Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lievästä kilpirauhasen vajaatoiminnasta parantua?

Vierailija
07.11.2015 |

Minulla oli TSH koholla reilu vuosi sitten, T4v suht matalalla mutta viitteissä. Mitään jatkotoimenpiteitä ei tehty asian suhteen, enkä saanut mitään muuta tietoa kuin sen paperilapun, jossa nuo labra-arvot lukevat.
Aloin urheilemaan ja syömään terveellisesti ja olo koheni aika paljon. Väsymystä on vieläkin, mutta toisaalta minulla on myös mielenterveysongelma, josta tuo väsymys saattaa johtua.

Onko mahdollista, että vajaatoiminta korjautuu itsekseen vai olisiko syytä noita arvoja tutkia uudelleen? Onko kenelläkään kokemusta tai tunnetteko ihmisen, joka olisi saanut elintavoilla kilpirauhasen kuntoon?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
42/62 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
44/62 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
45/62 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka nopeasti nämä veriarvot huonontuvat, jos kyseessä on kilpirauhasongelma? Itselläni muutama vuosi sitten mitattu viimeksi, siitä t4v-arvo laskenut 1,0:lla ja tsh-arvo noussut 0,5:lla.

Vierailija
46/62 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

violet5 kirjoitti:

Muista, että kilpirauhas verikokeet pitää ottaa ennen kello kymmentä aamulla. Mieluiten kahdeksalta. Eli melkein heti, kun olet herännyt. Kofeiini ja nikotiini voivat vääristää tulosta, eli älä nauti aamukahveeta jne. ennen ku kokeet on otettu.

Tsemppiä ja voimia! 

Olen varma, että nyt sulla lähtee nää asiat rullamaan eteenpäin ja saat lääkityksen, jonka myötä olo paranee.:) Jos thyroxini ei sulle sovi, on vaihtoehtoina  myös muita lääkkeitä.

http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/elainperaiset/

Kofeiini ei tosiaan sovi ennen näytteenottoa, mutta ottoaika ei ole noin tarkka oikeasti ja se voi myös olla eri, jos ihminen on vaikka yötöissä.

Vierailija
47/62 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
48/62 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievästi koholla olevat arvot voivat laskea itsestäänkin. esim jos stressiä on vähemmän. Mutta jos henkilöllä todetaan kilpirauhasen vajaatoiminta (yli 9 arvolla TSH) niin silloin lääkitys on pysyvä ja keho ei tuota riittävästi kilpirauhashormoneita.

Vierailija
49/62 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lievästi koholla olevat arvot voivat laskea itsestäänkin. esim jos stressiä on vähemmän. Mutta jos henkilöllä todetaan kilpirauhasen vajaatoiminta (yli 9 arvolla TSH) niin silloin lääkitys on pysyvä ja keho ei tuota riittävästi kilpirauhashormoneita.

Juurikin näin. Stressi voi nostaa ainakin väliaikaisesti Tsh tasoa.

Vierailija
50/62 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo

Vierailija
51/62 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. stressi voi nostaa Tsh arvoa väliaikaisesti. Seleeni on tärkeä ravintoaine kilpirauhasen toiminnalle ja huonot rauta-arvot vaikuttavat myös kilpirauhasen toimintaan heikentävästi.

Vierailija
52/62 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kilpirauhasarvot voivat hieman heitellä. Lievästi koholla oleviin arvoihin voi vaikuttaa stressi. Ja jodin puute, seleenin puute ja a-vitamiininpuute. Myös anemia heikentää kilpirauhasen toimintaa.

Mutta vajaatoiminnasta ei parane, sillä jos keho ei tuota tarpeeksi kilpirauhashormoneita, niitä on saatava purkista.

Vierailija
53/62 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä suosittelis itsehoitoa ainoaksi hoidoksi vajaatoimintaan, mutta on tärkeää huomioida stressitekijät elämässä, tupakointi ja ylipäätään elintavat jotka voi veriarvoja heitellä. Jotkut lääkärit sanoo varastoraudan puutteen sekoittavan kilpirauhasen toimintaa.

Itsellä oli vuosikaudet pientä liikatoimintaa ja arvot alkoi heittää häränpyllyä kun tuli tosi stressaava elämäntilanne ja jouduin sitä myöten aloittamaan lääkityksen.

Vierailija
54/62 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tarkemmin mutta itselläni oli aikoinaan pieni tulehduspesäke kilpirauhasessa. Uskon että se olisi saattanut parantua itsestään tai antibiooteilla, vaikka se aiheutti varsin vakavan liikatoiminnan. (Se kuitenkin hoidettiin radiojodihoidolla, joka tuhosi rauhasen lähes kokonaan.) Eli pidän mahdollisena jonkin pienen tulehduksen paranemista itsestään tai lääkkeellä. Kannattaa kuitenkin otattaa uusi verikoe.

Vierailija
55/62 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvot oli tosissaan TSH 4,41 (viite 0,5-3,6) ja T4v 13 (9-19). Testit määräsi silloin mielenterveyspuolen lääkäri ja siellä kannustettiin, että elintapoja muuttamalla voisi lähteä homma korjaantumaan.

Jonkin aikaa sitten nyt säikähdin, että enkai laiminlyö terveyttäni ja kilpirauhanen onkin aivan nuupahtanut.

Minulla samalla alkuarvolla tyroksiiniannos 62 mikrogrammaa päivässä. Tosin lääkekokeilun joutui vaatimaan työterveydestä rampattuani siellä kolme vuotta apua pyytämässä. Naurettavaa, kun ei voi sitä lääkitystä kokeilla, kun arvot on noin alakantissa. Paljon turhempia lääkkeitä määrätään paljon helpommin.

Vierailija
56/62 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö kilpirauhastesteihin ilman lähetettä?

Pitäisi testata ja unohdin pyytää lähetteen kun kävin lääkärissä.

Vierailija
57/62 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi parantua jos ei ole tpo-vasta-aineita. Toisinaan voi vaatia hormonin napsimista purkista vuoden parin, toisinaan paranee itsekseen. Kun hormonia napsii purkista, kilpparin solukko pienenee ja kilppari saa "hengähtää". Sitten kun hormoni lopetetaan, palautuu kilpparisolujen toiminta ja siihen liittyvä säätely.

Mt-ongelmat ja erityisesti stressi näkyy kilpparikokeissa selvästi.

Tämä! Ei ole niin että ei koskaan voi parantua.

Vierailija
58/62 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kilpirauhasen uuvutti ilmeisesti koko aikuiselämän jatkunut vakava raudanpuute. Sain rautainfuusion, mutta tilanne ei enää korjaantunut. En tiedä olisiko kilppari pelastunut, jos tuohon olisi puututtu ennemmin. Mutta naisten oireita vähätellään terveydenhuollossa. Olen käynyt varmaan viimeiset kymmenen vuotta valittamassa kovaa väsymystä työterveydessä. En ole saanut apua ennenkö työkyky meni useammaksi vuodeksi.

Myös ruuansulatuksessa on minulla jotain häikkää, mutta sitäkään ei suostuta tutkimaan. Epäilen, että on varmasti muitakin puutoksia, kun vain tuo rauta, joka ei mulla myöskään imeydy suun kautta otettua. Söin rautaa vuosia, eikä arvot nousseet juuri yhtään. Ruoka sulaa huonosti, on paljon ylävatsa ja suolisto aivoja. Luultavasti mulla on joku imeytymishäiriö meneillään, mutta ketään ei kiinnosta. En saa enempää apua.

Vierailija
59/62 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö kilpirauhastesteihin ilman lähetettä?

Pitäisi testata ja unohdin pyytää lähetteen kun kävin lääkärissä.

Pääsee yksityisissä labroissa. Itse olen käyttänyt puhtia, kun lääkäri ei halua tutkia mitään.

Vierailija
60/62 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seleeniä kannattaa kokeilla, jos tsh on vähän koholla muttei ole vajista.