut vikaa jo ihan alunperin, ei ne muutamassa vuodessa vikaannu normaalina kulumisena.

Mahtoiko olla Fiat?

Vierailija
25/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton kanssa pitää olla hyvä huoltomies. Liikkeet kyllä etsii vian ja korjaa kun jotain on rikki. Mutta ne ei renkaita vaihtaessa tai vuosihuoltoa tehdessä lainkaan varoita että esim. jarrupalat alkaa olla kuluneet  ja vaihto tulee eteen vuoden sisään.

Kultaakin kalliimpi tuo mies joka jaksaa mulle putsata ja voidella jarruosia ja näkee hihnan kunnosta kertavilkaisulla onko se syytä vaihtaa nyt vai katsotaanko ensi vuonna uudelleen. Kyllähän se saa aikaa siellä tallissa kulumaan, mutta autoon ei ole yllätyksenä tullut korjaustarpeita :)

Vierailija
26/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juuri tuo, että kuvittelet auton olevan suunnilleen kunnossa ja sitten korjamolla todetaan että ei olekaan näin. Kyllä se tietty yllätys on!

Moni hehkuttaa että miten vanhan auton pitäminen tulee halvemmaksi, huolto maksaa vain 50€ jne. mutta sitten kun jotain on rikki, niin saattaakin tulla useamman satasen huolto eikä aina riitä tonnikaan.

Tietysti uuden auton pitäminen on kalliimpaa, mutta eipä juuri tule yllätyksiä. Kun 200€ määräaikaishuollossa huomataan että jotain on rikki, niin huollosta annetaan uusi aika ja kun viet auton takuuhuoltoon korjattaksi, niin ei maksa mitään ja saa vielä sijaisauton maksutta käyttöönsä.

Nyt kyllä puhuit täyttä peetä. Meillä on tällainen uusi hieno auto jonka akku maksoi melkein 3 kertaa enemmän kuin entisen vanhemman automme. Kuluvat osat eivät mene mihinkään takuuseen! Toki tällä autolla juurikin ylläpidossa säästää kun syö dieseliä vähemmän ja vakuutusmaksu on suurinpiirtein sama. Mutta äläpä tule tänne kusettamaan, että takuu on joku ihme systeemi millä saa auton huollettua ilmaiseksi jos siinä on joku rikki. Vain vialliset osat menevät takuuseen, ei kuluvat.

Kyllä siinä akussakin on muutaman vuoden takuu. Akkuhan ei ole ollenkaan mikään merkkiosa, ihan samanlaisen akun siihen uuteen autoon voi ostaa kuin vanhaankin, jos haluaa. Edellisestä autosta hajosi akku neljän vuoden ikäisenä ja kylä minäkin sen jouduin ostamaan itse, koska akun takuu oli vain kolme vuotta, mutta ei se akku mikään kallis ollut, maksoi muistaakseni 170€ merkkiliikkeesä, kun vastaava Motonetin akku olisi ollu 150€.

Vierailija
27/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan auton merkistä ja takuusta mitä takuu korvaa. Esim. mun autoon kuuluu kolmen vuoden ilmainen "tiepalvelu", jos auto jättää tielle esim. akun hajoamisen takia, tarvitsee vaan soittaa yksi puhelu ja huoltomiehet tulee paikalle korjaamaan auton ilman kustannuksia. Edes siitä uudesta akusta ei tarvitse maksaa. Miehen autossa ei taas tuollaista takuuta ole vaan kuvailemasi lainen, eli esim. iskarit ym kuluvat osat pitää kustantaa itse.

Vierailija
28/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä lasken autohuollon laskun yllätykseksi. Meillä maksaa perus vuosihuolto max. 300e niin nyt meni 1000e. Onneksi oli luottokortti. Meillä tulee myös sähkön ja veden tasauslasku samassa kuussa ja niitä saa aina jännittää että tuleeko takkiin vai jäädäänkö voitolle. Kännykkälaskut voivat olla yllättäviä, jouduin hoitamaan poliisin kanssa erästä asiaa, pelkästään jonotus teki laskua 40e lisää. Minulla on aina säästössä pari tonnia, lähihoitajan palkalla ei oikein enempää saa vuodessa säästöön. Luottokortti on ainoa millä saan pidettyä tilillä hätävaraa, koska esim. tuollainen auton yllärihuolto voi syödä kaikki säästöt.

Jonotit lähes 3 vrk?

Vierailija
29/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton kanssa pitää olla hyvä huoltomies. Liikkeet kyllä etsii vian ja korjaa kun jotain on rikki. Mutta ne ei renkaita vaihtaessa tai vuosihuoltoa tehdessä lainkaan varoita että esim. jarrupalat alkaa olla kuluneet  ja vaihto tulee eteen vuoden sisään.

Kultaakin kalliimpi tuo mies joka jaksaa mulle putsata ja voidella jarruosia ja näkee hihnan kunnosta kertavilkaisulla onko se syytä vaihtaa nyt vai katsotaanko ensi vuonna uudelleen. Kyllähän se saa aikaa siellä tallissa kulumaan, mutta autoon ei ole yllätyksenä tullut korjaustarpeita :)

Kyllä merkkihuollossa katsotaan aina jarrupalojen ja renkaiden yms. kunto ja merkitään tarkastuslistaan ja suositellaan vaihtoa heti tai seuraavassa huollossa tms.

Vierailija
30/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tulee myös sähkön ja veden tasauslasku samassa kuussa ja niitä saa aina jännittää että tuleeko takkiin vai jäädäänkö voitolle.

Ihan niitä mittareita voi käydä itsekin lukemassa muutaman kerran vuodessa.... eipä yllätä niin pahasti.

Vierailija
31/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä merkkihuollossa katsotaan aina jarrupalojen ja renkaiden yms. kunto ja merkitään tarkastuslistaan ja suositellaan vaihtoa heti tai seuraavassa huollossa tms.

Jos suositellaan vaihtoa HETI, on melko lailla myöhässä eikä ennakoivaa. Katsastusmies on mulle joskus tällaisia tarpeita kertonut, merkkiliikkeen huolto ei ikinä.

Vierailija
32/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa. Mä olen kans aina ollut sitä mieltä, ettei mitään yllätyslaskuja ole, vaan niihin pitää ostata varautua.

Onneksi tulee tällaisia aikoja. Että on varautunut, ja sitten se säästöpuskuri vaan katoaa! Sitä vartenhan se on, ei sitä tarkoitettukaan kerättäväksi esimerkiksi sen varalle että pääsisi vaikka vähän lomailemaan lasten kanssa.

Ai niin. Saanko nyt itkeä ennen joulua, että mitähän tämän kanssa tekisi, mistä saisi lapsille lahjat?

Juu, kollega halusi välttämättä lahjoittaa myös silmätulehduksensa kiertoon - kehtasi perkl- vielä mainostaa, että hoitaa sitä kosteuttavilla silmätipoilla, kunnes jäi sitten tänään pois töistä. Antibiootteja odotellessa. Tiedän, yksittäisenä tämmöiset laskut eivät ole paha rasti, kyllähän sulla aina takataskussa on parikymppiä.

Mutta viisastelkaa lisää, menen kostoksi pyyhkimään kollegan hiiren silmärähmälläni.

terv.AP

Säästöpuskuri on 2 kk nettopalkan suuruinen eli kutakuinkin muutama tonni. Jotenkin vaikea uskoa, että lapsen disco maksaa niin paljon.

Niin. Niinhän sen pitäisi olla. Sä varmaan voit lahjoittaa mulle sen verran, tai edes pari satasta, koska tuonkokoinen säästöpuskurihan nyt vaan ihmisellä PITÄÄ olla?

Kirjoitinko, että PITÄÄ olla?

Se säästöpuskuri kerätään vähitellen. Kun palkkaa saa 400 e/kk, on puskuri pieni ja kun palkkasumma kasvaa, suurenee se puskurikin vähitellen. Ei ole tarkoitus kerätä sitä muutamassa kuukaudessa vaan vähitellen vuosien mittaan ykskaks.

Jos ei kykene pitämään rahaa säästössä, kannattaa miettiä omia kulutustottumuksia ja sitä, miksi raha on aina lopussa. Vika on rahan käyttäjässä, ei meissä, joilla rahaa tililtä löytyy.

Vierailija
33/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä lasken autohuollon laskun yllätykseksi. Meillä maksaa perus vuosihuolto max. 300e niin nyt meni 1000e. Onneksi oli luottokortti. Meillä tulee myös sähkön ja veden tasauslasku samassa kuussa ja niitä saa aina jännittää että tuleeko takkiin vai jäädäänkö voitolle. Kännykkälaskut voivat olla yllättäviä, jouduin hoitamaan poliisin kanssa erästä asiaa, pelkästään jonotus teki laskua 40e lisää. Minulla on aina säästössä pari tonnia, lähihoitajan palkalla ei oikein enempää saa vuodessa säästöön. Luottokortti on ainoa millä saan pidettyä tilillä hätävaraa, koska esim. tuollainen auton yllärihuolto voi syödä kaikki säästöt.

Ei meillä vaan ole enää muutamaan vuoteen tullut sähköstä tasauslaksua, koska on etäluetteavat mittarit ja laskutus menee kuukausittain toteutuneen kulutuksen mukaan.

Vesilasku on kyllä meilläkin yksi yllätysten aiheuttaja. Vesiyhtiö tuntuu muuttelevan ihan mielivaltaisesti kulutusennustetta. Meillä on kulunut vettä hyvinkin tasaisesti vuodesta toiseen, mutta arviolaskutus muuttuilee ja jos ei itse huomaa että sitä on muutettu, niin sitten on yllätys luvassa. Muttavat sen kyllä takasin oikeksi kun ilmoittaa mittarilukema, jonka perusteella korjaavat laskutusta.

Vierailija
34/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos suositellaan vaihtoa HETI, on melko lailla myöhässä eikä ennakoivaa. Katsastusmies on mulle joskus tällaisia tarpeita kertonut, merkkiliikkeen huolto ei ikinä.

Aika harvoin tulee nykyään katsastettua autoa, kun ensimäinen katsastus on vasta 3v ensirekisteröinnistä.

Vierailija
35/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän autoa huollossa kerran vuodessa, koska ajan aika vähän, vain 20 000 km/v. Kyllä siellä aika herkästi sanotaan, että jotain pitää tehdä heti, koska seuraava käynti olisi vasta vuoden kuluttua, jolloin on jo myöhäistä. Aika usein soittavat perään ja sanovat, että hei, nyt löytyi tällainen pikkujuttu, laitetaanko kuntoon samantien vai tuotko auton uudestaan.

Vierailija
36/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

terv.AP

Hei, olen matalapalkka-alalla työskentelevä sinkkunainen pääkaupunkiseudulta. Kerrotko minulle kuinka säästän kahden kuukauden nettotuloja vastaavan summan säästöpuskuria kun pelkästään vuokraan menee joka kuukausi n. 2/3 kuukauden nettotuloista. Kalliita harrastuksia minulla ei ole eikä autoa. Ainoa mistä voin säästää on ruoka ja siitä joutuu enemmän tai vähemmän pihistelemään muutenkin. Maksimissaan saan kuussa sellaisen 50€ säästöön ja sekin ehtii kulua satunnaisiin yllättäviin menoihin ennen kuin säästössä on montaakaan sataa.

Vierailija
37/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se takuu ole mikään takaraja myyjän vastuulle. Jos minun uutena ostamasta autosta pitäisi alkaa vaihtamaan jotain johtosarjoja pian takuuajan päättymisen jälkeen, niin en kyllä ihan purematta maksaisi täyttä hintaa tuollaisesta remontista. Kyllä niissä johdoissa on ollut vikaa jo ihan alunperin, ei ne muutamassa vuodessa vikaannu normaalina kulumisena.

Mahtoiko olla Fiat?

No ei ole Fiat, mutta ehkä tässä on kyse siitä, mitä pitää uudehkona autona. 

Auto on siis n. 5 v. vanha, mutta ajokilometrejä on alle 90.000. Itse pidän jotain 2000 -luvun alkupuolen autoa vanhana, 2010 -luvun autoja uudehkoina. 

Harvoin takuu koskee kuluvia osia ja yleensä melkein kaikki kai lasketaan kuluviksi osiksi.  Tietenkin vaihtoehto on vaihtaa auto aina uuteen takuuajan (yleensä kolme vuotta) sisällä tai ostaa erillinen huoltosopimus, jolloin tavallaan maksaa sen huollon kustannukset siinä huoltosopparissa ja sitten huolto on "ilmainen". 

Vierailija
38/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

autovakuutuksesta saa hyvän alennuksen kun sen maksaa yhdessä erässä.

Käyppä tsekkaamassa että kuinka hyvä se maksutapa-alennus on euroissa, jos maksaa yhdessä erässä.

Vaikka se olisi 2,5%, niin se tekee 1000€ vakuutuksessa 2€/kk. Maksan mielummin 102€/kk, kuin kerran vuodessa 1000€. Jossain yllätysmenotilanteessa tuo tonnin lasku voi olla tiukka maksaa.

Vierailija
39/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtoiko olla Fiat?

No ei ole Fiat, mutta ehkä tässä on kyse siitä, mitä pitää uudehkona autona. 

Auto on siis n. 5 v. vanha, mutta ajokilometrejä on alle 90.000. Itse pidän jotain 2000 -luvun alkupuolen autoa vanhana, 2010 -luvun autoja uudehkoina. 

Harvoin takuu koskee kuluvia osia ja yleensä melkein kaikki kai lasketaan kuluviksi osiksi.  Tietenkin vaihtoehto on vaihtaa auto aina uuteen takuuajan (yleensä kolme vuotta) sisällä tai ostaa erillinen huoltosopimus, jolloin tavallaan maksaa sen huollon kustannukset siinä huoltosopparissa ja sitten huolto on "ilmainen". 

No minä en pidä 5 vuotta vanhaa uutena, enkä edes uudehkona. Tuon ikäisissä autoissa saa jo totulle siihen ajatukseen että tulee muitakin kuluja kuin huolto-ohjelman mukaisia kuluja.

Vierailija
40/41 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän autoa huollossa kerran vuodessa, koska ajan aika vähän, vain 20 000 km/v. Kyllä siellä aika herkästi sanotaan, että jotain pitää tehdä heti, koska seuraava käynti olisi vasta vuoden kuluttua, jolloin on jo myöhäistä. Aika usein soittavat perään ja sanovat, että hei, nyt löytyi tällainen pikkujuttu, laitetaanko kuntoon samantien vai tuotko auton uudestaan.

20 tonnia on aika tavanomainen ajomäärä vuodessa, ei vähän. Autoilla ajetaan keskimäärin jotein 18 tonnia vuodessa.