Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntuuko teistä muista helsinkiläisten puhe töykeältä

Vierailija

Muutin syksyllä Helsinkiin opiskelemaan, enkä pääse yli siitä, että helsinkiläisten puhe kuulostaa suoranaiselta v*lta. Se on sävyltään samanlaista kuin Sannin tai Haloo Helsingin laulu, sellaista etäistä, päällekäyvää ja jollain tavoin narisevaa.

Tottuukohan tähän ikinä? Olen aikaisemmin asunut niin Savossa, Pohjanmaalla kuin Turussakin. Niissä puhe on vaihdellut hyvin paljon normikieleen verrattuna, mutta sen sävy ei ole koskaan ärsyttänyt.

Sivut

Kommentit (61)

Vierailija

Kun suomalaisessa elokuvassa ennen muinoin haluttiin saada ihminen kuulostamaan ylimieliseltä ja leuhkalta, hänet pantiin puhumaan helsinkiläisittäin. Ei kai tätä ihan tyhjästä keksitty.

Vierailija

Toinen ihmettelemäni asia on se kiire. Mistä se kiireen tuntu syntyy? Miksi helsinkiläisillä olisi sen enempää kiire kuin muillakaan? Onko se jonkinlaista esittämistä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kun suomalaisessa elokuvassa ennen muinoin haluttiin saada ihminen kuulostamaan ylimieliseltä ja leuhkalta, hänet pantiin puhumaan helsinkiläisittäin. Ei kai tätä ihan tyhjästä keksitty.

Ei vaan hänet pantiin puhumaan kuin opettaja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Toinen ihmettelemäni asia on se kiire. Mistä se kiireen tuntu syntyy? Miksi helsinkiläisillä olisi sen enempää kiire kuin muillakaan? Onko se jonkinlaista esittämistä?

Monessa paikoin Suomessa asuneena voin todeta kiireen olevan totta Helsingissä.Siellä harrastetaan,liikutaan kodin ulkopuolella ja ollaan sosiaalisempia kuin ns.maalla jossa usein käydään vain töissä ja kaupassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No juuri sitä. Asia on tutkittu ja havaittu jo aikoja sitten, että tehdäkseen vaikutuksen  ja ollakseen tärkeä on ihmisellä oltava kiire, eli oikeasti, mitään kiirettä ei ole vaan silkkaa pelleilyä koko touhu!

Vierailija

Eri alueiden asukkaisiin liitetään tiettyjä stereotypioita: leuhkat helsinkiläiset, kierot savolaiset, hitaat hämäläiset... Tiedostamattamme ja osin tiedostaenkin sitten kuulemme näitä piirteitä eri ihmisten puheessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No juuri sitä. Asia on tutkittu ja havaittu jo aikoja sitten, että tehdäkseen vaikutuksen  ja ollakseen tärkeä on ihmisellä oltava kiire, eli oikeasti, mitään kiirettä ei ole vaan silkkaa pelleilyä koko touhu!

Ihanko totta?Tällainen tutkimustulos helsinkiläisten kiireellä pätemisestä olisikin kiinnostava nähdä.Laitatko linkin kiitos.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Se on elämäntyyliä. Kiireisenhän täytyy olla tärkeä. Jos kiirettä ei ole, niin se keksitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitä isompi kaupunki, sen nopeammin ihmiset kävelevät. Ei se ole varsinaisesti kiire. Se on vaan joku kollektiivinen tapa.

Vierailija

Kyllä kuulostaa. Puheessa on usein sellainen ilkeä ja ylimielinen sävy. Nyt olen asunut täällä jo 8kk ja siihen on jo tottunut. En kuitenkaan usko että he tarkoittavat asioita tylysti, se vaan kuulostaa siltä kun ei ole puhetapaan tottunut. Olen tutustunut moniin ihmisiin ja ihan normaaleja, kivoja ja lämpimiä ovat puhetyylistä huolimatta. Pikkulapsetkin puhuvat samalla sävyllä.

Vierailija

Kiireen tuntu syntyy siitä että kun on aika paljon populaa koko ajan liikkeellä kaduilla ja kaupoissa, on ihan yleisen mukavuuden vuoksi syytä itse kunkin liikkua kohtuurivakasti eikä jäädä muiden tukoksi hidastelemaan.

Vierailija

http://www.lily.fi/blogit/missa-olet-laura/vaikea-paakaupunkisuhde

"Muutin tänne kolme vuotta sitten pienestä kaupungista ja täkäläisten välinpitämättömyys ja jopa aggressiivisuus oli alussa järkytys. Minulle on esimerkiksi tultu hyvin hyökkäävään sävyyn huomauttamaan siitä, että juoksen porrastreeniä sillan portaissa, jotka on tarkoitettu kävelyyn (en kenenkään tiellä enkä yrittänyt juosta kenenkään päälle) ja otin päiväunet nojatuolissa sellaisessa kahvilassa, joka oli tarkoitettu "viihtymiseen". "

"Helsingin myyjät ovat ehkä vähän niin kuin Los Angelesin tarjoilijat, kaikki ovat tai kuvittelevat olevansa jotain muuta tai vähintään matkalla johonkin, suuruuteen ja mahtavuuteen, jonka Helsinki tekee mahdolliseksi sen Ylä-Pöytyän jälkeen, jossa aiemmin on eletty. Ehkä tästä on syntynyt tyyli, joka on jo juurtunut Helsingin palvelukulttuuriin. "

"Mullekaan ei ole koskaan tullut kaupungista sellaista oloa että olisin sinne tervetullut. Ja kuulen myös aina ohjeen "matkusta ulos ydinkeskustasta". Niin olen tehnytkin, silti missään ei ole ollut kotoisaa ja turvallista oloa, ei edes hyvien ystävien luona. Kuitenkin esimerkiksi Tukholmassa tunnen oloni ihan kodiksi. "

"Asuin Helsingissä pari vuotta nuorempana, mutta en koskaan kokenut sitä kaupunkia omakseni. Olen tuon jälkeen pitänyt majaa millon missäkin Suomen kaupungissa, ja ulkomaistakin on tullut koettua asuinmaana Irlanti sekä Brasilia. Siitä huolimatta juuri Helsinki on jäänyt minulle kauhean... noh, sieluttomaksi. En usko että olen missään muualla tuntenut olevani niin yksinäinen kuin siellä, siitäkin huolimatta että asuin yhdessä tuolloisen parhaan ystäväni kanssa."

"Minusta on tullut Helsingissä yksinäisempi kuin ennen. Tuntuu että deittimarkkinoilla pyörii pinnallista ja käytöstavat unohtanutta porukkaa ja ns. ystävät unohtavat ne, jotka eivät ole rikkaita ja kauniita. Hyvin harva pysähtyy todella katsomaan ja kuuntelemaan, ketään tai mitään."

Vierailija

Helsingissä asuu niin paljon muualta muuttaneita, että ei koskaan tiedä, mistä päin kotoisin olevan kanssa juttelee. Töykeys nimittäin tarttuu! Olin työn vuoksi Helsingissä 5 vuotta. Kyllähän tuo riitti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat