Tuntuuko teistä muista helsinkiläisten puhe töykeältä
Muutin syksyllä Helsinkiin opiskelemaan, enkä pääse yli siitä, että helsinkiläisten puhe kuulostaa suoranaiselta v*lta. Se on sävyltään samanlaista kuin Sannin tai Haloo Helsingin laulu, sellaista etäistä, päällekäyvää ja jollain tavoin narisevaa.
Tottuukohan tähän ikinä? Olen aikaisemmin asunut niin Savossa, Pohjanmaalla kuin Turussakin. Niissä puhe on vaihdellut hyvin paljon normikieleen verrattuna, mutta sen sävy ei ole koskaan ärsyttänyt.
Kommentit (61)
mun mies on helsinkiläinen ja kyllä mun mielestä se puhetyyli kuulostaa tylyltä. tästä on monesti väännetty kotoa peistä kun minä puhun hämäläiseen tyyliin hitaasti ja harkiten ja tämä helsingin ihme töksäyttelee, puhuu nopeasti ja ärähtelee - omasta mielestään puhuu ihan nätisti ja minä olen niskavillat pystyssä.
joskus mietittiinkin että siellä on enemmän ihmisiä ja silti pitäisi saada pitää se suomalainen intimiteettietäisyys niin seurauksena on puolustavaa ärähtelyä ja omasta reviiristä esim kassajonossa murahtelua. kiire on myös kun pitää ehtiä tiettyyn metroon että ehtii tiettyyn junaan että on tiettyyn aikaan perillä. slangin mukana on myös tullut tietynlainen nopeus ja terävä r-kirjain puheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
menen salille klo 16.10. lähden pois vaihtamaan vaatteet 16.35.
Häh? Olet salilla alle puoli tuntia. Tuosta ei ole mitään hyötyä, miksi edes menet sinne?
Varmaan siksi, että siitä on paljonkin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
mun mies on helsinkiläinen ja kyllä mun mielestä se puhetyyli kuulostaa tylyltä. tästä on monesti väännetty kotoa peistä kun minä puhun hämäläiseen tyyliin hitaasti ja harkiten ja tämä helsingin ihme töksäyttelee, puhuu nopeasti ja ärähtelee - omasta mielestään puhuu ihan nätisti ja minä olen niskavillat pystyssä.
joskus mietittiinkin että siellä on enemmän ihmisiä ja silti pitäisi saada pitää se suomalainen intimiteettietäisyys niin seurauksena on puolustavaa ärähtelyä ja omasta reviiristä esim kassajonossa murahtelua. kiire on myös kun pitää ehtiä tiettyyn metroon että ehtii tiettyyn junaan että on tiettyyn aikaan perillä. slangin mukana on myös tullut tietynlainen nopeus ja terävä r-kirjain puheeseen.
Kai te hämäläiset tajuutte, että kuulostatte...anteeksi ruma ilmaisu...hidasälyisiltä? Miksi olet muuten paritunut miehen kanssa jonka puhetapa nostattaa niskakarvasi pystyyn? Huh, outoa meininkiä. t. ei-helsinkiläinen
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on alakulttuurien luvattu kaupunki: täällä elävät "sovussa" vierekkäin rasistit ja tummaihoiset, poliitikot ja anarkistit, herrat ja duunarit; sovussa, joka perustuu yhteyksien puutteeseen ja siihen, että kun väistämätön kohtaaminen tulee, kukaan ei oleta mitään.
Tämä oli hienosti sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te hämäläiset tajuutte, että kuulostatte...anteeksi ruma ilmaisu...hidasälyisiltä? Miksi olet muuten paritunut miehen kanssa jonka puhetapa nostattaa niskakarvasi pystyyn? Huh, outoa meininkiä. t. ei-helsinkiläinen
..häh?
näistä on turha yrittää keskustella koska aina joku vetää herneen nenään, ärisee ja alkaa syyttää toisten puhetapaa vielä oudommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuulostaa. Puheessa on usein sellainen ilkeä ja ylimielinen sävy. Nyt olen asunut täällä jo 8kk ja siihen on jo tottunut. En kuitenkaan usko että he tarkoittavat asioita tylysti, se vaan kuulostaa siltä kun ei ole puhetapaan tottunut. Olen tutustunut moniin ihmisiin ja ihan normaaleja, kivoja ja lämpimiä ovat puhetyylistä huolimatta. Pikkulapsetkin puhuvat samalla sävyllä.
True True. Vähän varmaa sama ku tällee Helsinkiläisen korvaan maalaiset kuulostaa hieman vajailta ja erittäin tylyiltä myöskin.
Ei tunnu mutta pohjalaisten puhe kylläkin. Todella tylyjä ja sisäänpäinkääntyneitä ihmisiä Pohjanmaa täynnä. Halveksivat pk-seutua ja pk-seudulla asuvia rankalla kädellä.
mun mielestä on herttaisen sööttiä kun helsinkiläiset käsittää Suomen "Helsinki" - ja "maaseutu"
:D
tuskin erottavat karjalan murretta puhuvaa pohjanmaalaisesta. ja miksi erottaisivatkaan, eiväthän he koskaan käy siellä koska Helsinki.
Noin 50% tapaamistani helsinkiläisistä on olleet sellaisia turhantärkeitä pellejä. Ovat olevinaan niin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Noin 50% tapaamistani helsinkiläisistä on olleet sellaisia turhantärkeitä pellejä. Ovat olevinaan niin jotain.
Ehkä sun tunne johtuu vaan siitä, ettet oo ite mitään.
Olen helsinkiläinen ja puhun slangia/helsingin puhekieltä. Se nyt vaan on meidän murre. En siis yhtään ymmärrä tuota "helsinkiläiset on ylimielisiä"-läppää. Tykkään kaikista murteista enkä ole ylimielinen. Miksi se, että sanon "mesta" tai "faija" tekee minusta ylimielisen? Ja joo, elän kiireistä elämää ja teen pitkiä työpäiviä. Tykkään kävellä nopeasti enkä tallustella. Onko se ylimielistä? Jos joku pyytää apua tai neuvoja, autan kyllä.
Kovuus kyllä ilmenee helsinkiläisissä. Ikävää.
Suurin osa Helsingissä asuvista on nykyään junan tuomia, joten en ihmettele teidän mielipiteitänne "helsinkiläisistä". Terveisin, kolmannen polven stadilainen, joka puhuu mielellään slangia ja on vieläpä ystävällinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen helsinkiläinen ja puhun slangia/helsingin puhekieltä. Se nyt vaan on meidän murre. En siis yhtään ymmärrä tuota "helsinkiläiset on ylimielisiä"-läppää. Tykkään kaikista murteista enkä ole ylimielinen. Miksi se, että sanon "mesta" tai "faija" tekee minusta ylimielisen? Ja joo, elän kiireistä elämää ja teen pitkiä työpäiviä. Tykkään kävellä nopeasti enkä tallustella. Onko se ylimielistä? Jos joku pyytää apua tai neuvoja, autan kyllä.
Sama. Musta on kiva kuunnella erilaisia murteita, on hienoa että kielessä on monipuolisuutta. En myöskään arjessa tykkää löntystellä, vaan siirryn vikkelästi paikasta toiseen. Eri asia sitten jos varta vasten lähden valokuvaus tms. kävelyllä. Kaikesta huolimatta neuvon ystävällisesti niitä jotka kysyvät neuvoa, juttelen mummojen kanssa bussissa, pidän ovia auki lastenvaunujen kanssa liikkuville, moikkaan rapussa tuttuja ja tuntemattomia jne. Mun puhetyyli tai kävelynopeus ei kerro mitään siitä miten kohtelen muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa Helsingissä asuvista on nykyään junan tuomia, joten en ihmettele teidän mielipiteitänne "helsinkiläisistä". Terveisin, kolmannen polven stadilainen, joka puhuu mielellään slangia ja on vieläpä ystävällinen.
Muistaakseni noin 60 % Helsingissä asuvista on muualta muuttaneita. Sitten on tietty lisäksi matkailijat ja ne jotka on Helsingissä töissä mutta asuu muualla.
Vierailija kirjoitti:
Toinen ihmettelemäni asia on se kiire. Mistä se kiireen tuntu syntyy? Miksi helsinkiläisillä olisi sen enempää kiire kuin muillakaan? Onko se jonkinlaista esittämistä?
Ainakin oma elämä muuttui huomattavasti kiireisemmäksi Helsinkiin muuttaessa. Helsingissä on monen firman pääkonttori. Pääkonttorilla on huomattavasti enemmän hommia ja keskeneräisiä projekteja kuin aluekonttoreilla, missä voi toisinaan olla hyvinkin kuollutta. Lisäksi siirtymiset vievät kauemmin. Pitkät etäisyydet ja ruuhkat. Muuttaessa kasvoi siis työmäärä ja työmatkaan kuluva aika.
Vierailija kirjoitti:
nro 30 on oikeassa siinä mielessä, että jos joku ottaa kontaktia, yritän ymmärtää syyn siihen. Viikonloppuna satoi ja joku vieras nainen kysyi bussipysäkillä, että mistä tiesin ottaa sateenvarjon mukaan kotoa lähtiessäni. Vastasin lyhyesti ja varmaan tylysti, kun en tiennyt miksi hän sellaista kysyi. Että oliko joku syy, miksi ei pitäisi olla sateenvarjoa juuri sinä päivänä? Vai oliko hän joku sekopää, joka puhelee tuntemattomille outoja. Hän ei kyllä näyttänyt hullulta vaan tavalliselta, joten jäin miettimään, että hän oli joko yksinäinen tai sitten hänellä oli joku "puhu joka päivä kerran jollekin tuntemattomalle"- tyyppinen haaste tai vastaava Facebook-teemaviikko meneillään tms.
Tai sitten hän osasi "small talkia" ;) ja sä et vaan ymmärtänyt
Vierailija kirjoitti:
mun mielestä on herttaisen sööttiä kun helsinkiläiset käsittää Suomen "Helsinki" - ja "maaseutu"
:Dtuskin erottavat karjalan murretta puhuvaa pohjanmaalaisesta. ja miksi erottaisivatkaan, eiväthän he koskaan käy siellä koska Helsinki.
Mitä söpöä tosiasioissa on? Stadi on stadi ja bönde on sit böndee. Miks joku haluais käydä jossain sivistyksen ulkopuolella, jossa ihmiset ei osaa edes lukea ja pureskelevat jotain heinänkorsia?
No ei se Helsinki niin kovin kiireinen kaupunki ole. Kun tulet ulkomailta suuremmasta kaupungista niin Helsinki tuntuu ihan kuolleelta ja autioilta paikalta. Taitaa ne helsinkiläisetkin möllöttää siellä kämpässään.