Motivaation puute opiskeluissa

Vierailija

Olen jo lähes kolmekymmentä ja lukiosta asti minulla on ollut pahoja motivaatio-ongelmia opiskeluiden kanssa. En vain saa opiskeltua. Epäonnistuin kokeissa ja lupaan aina opiskella ensi kertaa varten paremmin, mutta niin ei koskaan tapahdu.

Kävin lukiossa fysiikan kurssit varmaan neljä kertaa ja yritin parantaa arvosanojani, mutta päättötodistuksessa fysiikassa oli arvosanana 5. En päässyt opiskelemaan fysiikkaa yliopistoon. Pari vuotta yritettyäni menin ulkomaille opiskelemaan historiaa. Valmistuin kandiksi, mutta tein kaikki tehtävät viime hetkellä ja huonosti. Kirjoitin 10 000 sanaisen lopputyöni viimeisen yön aikana luvaten, etten enää koskaan jätä mitään viime tinkaan. Valmistuin huonoin arvosanoin.

Tein töitä vuoden ja hain opiskelemaan kieliä. Nyt opiskelen kolmatta vuottani ja epäonnistun tässäkin. Pääsen kursseista läpi juuri ja juuri, jonka lisäksi lintsaan mahdollisimman paljon tunneilta.

En ymmärrä mistä tämä kaikki johtuu. Rakastan uutta tietoja ja jos voisin elää opiskellen, tekisin niin. Mutta kun tulee oikean opiskelun aika, en tee sitä. En vain saa ajettua itseäni opiskelemaan. En halua epäonnistua ja lupaan jokaisen huonosti menneen kokeen jälkeen opiskella ensi kerralla. Se ei ole tähän mennessä onnistunut.

Mistä saisin lisää motivaatiota? En voi enää hakea opiskelemaan muutakaan, koska tiedän, että haluttomuuteni opiskella ei johdu opiskelemastani aineesta. Kaikki opiskelemani on aina ollut todella kiinnostavaa ja haluan tietää siitä enemmän. En vain tee niin.

Tämä masentaa minua. Olin monta vuotta töissä kaupassa ja vihasin sitä. Sanoin aina, että tappaisin itseni, jos olisin vielä 30-vuotiaana kaupassa töissä. (Kaupassa työskentelyssä ei ole mitään vikaa, mutta en vain itse halua tehdä sitä.)

Olen masentunut tämän takia ja mietin, että ehkä tämä alkaa oikeasti olla tässä. Mitä voisin enää tehdä asian kanssa?

Kommentit (5)

Vierailija

Et vaan ole sopivaa aineista yliopistoon, aika kohdata tosiasiat. Joku AMK-tutkinto sopisi paremmin. Tuollainen itsemurhalla uhkailu edes vitsillä on tosi mautonta, antaa susta sivistymättämän kuvan.

Vierailija

Minulla pitkälti sama ongelma. En osaa opiskella koulua tai opettajia tai edes sitä arvosanaa varten. Opiskelen pelkästään itseäni varten. Kun saavutan tietyn pisteen asian opiskelussa, lopahtaa mielenkiintoni ja innostun jostain ihan muusta. Ja tämähän on punainen vaate niille opettajille jotka pänttäämällä ovat päntänneet vain koulua ja arvosanoja varten tyyliin hauki on kala mutta eivät ole koskaan ottaneet selvää, miten kala määritellään.

Olisimme pärjänneet vuosisata tai pari sitten hulluina ja neroina (riippuen kuka sanoo) tiedemiehinä jotka välillä innostuvat kokeilemaan vaikka öljyvärimaalausta. Ainakin jos olisimme miehiksi syntyneet.

Vähän jää kesken kun oikea elämä kutsuu ulos asunnosta, mutta tärkein tuli sanottua.

Vierailija

No olin mä vuoden AMK:ssakin enkä ollut sen motivoituneempi sielläkään.

Mullakin on ongelmana tuo kiinnostusten kohteiden todella nopea vaihtelu. Olen kiinnostunut kielistä ja tavoitelistallani on jo varmaan puolet maailman kielistä. Opiskelen yhtä kieltä ehkä viikon ja sitten löydänkin jo jotain uutta ja mielenkiintoista.

ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat