Kustantaako toimeentulotuki astianpesukoneen?
Olemme lapsiperhe ja pesukoneemme hajosi. En tiedä käytäntöjä, koska olemme saaneet tukea vasta kuukauden.
Kommentit (61)
"Vierailija]Olemme lapsiperhe ja pesukoneemme hajosi. En tiedä käytäntöjä, koska olemme saaneet tukea vasta kuukauden."
Toimeentulotuki on harkinnanvarainen tuki ja se myönnetään vain kuukaudeksi eli ei ole lainkaan varma saatko edes tukea ensi kuussa, koska kaikki muut tukimuodot on käytettävä sitä ennen. Miksi et saa työttömyysturvaa ja ole työnhakijana.
Astianpesukonetta ei makseta, sillä jokaisessa asunnossa on mahdollista pestä käsin astiat ja koska teillä on siihen tilat.
Pyykinpesukone saatetaan myöntää harkinnanvaraisesti, koska harvoin asunnossa on mahdollisuutta pestä vaatteita, mutta jos taloyhtiössä on pesukone tai riittävät tilat, silloin pyykinpesukonetta ei myönnetä.
Ja sitäpaitsi, Suomessa on paljon asuntoja lapsiperheitä, jolla konetta ei ole, edes paikkaa keittiössä, puhumattakaan sairaista, vanhuksista jne. jos olet pienenten lasten vanhempi, niin todennäköisesti olet myös nuori, jolla tiskit luulisi hoituvat ihan käsipelin, kun vesi tulee raanasta ja on pesualtaat keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun Ferrari hajos, kustantaanko sossu mulle uuden?!
Jos tarvitset autoa työssäsi, saat todennäköisesti maksusitoumuksen auton hankintaan. Ei upouuden Ferrarin, mutta sellaisen auton jolla voit kulkea työmatkat.
Höpöhöpö tai lyö faktoja pöytään. Tätä samaa matraa jaksetaan toistuvasti tuoda netissä esille, mutta eipä tähän mennessä kukaan ole vielä kertonut missä kunnassa näin tapahtuisi.
Perustele dillä että sun uskonto kieltää käsin tiskaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asutte vuokra-asunnossa niin vuokraisännän kuuluu se kustantaa oli se sitten yksityinen tai kunta/kaupunki. Ei siihen sossua tarvita.
No tämä toimii jos kyse on rikkimenneen koneen tilalle hankittava uusi kone. ja asuu vuokrakämpässä. Omassa asunnossa rikkimenneen tiskarin saa yleensä venkoiltua kotivakuutuksen kustannettavaksi.
Mutta jos ap noin vain keksii haluta tiskikoneen, koska muillakin on, niin tuskinpa sossu siihen innostuu etenkään jos ap asuu omistusasunnossa. Tosin varmaan riippu lasten määrästä. Jos on 12 lasta, niin veikkaan että sossu kyllä sen tiskarin hankkii ja ihan syystäkin!
Vuokranantajahan siis hankkii uuden tiskikoneen vain jos se rikkimennytkin on ollut vuokranantajan, ei siis vuokralaisen hankkima. Läheskään kaikkien vuokra-asuntojen varustelutasoon ei kuulu astianpesukone, pyykinpesukone tms. Tällöin vuokralaisen pitää itse ostaa omat koneensa ja myöskin uusia ne tarpeen mukaan.
Tuo on harkinnanvarainen asia. Jos olette vuokralla, niin vuokranantaja maksaa. Onko teillä kotivakuutusta? Meillä on ja kotivakuutus on maksanut korjauksia mm.kuivausrummusta ja astianpesukoneesta, jos ylittää 150e korjaus. Alle tuon, jos jää, niin itse pitää maksaa ja jos siis yli tuon, vakuutus maksaa kaikki. Jos ei kannata korjata, niin kotivakuutus antaa kertakorvauksena jonkun summan riippuen laitteen iästä. Ja mitä toimeentulotukeen tulee, katsovat perheen koon ja varmaankin myös, millaiset tiskialtaatkin ovat. Meillä nyt myös astianpesukone rikki, 8 ihmistä taloudessa, tiskiallas iso ja hyvä, mutta huuhteluallas sellainen pieni eli ei varsinaisesti jatkuvaan tiskaukseen tarkoitettu. Pitäisikin korjaaja soittaa katsomaan, kuukauden verran käsin tiskailtu.
Ainakin äitini anoi harkinnanvaraista toimeentulotukea astianpesukoneeseen ja sai sen. Sai maksusitoumuksen Giganttiin max 400 eurolle, kävi valitsemassa koneen sieltä ja se tuotiin kotiin asti. Taloyhtiö tilasi jonkun rööriroopen asentamaan sen. Eikä koko lysti maksanut äidille euron euroa.
Äiti on jo iäkäs, kohta 80-vuotta ja sairastaa niveltulehdusta. Tähän asti on tiskannut ihan itse ja varmaan pystyisi vieläkin, mutta päätettiin tehdä se anomus, koska kone on tarpeen ja äiti on kyllä kortensa kekoon kantanut tässä yhteiskunnassa.
Voi Jeesus.. Ilollahan tässä makselee veroja kun toiset hakee sossun luukulta kodinkoneetkin. Onnea menestyksestä Ap!
Ps. Tiskiharjan voi saada alle eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollette ole suurperhe, niin tuskin silloin ainakaan. Kerro, miksi verovaroistamme pitäisi kustantaa sinulle astianpesukone, etkö pysty tiskaamaan käsin?
en ole ap, mutta nyt haloo hoi, eletään 2010-lukua!
miksi jonkun pitäisi tiskata käsin vain siksi että on köyhä?
Miksi jollekin pitäisi ostaa tiskikone verorahoilla? En ymmärrä tätä tukien varassa olevien logiikkaa."
Tää on nyt vain tätä ja halutaan mitä milloinkin.
Ei ole lainkaan harvinaista, että sos.työntekijän omassa kodissa imuroidaan 30€ imurilla ja pestään astiat käsin, kun palkka on pieni ja lapsiperhe, mutta yhteiskunnan tuilla eläjät pyytävät pokkana 240€ imureita ja 500 euron astianpesukoneita, vaikka vain harvalla työssäkäyvällä on niihin varaa. Ja kun tulee kieltävä päätös, kielinystyrät laulavat, eikä alkeellisimmistakaan käytöstavoista ole tietoa, kun kaikki ei tipahda syliin, kuin manulle illallinen ja heidän mielestään kaikki vempaimet tuli mennä muiden veronmaksajien piikkiin, vaikka ollaan kotona.
Mä voin kustantaa sulle tiskiharjan, vitun pummi!
Hyvin epätodennäköistä että saisit astianpesukoneeseen harkinnanvaraista tukea. Ellet nyt ole todella pahasti allerginen pesuaineille tms. ja käsin tiskaaminen on täysi mahdottomuus (kaikille perheen aikuisille).
T. Sossun täti
Siis miksi veronmaksajien pitäisi ostaa sulle tiskikone?
Jos asut vuokralla ja kone oli siellä jo alunperin niin vuokranantaja maksaa. Jos tiskari on oma, niin kotivakuutukseen tietenkin! Ei sitä vakuutusta turhaan makseta. Ja oletan ettet ole niin tyhmä, ettei ole vakuutusta.
Miksi ihmeessä kotivakuutus korvaisi rikki menneen koneen? En ymmärrä. Onko jollekin todella käynyt näin? Vakuutushan korvaa yllättävistä onnettomuuksista tai tapaturmista johtuneet rikkoutumset, mutta kyllä kaikki kodinkoneet hajoavat jonain päivänä.
Jos palstan elämäntapatyötöntä on uskominen, niin työttömälle kyllä kustannetaan astianpesukone ja pyykkikone. Sitä hän ei kertonut, onko koneet hankittu työttömyyskorvauksella vai tt-tuella, mutta lopputuloshan on sama, kun hän kerran sitä sossutukea saa.
Harkinnanvaraisena tukena todennäköisesti kyllä. Eräälle yh äidille ja hänen pojalleen on ainakin kustantanut astian ja pyykinpesukoneet, pölynimurin ja opiskeluihin läppärin. M26
Saat tiskiharjan ja pienen pullon fairia.
Soita huoltoon ja vie lasku sossuun.
Näin se käy.
Vierailija kirjoitti:
Harkinnanvaraisena tukena todennäköisesti kyllä. Eräälle yh äidille ja hänen pojalleen on ainakin kustantanut astian ja pyykinpesukoneet, pölynimurin ja opiskeluihin läppärin. M26
Läppäriä ei todellakaan myönnetä. Eikä astianpesukonetta.
T: Sossun etuuskäsittelijä
Vierailija kirjoitti:
Tuo on harkinnanvarainen asia. Jos olette vuokralla, niin vuokranantaja maksaa.
No ei todellakaan mitenkään automaattisesti maksa!! Vuokranantaja maksaa vain asunnon vakiovarustukseen kuuluvat kodinkoneet. Jos tiskikone ei siihen kuulu, ei vuokranantaja maksa sitä sen enempää kuin vaikka telkkaria tai imuriakaan maksaisi!
Itse olen ollut vuokralla kuudessa eri asunnossa eikä yhdenkään varustukseen ole tiskikonetta kuulunut vaan ihan itse on pitänyt ostaa.
En usko että kustantaa. Itse olen työtön yhden lapsen äiti, ja sossussa olen joutunut asioimaan. Todella tiukasti siellä pidetään niistä kukkaronnyöreistä kiinni, kuten kuuluu ollakin. Ei meilläkään ole astianpesukonetta, enkä ole siihen sossusta apua pyytänytkään. Perusosan päälle joskus olen pyytänyt apua johonkin lapsen tarpeelliseen asiaan, ja siihen on voinut jotakin apua saada. Kerran sain vähän apua käytetyn polkupyörän ostoon, koska se oli meille tuikitarpeellinen, ja osasin perustella asian. En sitten tiedä, jos vaikka pesukone kosahtais, saisko siihen mitään tukea. Mutta astianpesukoneeseen tuskin saa. Meitä kun on vaan kaksi niin hyvin jaksaa tiskata :) Ymmärrän kyllä, että isommassa perheessä se astianpesukone olisi kätevä. Kannattaa katella käytettyjä koneita, niitähän usein saa edullisesti!