Kun aloin ottaa 100 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä
en ole sairastanut flunssaa kuin kerran koko vuonna.
D-vitamiiniarvoni mitattiin ja ne olivat aivan liian alhaiset. Aloin ottaa 100 mikrogrammaa. Kohta ajattelin mennä uusintamittaukseen.
Suositus on 7,5 mikrogrammaa päivässä (?) plus vitaminoidut maitotuotteet. Harvalle se riittää.
Oletko mittauttanut arvosi?
Kommentit (27)
Tää D-vitamiini on kyllä jännä muoti-ilmiö. Että ihan flunssatkin poistaa.
Ihan hyvä mittauttaa arvoja ja syödä lisänä jos siltä tuntuu. Mut noiden liika-annostusten haitat ei vielä oikeen näy, kun nyt vasta on tullut tämä buumi ja esim vanhemmat antaa lapsilleen 10x-annoksia ilman mittauksia. Niihin haittoihin palaillaan siis joskus kymmenien vuosien päästä laajemmin.
Mut sen verran pakko toppuutella, että muistakaa että se D tulee tehtaista niihin purkkeihin. Yrityksiltä. Se ei ole luonnollista. Eli rahaa sen myynnillä pyritään tekemään... Ei se ole mikään avain onneen. Puutokseen auttaa ottaa vitamiinilisää, ja esim talvella Suomessa ihan paikallaan varmasti, mutta ei siitä liikasyömisestä mitään iloa ole. Eikä siitä melkein mitään edes imeydy, siksi arvot on alhaiset vaikka söisittekin suositusten mukaan. Kalaa, kananmunaa, sieniä. Niin ja sitä ulkona olemista! Talvellakin menkää kahvitauolla vartiks ulos niin se riittää.
Mä aloin ottamaan elokuussa 50 mikrogrammaa päivässä ja heppi seisoo paljon herkemmin nykyään...vaimo ihmettelee kun koko ajan lusikassa makoillessa kovana kuin kivi ;)
Vierailija kirjoitti:
Mä aloin ottamaan elokuussa 50 mikrogrammaa päivässä ja heppi seisoo paljon herkemmin nykyään...vaimo ihmettelee kun koko ajan lusikassa makoillessa kovana kuin kivi ;)
Ällöttävyyden huippu. Puhuu hepistä ja lusikasta ja lisää perään HYMIÖN.
Villi veikkaukseni on, että tuollaine mies on saanut viimeks piparia joskus 2007. Tai 1997 luokkakokouksessa.
Mittautin arvot ja kun olivat matalat syön itse nykyään 100 µg päivässä. Flunssat tosiaan väheni ja kaamosoireilu muutenkin.
Mä luin sen amerikkalaisen sukellusvene tutkimuksen D-vitamiinista ja sen jälkeen nostin reippaasti koko perheen d-vitamiini määriä. Keskustelin myös lääkärin kanssa.
Alkuun syötin sen 50 mikrogrammaa per päivä ja sitten puolen vuoden jälkeen vähensin puoleen - ympäri vuoden. Eikä olla juurikaan enää sairasteltu. Pikku taudit väistyi ja satunnaiset influenssat tulivat, lapsille. Vastustuskykyä!
Vatsatauteja tuolla sydeemillä ei saa pois, - harmi.
Kun aloin 4v sitten käydä avantouinnissä kaksi kertaa viikossa en ole ollut flunssassa sen jälkeen.
Itselle kävi taas ihan toisinpäin. Söin silloin viime vuosikymmenen lopulla (kun tuo d-vitamiinimuotivillitys alkoi) d-vitamiinia tuon saman 100 mikroa päivässä joka päivä pari vuotta. Olin ihan jatkuvasti sairaana ja sain kaikki mahdolliset flunssat. Nyt olen syönyt useamman vuoden d-vitamiinia vain yhden tai kaksi 10 mikron tablettia viikossa ja olen terve kuin pukki, ei ikinä yksikään flunssa tartu.