Voiko lievästä kilpirauhasen vajaatoiminnasta parantua?
Minulla oli TSH koholla reilu vuosi sitten, T4v suht matalalla mutta viitteissä. Mitään jatkotoimenpiteitä ei tehty asian suhteen, enkä saanut mitään muuta tietoa kuin sen paperilapun, jossa nuo labra-arvot lukevat.
Aloin urheilemaan ja syömään terveellisesti ja olo koheni aika paljon. Väsymystä on vieläkin, mutta toisaalta minulla on myös mielenterveysongelma, josta tuo väsymys saattaa johtua.
Onko mahdollista, että vajaatoiminta korjautuu itsekseen vai olisiko syytä noita arvoja tutkia uudelleen? Onko kenelläkään kokemusta tai tunnetteko ihmisen, joka olisi saanut elintavoilla kilpirauhasen kuntoon?
Kommentit (62)
Muista, että kilpirauhas verikokeet pitää ottaa ennen kello kymmentä aamulla. Mieluiten kahdeksalta. Eli melkein heti, kun olet herännyt. Kofeiini ja nikotiini voivat vääristää tulosta, eli älä nauti aamukahveeta jne. ennen ku kokeet on otettu.
Tsemppiä ja voimia!
Olen varma, että nyt sulla lähtee nää asiat rullamaan eteenpäin ja saat lääkityksen, jonka myötä olo paranee.:) Jos thyroxini ei sulle sovi, on vaihtoehtoina myös muita lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Joo yksityiselle vaan. otat kaikki verikoe tulokset mukaan. jo tuolla sun viimeksi mitatulla arvolla saa varmasti thyroxinin.
Itsellä ei moniin vuosiin huomattu mitään ongelmia, kun kilpirauhas arvot olivat nätisti viitteiden sisällä.
vasta yksityinen erikoislääkäri osasi yhdistää oireet ja kilpirauhas arvot, eli molemmat arvot olivat viitteen alapäässä ja lasku suunnassa. tuloksena aivolisäkeperäinen vajaatoiminta.
terveykeskuslääkäreiden mukaan arvot olivat tosi hyvät..kävin varmaan kolmella tai 4neljällä eri lääkärillä julkisella puolella valittamassa oireita....
tsh oli 0,96 ja t4v 11 ( viiteväli 9-19)
Minulla taas TSH ei ollut viitteiden sisällä (labran yläarvo 4, minulla 4.5), mutta terveyskeskuslääkärin mukaan ei mitään ongelmaa vaikka minulla oli pitkä liuta vajaatoiminnan oireita. Sitten myöhemmin kun verikokeet otettiin uudestaan, TSH oli päälle 7 (t4v oli ensin 17, sitten 16), lääkärin mukaan vain "hieman" koholla ja vasta silloin sain koelääkityksen. Tosin liian pienellä annoksella ja liian pitkällä seuranta-ajalla. (Seuraava aika koelääkityksen aloituksesta 4 kk:n päähän joka on liian pitkä aika).
Tuossa kohtaa vaihdoin yksityiselle joka laittoi lääkityksen kuntoon ja otti oitis liudan muita verikokeita jotka näyttivät vajaatoiminnan laittaneen koko kropan sekaisin, esim. kolesterolit, hormoniarvot, rautavarastot, sinkki, magnesium ja kaikki muukin oli ihan perseellään. Siinä meni lähemmäs 2 vuotta, että kroppa normalisoitui.
Vierailija kirjoitti:
Muista, että kilpirauhas verikokeet pitää ottaa ennen kello kymmentä aamulla. Mieluiten kahdeksalta. Eli melkein heti, kun olet herännyt. Kofeiini ja nikotiini voivat vääristää tulosta, eli älä nauti aamukahveeta jne. ennen ku kokeet on otettu.
Myös itsensä rasittaminen on pahasta ennen kokeita. Eli ei mitään urheilusuorituksia tai reippaita lenkkejä labraan. Labraan pitäisi mennä mahd. pian herättyä.
Minä olen ajoittanut labrakäyntini niin, että herään vähän klo 7 jälkeen ja olen labrassa vähän ennen klo 8 jolloin se aukeaa. Lääkärini ohjeiden mukaan en syö mitään ennen kokeita, enkä juo teetä (en juo kahvia). Labraan menen bussilla kun se on kätevästi siinä reitin varrella.
Ja vielä piti sanoman, että kannattaa pyytää myös aamukortisoli arvo eli S-korsol sekä rauta-varasto arvot otettavaksi. Itsekin olen käynyt kilppari ja muissa vuosittaisissa hormoniverikoe kontrolleissa aina syömättä aamupalaa.
Tuosta verikokeen kellonajasta: minulla otettiin terveyskeskuksessa nuo verikokeet vasta joskus iltapäivästä, kello 14-15 maissa, jolloin olin jo syönyt ja juonut ja herraties mitä. Ja TSH oli tosiaan ensin sen 4.5 ja sitten päälle 7. (Terveyskeskuslääkärin mukaan sillä ei ollut mitään merkitysti, että ,mihin vuorokauden aikaan ne otettiin ja mitä oli tehnyt ennen sitä…). TSH:han laskee siitä, mitä se on hereillä/aamulla, että en sitten tiedä mitä esim. tuo päälle 7 arvo olisi ollut jos se oltaisiin otettu aamulla klo 8 ihan ohjeiden mukaan.
Vajaatoiminnasta ei voi parantua. Noi sun arvot kyllä vahvasti viittaa vajaatoimintaan, lääkitystä olis hyvinkin voinut jo kokeilla. Vähintään arvoja olis pitänyt tarkkailla, eikä vaan käskeä urheilemaan. Se kun ei vajaatoimintaa todellakaan paranna. Mikään terveysintoilu ei saa kilpirauhasta tuottamaan hormonia jos se ei sitä syystä tai toisesta enää tarpeeksi tuota. Ammattitaidotonta porukka siellä mielenterveyspuolella kun tuollaisia neuvoja antavat. Sulla on voinut tilanne pahentua eikä sitä ole millään tavalla seurattu. Se terapiakin voi olal täysin turhaa jos nuo sun mt-ongelmat johtuukin vajaatoiminnasta. Huomaa kyllä että kilpirauhasen hoitaminen on lapsenkengissä tässä maassa.
Nyt soittelet terveysasemalle ja pyydät labralähetettä. Sanot että tilanne on tarkistettava koska oireet jatkuu ja jo edelliset labrat viittas vajaatoimintaan. Vähänkään järkevä hoitaja/lääkäri ne labrat kyllä otattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo yksityiselle vaan. otat kaikki verikoe tulokset mukaan. jo tuolla sun viimeksi mitatulla arvolla saa varmasti thyroxinin.
Itsellä ei moniin vuosiin huomattu mitään ongelmia, kun kilpirauhas arvot olivat nätisti viitteiden sisällä.
vasta yksityinen erikoislääkäri osasi yhdistää oireet ja kilpirauhas arvot, eli molemmat arvot olivat viitteen alapäässä ja lasku suunnassa. tuloksena aivolisäkeperäinen vajaatoiminta.
terveykeskuslääkäreiden mukaan arvot olivat tosi hyvät..kävin varmaan kolmella tai 4neljällä eri lääkärillä julkisella puolella valittamassa oireita....
tsh oli 0,96 ja t4v 11 ( viiteväli 9-19)
Minulla taas TSH ei ollut viitteiden sisällä (labran yläarvo 4, minulla 4.5), mutta terveyskeskuslääkärin mukaan ei mitään ongelmaa vaikka minulla oli pitkä liuta vajaatoiminnan oireita. Sitten myöhemmin kun verikokeet otettiin uudestaan, TSH oli päälle 7 (t4v oli ensin 17, sitten 16), lääkärin mukaan vain "hieman" koholla ja vasta silloin sain koelääkityksen. Tosin liian pienellä annoksella ja liian pitkällä seuranta-ajalla. (Seuraava aika koelääkityksen aloituksesta 4 kk:n päähän joka on liian pitkä aika).
Tuossa kohtaa vaihdoin yksityiselle joka laittoi lääkityksen kuntoon ja otti oitis liudan muita verikokeita jotka näyttivät vajaatoiminnan laittaneen koko kropan sekaisin, esim. kolesterolit, hormoniarvot, rautavarastot, sinkki, magnesium ja kaikki muukin oli ihan perseellään. Siinä meni lähemmäs 2 vuotta, että kroppa normalisoitui.
Kuulostaapa hurjalta. Kyllä se on vissiin pakko sinne yksityiselle heti mennä. Ei hirveesti innosta odotella vielä kuukausi tai vuositolkulla, että sais edes paranemisen alkuun. Kiitos siis sulle :)
Nyt on kyllä niin hämmentynyt olo, että miksi mä oon uskonut kaikkia muita enkä oo kuunnellut omaa oloa, että oikeesti kaikki ei oo ihan kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vajaatoiminnasta ei voi parantua. Noi sun arvot kyllä vahvasti viittaa vajaatoimintaan, lääkitystä olis hyvinkin voinut jo kokeilla. Vähintään arvoja olis pitänyt tarkkailla, eikä vaan käskeä urheilemaan. Se kun ei vajaatoimintaa todellakaan paranna. Mikään terveysintoilu ei saa kilpirauhasta tuottamaan hormonia jos se ei sitä syystä tai toisesta enää tarpeeksi tuota. Ammattitaidotonta porukka siellä mielenterveyspuolella kun tuollaisia neuvoja antavat. Sulla on voinut tilanne pahentua eikä sitä ole millään tavalla seurattu. Se terapiakin voi olal täysin turhaa jos nuo sun mt-ongelmat johtuukin vajaatoiminnasta. Huomaa kyllä että kilpirauhasen hoitaminen on lapsenkengissä tässä maassa.
Nyt soittelet terveysasemalle ja pyydät labralähetettä. Sanot että tilanne on tarkistettava koska oireet jatkuu ja jo edelliset labrat viittas vajaatoimintaan. Vähänkään järkevä hoitaja/lääkäri ne labrat kyllä otattaa.
He eivät kaikenlisäksi meinanneet edes aluksi kertoa koko asiaa. Yli kuukauden tivasin noita labra-arvoja itselleni saatavaksi ja sitten vasta sain ne ja tuli tuo elämäntaparemonttiohje.
Jatkuvasti on ihmetyttänyt, että miksi mielenterveysongelman helpottamisesta huolimatta en saa mitään aikaiseksi. Ja kun kroppaan on tullut fyysisiä ongelmia, niin terapiassa ne on nähty somaattisena oireiluna ja hiukan epäilty sitoutumista hoitoon. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ja voimia!
Olen varma, että nyt sulla lähtee nää asiat rullamaan eteenpäin ja saat lääkityksen, jonka myötä olo paranee.:) Jos thyroxini ei sulle sovi, on vaihtoehtoina myös muita lääkkeitä.
Kiitos näistä kaikista linkeistä! Ja tsempintoivotuksista tietty :) Niitä tarvitaan kyllä. Vauvapalstallahan tuntuu oikeasti viettävän aikaa fiksua ja mukavaa porukkaa heh. Ap
Ainakin lapsella tai nuorella taitaa parantua itsekseen. Mun tytön kilpirauhasarvoja on vain seurattu. Tsh oli ensin päälle 7, t4v 11, siitä puolen vuoden päästä tsh n. 6, t4v 12, nyt viimeksi taas puolen vuoden päästä edellisistä tsh 5 ja t4v 14. Koko ajan arvot ovat parantuneet ilman lääkitystä. Tytöltä nuo arvot mitattiin alun perin siksi, kun hänellä oli paljon sekä fyysisiä että psyykkisiä oireita. Fyysiset oireet ovat helpottuneet paljon, mutta psyykkisiä on vielä. Kilpirauhaskokeita ei enää oteta, koska arvot ovat viitearvoen sisällä. Tyttö on nyt 13-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä niin hämmentynyt olo, että miksi mä oon uskonut kaikkia muita enkä oo kuunnellut omaa oloa, että oikeesti kaikki ei oo ihan kunnossa.
No jotenkin sitä aina kuvittelee, etenkin nuorena ja/tai jos ei ole ennen paljoa sairastellut, että kyllähän lääkärit nyt asiansa osaa. Tiedä sitten mikä auktoriteettiasia ja sen kautta luottamus kyseessä.
Mutta turha soimata itseäsi, hyvä, että ainakin nyt sait asian selville :)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin lapsella tai nuorella taitaa parantua itsekseen. Mun tytön kilpirauhasarvoja on vain seurattu. Tsh oli ensin päälle 7, t4v 11, siitä puolen vuoden päästä tsh n. 6, t4v 12, nyt viimeksi taas puolen vuoden päästä edellisistä tsh 5 ja t4v 14. Koko ajan arvot ovat parantuneet ilman lääkitystä. Tytöltä nuo arvot mitattiin alun perin siksi, kun hänellä oli paljon sekä fyysisiä että psyykkisiä oireita. Fyysiset oireet ovat helpottuneet paljon, mutta psyykkisiä on vielä. Kilpirauhaskokeita ei enää oteta, koska arvot ovat viitearvoen sisällä. Tyttö on nyt 13-vuotias.
Joo, mutta ei nuo arvot edelleenkään ole normaalit. TSH on liian korkea ja t4v liian matala. Ja nyt kun arvoja ei enää edes seurata, niin God only knows mitä ne nyt on ja mihin suuntaan kehittymässä. Kuten tuolla jo aiemmin todettiin, koelääkityksen paikka on silloin kun TSH on 2.5 tai yli.
Mutta mikäs siinä jos haluaa leikkiä lapsensa terveydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta ei nuo arvot edelleenkään ole normaalit. TSH on liian korkea ja t4v liian matala. Ja nyt kun arvoja ei enää edes seurata, niin God only knows mitä ne nyt on ja mihin suuntaan kehittymässä. Kuten tuolla jo aiemmin todettiin, koelääkityksen paikka on silloin kun TSH on 2.5 tai yli.
Mutta mikäs siinä jos haluaa leikkiä lapsensa terveydellä.
Joo, ja mihin kaikkeen tuo huonosti toimiva hormonitoiminta murkkuiässä voi sitten aikuisena johtaa. En leikkisi lapseni tulevaisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta oppineena käykää aina tarkistuttamassa noita arvoja, ettei vaan pääse menemään yhtä hurjaksi kuin vaikka minulla! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jotenkin sitä aina kuvittelee, etenkin nuorena ja/tai jos ei ole ennen paljoa sairastellut, että kyllähän lääkärit nyt asiansa osaa. Tiedä sitten mikä auktoriteettiasia ja sen kautta luottamus kyseessä.
Mutta turha soimata itseäsi, hyvä, että ainakin nyt sait asian selville :)
Tämä on totta kyllä :) Tän keskustelun johdosta melkein pystyn kuvittelemaan olon pirteempänä heh. Ap
Voi parantua jos ei ole tpo-vasta-aineita. Toisinaan voi vaatia hormonin napsimista purkista vuoden parin, toisinaan paranee itsekseen. Kun hormonia napsii purkista, kilpparin solukko pienenee ja kilppari saa "hengähtää". Sitten kun hormoni lopetetaan, palautuu kilpparisolujen toiminta ja siihen liittyvä säätely.
Mt-ongelmat ja erityisesti stressi näkyy kilpparikokeissa selvästi.
Pakko vielä kysyä, että onko sillä mitään merkitystä, että verikoe otettiin vasta klo 10 jälkeen? Että onko nuo ehtineet sen takia menemään huonommaksi? Vai miten tämä toimii.
Löytyykö jostain listaa noista lääkäreistä, jotka olis luotettavia? Ap